Sivu 2/3

Re: Mondeo 1,5 ecoboost 2017 käyntihäiriö P0302

Lähetetty: 22 Joulu 2019 08:31
Kirjoittaja Renee
Jos huolto sanoo että on normaalia käytöstä niin kyllä kai ne siellä pitäisi tietää. Mutta normaalisti jos jossain autossa tuollainen juttu niin paisarinkorkki vaihdetaan uuteen. Oma Mondeo nyt seisoo talvet en voi tarkistaa.

Re: Mondeo 1,5 ecoboost 2017 käyntihäiriö P0302

Lähetetty: 25 Joulu 2019 10:46
Kirjoittaja Renee
Otetaan nyt maalaisjärki mukaan ajatteluun. Moottori lämpiää painetta syntyy järjestelmään ja nestepinra vajoaa. Minne neste menee jos ilmaa ei ole järjestelmässä. Onko letkut niin huonnot että ne lajeenee jolloin nestenpinta laskee paisarissa kun tilavuus suurenee.Moottori sammutetaan paineet laskee nesteen pinta palaa max viivaan . Kohta herjaa että jäähdytysnestettä liian vähän järjestelmässä

Re: Mondeo 1,5 ecoboost 2017 käyntihäiriö P0302

Lähetetty: 25 Joulu 2019 11:54
Kirjoittaja NiceMan
Omissa autoissa paisarissa pinta nousee moottorin lämmetessä ja laskee kylmetessä... Ihan luonnon laki.

Jos lämmetessä nestepinta laskee niin jossain on ilmaa joka menee kasaa vesipumpun tuottaman virtauksen takia...

Re: Mondeo 1,5 ecoboost 2017 käyntihäiriö P0302

Lähetetty: 25 Joulu 2019 12:21
Kirjoittaja Renee
Eikös me suljeta tämä ilmaa järrjestelmässä kysyjän kanssa niin että ilmataan järjestelmä. Huolossa sitä ei tehty vaikka valitit asiasta?
Paisuntasäiliön korkki auki. Käynnistä moottori ja nostetaan kierroksia että moottori lämpiää ja termostaatti aukeaa ja nesteet kiertää kunnolla. Kun flefti alkaa huutamaan niin ilmaus käynnissä. Kestää hetken ja jos kaveri niin katsoo tuleeko kuplia ja laskeeko se nestepinta enään. Sessio ohi sammuta auto. Laita korkki kiinni. Tee koeajo lenkki vielläkö neste häviää alarajaan kuumana

Re: Mondeo 1,5 ecoboost 2017 käyntihäiriö P0302

Lähetetty: 25 Joulu 2019 12:50
Kirjoittaja focst
Lämpimässä koneessa jäähdytysneste alarajassa. Korkki auki paine pääsee pois..ja neste max tasossa ihan normaalia. Nestepinta elää paineen mukaan.

Re: Mondeo 1,5 ecoboost 2017 käyntihäiriö P0302

Lähetetty: 25 Joulu 2019 15:01
Kirjoittaja Renee
Testasin omalla Volvolla tuon yllä mainutun teorian. Kylmänä max viivassa käynnistin auton ajoin lenkin että lämmöt nousi siihen normaaliin käyntilämpötilaan ja ohjaamossa voi olla t paidassa. Moottori käy nostan konepellin ylös niin paisuntasäilössä neste oli nousut 1 sentin verran. Ilmeisesti Fordeissa on käänteinen järjestelmä jos noi kysyjän jutut on normaalia.

Re: Mondeo 1,5 ecoboost 2017 käyntihäiriö P0302

Lähetetty: 25 Joulu 2019 15:05
Kirjoittaja focst
Renee kirjoitti: 25 Joulu 2019 15:01 Testasin omalla Volvolla tuon yllä mainutun teorian. Kylmänä max viivassa käynnistin auton ajoin lenkin että lämmöt nousi siihen normaaliin käyntilämpötilaan ja ohjaamossa voi olla t paidassa. Moottori käy nostan konepellin ylös niin paisuntasäilössä neste oli nousut 1 sentin verran. Ilmeisesti Fordeissa on käänteinen järjestelmä jos noi kysyjän jutut on normaalia.
Onko paisarin korkki ehjä? Ilmeisesti ei painetta vollessa ollenkaan?

Re: Mondeo 1,5 ecoboost 2017 käyntihäiriö P0302

Lähetetty: 25 Joulu 2019 15:13
Kirjoittaja Renee
Kyllä on ehjä ,jos ei painettä helposti lämmöt nousee. Eiköhän ne muutkin kerro kokemuksiaan.

Re: Mondeo 1,5 ecoboost 2017 käyntihäiriö P0302

Lähetetty: 25 Joulu 2019 15:23
Kirjoittaja focst
Renee kirjoitti: 25 Joulu 2019 15:13 Kyllä on ehjä ,jos ei painettä helposti lämmöt nousee. Eiköhän ne muutkin kerro kokemuksiaan.
Jos on painetta niin lämpötila kestää nousta yli 100°c. Ei se paine siihen lämpeämis nopeuteen vaikuta aikakaan alentavasti..

Re: Mondeo 1,5 ecoboost 2017 käyntihäiriö P0302

Lähetetty: 25 Joulu 2019 15:31
Kirjoittaja Renee
Sinun mielestä jäähdytysneste laskee kun lämpiää, minun mielestä joko nousee tai pysyy samoissa. Katsotaan mitä raati on mieltä.

Re: Mondeo 1,5 ecoboost 2017 käyntihäiriö P0302

Lähetetty: 25 Joulu 2019 16:12
Kirjoittaja focst
Renee kirjoitti: 25 Joulu 2019 15:31 Sinun mielestä jäähdytysneste laskee kun lämpiää, minun mielestä joko nousee tai pysyy samoissa. Katsotaan mitä raati on mieltä.
Lämmetessä paine nousee jos korkki on ehjä taso laskee. Kun korkin aukaisee kuumana nousee yli max tason..

Re: Mondeo 1,5 ecoboost 2017 käyntihäiriö P0302

Lähetetty: 25 Joulu 2019 22:58
Kirjoittaja Fiestalla
focst kirjoitti: 25 Joulu 2019 16:12 Lämmetessä paine nousee jos korkki on ehjä taso laskee. Kun korkin aukaisee kuumana nousee yli max tason..
Perustele.

https://www.vagarena.fi/index.php?topic=500.0
Checking coolant level
The coolant level can be checked at a glance.
– Switch off the ignition.
– Read off coolant level on radiator expansion tank
⇒ fig. 257. When the engine is cold it should be between
the “MIN” and “MAX” marks. When the engine is hot it
may be slightly above the “MAX” mark.

The coolant level should be checked with the engine switched off.
The coolant level is monitored by a warning lamp in the instrument
cluster ⇒ page 33. However, we recommend that it should be
checked occasionally.

Re: Mondeo 1,5 ecoboost 2017 käyntihäiriö P0302

Lähetetty: 26 Joulu 2019 13:26
Kirjoittaja GeeTee-
Silläkin on osuutensa asiaan, tarkastaako sitä nestepintaa korkki auki vai kiinni, ts. järjestelmä paineisena vai ei..

Koska Ford-huolto ei ota asiaa hoitaakseen niin ehkä kannattaa harkita, josko tuon käyttäisi jollain pakokaasutestejä tekevällä korjaamolla jossa katsovat, onko paisuntasäiliössä pakokaasuja. Maksanee parisen kymppiä, halpa hinta mielenrauhasta? Tuohon on olemassa testisettejä kaikenlaisia, mutta tuolla testerillä onnistuu todella näppärästi.

Jos pakokaasuja ei ole paisuntasäiliössä, niin sitten mietiskellään lisää.

Re: Mondeo 1,5 ecoboost 2017 käyntihäiriö P0302

Lähetetty: 27 Joulu 2019 14:08
Kirjoittaja Jykke61
Kun paisuntasäiliön korkin avaa niin paine purkautuu ja nestepinta nousee

Re: Mondeo 1,5 ecoboost 2017 käyntihäiriö P0302

Lähetetty: 27 Joulu 2019 14:17
Kirjoittaja Renee
Joko tarkistit ettei ilmaa järjestelmässä . Onko noita sytytysskatkoja nyt tullut . Oletko ajannut pitempiä matkoja että näkisi että toimiiko auto kunnolla.

Re: Mondeo 1,5 ecoboost 2017 käyntihäiriö P0302

Lähetetty: 18 Elo 2020 18:46
Kirjoittaja akinaattori
Omassa 2015 vuosimallin 1.5 ecoboostissa vilkutti 3 ja 4 vaihteella täyskaasukiihdytyksessä moottorinhäiriövaloa ja vikailmoituksia 2 ja 3 sylinterin sytytyskatkoille. Perustarkastukset tein.
-Uudet tulpat + kärkiväli 0,7mm
-Puolia ristiin
-Suuttimien puhdistusaineet

Näistä ei ollut vaikutusta, testerillä ajoin vikaa ulos, niin palamiskatkokset rekisteröityvät silloin kun kaasuläppä menee kiinni, eli kaasu löysätään. Normaali ajossa ei vilkutellut häiriövaloa koskaan.

Nappasin imusarjan irti (kaasut ilmastoinnilta pois / letkut irti jotta sai välijäähdyttimen pois) 2 ja 3 sylintereiden imuventtiileissä noin 2mm karstakerros, puhdistin kaikki imuventtiilit ja sen jälkeen on kestänyt toistaiseksi ohitustilanteessa kierrättää moottoria)
Ajettu oli 135tkm kun alkoi oireilee.
:ford: :thumbup: :thumbup:

Re: Mondeo 1,5 ecoboost 2017 käyntihäiriö P0302

Lähetetty: 07 Elo 2021 16:38
Kirjoittaja Jykke61
Pitkästä aikaa palstalla......
Vika löytyi, autooni vaihdettiin moottori.
Käyntihäiriöt johtuivat siitä että jäähdytysnestettä oli päässyt sylinteriin. Tämä aiheutti ongelmia sytytyksessä, rikkoi sytytystulppia joita sitten vaihdeltiin. Sama vuoto aiheutti painetta jäähdytysjärjestelmään.
Moottori vaihdettiin jo vuosi sitten, sen jälkeen auto on toiminut moitteetta.
Onneksi kaikki meni Ford-takuun (5 vuotta) piikkiin. Korjaustyö kesti pitkään koska uutta moottoria ei ollut koronan aiheuttaman viiveen vuoksi saatavana. Paikallinen Ford huolto hoiti homman moitteetta, käytössäni oli koko korjauksen ajan sijaisauto.

Re: Mondeo 1,5 ecoboost 2017 käyntihäiriö P0302

Lähetetty: 07 Elo 2021 16:53
Kirjoittaja focst
Jykke61 kirjoitti: 07 Elo 2021 16:38 Pitkästä aikaa palstalla......
Vika löytyi, autooni vaihdettiin moottori.
Käyntihäiriöt johtuivat siitä että jäähdytysnestettä oli päässyt sylinteriin. Tämä aiheutti ongelmia sytytyksessä, rikkoi sytytystulppia joita sitten vaihdeltiin. Sama vuoto aiheutti painetta jäähdytysjärjestelmään.
Moottori vaihdettiin jo vuosi sitten, sen jälkeen auto on toiminut moitteetta.
Onneksi kaikki meni Ford-takuun (5 vuotta) piikkiin. Korjaustyö kesti pitkään koska uutta moottoria ei ollut koronan aiheuttaman viiveen vuoksi saatavana. Paikallinen Ford huolto hoiti homman moitteetta, käytössäni oli koko korjauksen ajan sijaisauto.
Näistä on Jenkeissä ihan kampanja vaihdetaan muutettu lohko kun tulee koodit 2 ja 3 sylinterin sytytys katkoja.

Re: Mondeo 1,5 ecoboost 2017 käyntihäiriö P0302

Lähetetty: 08 Elo 2021 01:43
Kirjoittaja Fiestalla
Mikä siinä lohkossa on vialla?

Re: Mondeo 1,5 ecoboost 2017 käyntihäiriö P0302

Lähetetty: 08 Elo 2021 07:53
Kirjoittaja focst
Fiestalla kirjoitti: 08 Elo 2021 01:43 Mikä siinä lohkossa on vialla?
Periaatteessa suunnittelu virhe. https://youtu.be/xIDtbHIZ5iA

Re: Mondeo 1,5 ecoboost 2017 käyntihäiriö P0302

Lähetetty: 11 Elo 2021 17:42
Kirjoittaja Renee
Vaikka tekniikka on uutta ja hienoa ja kaikki pitäisi toimia hyvin. Näitä mokia sattuu paremmissakin piireissä näemmä. Pitäisikö ottaa tuo 1977 asti ollut käytäntö näissä turbossa. Eli kun ajetaan parkkiin annetaan käydä tyhjäkäynnillä että lämmöt tasaantuu se 2 minuuttia. Saabissa oli tehtaan ohje kun noita tuli myyntiin silloin vuonna1977 turbolla. Kun keltään se ei ole pois ja jos vaikka moottori kestäisi vähän pitenpään kuin 50tkm. Tämä oma mielipide jota noudatan.

Re: Mondeo 1,5 ecoboost 2017 käyntihäiriö P0302

Lähetetty: 12 Elo 2021 00:16
Kirjoittaja Fiestalla
focst kirjoitti: 08 Elo 2021 07:53
Fiestalla kirjoitti: 08 Elo 2021 01:43 Mikä siinä lohkossa on vialla?
Periaatteessa suunnittelu virhe. https://youtu.be/xIDtbHIZ5iA
Aika erikoista että jäähdytyskavava on tehty tuollaiseen paikkaan, vaikuttaa jo lähtökohtaisesti ongelmien kerjäämiseltä.

Re: Mondeo 1,5 ecoboost 2017 käyntihäiriö P0302

Lähetetty: 20 Elo 2021 09:01
Kirjoittaja Ecoboost2018
On sama ongelma. Voitko laittaa mulle yv:n
Jykke61 kirjoitti: 07 Elo 2021 16:38 Pitkästä aikaa palstalla......
Vika löytyi, autooni vaihdettiin moottori.
Käyntihäiriöt johtuivat siitä että jäähdytysnestettä oli päässyt sylinteriin. Tämä aiheutti ongelmia sytytyksessä, rikkoi sytytystulppia joita sitten vaihdeltiin. Sama vuoto aiheutti painetta jäähdytysjärjestelmään.
Moottori vaihdettiin jo vuosi sitten, sen jälkeen auto on toiminut moitteetta.
Onneksi kaikki meni Ford-takuun (5 vuotta) piikkiin. Korjaustyö kesti pitkään koska uutta moottoria ei ollut koronan aiheuttaman viiveen vuoksi saatavana. Paikallinen Ford huolto hoiti homman moitteetta, käytössäni oli koko korjauksen ajan sijaisauto.

Re: Mondeo 1,5 ecoboost 2017 käyntihäiriö P0302

Lähetetty: 20 Elo 2021 19:26
Kirjoittaja Renee
Ecoboost2018 paljon kerkesit autolla ajaa ennen moottorivaurioita .

Re: Mondeo 1,5 ecoboost 2017 käyntihäiriö P0302

Lähetetty: 23 Elo 2021 08:48
Kirjoittaja Ecoboost2018
Alle 50t km..