1.8 duratec kulutus

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
hapelo
Viestit: 957
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: 1.8 duratec kulutus

Viesti Kirjoittaja hapelo »

jks90 kirjoitti: 04 Helmi 2021 09:12 Jos samassa ketjussa kyselen...pakkasilla, erityisesti -10 ja kylmemmällä, käynnistämisen jälkeen kone pysyy nippa nappa käynnissä, saattaa tarvita starttailla pari kolme kertaa, kaasua painaessa meinaa uudestaan tukehtua, tätä kestää ehkä noin minuutin, sitten alkaa pelittää.
Jos koittaa heti lähteä liikkeelle niin melko varmasti sammuu. Mihinkä lie liittyy, tankissa ei ole etanolia. Tyhjäkäynti ei varsinaisesti seilaa.
Kone on aina piuhan perässä pari tuntia ennen lähtöä.
Moro!

Tuttu ongelma 2012 SS-Fiestassa,kun oli roikassa sai sahata käyntiin ja prötäsi hetken...lämmitin vaikutti lämpötilan anturiin ja antoi väärää seosta...

Harri
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 238HP "Lumikki"
Mk3Mondeo
Viestit: 940
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: 1.8 duratec kulutus

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

hapelo kirjoitti: 04 Helmi 2021 11:30
jks90 kirjoitti: 04 Helmi 2021 09:12 Jos samassa ketjussa kyselen...pakkasilla, erityisesti -10 ja kylmemmällä, käynnistämisen jälkeen kone pysyy nippa nappa käynnissä, saattaa tarvita starttailla pari kolme kertaa, kaasua painaessa meinaa uudestaan tukehtua, tätä kestää ehkä noin minuutin, sitten alkaa pelittää.
Jos koittaa heti lähteä liikkeelle niin melko varmasti sammuu. Mihinkä lie liittyy, tankissa ei ole etanolia. Tyhjäkäynti ei varsinaisesti seilaa.
Kone on aina piuhan perässä pari tuntia ennen lähtöä.
Moro!

Tuttu ongelma 2012 SS-Fiestassa,kun oli roikassa sai sahata käyntiin ja prötäsi hetken...lämmitin vaikutti lämpötilan anturiin ja antoi väärää seosta...

Harri
Samaa mieltä tuosta, moottorilämmitin aiheuttaa antureille tiedon jonka mukaan moottori on lämmin ja ohjaa polttoaineseosta lämpimälle moottorille.

Vastaava ilmiö on Mondeo TDCI mk3:ssa jossa moottorinlämmittimen käyttö lämpimimmillä keleillä aiheuttaa vikatilan jossa moottori ei vastaa kaasuun ja käy tyhjäkäyntiä alhaisemmalla kierrosluvulla. Tilanne korjautuu noin 5s - 10s kuluttua.

Kysyjä voisi kokeilla ilman lämmitystä jolloin moottori todennäköisesti voisi käynnistyä normaalisti. Jos näin on, oireilu voisi ehkä korjautua TT-Thermolla joka kierrättää jäähdytysnestettä laajemmin moottorissa.
jks90
Viestit: 127
Liittynyt: 02 Tammi 2016 14:32

Re: 1.8 duratec kulutus

Viesti Kirjoittaja jks90 »

Mk3Mondeo kirjoitti: 04 Helmi 2021 12:07
hapelo kirjoitti: 04 Helmi 2021 11:30

Moro!

Tuttu ongelma 2012 SS-Fiestassa,kun oli roikassa sai sahata käyntiin ja prötäsi hetken...lämmitin vaikutti lämpötilan anturiin ja antoi väärää seosta...

Harri
Samaa mieltä tuosta, moottorilämmitin aiheuttaa antureille tiedon jonka mukaan moottori on lämmin ja ohjaa polttoaineseosta lämpimälle moottorille.

Vastaava ilmiö on Mondeo TDCI mk3:ssa jossa moottorinlämmittimen käyttö lämpimimmillä keleillä aiheuttaa vikatilan jossa moottori ei vastaa kaasuun ja käy tyhjäkäyntiä alhaisemmalla kierrosluvulla. Tilanne korjautuu noin 5s - 10s kuluttua.

Kysyjä voisi kokeilla ilman lämmitystä jolloin moottori todennäköisesti voisi käynnistyä normaalisti. Jos näin on, oireilu voisi ehkä korjautua TT-Thermolla joka kierrättää jäähdytysnestettä laajemmin moottorissa.
Hyvä, täytyy kokeilla kylmänä käynnistystä, sillähän asiaa kartottaa.
jks90
Viestit: 127
Liittynyt: 02 Tammi 2016 14:32

Re: 1.8 duratec kulutus

Viesti Kirjoittaja jks90 »

Onko noita antureita yksi ja missä se tarkemmin sijaitsee, onko iisi vaihtaa?
Mk3Mondeo
Viestit: 940
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: 1.8 duratec kulutus

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

jks90 kirjoitti: 04 Helmi 2021 13:19 Onko noita antureita yksi ja missä se tarkemmin sijaitsee, onko iisi vaihtaa?
Riippuu moottorityypistä mutta toisaalta vaihto tuskin auttaa jos se moottorinlämmittimestä johtuu. Anturi tai anturit toimivat kuten pitääkin mutta autonvalmistaja ei ole ottanut huomioon arktisen alueen erityisvaatimuksia.
jks90
Viestit: 127
Liittynyt: 02 Tammi 2016 14:32

Re: 1.8 duratec kulutus

Viesti Kirjoittaja jks90 »

Mk3Mondeo kirjoitti: 04 Helmi 2021 13:23
jks90 kirjoitti: 04 Helmi 2021 13:19 Onko noita antureita yksi ja missä se tarkemmin sijaitsee, onko iisi vaihtaa?
Riippuu moottorityypistä mutta toisaalta vaihto tuskin auttaa jos se moottorinlämmittimestä johtuu. Anturi tai anturit toimivat kuten pitääkin mutta autonvalmistaja ei ole ottanut huomioon arktisen alueen erityisvaatimuksia.
Niin tietysti, ok :D
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: 1.8 duratec kulutus

Viesti Kirjoittaja Renee »

Ensksi mikä moottorilämmitin autossa oikein on ja toimiiko se? Eikös se lämpötila anturi.ole siinä 2-3 tulpan välissä kannessa . Oletko nähnyt kun moottoria olet katsonuta
Tuossa kuvia taitaa tämä mylly olla 2.0
https://talkford.com/community/topic/24 ... 0-duratec/
Viimeksi muokannut Renee, 04 Helmi 2021 15:29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
duckworth
Viestit: 3741
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: 1.8 duratec kulutus

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Renee kirjoitti: 04 Helmi 2021 13:50 Ensksi mikä moottorilämmitin autossa oikein on ja toimiiko se? Eikös se lämpötila anturi.ole siinä 2-3 tulpan välissä kannessa . Oletko nähnyt kun moottoria olet katsonut
Ei ole 1.8 Duratecissä kannessa tulppien välissä moottorinlämpöanturi, vaan lootan/kuskin päädyssä konetta, 2-napainen töpseli johon tulee ruskea ja valkea johto. Päivällä vaihdoin Mk3 Mondeoon sellaisen juuri.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Vastaa Viestiin