Itsekin vaihdoin eilen akun -08 Mondeoon, kun vanha oli jo esittänyt merkkejä väsymyksestä. Pelkkä vuorokauden seisominen -15 pakkasessa / hehkutus niin oli jo vähän niin ja näin. Saati, että webastoa olisi käyttänyt. Defan akkulaturin avulla mentiin tähän asti. Kävin Fordin oman 80Ah / 700A akun ostamassa (silver-calsium), 124€ maksoi. Kolme vuotta sai sille takuuta, muut liikkeet tarjosivat Boschia, Exideä ja Vartaa. 80-85Ah välillä ja hinnat 140-180€. Asennusta en kysynyt mistään. Fordin omassa akussa lukee Varta päällä eli sen valmistama näyttää olevan.
Vaihdossa ei ollut mitään ihmeellistä, radio halusi koodin. Näköjään basson / diskantin asetukset nollautuivat. Muuten kaikki säilyi muistissa. Paitsi toki kello. Sähkölasit piti myös ”opettaa” rajoilleen niin nyt menevät ylös-alas automaattisesti. Ajonesto ei pompannut päälle, avaimet oli koko ajan virtalukossa. Eikä myöskään vikakoodeja tullut, Forscanin kanssa ne vielä tarkistin.
Suuri tai oikeastaa se ainut yllätys oli vanha akku. Siellähän olikin vain 62Ah Hankookin patteri

. Leimojen mukaan tammikuussa 2012 on otettu käyttöön, ei ihme että virrat oli välissä vähissä jos webastoa käytti ilman ylläpitolaturia. Mielenkiintoiseksi tämän tekee se, että liike joka on asentanut Defan akkulaturin niin on samalla vaihtanut uuden akun nimenomaan tammikuussa 2012. Kuitissa lukee 80Ah Hankook

. Nämä siis edellisen omistajan jäljiltä / kuiteista katsottuja.
Vähän haiskahtaa, onkohan sinne laitettu tahallaan / vahingossa noin pieni akku? Vai sen joku myöhemmin vaihtanut? No, eipä tuolla enää väliä, mutta mistäs sitä tiedät jos liikkeeseen viet että mikä akku siellä on. Kotelo peittää sen niin hyvin, ette siitä merkintöjä näe.