Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio
Lähetetty: 12 Loka 2020 23:18
Vaihtuko ne asentoanturit, vai onko ne vanhasta koneesta?
Ford-Club Finland keskustelu
https://www.fordclub.fi/foorumi/
Ainakin mulla vanhassa ei ollut jako kohdallaan eli oli oppinut väärät asennot. Tämä nollaus kuuluu ainakin 1.0ecoboost koneessa tehdä remmin vaihdon yhteydessä.kmtt kirjoitti: 12 Loka 2020 22:59Hmm, jaha. Nyt alkoikin tämä ecoboostin VVT kiinnostamaan. Milläs opituilla ja muuttuvilla parametreilla niitä säätöpyöriä ajetaan identtisissä moottoreissa eri asentoon ja montako eri mahdollista "opittua" asentoa niillä eri moottoreilla on?focst kirjoitti: 12 Loka 2020 21:50 Se on oppinut vanhasta koneesta kampiakselin ja nokkien asennot ja herjaa nyt kun ne ei ole samat uudella koneella. Herjaa ajoitusta vaikka se on kohdallaan eli opitut arvot täytyy nollata että hyväksyy uuden koneen asennot.
Jos mulla on koko koneen yläkerta pöydällä yksiin osiin purettuna, ja sen jälkeen takaisin asennettuna, niin mistä moottorinohjain tietää, että nyt onkin se "vanha" kone uudelleen kasattuna, eikä sen takia sitten tarvi herjailla, tai vaatia asentojen nollauksia. Mutta jos olisikin "uusi/toinen" kone, niin sitten se päättääkin, että nythän tälle täytyykin vähän vikavaloja sytytellä ja asentoja nollailla?
Ajoitukset kun on kohdillaan, niin kampiakseli, nokka-akselit ja VVT-pyörät on kuitenkin molemmissa koneissa tasan samoissa asennoissa. Ja säätöpyörien asentoa ymmärtääkseni säädellään ihan muilla parametreilla, kuin "opituilla" arvoilla, eli enemmänkin kierroslukuun, lämpötilaan ja koneen kuormitukseen liittyvillä, mutta näille nyt kai ihan etukäteen eculle ohjelmoidut kartat, että montako astetta missäkin tilanteessa ajoitusta muutetaan ja mihin suuntaan. Saatan toki olla väärässä, kun en Fordin venttiilien ajoituksen ohjausta sen syvällisemmin tunne.
Ihan mielenkiinnosta: Mikä on 1.6 Ecoboostin öljynlaatuvaatimus ohjekirjassa? Castrolin öljyvalisin suositti autosi spekseillä Stop-Start 5W-20 E tai 5W-30 A5, mutta ei 5W-40.Samuli1972 kirjoitti: 14 Loka 2020 19:55 Maahantuoja Ford.fi ei ollut tietävinään asiasta, vetoavat merkkikorjaamon lausuntoon/takuuajan päättymiseen ja siihen, että öljy ollut 5W-40 (Castrol Magnatec). Itse tehtyä öljyhuoltoa ei siis noteerata huolloksi ollenkaan, vaikka ennen vauriota ajettu noin 10 000 km. Merkkikorjaamon mukaan voitelun puute ei ole syy, mutta tuskin antavat sitä kirjallisena.
duckworth kirjoitti: 12 Loka 2020 22:26 Tota jälkimmäistä mulla on Omegan 2.2 litrasessa Ecotecissä, mutta käsittääkseni magnatec 5w40 on hiukan paksuhkoa tyyliin mihinkään alle 300tkm ajettuun 2000-luvun Fordin 4-syl. bensakoneeseen
Siis Zetec-E ja siitä eteenpäin. Korjatkaa jos oon väärässä...?
EDIT: PSA-puolella ainakin on sellainen huomio tullut että jos käytetään paksumpia öljyjä, ei saisi enää siirtyä takaisin huuhteleviin (kuten esim. 0w30) öljyihin, koska irrottaa likaa joka sitten kulkeutuu ikävästi laakereille.
Tiedä sitten enkö sanonut asiaa tarpeeksi selvästi...?Fiestalla kirjoitti: 14 Loka 2020 23:41 https://www.motonet.fi/fi/tuote/590004/ ... W-40-C3-4l
Ei näy Ford luokituksia...
Ohjekirja:
Engine oil - petrol engines only WSS-M2C948-B 5W-20 Castrol or Ford Engine Oil
Alternative engine oil - all petrol engines WSS-M2C913-C 5W-30 Castrol or Ford Engine Oil
Hmm... tuon mukaan tämä olisi käynyt ja olisi ollut vielä halvempaakin: https://www.motonet.fi/fi/tuote/590035/ ... F-5W-30-5l
Tuosta 5W-40 öljyn sopivuudesta kannattaisi olla kirjallisena se kysymys ja merkkihuollon vastaus, muuten sillä ei taida olla painoarvoa. Valitettavasti. Saattaa olla liian paksua tuolle koneelle, kuten fiksumpi asian jo ilmaisi.Samuli1972 kirjoitti: 14 Loka 2020 19:55Maahantuoja Ford.fi ei ollut tietävinään asiasta, vetoavat merkkikorjaamon lausuntoon/takuuajan päättymiseen ja siihen, että öljy ollut 5W-40 (Castrol Magnatec)
Ylikuumentuminen kai tapahtui, anturit/ECU eivät vain siihen reagoineet? Ja se oli juuri siinä ennen pysäyttämistä, viimeiset sadat metrit. Ja oliko se syy vai seuraus? Paljon kysymyksiä...foop kirjoitti: 16 Loka 2020 16:33 Mutta mitä jää vaurion aiheuttajaksi jäljelle, jos ei ole öljyn aiheuttama, EGR:ää ei moottorissa ole eikä mittarin mukaan edes ylikuumentunut? Onko vaurioituneen moottorin tutkimuksista tullut mitään lisätietoa? Voisiko Low Speed Pre-Ignition (LSPI) olla mahdollinen aiheuttaja, sopiiko vaurionkuvaan?
Se taisi olla jonkun henkilökohtainen mielipide, ei Fordin..foop kirjoitti: 16 Loka 2020 16:33 Aika erikoista että merkkihuolto on antanut tuommoisia ohjeita öljyn suhteen? Ja nyt Ford käyttää sitä asiakasta vastaan ettei korvata mitään...
Tätä mä taisin aikaisemmin veikata. Nyt tarvitaan kuvia kannesta ja lohkosta.foop kirjoitti: 16 Loka 2020 16:33 Mutta mitä jää vaurion aiheuttajaksi jäljelle, jos ei ole öljyn aiheuttama, EGR:ää ei moottorissa ole eikä mittarin mukaan edes ylikuumentunut? Onko vaurioituneen moottorin tutkimuksista tullut mitään lisätietoa? Voisiko Low Speed Pre-Ignition (LSPI) olla mahdollinen aiheuttaja, sopiiko vaurionkuvaan?
En tiedä pitäiskö tästä tehdä ihan oma ketju että ei sotke toiseen mutta kait noihin alkaa jo uusia mäntiä etc. saada vaikka marmori uuden koneen mielummin myyy... Tosin miltä itse sylinteri näyttää että onko ottanyt osumaa pahasti ja entä kansi...Mixu kirjoitti: 07 Huhti 2022 18:39 Mielipidettä kysyisin. Mondeo 2012 1,6 ecoboost. Lapista eteläsuomeen ajellessa ei voinut ajaa kuin pintakaasulla. Vähänkään kun koitti normaalisti kiihdyttää rupesi nykimään/tärisemään. Kotiin palattua auto korjaamolle ja diagnoosi seuraava:
Vikakoodit luettu: herjaa imu ja pakonokka-akselin ajoituksesta ja sytytyskatkoksista. 1. Sylinterin sytytystulppa reilusti karstoittunut. Jakopään ajoitus tarkastettu, ajoitus ok. Öljypohja purettu, imusihdissä pala mäntää ja männän renkaan paloja.
Kysymys kuuluu, kannattaako/saako korjattua? (autolla ajettu 250tkm) vaiko vaihtaa koko moottori:
Uusi moottori asennettuna 6500€ ja käytetty 75tkm ajettu käytetty moottori vaihdettuna 4700€.
Useita moottoreita vaihtaneena ja joitakin korjanneena olen samaa mieltä eli tehdasuusi moottori tuolla hintaerolla on hyvin edullinen vaihtoehto verrattuna käytettyyn.focst kirjoitti: 08 Huhti 2022 19:34 Ei kannata ainakaan samaan lohkoon ruveta uutta tekemään. Olen näitä laittanut ja sylintereiden päät väsyy ja murtuu menee nesteet palotilaan. Itse suosittelen uutta sillä ajaa pitkään. Käytetystä ei koskaan tiedä voi tuurilla saada hyvän tai sitten hajoaa uudestaan piankin..
Kaksi syytä:Taunusautomaatti kirjoitti: 08 Huhti 2022 22:49 mikä näitä uusia oikein vaivaa...vanhoilla 2.0 TDCI "maamoottreilla" ajoi 400tkm ilman ongelmia.
Maamoottoreista puhetta kun on, niin voisi sanoa ehkä että 2000-luku oli vähän sellainen peak point kanavaruisku-moottoreiden osalta mitä eurooppalaisiin autoihin tulee. Fordin Zetec ja Duratec, VAGin 1.8 20V T, Opelin Ecotec jne. Toki noissakin omat tyyppivikansa mutta kun huoltoja ei laimin lyönyt niin noilla ajoi ja ajaa vielä pitkältä.tikola kirjoitti: 09 Huhti 2022 05:53Kaksi syytä:Taunusautomaatti kirjoitti: 08 Huhti 2022 22:49 mikä näitä uusia oikein vaivaa...vanhoilla 2.0 TDCI "maamoottreilla" ajoi 400tkm ilman ongelmia.
- Konetta pienennetty ja samalla tehoa otettu siitä pienestä enemmän irti = toleranssit pienenee ja sitäkautta jonkun tapahtuman vaikutus suurenee
Kulutusta ja päästöjä on saatu näin pienennettyä, mutta sitten samalla kun tulee lisälaitteita ja ominaisuuksia paino nousee, joka ulosmittaa saatua kehitystä.
- Lisätty apulaitteita, joiden vikaantuminen aiheuttaa sitten ongelmia