Sivu 2/2

Lähetetty: 12 Touko 2006 15:04
Kirjoittaja veltto
kiesi kirjoitti:
Aika hyviä lukemia vaparista :shock: ! Tosin saman verran siihen on varmaan menny rahaa kun turbokitin asentelussa.

Pirulainen, pitääpä miettiä vähän tuota vaparilinjaa vielä. Olis aikalailla helpompaa katsastaa se kun tässä maassa eivät oikein suvaitse moottorimodeja. Eihän se katsari mitään läppärunkoja ja sen sellaisia erota alkuperäisista mutta pari ylimääräistä turbon näköistä möykkyä saattaa pistää silmään...[/quot


Moottori itsessään on yllätävän halpa, kaikki paitsi venttiilit ja männät on alkuperäistä. männät on kuplan mahlet joten nekään ei maksa juuri mitään. Veivit on kevennetyt ja kiillotetut, nokka-akseli on alkuperäisestä tehty. Pako- ja imusarjat ovat myös oma-valmisteita. Läppärungot ja moottorin ohjaus sitten jo vähän maksavatkin. Kierrokset on rajattu 7000rpm, Mutta jos tän kesän kestää näillä eväillä sitten tarkoitus olisi laitaa kunnon veivit sun muuta, ja kestihän tämä jo sisään ajon, 3,5 tuntia jarrupenkis kaasu pohjas :lol:
Auto on 20.5 riihimäellä seurahuone sprintis ensi kerran tosi toimis..niin ja kori on valkoinen mk3 escort..
Itse kyllä katuautoon melkein melkein ajattelisin noita turboja, varmasti kulutus on pienempi kuin vaparilla ja kestävyys myös parempi, tahtoo nämä vireät vapari koneet tarvita tota huolta aika usein.

Lähetetty: 25 Touko 2006 11:50
Kirjoittaja kiesi
Homma etenee.

Kävi ilmi että täällä espanjassa virittely on vielä vaikeampaa kuin suomessa; tehomuutoksia nimittäin ei saa tehdä ite. Täytyy teettää kaikki firmalla jolla on lupa tehdä ja hyväksyttää ne muutokset. Muuten jää katsastusleima saamatta. Kukaan ei tosin kiellä ostamasta itse palikoita ja kertomasta firmalle mitä tahtoo.

Suunnitelmat on viimeinkin lyöty lukkoon. Tarkoituksena on vaan päivittää tuota tehopuolta niin että sillä voi silti lähteä huoletta vaikka portugaliin, kunhan muistaa tankata välillä. Tämä pääasiassa siitä syystä että noita hyväksyttämisprosesseja on täällä kahdenlaisia, kevyt eli enintään 30% tehonlisäys maksaa 200e, siitä ylimeneville tehonlisäyksille joutuu tekemään perusteellisen tarkistuksen joka maksaa 1200e. Aloitetaan siis yhdellä turbolla joka varmasti riittää syöttämään sen 0.3baria jolla saa helposti sen +40hp. Löysin kavereilta kyselemällä yhden vesijäähdytteisen garretin t03:n.

Sitten alkaa kysely:
-Onko kukaan tehny tämmöstä ennen? Alkaako kone käymään epätasaisesti kun toista lohkoa ahistaa ja toista ei? Tällaisia viritelmiä on kuulemma ihan joissain tehdasvalmisteisissa autoissa mutta niillä nyt on resursseja tutkia ja säätää hommat tasapainoon ennen tuotantoonottoa.
-Riittääkö vakioantureissa ja vakioecussa järki, eli pärjääkö ilman lisärikastusta? En viittis leikkuuttaa kiinni tuota konetta liian laihan seoksen takia.
-Onko tulos +-0 jos en laita välijäähdytintä? Mietin että paineet on kuitenkin niin pienet että lämpeneeköhän se ilma kuitenkaan niin paljoa että sellaista tarviis. Jos vaikka pistäs ilmanoton viileään paikkaan, ehkä se riittäs? (No joo espanjan kesä ei nyt niin viileä ole mutta samoissa lämmöissähän se välijäähdytinkin olis).
-Jotain muuta oli mielessä mutta unohtu. Editoidaan myöhemmin lisää.

-kiesi-

Lähetetty: 25 Touko 2006 12:29
Kirjoittaja TeRoK
kiesi kirjoitti: -Onko kukaan tehny tämmöstä ennen? Alkaako kone käymään epätasaisesti kun toista lohkoa ahistaa ja toista ei? Tällaisia viritelmiä on kuulemma ihan joissain tehdasvalmisteisissa autoissa mutta niillä nyt on resursseja tutkia ja säätää hommat tasapainoon ennen tuotantoonottoa.
-kiesi-
En noihin turboihin ole kauheesti perehtynyt, mutta ymmärtääkseni se pitäs haarottaa molemmilta pakosarjoilta tolle turbolle v koneessa.

Joku voi korjata jos olen väärässä.

helpommalla varmaan sais toteutettua kun laittais 2 jotain pientä ahdinta ja ahdot ihan alas. ????

Lähetetty: 25 Touko 2006 13:28
Kirjoittaja country sedan
kiesi kirjoitti:Homma etenee.

Kävi ilmi että täällä espanjassa virittely on vielä vaikeampaa kuin suomessa; tehomuutoksia nimittäin ei saa tehdä ite. Täytyy teettää kaikki firmalla jolla on lupa tehdä ja hyväksyttää ne muutokset. Muuten jää katsastusleima saamatta. Kukaan ei tosin kiellä ostamasta itse palikoita ja kertomasta firmalle mitä tahtoo.

Suunnitelmat on viimeinkin lyöty lukkoon. Tarkoituksena on vaan päivittää tuota tehopuolta niin että sillä voi silti lähteä huoletta vaikka portugaliin, kunhan muistaa tankata välillä. Tämä pääasiassa siitä syystä että noita hyväksyttämisprosesseja on täällä kahdenlaisia, kevyt eli enintään 30% tehonlisäys maksaa 200e, siitä ylimeneville tehonlisäyksille joutuu tekemään perusteellisen tarkistuksen joka maksaa 1200e. Aloitetaan siis yhdellä turbolla joka varmasti riittää syöttämään sen 0.3baria jolla saa helposti sen +40hp. Löysin kavereilta kyselemällä yhden vesijäähdytteisen garretin t03:n.

Sitten alkaa kysely:
-Onko kukaan tehny tämmöstä ennen? Alkaako kone käymään epätasaisesti kun toista lohkoa ahistaa ja toista ei? Tällaisia viritelmiä on kuulemma ihan joissain tehdasvalmisteisissa autoissa mutta niillä nyt on resursseja tutkia ja säätää hommat tasapainoon ennen tuotantoonottoa.
-Riittääkö vakioantureissa ja vakioecussa järki, eli pärjääkö ilman lisärikastusta? En viittis leikkuuttaa kiinni tuota konetta liian laihan seoksen takia.
-Onko tulos +-0 jos en laita välijäähdytintä? Mietin että paineet on kuitenkin niin pienet että lämpeneeköhän se ilma kuitenkaan niin paljoa että sellaista tarviis. Jos vaikka pistäs ilmanoton viileään paikkaan, ehkä se riittäs? (No joo espanjan kesä ei nyt niin viileä ole mutta samoissa lämmöissähän se välijäähdytinkin olis).
-Jotain muuta oli mielessä mutta unohtu. Editoidaan myöhemmin lisää.

-kiesi-
Vakio ecu ei ymmärrä ahtoja, coolerista on aina hyötyä.

Lähetetty: 25 Touko 2006 17:55
Kirjoittaja jouni
Ja helpoimmalla pääsee pakosarjojen ja putkien suhteen yhdellä ahtimella. Apumiehen puolelle uusi pakosarja vesijohtokäyristä ja kuskin puolelle vakiopakosarja, joka yhdistyy apumiehen puolen pakosarjaan.

Lisärikastukseen oma piirinsä esim. Proturbolta ja sytkän säätöön vaikkapa MSD:n Boost timing master. (Kohta joku 100% varmuudella ehdottaa Megasquirtia puolet halvempana...jota se onkin, mutta käsittääkseni tässä halutaan pitää homma melko simppelinä ja lähes plug´n play hommana?)

Ja jos ajetaan alle 0,5bar ahdoilla, niin konetta ei kannata edes aukaista.

CRSC:n puolella Hessu taisi joskus aikanaan kokeilla 2.8i:n ahtamista yhdellä pienellä ahtimella ottamalla vain toiselta puolelta siihen pakokaasut ja ei ollut toiminut, joten ei kannattane edes harkita tuollaista.

Lähetetty: 25 Touko 2006 19:13
Kirjoittaja kiesi
jouni kirjoitti:Ja helpoimmalla pääsee pakosarjojen ja putkien suhteen yhdellä ahtimella. Apumiehen puolelle uusi pakosarja vesijohtokäyristä ja kuskin puolelle vakiopakosarja, joka yhdistyy apumiehen puolen pakosarjaan.

Lisärikastukseen oma piirinsä esim. Proturbolta ja sytkän säätöön vaikkapa MSD:n Boost timing master. (Kohta joku 100% varmuudella ehdottaa Megasquirtia puolet halvempana...jota se onkin, mutta käsittääkseni tässä halutaan pitää homma melko simppelinä ja lähes plug´n play hommana?)

Ja jos ajetaan alle 0,5bar ahdoilla, niin konetta ei kannata edes aukaista.

CRSC:n puolella Hessu taisi joskus aikanaan kokeilla 2.8i:n ahtamista yhdellä pienellä ahtimella ottamalla vain toiselta puolelta siihen pakokaasut ja ei ollut toiminut, joten ei kannattane edes harkita tuollaista.
Tattista. Jos kerta on kerran jo kokeiltu eikä toiminut niin mennäänpä takaisin piirustuspöydän ääreen.

Tässä on tullut mieleen kaikenlaista uutta (kiitos isälle):
-jos vielä suunnitellaan sitä monoturboa niin miten käy seoksille kun toisessa lohkossa pakopuoli ahdistaa? Menikö se CRSC:n projekti tuossa pieleen? Käsittääksein lambda-anturi roikkuu joko toisen lohkon pakosarjassa tai kollektorin perässä joten kummassakaan tapauksessa seosta ei saa säädettyä molemmille lohkoille tasaisesti. Nyt palaa taas mieliin tuplaturbo tai yhden vingun asennus kollektorin perään.

-meinaatko että tarvii lisärikastimen? Eikö riitä maffin ja lambdan yhteistyönä tuotettu pensanpuuteilmiö suostuttelemaan ecua avaamaan suuttimia lisää?

-jarrut. Nehän on alipainetehostetut toosat. Ylipaine varmaan vaikuttaa siihen? Pitääkö sitä sitten alkaa harrastamaan moottorijarrutuksia 10km välein vai minkälaisia ratkaisuja tähän on sedät keksineet? Saattaisi tuntua aika jännältä hätäjarrutuksessa tehostamattomat jarrut joita abs hakkaa pois päältä täydeltä laidalta :shock: .

Täältä tähän.

-k-

Lähetetty: 25 Touko 2006 20:51
Kirjoittaja overboost
veltto kirjoitti:Kaveri viritteli tollasen 2.9 12v vapari koneen ja siitä irtos heti ihan mukavat 273 kaakkia.. tilavuus on nyt 3.0. Moottorista löytyy läppärungot ,tatech ruisku ja suorasytty. On muuten mahtavat äänet moottoris :lol: :lol: :lol:
Minkäslaisia tehoja muut on näistä vaparina saanu?
Lienee TÄMÄ ?
Kivasti kiekuu :lol: Oli Turun rallisprintissä.

Lähetetty: 25 Touko 2006 21:46
Kirjoittaja veltto
overboost kirjoitti: Lienee TÄMÄ ?
Kivasti kiekuu :lol: Oli Turun rallisprintissä.
sepä se!

Lähetetty: 26 Touko 2006 10:16
Kirjoittaja kiesi
Jepjep jarruillehan saa alipaineen mistä tahansa missä on alipainetta, esim turbon edestä.

Lähetetty: 26 Touko 2006 10:18
Kirjoittaja kiesi
veltto kirjoitti: sepä se!
Pikkusta vaille erikoinen imusarja! :shock:

Eipä oo juuri mitää ylimääräistä tuossa konehuoneessa. Me likes.

Lähetetty: 26 Touko 2006 11:20
Kirjoittaja country sedan
kiesi kirjoitti:Jepjep jarruillehan saa alipaineen mistä tahansa missä on alipainetta, esim turbon edestä.
Jos olet huomannut, niin tehostimen letkussa on valmiiksi takaisku joten sille letkulle ei tarvi tehdä mitään. Imusarjassa on kuitenkin alipaine normaalissa jarrutus tilanteessa.

Jos et halua reikiä mäntiin, niin jonkunlaisen lisärikastuksen tarvii. Toi EEC4:sen lamda jätetään huomiotta jossain +75% kaasun jälkeen ja pensaa tulee kierrosluvun ja kaasunasento tiedon perusteella, mappi ymmärtää painetta 115Kpa asti, wot=100Kpa noin suurinpiirtein.

Lähetetty: 01 Elo 2006 20:45
Kirjoittaja veltto
veltto kirjoitti:Kaveri viritteli tollasen 2.9 12v vapari koneen ja siitä irtos heti ihan mukavat 273 kaakkia.. tilavuus on nyt 3.0. Moottorista löytyy läppärungot ,tatech ruisku ja suorasytty. On muuten mahtavat äänet moottoris :lol: :lol: :lol:
Minkäslaisia tehoja muut on näistä vaparina saanu?

No nyt sitte meni alakerta rikki, petti siitä heikosta kohdasta eli kiertokangen pultista..Onkos kellään muuten tietoa minkä auton kanget sopisivat tähän myllyyn? Ilmeisesti jotku bmw:n ainaki onko muita? Netissä joskus näin myös listan eri merkkien kiertokankien mitoista, mutta en muista missä se oli muistaako kukaan muukaan?

Re: Colognen viritys

Lähetetty: 06 Syys 2009 22:23
Kirjoittaja ohc205
Fordin pikkulohko v8 jälkituotantokanget pienellä koneistuksella.