Sivu 2/2
Lähetetty: 28 Huhti 2006 21:58
Kirjoittaja Bootsi
On monia koneita joista mitataan venan välys suoraan venttiilin päästä...
Miksi ei niin vois tehdä OHC:n kans??
(onko syy se että lokasuojan tarrassa sanotaan niin, vai onko siihen jokin
oikea syy? 
)
Normaalilla rakotulkilla pystyy mittaamaan ja tuo välys pysyy samana vaikka olis pidemmät säätöpultit/pitkäliukuset keinut/ ym. ym.
Lähetetty: 28 Huhti 2006 22:04
Kirjoittaja s.o.h.c
Bootsi kirjoitti:On monia koneita joista mitataan venan välys suoraan venttiilin päästä...
Miksi ei niin vois tehdä OHC:n kans??
(onko syy se että lokasuojan tarrassa sanotaan niin, vai onko siihen jokin
oikea syy? 
)
Normaalilla rakotulkilla pystyy mittaamaan ja tuo välys pysyy samana vaikka olis pidemmät säätöpultit/pitkäliukuset keinut/ ym. ym.
Välys ei silti ole oikea jos mittaat sen venan ja seuraajan välistä. Eikä kyse ole mistään tarrasta. Hanki itsellesi vaikka ohc:n korjaamo käsikirja jossa kerrotaan oikea tapa mitata välykset.
Joo välys pysyy samana jos mittaat aina samasta paikkaa, mutta välykset on ihan jotain muuta kuin mitä pitäisi olla jos et mittaa sitä nokan ja seuraajan välistä.
Lähetetty: 28 Huhti 2006 22:27
Kirjoittaja Bootsi
s.o.h.c kirjoitti:
Joo välys pysyy samana jos mittaat aina samasta paikkaa, mutta välykset on ihan jotain muuta kuin mitä pitäisi olla jos et mittaa sitä nokan ja seuraajan välistä.
Jos eri "palikoilla" laitat akselin ja keinun väliksi AINA vaikkapa 025 ..niin,venttiilin nousu muuttuu.
Minä puhun tässätapauksessa muutelluista/viritetyistä koneista.. ja niihin ei välttämättä löydy parasta tietoa Sierran huolto-ohje kirjasta.
..noh, oli miten oli pääasia on että sitä välystä on jossain kohtaa, ettei ne venat pääse kantamaan.
Itse mittaan venan päästä.. mitatkaa te jostain muualta.
8)
tarkemmin ajateltuna (selvänä) taitaa olla tuo ero marginaalinen, mittaustapojen välillä.
Lähetetty: 28 Huhti 2006 22:30
Kirjoittaja s.o.h.c
Bootsi kirjoitti:
Jos eri "palikoilla" laitat akselin ja keinun väliksi AINA vaikkapa 025 ..niin välys, venttiilin ja keinun välissä muuttuu riippuen kokoonpanosta.
Minä puhun tässätapauksessa muutelluista/viritetyistä koneista.. ja niihin ei välttämättä löydy parasta tietoa Sierran huolto-ohje kirjasta.
..noh, oli miten oli pääasia on että sitä välystä on jossain kohtaa, ettei ne venat pääse kantamaan.
Itse mittaan venan päästä.. mitatkaa te jostain muualta.
8)
Mittaa ihan miten huvittaa
mutta ei niitä virinokkienkaan välyksiä ilmoiteta mitenkään seuraajan ja venan välistä mitattavaksi.
Lähetetty: 28 Huhti 2006 22:39
Kirjoittaja cossu2
itsellä on hiottu nokka ja lashcapit, mutta edelleen se välys mitataan nokan ja seuraajan välistä!
vaikka ajoitukseenkin tarvitaan jo heittokello.
seuraajahan makaa venttiilin päällä, jollaoin se välys on aina sama nokasta riippumatta.
Koneissa joissa nokka on seuraajan alapuolella on taas helpompi mitata venttiilin päästä, koska seuraaja makaa nokan päällä...
Lähetetty: 28 Huhti 2006 23:40
Kirjoittaja VesQ
Muutenhan sillä ei ole väliä mistä sen mittaa paitsi jos keinuvivun "vipusuhde" on jotain muuta kuin 1:1. Eli jos vipusuhde on vaikka 1:2 niin venttiilinpäästä pitäisi löytyä puolet isompi rako kuin nokan välistä siis jos arvot on ilmoitettu mitattavaksi nokan välistä ja tietysti sama toisinpäin.
Taitaa vaan ohc:n nostajien vipusuhde olla niin lähellä +-0 että se ei välykseen merkittävästi vaikuta
Kunhan ei kanna kuumana eikä naputtele
Lähetetty: 29 Huhti 2006 13:26
Kirjoittaja Tinde
OHC:n keinuvipusuhde on 1.65.
En ole ikinä kuullut että OHC:ssä venttiilinvälystä mitattaisiin muualta kuin nokan ja seuraajan välistä. Isä oli ~65-90 Ford-merkkiliikkeessä mekaanikkona, eikä siellä ainakaan ole ikinä muualta mitattu.
Esim Piper antaa ohc nokille 0.20-0.25 välyksen ja kentille 0.35-0.45, joten noissakin todelliset välykset venttiilillä on aika lähellä toisiaan.
Ei mittauspaikalla sinänsä ole merkitystä kunhan on oikea välys oikeassa paikassa.
Lähetetty: 12 Kesä 2006 18:32
Kirjoittaja Sultzi
Mikä on ohc:n säätöpultin kierteen pituus vakiona? Tarvisi tietää onko itsellä pitkät vai lyhyet säätöpultit.