Sivu 2/3

Lähetetty: 10 Huhti 2006 22:28
Kirjoittaja WSE
[quote="Tinde"]
Pelkästään moottorin käytös varsinkin kylmänä on kaasutin koneilla niin surkeaa että kun on ruiskun makuun päässyt niin eipä niitä enää himoitse.
/quote]

Lopetathan tuon yleistämisen. Mm. joissakin uudemmissa 2,0 taunuksissa oli 2k weberi joka kunnolla toimiessaan ei eroa useasta ruiskutoteutuksesta. Kyseisessä kaasuttimsessa oli mm sammumisenesto ja automaattirikastin, pääsääntöisesti aika ongelmaton kampe, kun käymään sai niin saman tien voi ajaa.
Ruiskujen toiminnoissakin on ollut eroavaisuuksia kylmällä koneella, eivät kaikki niin hyvin pelaa (esim. cvh ruisku sierra huonommin kuin em taunus)

Lähetetty: 11 Huhti 2006 17:31
Kirjoittaja ft79
WSE kirjoitti:
täysin samaa mieltä...eikä noissa -90-96 foordeissakaan ainakaan tänäpäivänä toi ruisku voita ton kylmäkäynnin osalta kaasari laitteita..(no ei nyt ihan yleisesti mutta kuiteski... :roll: )

Lähetetty: 11 Huhti 2006 18:33
Kirjoittaja Tinde
WSE kirjoitti: Lopetathan tuon yleistämisen. Mm. joissakin uudemmissa 2,0 taunuksissa oli 2k weberi joka kunnolla toimiessaan ei eroa useasta ruiskutoteutuksesta. Kyseisessä kaasuttimsessa oli mm sammumisenesto ja automaattirikastin, pääsääntöisesti aika ongelmaton kampe, kun käymään sai niin saman tien voi ajaa.
Ruiskujen toiminnoissakin on ollut eroavaisuuksia kylmällä koneella, eivät kaikki niin hyvin pelaa (esim. cvh ruisku sierra huonommin kuin em taunus)
Niinpä. ...toimiessaan ... pääsääntöisesti ... aika ongelmaton...
Siinä ne seikat jo tulivatkin miksi oma käyttöautoni ei ole kaasarikoneinen. Eivätkä muuten ole harrasteautotkaan enään.

Totta, anteeksi yleistämiseni, kaverilla on '89 Toyota Carina jonka kaasarikone pelaa ihan kohtuullisen hyvin. Ja kyllä, omassa ruiskukoneellisessa käyttöautossani oli mystistä nykimistä, korjaantui kyllä niinkin eksoottisilla ruiskuosilla kuin tulpanjohdoilla ja bensan suodattimella.

Anteeksi nyt vaan mutta jotenkin huvittaa kaasutinmoottoreiden puolustaminen vaikka (efi)ruiskukoneet ovat päästöiltään, kulutukseltaan ja käyttöominaisuuksiltaan aivan eri luokassa kaasuttimien kanssa.

No, mielipiteitä on monia, nämä ovat minun.

Lähetetty: 11 Huhti 2006 19:33
Kirjoittaja WSE
Tinde kirjoitti: Niinpä. ...toimiessaan ... pääsääntöisesti ... aika ongelmaton...
Siinä ne seikat jo tulivatkin miksi oma käyttöautoni ei ole kaasarikoneinen. Eivätkä muuten ole harrasteautotkaan enään.
Käyttöautossa tuosta toiminnasta tuskin ongelmaa on aikoinaan tullut; ovat nuo weberit pelanneet ilam räpläystä ensimmäiset 300tkm useimmiten.
Tottahan toki tänä päivänä ei vähän ajettua kaasariautoa ole juuri olemassakaan.
Eikä tarkoitus ole sinäsä kaasutinmoottoreita puolustella vaan kertoa totuudenmukaisesti että ero ei ole mikään valtavan suuri ja joskus päinvastoinkin. Nimenomaan puhuttaessa kunnossa olevista autoista, vanhemmuuttaan tulee vikoja eikä se katso sitä millainen polttoaineen syöttöjärjestelmä autossa on.

Lähetetty: 14 Huhti 2006 01:22
Kirjoittaja Monteonisti
Kyllä nuo ruiskut on kylmänä pelittäneet OK, enemmän on ollut ongelmia lämpimänä, kuitenkin vähemmän kuin kaasareissa! :roll:

Lähetetty: 22 Huhti 2006 12:58
Kirjoittaja TK2
Mazdaa ja Fordia vertaillaan mutta eikös Mazdoissakin oo jo pitemmän aikaa ollu Zetecin-koneita ja varmaan jotain osaa toisinpäinkin? :) No eri autojahan ne silti on...

Lähetetty: 23 Huhti 2006 01:10
Kirjoittaja Monteonisti
Niinpä. Masahan sen kehitti? 8)

Lähetetty: 23 Huhti 2006 13:17
Kirjoittaja Jaakko85
Monteonisti kirjoitti:Niinpä. Masahan sen kehitti? 8)
No se masa näyttää olevan sulle melko tärkeä.

Lähetetty: 23 Huhti 2006 21:12
Kirjoittaja ft79
mutta kuinkakohan monta mk1 mondeota on ajossa
30v kuluttua... mun taunus täytti 30... :lol: :lol:

Lähetetty: 23 Huhti 2006 23:53
Kirjoittaja Monteonisti
Siis 20v kuluttua kun täyttää 30v? :D
Oma taitaa olla näillä liksoilla ja veroilla! :twisted:
Tuosta motista, siis Masa sen kehitytytti? 8)
Ei tärkeä Masa minulle jos en sellaista osta, ollut kyllä 2 ja loistavia pirssejä! :D

Lähetetty: 25 Huhti 2006 19:37
Kirjoittaja ft79
Monteonisti kirjoitti:Siis 20v kuluttua kun täyttää 30v? :D
Oma taitaa olla näillä liksoilla ja veroilla! :twisted:
Tuosta motista, siis Masa sen kehitytytti? 8)
Ei tärkeä Masa minulle jos en sellaista osta, ollut kyllä 2 ja loistavia pirssejä! :D
hups... :oops: :oops: no aika lähelle...
paitsi jos katotaan vm-06 monttua...joka siis on taunus... :lol: :lol:

Lähetetty: 26 Huhti 2006 19:17
Kirjoittaja Krisse
ft79 kirjoitti:mutta kuinkakohan monta mk1 mondeota on ajossa
30v kuluttua... mun taunus täytti 30... :lol: :lol:
Todennäköisesti palttiarallaa saman verran kuin noita 30 vuotiaita Taunuksia on nyt.

Minusta tää 'vanha auto on parempi kuin pussillinen uusia' on kyllä ihan älytöntä blah blah blaata. Onhan se tietenkin hienoa olla retrohenkinen museokaman puolustaja, jos ei muuten ni ainakin sitten edes ihan vaan siitä syystä että saa itsensä esille ja voi olla erikoinen vähemmistökansalainen. Kyllä minä vaan haluaisin nähdä kuinka moni täälläkin pyörivistä 500-3000 euron _tavallisella_käyttöautolla_ (lue: perusmalli, ei voimamiesmalli, ei muukaan erikoismalli, ei oman maun mukaan rakenneltu/paranneltu. Ajatusrajoitteisille esimerkkeinä vielä vaikka Escort 4-5, Sierra 1.6-2.0 vapari) arkiajonsa hoiteleva oikeasti kieltäytyisi jos tarjottaisi 'päittäin vaihdetavaksi' omavalintaista uutta 20-25ke autoa arkiajokiksi. Ja jätetään ne 'ottaisin ja möisin' lätinätkin väliin.

Itsellä on kokemusta 1, 2, 3 ja 6 koppaisista Fiestoista joten jonkunlainen käsitys vuosien varrella tapahtuneesta kehityksestä on, ja onhan ykköskoppa eniten lähellä sydäntä kun sellaisen kanssa on pelattu ja puljattu vuosi ja kilometritolkulla mutta en mä rehellisyyden nimissä tiedä oikeastaan yhtään mitään ominaisuutta joka tässä nykyisessä olisi samalla tasolla tai huonommin kun noissa vanhemmissa.

Tuleekin tässä kohtaa mieleen eräskin tuningharrastaja jonka mielestä 90 uudempaa autoa ei kannata ostaa kun niissä on niin paljon huonoa elektroniikkaa. Siksiköhän silläkin on rähjäinen '84 ********...

Lähetetty: 26 Huhti 2006 21:41
Kirjoittaja Tinde
Taas tuli hyvät esimerkit aiheeseen.

Haettiin eilen Cortina (allekirjoituksessani oleva) ja tänään yksi museo kilvissä oleva '75 Taunus talvisäilytyspaikasta.

Cortinan käynnistys:
Virta päälle, jaha akussa on virtaa kun b.pumput pyörii ja startista nätisti käymään, ei nykimistä tms ylimääräistä ohjelmaa. Lähdetään ajamaan normaalisti.

Taunuksen käynnistys:
startataan konetta, odotellaan että mekaaninen pumppu nostaisi ainetta, poljetaan kaasua jotta kiihdytyspumppu edes hieman ruokkisi konetta, startataan, otetaan apuvirtaa, startataan ja lähti se lopulta. Sitten käytellään konetta aikansa, automaattiryyppy kun ei heti tahtonut pitää konetta käynnissä. Lähdetään varoen ajamaan jotta kone ei sammuisi, kone vähän nykii mutta ei pahasti.

Että näin tällä kertaa.

ps. Taunus on todella hiljainen auto, kaupunkinopeuksissa.

Lähetetty: 26 Huhti 2006 23:59
Kirjoittaja Monteonisti
Tuo Cortinan Zetec vähän ihmetyttää ja kummastuttaa kun luulin että esiteltiin Suomessa vasta jotain -92? :shock: Olihan Sierroissa kyllä lähes vastaava jo aikaisemmin! :roll:

Lähetetty: 28 Huhti 2006 18:38
Kirjoittaja s.o.h.c
Tinde kirjoitti:Taas tuli hyvät esimerkit aiheeseen.

Haettiin eilen Cortina (allekirjoituksessani oleva) ja tänään yksi museo kilvissä oleva '75 Taunus talvisäilytyspaikasta.

Cortinan käynnistys:
Virta päälle, jaha akussa on virtaa kun b.pumput pyörii ja startista nätisti käymään, ei nykimistä tms ylimääräistä ohjelmaa. Lähdetään ajamaan normaalisti.

Taunuksen käynnistys:
startataan konetta, odotellaan että mekaaninen pumppu nostaisi ainetta, poljetaan kaasua jotta kiihdytyspumppu edes hieman ruokkisi konetta, startataan, otetaan apuvirtaa, startataan ja lähti se lopulta. Sitten käytellään konetta aikansa, automaattiryyppy kun ei heti tahtonut pitää konetta käynnissä. Lähdetään varoen ajamaan jotta kone ei sammuisi, kone vähän nykii mutta ei pahasti.

Että näin tällä kertaa.

ps. Taunus on todella hiljainen auto, kaupunkinopeuksissa.
Sähköpumppu ja tuplat siihen taunukseen niin alkaa toimimaan. :wink: :wink:

Lähetetty: 28 Huhti 2006 21:00
Kirjoittaja Tinde
s.o.h.c kirjoitti: Sähköpumppu ja tuplat siihen taunukseen niin alkaa toimimaan. :wink: :wink:
Sähköpumppuja harvemmin oli 60-70 luvun (kansan)autoissa alunperin.

Tästähän tässä lähinnä on kysymys:
Vakio kaasarikone 70-luvulta = aikas talkoot oli ajoonlähdössä
Vakio (efi)ruiskukone 90-luvulta = aika helppoa oli ajoonlähtö

Lähetetty: 28 Huhti 2006 21:02
Kirjoittaja Tinde
lapazu kirjoitti: Lähes vastaava, todellakin.

Ei yhtään samaa osaa.
Onpas, vauhtipyörän hammaskehäkin on vm.2000 zetecissä samalla varaosanumerolla kuin vm197? Tuhnuksen koneessa.

Lähetetty: 28 Huhti 2006 21:13
Kirjoittaja s.o.h.c
Tinde kirjoitti: Sähköpumppuja harvemmin oli 60-70 luvun (kansan)autoissa alunperin.

Tästähän tässä lähinnä on kysymys:
Vakio kaasarikone 70-luvulta = aikas talkoot oli ajoonlähdössä
Vakio (efi)ruiskukone 90-luvulta = aika helppoa oli ajoonlähtö
Olis vissiin pitänyt lisätä enemmän noita hymiöitä. Ihan vitsinä heitin.

Lähetetty: 28 Huhti 2006 22:07
Kirjoittaja Tinde
s.o.h.c kirjoitti:
Olis vissiin pitänyt lisätä enemmän noita hymiöitä. Ihan vitsinä heitin.
Juu, insinööri ei ymmärrä huumoria. :oops:

Lähetetty: 28 Huhti 2006 22:17
Kirjoittaja s.o.h.c
Tinde kirjoitti: Juu, insinööri ei ymmärrä huumoria. :oops:
Inssi sitä ollaan tääläkin. Tosin ihan vaan tavis inssi eikä di ;)

Lähetetty: 29 Huhti 2006 00:52
Kirjoittaja Monteonisti
"Perusinssi" minäkin olen eikä hymiöt haittaa! :D
Tuo vm 197 tuhnus kyllä meni yli hilseen kun auto kait keksittiin vasta 1800-luvulla muistaakseni? 8)
Tuo Cortinan Zetec jäi vieläkin epäselväksi! :oops:

Lähetetty: 29 Huhti 2006 13:16
Kirjoittaja Tinde
Monteonisti kirjoitti:"Perusinssi" minäkin olen eikä hymiöt haittaa! :D
Tuo vm 197 tuhnus kyllä meni yli hilseen kun auto kait keksittiin vasta 1800-luvulla muistaakseni? 8)
Tuo Cortinan Zetec jäi vieläkin epäselväksi! :oops:
Eikös siinä lukenut 197? ?
Kysymysmerkin voisi ainakin näin DI:n kieroutuneella ajatuksenkululla tulkita tarkoittavan numeroa x, joka taas on vapaasti valittavissa jolloin 197? tarkoitetaan autoa vuosimalliltaan 1970-1979.

Mikäs tuossa Cortsun Zetecissä ihmetyttää?

Lähetetty: 29 Huhti 2006 23:46
Kirjoittaja Monteonisti
Minusta 197? tarkoittaa noin vuotta 197! :D
Cortsun Zetecci ihmetyttää kun on auto ja motti n. 20v eri ikäsiä! :roll:
Kyllähän 197x ois uponnut hilseeseen! :D

Lähetetty: 30 Huhti 2006 10:45
Kirjoittaja Tinde
Monteonisti kirjoitti:...kun on auto ja motti n. 20v eri ikäsiä!
31v ikäeroa jos tarkkoja ollaan.

Lähetetty: 11 Kesä 2006 23:32
Kirjoittaja urria
Sierralla pääsee kyllä autolla ajamisen makuun, ei sille minkään voi 8)