Sivu 2/2

Re: Ford mondeo MK4 ohjaustehostin

Lähetetty: 30 Joulu 2016 17:27
Kirjoittaja Mk2Cortina
[quote="Ganiateri"Ehdotuksia mit) olisi voinut käydä?

Onko mitään keinoa ilmata ohjaus järjestelmää? Eivät korjaamolla kun vaihtaneet kiristimen ja hihnan ja laittaneet lappuun että edelleen kuuluu pientä sivuääntä. Niinkuin oli sovittu.[/quote]

Ohjaustehostin ilmaa itse itsensä joten mitään erillistä ilmausta ei tarvitse eikä edes voi tehdä.

Tässä tapauksessa korjaamo ei todennäköisesti liity asiaan millään tavalla koska kyseessä on Mk4 Mondeoille hyvin tyypillisestä (kansainvälisten foorumeiden mukaan) hammastangon/tehostinpumpun vaurioista.
Kyse onkin lähinnä siitä, kuka maksaa.

Koska Ford-maahantuoja ei ole järjestänyt huoltokampanjaa, näyttää siltä, että artisti maksaa eli auton omistaja.

Re: Ford mondeo MK4 ohjaustehostin

Lähetetty: 30 Joulu 2016 18:55
Kirjoittaja Timebandit
Säiliössä suodatin joka tukkeutuu...

Re: Ford mondeo MK4 ohjaustehostin

Lähetetty: 30 Joulu 2016 18:59
Kirjoittaja Ganiateri
^^ En vielä haluaisi ajatella noin brutaalia tuomiota. Ehkä kokeilen seuraavaksi tuota säiliötä. Vajaa 50€ oli alkuperäis osa, kun ehdin jo sitö tiedustella

Re: Ford mondeo MK4 ohjaustehostin

Lähetetty: 30 Joulu 2016 19:15
Kirjoittaja NiceMan
yritäedes kirjoitti: Noin mäkin olen sen ymmärtänyt - eli Mondeo Mk3 ja Focus Mk1 oli viimeiset, joihin käy punainen eli ATF.
Uudempiin tuota vihreää tai vastaavaa, että tiivisteet kestävät.

Väärin, myös MK4:ssa on punaista tosin ei atf vaan ihan oma öljy, milloin toi sähköinen pumppu tuli, joskus 2012-2014 mk4:n jolloin tuli vihreä.
Itsellä on tosin RedLinen tehostin öljyt sisällä, kyllä tuo liquid taitaa oikeata olla, Febi mitä ensin käytin oli punaista jossa kanssa Fordin hyväksyntä niin siksi takerruin tähän.

Re: Ford mondeo MK4 ohjaustehostin

Lähetetty: 30 Joulu 2016 19:16
Kirjoittaja NiceMan
Ganiateri kirjoitti:^^ En vielä haluaisi ajatella noin brutaalia tuomiota. Ehkä kokeilen seuraavaksi tuota säiliötä. Vajaa 50€ oli alkuperäis osa, kun ehdin jo sitö tiedustella
Tai otat sen irti, peset ja katsot sen kunnon, siellä on verkkosuodatin sisällä joten katsot että se on kunnossa, puhdas. Tai sitten vain vaihdat uuteen kun tuon kalliimpi ole.

Se että kuinka mustaa öljy oli ennen vaihtoa on voinut jo tehdä tuhoja ohjausvaihteessa...
Paljonko tuolla oli muuten ajettu?

Re: Ford mondeo MK4 ohjaustehostin

Lähetetty: 30 Joulu 2016 23:52
Kirjoittaja yritäedes
NiceMan kirjoitti:yritäedes kirjoitti:
NiceMan kirjoitti:
uudemmassa jossa on sähköinen pumppu käytetään vihreätä ja vanhemmassa on punaista jossa hihnavetoinen pumppu...

Noin mäkin olen sen ymmärtänyt - eli Mondeo Mk3 ja Focus Mk1 oli viimeiset, joihin käy punainen eli ATF.
Uudempiin tuota vihreää tai vastaavaa, että tiivisteet kestävät.



Väärin, myös MK4:ssa on punaista tosin ei atf vaan ihan oma öljy, milloin toi sähköinen pumppu tuli, joskus 2012-2014 mk4:n jolloin tuli vihreä.
Itsellä on tosin RedLinen tehostin öljyt sisällä, kyllä tuo liquid taitaa oikeata olla, Febi mitä ensin käytin oli punaista jossa kanssa Fordin hyväksyntä niin siksi takerruin tähän.
Hyvä kun korjasit - muotoilin huolimattomasti, koska onhan niitä punaisiakin ei-atf nesteitä kuten se MB Febi; pääasia ettei atf-öljyä laita Mk4:een. Tuo vihreä josta puhuttiin ja Redlinen väritön jms. on hyviä nesteitä näihin.

Re: Ford mondeo MK4 ohjaustehostin

Lähetetty: 31 Joulu 2016 09:32
Kirjoittaja Ganiateri
^ hyvä että joku mennyt putkeen. Silloin ei kyllä pitäisi ohjekirjankaan ja purkin koodit täsmätä, jos ei olisi oikeaa.

Maksimissaan 167tkm/8v ajettu jos ei ole vaihdettu välissä. Kaikista huolloista ei ole erittely osaa jäljellä.

Jos ei raketti satu osumaan tankkiin, niin täytyy huomenna ihmetellä säiliön suodatinta ja pistää maanantaina säiliö tilaukseen jos ei ihmeempiä ilmene. Tämä kun on diesel, niin suuri todennäköisyys on, että kököttää vielä huomenna tuossa pihassa kokonaisena. :lol:

Re: Ford mondeo MK4 ohjaustehostin

Lähetetty: 31 Joulu 2016 20:15
Kirjoittaja NiceMan
Ganiateri kirjoitti:^ hyvä että joku mennyt putkeen. Silloin ei kyllä pitäisi ohjekirjankaan ja purkin koodit täsmätä, jos ei olisi oikeaa.

Maksimissaan 167tkm/8v ajettu jos ei ole vaihdettu välissä. Kaikista huolloista ei ole erittely osaa jäljellä.

Jos ei raketti satu osumaan tankkiin, niin täytyy huomenna ihmetellä säiliön suodatinta ja pistää maanantaina säiliö tilaukseen jos ei ihmeempiä ilmene. Tämä kun on diesel, niin suuri todennäköisyys on, että kököttää vielä huomenna tuossa pihassa kokonaisena. :lol:
No ensi vuonna sitten, ehkä...

Itse vaihdoin 107tkm kohdalla ekan kerran öljyt ja olivat silloin jo tummat samalla vaihdoin tomaatin öljyt.
175tkm vaihdoin öljyt taas tehostimeen mutta valitettavasti ohjausvaihde on väljä :-( "uusi" onneksi jo olemassa...
Nyt 181tkm mittarissa.
Niin ja kone tiputtelee edelleen öljyä... Pitäisi se takastefa vaihtaa tai vaihdattaa kun ei ole tiloja ja aikaa.

Re: Ford mondeo MK4 ohjaustehostin

Lähetetty: 02 Tammi 2017 14:46
Kirjoittaja Ganiateri
Kyllä se pumpun laakerit vaan ääntää pitää, joten taas apulaitehihna pois.. oishan nuo voinut testailla vähän paremmin, kun kiristintä ja hihnaa vaihtoivat.

Pumppu menee vaihtoon ja ovat huuhtelemassa tällä aineella: http://www.motonet.fi/fi/tuote/590119/T ... PSARenault

Tämä oli nyt tuota punaista tällä kertaa.. Joten onkohan tuo ok, kun on PSA neste niinkuin moottorikin.

Re: Ford mondeo MK4 ohjaustehostin

Lähetetty: 03 Tammi 2017 08:43
Kirjoittaja jamppevaan
NiceMan kirjoitti: Väärin, myös MK4:ssa on punaista tosin ei atf vaan ihan oma öljy, milloin toi sähköinen pumppu tuli, joskus 2012-2014 mk4:n jolloin tuli vihreä.
Itsellä on tosin RedLinen tehostin öljyt sisällä, kyllä tuo liquid taitaa oikeata olla, Febi mitä ensin käytin oli punaista jossa kanssa Fordin hyväksyntä niin siksi takerruin tähän.
Nyt täytyy selkeyden vuoksi kysellä tästä lisää, eli onko siis niin, että pre-facelift MK4 mondeoissa 2008-2010 oikea ohjaustehostimen öljyn väri olisi punainen ja uudemmissa 2011-2015 olisi osittain sähköinen(?) ja öljyn väri vihreä?

Minä kun olen käsittänyt, että kaikissa MK4 dieseleissä olisi ohjaus pumpulla hydraulisesti..? Ja uusissa MK5 Mondeoissa olisi vasta täys sähköinen? Vai onko bensaversioissa ollut sähköisiä jo aikaisemmin?

Itsellä oli äöly sen verran tummaa litkua, ettei tuosta saanut selvää, minkä väristä on ollut alunperin, mutta paikallisesta motonetistä katsoin sopivaa öljyä ja vihreää se oli mitä mukaan tuli...eli onko minulla tehostimessa nyt väärät öljyt? Auto 2008 MK4 diesel Mondeo.

Re: Ford mondeo MK4 ohjaustehostin

Lähetetty: 11 Tammi 2017 13:59
Kirjoittaja Ganiateri
^ Eli nyt varmaan puhut ATF öljyistä (punainen) ja hydraliikka (vihreää tai punaista)? Hydraalinen pumppu tässä 2008 mallissa on.

Itse kun etsin nestettä niin kaikki kaikki oli vihreitä mitä hyllystä löytyi fordin huoltokirjan koodin mukaan. Alkaa epäilyttämään tuliko nyt oikeaa nestettä, kun moni punaisesta puhuu.

Itsellä kävi sen verran hyvin tässä tapauksessa, että järjestelmässä olikin kuin olikin ilmaa. Juuri olin varaamassa aikaa pumpun vaihdolle, niin laitoin sitten reilummin nestettä säiliöön epätoivoisesti ja pyörittelin rattia. En huomannut silloin vielä eroa, mutta aamulla kun lähdin töihin niin ylimääräisiä ääniä ei kuulunut ja nyt on menty ilman ääniä tähän astikkin :)

Kiitos vastanneille!

Re: Ford mondeo MK4 ohjaustehostin

Lähetetty: 11 Tammi 2017 23:06
Kirjoittaja -Kj-
Tänään tuli vaihdettua ohjaustehostimen nesteet -08 mondeoon (175tkm) ja -09 xc60:n (200tkm) joka syö samaa nestettä ja säiliökin on vastaavanlainen. Ford-tiskiltä litra nestettä noin 17e, väriltään vihreää. Vanha neste oli säiliössä vihreän ja ruskean välimaastosta ja hyvin pistävästi palaneen hajuista. Säiliö tyhjennettiin nesteestä, irrotettiin ja puhdistettiin, ja säiliöstä/ sen suodattimesta irtosikin mustaa sakkahippusta jonkin verran. Mondeon tehostimen toiminnassa ei ollut silti moittimista.

Puhdistettu säiliö takaisin, paluuletku kanisteriin ja uutta nestettä säiliöön. Autoa tarvitsee käyttää noin 2 sekuntia kun säiliö on jo tyhjä, ja tuoretta nestettä alkaa näkyä poistoputkesta.

Volvossa järjestelmä piti jo pientä ääntä ja pykälää asfaltilla paikallaan käänneltäessä, mutta äänet poistuivat tällä toimenpiteellä. Volvon vanha neste oli jo aavustuksen tummempaa ja sakkaa oli säiliössä enemmän. Ilmeisesti säiliön puhdistus siis kannattaa, jos sinne partikkeleita kertyy.

Re: Ford mondeo MK4 ohjaustehostin

Lähetetty: 05 Helmi 2017 06:11
Kirjoittaja jamo
Vaihdoin eilen emännän autoon (2.2tdci 2011) uudet nesteet, täytyy todeta että paljon on väri muuttunut 130tkm:n aikana.
Vanha neste oli tummaa vihreän ruskeaa, uudet nesteet ostin Motonetista, Liqui moly vihreää tököttiä.
Ford-koodi täsmää muuten mutta lopusta puuttuu numero 2, jostain selvittelin että se tarkoittaa pohjoisen kylmiä olosuhteita?
Täytyypi vaihtaa omaan kulkineeseen myös, omassa on muutama kymppi enemmän ja tummalta näyttää kun korkista katsoo sisään...
Mulla on -14 mallisessa sähköisellä pumpulla oleva tehostin, mutta emännän -11 mallisessa vielä perinteinen hihnavetoinen tehostin.
Molemmissa tosin vihreän väristä nestettä, tiedä sitten minkälaista mihinkin ovat tehtaalla laittaneet?
Mulla on neljäs mk4-korinen menossa ja niissä kaikissa on ollut vihreää nestettä...

Re: Ford mondeo MK4 ohjaustehostin

Lähetetty: 05 Helmi 2017 09:43
Kirjoittaja NiceMan
Itsellä oli punaiset mutta voisiko siihen vaikuttaa että on saksantuonti...

Re: Ford mondeo MK4 ohjaustehostin

Lähetetty: 05 Helmi 2017 09:44
Kirjoittaja NiceMan
Itsellä oli punaiset mutta voisiko siihen vaikuttaa että on saksantuonti...

Keskiviikkona vaihtuu hammastanko "uuteen" kun vanha väljä...

Re: Ford mondeo MK4 ohjaustehostin

Lähetetty: 05 Helmi 2017 10:28
Kirjoittaja -Kj-
Omanikin -08 on saksan tuonti, tuotu alle 2 vuotta takaperin ja nesteet ovat vihreät.
Paljonkohan tuo hammastangon vaihtolysti mahtaa maksaa, ihan mielenkiinnosta?

Re: Ford mondeo MK4 ohjaustehostin

Lähetetty: 05 Helmi 2017 11:43
Kirjoittaja Ganiateri
Motonetin vihreää liqui molya itsekkin ja ei moitittavaa tähän mennessä. En tuolla kokonaisella koodilla (numero 2 perässä) löytänyt netistä yhtäkään nestettä.

Ihan karkea arvio että tonnin

Re: Ford mondeo MK4 ohjaustehostin

Lähetetty: 05 Helmi 2017 12:06
Kirjoittaja Timppasavosta
https://spareto.fi/tuotteet/667020-steering-gear

Hieman vajaa 390€ olisi tuolla tanko...

http://m.autodoc.fi/autonosat/ohjausvai ... 9-2-0-tdci

~200€ - 650€ olisi Autodocilla.

Re: Ford mondeo MK4 ohjaustehostin

Lähetetty: 09 Helmi 2017 11:37
Kirjoittaja NiceMan
Nyt on autossa "uusi" hammastanko, autoni on 2008 mallinen farkku mondeo ja siihen laitettiin 2014 vuotisesta 65tkm ajetusta ohjaustanko ja istuin ilman ongelmia paikalle, tuossa uudemmassa on sähköinen pumppu mutta hyvin toimii tässä vanhemmassa hihnavetoisella pumpulla ;-)
Ei kolise nyt ja tuntuu että on ehkä pikkasen pehmeämpi...

Re: Ford mondeo MK4 ohjaustehostin

Lähetetty: 10 Helmi 2017 15:48
Kirjoittaja -Kj-
:thumbup: Katsastus sujui huomautuksetta , mutta sivuhuomiona tuli hammastangon pieni vuoto kuskin päästä, haitarikumin pää ja ympäristö kosteat. Ei siis nykyisellään aiheuta toimenpiteitä, paitsi nestepinnan seurailua. Onko tähän minkään valtakunnan jippoja jotta tangosta saisi vielä mahdollisimman pitkän käyttöiän? Nesteet ja säiliö hetki sitten käyty läpi. Paras varmaan vain seurailla...

Re: Ford mondeo MK4 ohjaustehostin

Lähetetty: 11 Helmi 2017 00:29
Kirjoittaja Mk2Cortina
-Kj- kirjoitti::thumbup: Katsastus sujui huomautuksetta , mutta sivuhuomiona tuli hammastangon pieni vuoto kuskin päästä, haitarikumin pää ja ympäristö kosteat. Ei siis nykyisellään aiheuta toimenpiteitä, paitsi nestepinnan seurailua. Onko tähän minkään valtakunnan jippoja jotta tangosta saisi vielä mahdollisimman pitkän käyttöiän? Nesteet ja säiliö hetki sitten käyty läpi. Paras varmaan vain seurailla...
Tuota voisi kokeilla kunhan ei ylitä annosteluohjetta:

"...Seal Saver ("Engine Stop Leak") elvyttää tehokkaasti vanhat, kuivuneet ja kovettuneet kumitiivisteet. Kumi menettää ajan mittaan kimmoisuuttaan aiheuttaen tiivistevuotoja.
Yhteensopiva synteettisten ja mineraaliöljyjen kanssa, sopii myös moottoripyöriin joissa märkäkytkin. Ei sisällä terveydelle vaarallisia ftalaatteja.
Annostus: 1% öljytilavuudesta kerran vuodessa jatkuvaan käyttöön ja 3% öljytilavuudesta vuodon sattuessa. Pullollinen riittää 6-18 litraan öljyä!
Käytetään moottoreihin, manuaali- ja automaattivaihteistoihin, tasauspyörästöihin, ohjausvaihteisiin, hydrauliikkaan, yms.
ÄLÄ ylitä öljyn ylärajaa - poista öljyä tarvittaessa ennen tuotteen lisäämistä.
Huom! Ei toimi vahingoittuneilla eikä paperitiivisteillä. Yhteensopivaa myös Citroenin LDS hydraulinesteiden kanssa!.."

http://www.motonet.fi/fi/tuote/607118/R ... aine-177ml

Re: Ford mondeo MK4 ohjaustehostin

Lähetetty: 12 Helmi 2017 13:40
Kirjoittaja riikomi
Poistettu...

Re: Ford mondeo MK4 ohjaustehostin

Lähetetty: 20 Tammi 2018 10:07
Kirjoittaja -Kj-
Vuosi edellisestä katsastuksesta ja voin todeta että seal saver lopetti vuodon, ei ollut edes kostea tuo vuoden takainen vuotokohta. Ilman kommelluksia ei silti ole päästy. Molempien puolien raidetangon sisä+ulkopäät vaihdettu, sisäpäässä epäiltiin välystä, mutta nyt katsuri totesi sen pahimman vaihtoehdon, välystä on edelleen hammastangossa. On sen verran aavistuksenomainen, että ei edes merkintää laittanut, sai vain tietyssä renkaiden asennossa pukeilla pienen klapin kuuluviin. Autolla meni juuri 200tkm rikki.

Tämä voisi tietty selittää aavistuksenomaista ratin tärinää maantieajossa, joka tuntuu katoavan kaasua painettaessa. Lisäksi kovalla jäärypylällä/röykyllä ajettaessa tuntuu ratin kautta ehkä pientä koluutusta. Täytynee alkaa pikkuhiljaa kyttäämään kunnostettua ohjausvaihdetta, joita näytti saavan alle 200€:lla. NiceMan näyttikin laittaneen faceliftin tangon, joissa näitä ongelmia ei ilmeisesti ole niinkään enää esiintynyt.

Re: Ford mondeo MK4 ohjaustehostin

Lähetetty: 20 Tammi 2018 12:00
Kirjoittaja focst
Jos raidetangon sisäpäitä vaihtaessa ei käytä erikoistyökalua joka lukitsee hammastangon sisäosan saa hyvin todennäköisesti väännettyä tangolta niskat nurin.. :thumbup: ja hajoaa myös myöhemmissä malleissa..

Re: Ford mondeo MK4 ohjaustehostin

Lähetetty: 20 Tammi 2018 12:38
Kirjoittaja -Kj-
Edelliseen vielä lisäkommenttina että homman tehnyt korjaamo on aika Ford-tietoinen, vaikka ei todellakaan mikään merkkipaja ole. Ohjaustehostinsoppaa maustaa vielä että OT-pumppu alkoi valitusvirren noin kuukautta ennen RT-päiden vaihtoa. Ääni voimistui todella kovaksi noin sadan kilometrin aikana, tasainen urina moottorin kierrosten mukana. Ensiapuna RVS-käsittely (joka poisti äänet), mutta lopulta varman päälle vaihdatin myös pumpun.

Talkford-foorumeilta luin pitkän ohjaustehostin-thradin ja siellä näyttäisi että että tämä ulina jos ilmestyy niin usein korjauksessa vaihdetaan ohjausvaihde. Lukipa jopa että jos pumpun vain vaihtaa, niin kohta saa vaihtaa uudestaan kun lahoavasta ohjausveihteesta irtoava tiivistehippu/muu syö pumpun uudestaan. :shock: :( . Säiliön otin ja puhdistin tosiaan aiemmin huolellisesti nesteiden vaihdon yhteydessä. Eli ei ehkä halpaa ratkaisua tässäkään, jos ongelma liian pitkällä.