Re: Mondeo 3 ongelmia
Lähetetty: 06 Joulu 2020 21:29
Ootko kokeillu vaihtaa sitä nokan asennon tunnistajaa?trj68 kirjoitti: ↑06 Joulu 2020 15:57Pcv on jo uusittu.
Voikohan syyllinen olla egr? Minua vähän epäilyttää että egr puhaltaa nyt jostain syystä ilmaa koko ajan läpi? Egr ei ole jumissa ja sen navoista mitaten vastusarvot on ok. Mutta se ei jostain syystä kumminkaan toimi oikein, tai se on koko ajan auki, kun auto käynnistyy? Lämpöanturikin tuli jo uusittua.
Tuo korkea käynti viittaa nyt joka tapauksessa siihen että jostain on pakko tulla imusarjaan enempi ilmaa, kuin mitä pitäisi. Imusarjassa ei ole vuotoa ja huohotinletku on ehjä. Eipä oo enää oikein muita vaihtoehtoja jäljellä kuin se että erg:n kautta puskee koko ajan lisäilmaa?
Lueskelin just myös toista viestiketjua egr:n ohittamiseen. Siinä oli joku ottanut egr moottorin ohjaustapin pois, ja sillä keinoin ohittanut egr:n, ilman häiriövaloa. Tekstiä oli kirjotettu onnistumisen puolesta ja sitä vastaan. Loppukaneetti jäi kumminkin vähän epäselväksi.
Leimalle pitäis nyt kumminkin viedä. Eli antaakohan se sitten vikakoodit obd mittauksessa, ja sytyttääköhän häiriövalon, jos tekee tuon ohituksen?
Joku anturi antaa tuolle lisäilmaventtiilille ecun kautta tietoa (ilmeisesti lämpötilasta) ja ohjaa sitä venttiiliä? Ja sitten joku, tai sama anturi, antaa myös egr:lle tiedon, ja ohjaa yhtälailla sitä egr:ääkin. Nämä kaksi osaa, egr ja lisäilmaventtiili (molemmat liikkuu käsin ja on putsattu oikein kunnolla ennen kasausta), ei nyt kumminkaan toimi oikein, eli se vika on oltava joko jossain anturissa, tai sitten ecussa? Johtosarja on ehjä, tarkastettu ja mitattu.
Ei tuon kanssa voi oikein muuta johtopäätöstä enää tehdä.
Moottori, imuputket yms kaikki muutkin mekaaniset härpäkkeet on fyysisesti täysin kunnossa, eli tuo vika juontaa nyt juurensa johonkin anturin antamaan väärään tietoon, tai ecun vikaan. Mutta mihin?
Käytin autoa testerissä ennen koneen aukaisua, ja vikakoodi oli nokka-akselin asentotunnistin: low. ( ja silloin vielä ne täysin kuoleentuneet öljyrenkaat) Mutta vastusmittauksen mukaan asentoanturi on ehjä ja sen vastusarvo just sitä mitä pitää ollakin. Ja mitä tuo low=matala sitten mahtoi tuossa tapauksessa tarkoittaa? Eipä tiennyt se korjaamon kaverikaan. Yleensä kuulema se asentoanturi joko toimii, tai ei toimi sitten ollenkaan?
Yhtä pihalla kuin minä.