Sivu 2/4

Lähetetty: 26 Huhti 2006 23:02
Kirjoittaja tohvo75
kaverille kokeiltiin mun maffia joka oli sökö, oli arvot aikas rikkaalla ollut korjaamolla eli vois olla maffi vika oikeestikin.
kaverilla selvis vika huohotus venttiilistä joka oli tosi törkynen ja tuolta venttililtä lähtevän alipaine letkussa olevan t-kappaleen vaihdolla,joka meni lämpimänä lyttyyn alipaineen imusta.
vika ei siis ollut sama ja tyhjäkäynti oli tuolla viallisellakin maffilla ihan hyvä.

Lähetetty: 04 Touko 2006 08:36
Kirjoittaja Japi
Jes, auto pajalla tutkittavana, kun ei kotikonstein selviä vian syypää.
Mä olen 99%n varma siitä, että vika löytyy MAFista, vaikkakin mittaustulokset olivat kutakuinkin loogisia.
Se mitä en ole aiemmin muistanut mainitakaan, niin auto on kilistellyt venttiileitäänkin osakuormalla, joka mielestäni on selkeä viite siitä että boksi on varaohjelmalla (rikas seos, kiinteä 10° sytkäennakko).

Tänään pitäisi selvitä kenties mistä kenkä puristaa.

Lähetetty: 10 Touko 2006 18:38
Kirjoittaja Japi
Japi kirjoitti: Mä olen 99%n varma siitä, että vika löytyy MAFista, vaikkakin mittaustulokset olivat kutakuinkin loogisia.
Se mitä en ole aiemmin muistanut mainitakaan, niin auto on kilistellyt venttiileitäänkin osakuormalla, joka mielestäni on selkeä viite siitä että boksi on varaohjelmalla (rikas seos, kiinteä 10° sytkäennakko).

Tänään pitäisi selvitä kenties mistä kenkä puristaa.
... ja selvisihän se. Ilmamassamittari oli kaputt ja päästöt on nyt kunnossa, tosin hieman kohollaan ja pikkasen seilasivat.
Jälkiviisasteluna todeten olisi vaan kannattanut vaihtaa omatoimisesti mittari ja käytellä mittauksissa, olisin säästänyt pari satalappusta.
No, pääasia on nyt kuitenkin se, että auto pelaa nyt. Vielä pitää tosin saada katsastusveitikalta leima papruihin...

Lähetetty: 26 Syys 2006 21:47
Kirjoittaja fiiikus
miten sen MAF fin kunnon voisi todeta mittaamalla ?
-minkälaisia vastuksia ta jännitteitä käynnin aikana pitäisi tulla ?

itse mittasin juuri TPS :n (ylhäältä alas : 1-2-3)
1-3 : 4,44 kOhm
1-2 : 800 Ohm - 4,1 kOhm (kaasuvipua kääntäen)
2-3 : 3,8 kOhm - 360 Ohm (kaasuvipua kääntäen)

veden lämpöanturi näyttää 54 kOhm ja ulkona 12 astetta (ok)

Lähetetty: 26 Syys 2006 23:56
Kirjoittaja Monteonisti
Aikaisempiin (Jape) kommenttina että eikös seos ole laiha jos on iso imuilmavuoto? 8)

Lähetetty: 27 Syys 2006 21:18
Kirjoittaja Japi
fiiikus kirjoitti:miten sen MAF fin kunnon voisi todeta mittaamalla ?
-minkälaisia vastuksia ta jännitteitä käynnin aikana pitäisi tulla ?

itse mittasin juuri TPS :n (ylhäältä alas : 1-2-3)
1-3 : 4,44 kOhm
1-2 : 800 Ohm - 4,1 kOhm (kaasuvipua kääntäen)
2-3 : 3,8 kOhm - 360 Ohm (kaasuvipua kääntäen)

veden lämpöanturi näyttää 54 kOhm ja ulkona 12 astetta (ok)
MAFia et testaa ilman testeriä mitenkään. Itsekin sain loogisia tuloksia mittailtua, mutta eipä tekele toiminut siltikään. Noiden loogisten tulostenkin pitäisi olla siis tiettyjen rajojen sisällä, mutta näitä rajoja ei pystyne yksiselitteisesti määrittämään - vaihtelevat tod. näk. eri antureiden antamien tietojen mukaan rutkastikin (esim. lämpötila 80° ja kaasuläppä 20% auki -> ref.jännite tulisi olla vaikkapa 4.3V mutta onkin 4.1V -> ongelmia...)

TPSn arvon vaikuttaisivat olevan OK. Eihän tullut mitään katkoksia / hyppyjä mitta-alueella? Jos ei, niin ehjältä vaikuttaisi.

Lähetetty: 28 Syys 2006 22:23
Kirjoittaja fiiikus
ei ollut katkoksia TPS:ssä

mitä nastoja siitä MAFfista voisi mittailla ?

.. niin joo, kurkkasin auton alle ja kas pakoputkessa oli sormen mentävä reikä, jota en katsastuksessa huomannut. inssi kyllä huomasi kun sanoi että paikkaa pakoputki :-) mutta en hoksannut että siellä tosiaan oli reikä - luulin että se tarkoitti pikkusen fuskaavaa liitosta.....

kaikenkaikkiaan ajamalla ei huomaa mitään vikaa, ihan hieman miettii yläkierroksilla mutta mitä enemmän vonguttaa niin vähemmän miettii.

Lähetetty: 29 Syys 2006 11:21
Kirjoittaja Japi
fiiikus kirjoitti: mitä nastoja siitä MAFfista voisi mittailla ?

.. niin joo, kurkkasin auton alle ja kas pakoputkessa oli sormen mentävä reikä, jota en katsastuksessa huomannut. inssi kyllä huomasi kun sanoi että paikkaa pakoputki
Kaikkia nastoja voit mitata, mutta et siitä kyllä mitään hyödy ;)

Paikkaa se pakoputki ja mittaa päästöt uudestaan - voit yllättyä positiivisesti.
Päästöarvotkin voisit laittaa nähtäväksi...

Lähetetty: 30 Syys 2006 11:23
Kirjoittaja WSE
Vikakoodien lukeminen pitäisi paljastaa myös viallisen maf anturin. EEc-iv:ssä koodien luku onnistuu vielä analogisen yleismittarin tai sopivan ledi/vastus yhdistelmän avulla.
Ohjeita:
http://www.obd-2.de/tech_obd1-forde.html

MAF:n antama jännitearvo pitäisi olla tyhjäkäynnillä 0,7 V ja 3000rpm 1,25V joten voi sen toiminnan kyllä mitatakin.

Lähetetty: 01 Loka 2006 12:19
Kirjoittaja fiiikus
jep jep mutta mistä piikeistä pitäisi mitata ?

vaihdoin koko väliputken kun se maksoi Motonetissä jopa 46e tiivisteen kanssa... ainoo vaan että takapöntön liitos supsuttaa (edelleen) kun vanha takapönttö nähtävästi on alimittainen. Motorcraftin väliputki oli edellinen ja mitat täsmää näiltä osin.

Lähetetty: 04 Loka 2006 22:41
Kirjoittaja jpisteh
Tuplana!

j.h

Lähetetty: 04 Loka 2006 23:42
Kirjoittaja fiiikus
enää ei tarvi mittailla; vaihdoin putkesta välikappaleen ja uuden ilmansuodatimen.... ja kas päästöt taas rajoissa. eli pakoputken korjaus oli tässä tapauksessa se taikasana.

Lähetetty: 08 Loka 2006 10:56
Kirjoittaja jpisteh
? kirjoitti:
MAFia et testaa ilman testeriä mitenkään.
Hyvä tietää, että on tehnyt hommat pieleen ja monta kertaa :-).

Oskilloskooppi 2-kanavaisena sekä vähän kokemusta, niin onnistuu.

Taitaa se testerikin vain lukea ilmamassamittarin jännitearvoa (testeri ilmoittaa sen g/s tms yksiköillä), siis miksei sitä voi tehdä suoraan yleismittarilla.

Testeri, yleismittari tai oskilloskooppi, niin aina pitää olla raja-arvot.

j.h

Lähetetty: 08 Loka 2006 13:15
Kirjoittaja fiiikus
useammat tuntuvat mittailevan MAFfia mutta kukaan ei ole vieläkään kehdannut kertoa minkä piikkien välistä millaistakin lukemaa tulee ?
voisihan sen mitata referenssiksi asiaa epäileville. oskilloskooppikin löytyy.

niin ja ne lukemat putken korjauksen jälkeen: (katalysaattori ennen EURO3/4)
RPM 2530 870 raja
CO 0.23 0.05 < 0.5/0.3
CO.k 0.24 0.05
CO2 14.3 14.5
O2 0.34 0.15 < 5.0
HC 0059 0066 < 100
h 1.007 1.003 0.97-1.03

Lähetetty: 08 Loka 2006 13:54
Kirjoittaja WSE
fiiikus kirjoitti:useammat tuntuvat mittailevan MAFfia mutta kukaan ei ole vieläkään kehdannut kertoa minkä piikkien välistä millaistakin lukemaa tulee ?
No tuo kun riippuu aika paljon siitä mistä automallista (vuosimali, moottorin tyyppi) on kysymys.

Lähetetty: 24 Marras 2006 19:12
Kirjoittaja kurvari
Jooh, samaa vikaa täälläkin pukkaa, eli tyhjäkäynnillä lukemat ovat ok, mutta kierroksilla taas päin persettä. Lambda-anturin vaihdoin tänään ja lukemat edelleen kierroksilla päin ..... Huoltomies tuumi jotta katti paskana. Ulkoisesti ei mitään vikaa ja viime katsastuksessa arvot erittäin hyvät, joten en usko tuohon kattivikaan ennekuin tuo MAF on testattu. Tietyllä korkeammalla kierrosalueella kilistelee venttiileitä, joten toivottavasti kyseessä sama kuin Japilla. Autona Mondeo 1,8i vm.95

Lähetetty: 25 Marras 2006 01:44
Kirjoittaja Monteonisti
Tuohon auttaa usein ajo pienillä vaihteilla ja isoilla kierroksilla ennen mittausta. Meillä katastuksessa polkevat kaasua kunnolla niinkaun että sopivat arvot löytyy! 8)

Lähetetty: 25 Marras 2006 12:52
Kirjoittaja kurvari
Ei auttanut ajo eikä kaasuttelu, tarkoituksella ennen huoltoon menoa ajelin moottoritietä nelos vaihteella, ja vielä mitattaessa huudatettiin konetta kunnon kierroksilla. Mitä työkaluja tarttee jotta MAF lähtee irti?
Ja miten moottorin pitäisi käyttäytyä, jos ehjää MAFfia käyttää piuhoista irti, käynnissä ollessa? Jos rikki, ei ilmeisesti reagoi mitenkään, vain olenko käsittänyt väärin?

Lähetetty: 25 Marras 2006 14:00
Kirjoittaja Ghostman_132
Oon itekkin miettiny että oliskohan miullakin MAF rikki. Ku sitä ei voi edes testata millään (Sillain selvästi). Kulutus on edelleen suuri mutta katsastuksesta meni läpi pienen pakottamisen jälkeen... HC ei oikein tykännyt mennä alle 100. Myöhemmin löysin kyllä imuvuodon että en sitten tiedä johtuko siitä. Samanlailla toi auto menee on se maf kiinni tai irti. Sais olla niin selkeä ero kun noissa diisseleissä eli ei korkeilla kierroksilla lähde mihinkään jos maf ei toimi :D Paljonko uusi MAF maksaa? Kuulin tossa tutulta että maksais noin 1000€ mutta en kyllä usko... Ei tommonen rautamötikkä kahdella polttimon langalla voi maksaa niin paljoa :D Tietääkö kukaan voiko noita MAFfeja käydä testauttamassa esim. kivitilassa?

Lähetetty: 25 Marras 2006 17:02
Kirjoittaja Japi
MAFia ei oikein kotikonstein pysty testaamaan, tai oikeastaan voi, mutta ainoastaan sen että onko se kokonaan kuollut.
Hinta ko. vekottimelle on 100-150€ paikasta riippuen. Omani maksoi muistaakseni 135€.

Lähetetty: 25 Marras 2006 17:06
Kirjoittaja Japi
kurvari kirjoitti:Jos rikki, ei ilmeisesti reagoi mitenkään, vain olenko käsittänyt väärin?
Periaatteessa näin, mutta tähän sisältyy iso mutta.
Jos autosi on nyt ns. oletusohjelmalla, MAFin antamalla tiedolla ei ole periaatteessa mitään merkitystä. Oletusohjelmalle boksi voi siirtyä esim. siitäkin syystä, että se ei saa moottorin lämpötilatietoa, imuilman lämpötilatietoa, tietoa lambdalta jne.
Oikeastaan melkein kaikki muut saa kotikonstein tutkittua (lambdankin jotenkuten, skoopilla sitten tarkasti), mutta MAF jää arvoitukseksi jos se osoittaa edes jotain elonmerkkejä.
Tärkeää olisi siis ensin poissulkea kaikki muut vaihtoehdot ja sitten vasta tehdä johtopäätös.

Lähetetty: 25 Marras 2006 18:36
Kirjoittaja Ghostman_132
Japi kirjoitti: Periaatteessa näin, mutta tähän sisältyy iso mutta.
Jos autosi on nyt ns. oletusohjelmalla, MAFin antamalla tiedolla ei ole periaatteessa mitään merkitystä. Oletusohjelmalle boksi voi siirtyä esim. siitäkin syystä, että se ei saa moottorin lämpötilatietoa, imuilman lämpötilatietoa, tietoa lambdalta jne.
Oikeastaan melkein kaikki muut saa kotikonstein tutkittua (lambdankin jotenkuten, skoopilla sitten tarkasti), mutta MAF jää arvoitukseksi jos se osoittaa edes jotain elonmerkkejä.
Tärkeää olisi siis ensin poissulkea kaikki muut vaihtoehdot ja sitten vasta tehdä johtopäätös.
No mutta jos esim. EGR ei toimi ja saan siitä vikakoodin niin boksi ei silti ole siinä limb modessa vai miksikä sitä sanotaan? Mitkä anturit tähän sitten vaikuttaa että ne vois katsoa läpi?

Lähetetty: 25 Marras 2006 19:07
Kirjoittaja kurvari
Tänään autoillessani huomasin, jotta venttiilien helinä on poistunut, ja käyntiääni muutenkin parantunut. Voiko lambda-anturin vaihto vaikuttaa hieman viiveellä? Päästöt mitattiin heti anturin vaihdon jälkitilassa, silloin ei muutosta arvoissa ei tapahtunut. Kannattaa varmaan maanantaina käydä ensin autotohtorilla kokeilemassa, ennenkuin maffia rupeaa irroittelemaan.

Lähetetty: 25 Marras 2006 23:49
Kirjoittaja Japi
Ghostman_132 kirjoitti:Mitkä anturit tähän sitten vaikuttaa että ne vois katsoa läpi?
Moottorin lämpötila, imuilman lämpötila, lambda.
Taisi olla vielä neljäskin, mutta nyt laholla päälläni en sitä muista.

Lähetetty: 25 Marras 2006 23:51
Kirjoittaja Japi
kurvari kirjoitti:Tänään autoillessani huomasin, jotta venttiilien helinä on poistunut, ja käyntiääni muutenkin parantunut. Voiko lambda-anturin vaihto vaikuttaa hieman viiveellä? Päästöt mitattiin heti anturin vaihdon jälkitilassa, silloin ei muutosta arvoissa ei tapahtunut. Kannattaa varmaan maanantaina käydä ensin autotohtorilla kokeilemassa, ennenkuin maffia rupeaa irroittelemaan.
Tavallaan tavallaan ei. Boksihan pitäisi resetoida aina tuollaisen vaihdoksen yhteydessä. Jos et tätä tehnyt, niin se vasta pikkuhiljaa on sopeutumassa tuohon uuteen lambdaan.
Resetoida = akkukengät (tai oikeat sulakkeet) irti 10-15min ajaksi, jolloin opitut arvot katoavat laitoksen muistista, kuten myös mahdolliset vikakoodit.