OHC koneen Venttiilien säätö

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

On monia koneita joista mitataan venan välys suoraan venttiilin päästä...

Miksi ei niin vois tehdä OHC:n kans??
(onko syy se että lokasuojan tarrassa sanotaan niin, vai onko siihen jokin oikea syy? :roll: )
Normaalilla rakotulkilla pystyy mittaamaan ja tuo välys pysyy samana vaikka olis pidemmät säätöpultit/pitkäliukuset keinut/ ym. ym.
Avatar
s.o.h.c
Viestit: 481
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:04
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja s.o.h.c »

Bootsi kirjoitti:On monia koneita joista mitataan venan välys suoraan venttiilin päästä...

Miksi ei niin vois tehdä OHC:n kans??
(onko syy se että lokasuojan tarrassa sanotaan niin, vai onko siihen jokin oikea syy? :roll: )
Normaalilla rakotulkilla pystyy mittaamaan ja tuo välys pysyy samana vaikka olis pidemmät säätöpultit/pitkäliukuset keinut/ ym. ym.
Välys ei silti ole oikea jos mittaat sen venan ja seuraajan välistä. Eikä kyse ole mistään tarrasta. Hanki itsellesi vaikka ohc:n korjaamo käsikirja jossa kerrotaan oikea tapa mitata välykset.

Joo välys pysyy samana jos mittaat aina samasta paikkaa, mutta välykset on ihan jotain muuta kuin mitä pitäisi olla jos et mittaa sitä nokan ja seuraajan välistä.
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

s.o.h.c kirjoitti:
Joo välys pysyy samana jos mittaat aina samasta paikkaa, mutta välykset on ihan jotain muuta kuin mitä pitäisi olla jos et mittaa sitä nokan ja seuraajan välistä.
Jos eri "palikoilla" laitat akselin ja keinun väliksi AINA vaikkapa 025 ..niin,venttiilin nousu muuttuu.

Minä puhun tässätapauksessa muutelluista/viritetyistä koneista.. ja niihin ei välttämättä löydy parasta tietoa Sierran huolto-ohje kirjasta.

..noh, oli miten oli pääasia on että sitä välystä on jossain kohtaa, ettei ne venat pääse kantamaan.
Itse mittaan venan päästä.. mitatkaa te jostain muualta.

8)

tarkemmin ajateltuna (selvänä) taitaa olla tuo ero marginaalinen, mittaustapojen välillä.
Viimeksi muokannut Bootsi, 29 Huhti 2006 19:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
s.o.h.c
Viestit: 481
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:04
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja s.o.h.c »

Bootsi kirjoitti: Jos eri "palikoilla" laitat akselin ja keinun väliksi AINA vaikkapa 025 ..niin välys, venttiilin ja keinun välissä muuttuu riippuen kokoonpanosta.

Minä puhun tässätapauksessa muutelluista/viritetyistä koneista.. ja niihin ei välttämättä löydy parasta tietoa Sierran huolto-ohje kirjasta.

..noh, oli miten oli pääasia on että sitä välystä on jossain kohtaa, ettei ne venat pääse kantamaan.
Itse mittaan venan päästä.. mitatkaa te jostain muualta.

8)
Mittaa ihan miten huvittaa ;)

mutta ei niitä virinokkienkaan välyksiä ilmoiteta mitenkään seuraajan ja venan välistä mitattavaksi.
cossu2
Viestit: 264
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:17

Viesti Kirjoittaja cossu2 »

itsellä on hiottu nokka ja lashcapit, mutta edelleen se välys mitataan nokan ja seuraajan välistä!
vaikka ajoitukseenkin tarvitaan jo heittokello.
seuraajahan makaa venttiilin päällä, jollaoin se välys on aina sama nokasta riippumatta.
Koneissa joissa nokka on seuraajan alapuolella on taas helpompi mitata venttiilin päästä, koska seuraaja makaa nokan päällä...
Rattimiehen erottaa siitä, että se on vielä pelissä mukana vaikka peli on jo menetetty.
Nykyajan filosofiaa...
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Muutenhan sillä ei ole väliä mistä sen mittaa paitsi jos keinuvivun "vipusuhde" on jotain muuta kuin 1:1. Eli jos vipusuhde on vaikka 1:2 niin venttiilinpäästä pitäisi löytyä puolet isompi rako kuin nokan välistä siis jos arvot on ilmoitettu mitattavaksi nokan välistä ja tietysti sama toisinpäin.

Taitaa vaan ohc:n nostajien vipusuhde olla niin lähellä +-0 että se ei välykseen merkittävästi vaikuta

Kunhan ei kanna kuumana eikä naputtele
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

OHC:n keinuvipusuhde on 1.65.

En ole ikinä kuullut että OHC:ssä venttiilinvälystä mitattaisiin muualta kuin nokan ja seuraajan välistä. Isä oli ~65-90 Ford-merkkiliikkeessä mekaanikkona, eikä siellä ainakaan ole ikinä muualta mitattu.

Esim Piper antaa ohc nokille 0.20-0.25 välyksen ja kentille 0.35-0.45, joten noissakin todelliset välykset venttiilillä on aika lähellä toisiaan.

Ei mittauspaikalla sinänsä ole merkitystä kunhan on oikea välys oikeassa paikassa.
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Mikä on ohc:n säätöpultin kierteen pituus vakiona? Tarvisi tietää onko itsellä pitkät vai lyhyet säätöpultit.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Vastaa Viestiin