Sivu 2/3

Lähetetty: 13 Helmi 2006 21:25
Kirjoittaja Bootsi
Öljykanava tukossa..
Mutta miksi? ja mistä?
Mitä remppaa koneeseen tehty viimeaikoina??? :roll:


..Mutta eikös öljyt mene pumpulta -->suodattimeen --> kampuralle --> yläkertaan. ?? :?

Lähetetty: 13 Helmi 2006 21:52
Kirjoittaja Riesa2.0
Bootsi kirjoitti:Öljykanava tukossa..
Mutta miksi? ja mistä?
Mitä remppaa koneeseen tehty viimeaikoina??? :roll:


..Mutta eikös öljyt mene pumpulta -->suodattimeen --> kampuralle --> yläkertaan. ?? :?
Ei ole mun aikana (vuosi) tehty mitään öljyn vaihtoa suurempaa remonttia. Sellaista ruskeeta kuraahan (öljy/vesi sekoitusta) se on vähiinsä lykännyt huohotinputkesta pihalle koko sen ajan mitä se on mulla ollut. Oon ajatellut sen johtuvan hiushalkeamasta kannessa, mutta ei luulisi sen tähän mitenkään liittyvän. Kansi oli tarkoitus tarkistaa kun ilmat vähän lämpenee, mutta nyt tulee sekin sitten samalla tarkistettua.

Lähetetty: 14 Helmi 2006 13:53
Kirjoittaja simppu
Karu homma, mutta asia on nyt vaan niin että jos ei öljy ole mennyt suodattimen läpi niin koneella on ajettu ilman öljynpaineita ja todennäköisesti se on kärsinyt aika isoja vaurioita, mistä tuollainen ylemääräinen huohottaminenkin johtuu (männänrenkaat leiponu kiinni). Toimiiko sulla öljynpainevalo oikein? Öljyt tulee pumpulta suodattimelle sivussa olevasta reiästä ja painaa koneeseen keskeltä.

Tiedoksi, että DOHC männänrenkaat maksaa tarvikkeena n 70 sarja ja alkuperäisenä Teroanttila OY:ssä 45e/mäntä. Kk ja runkolaakerit alkup. n. 8 eur/liuska tarvikkeena n. 50/sarja. Männät on 100 eur/kpl. Jos ei oo ollu paineita niin tod. näk kampiakselikaan / nokat ei ole enää ihan uusia.

Melkeimpä sanoisin, että hommaa siihen tilalle toinen kone. Osat maksaa kuitenkin sen verran ettei kannata kovin suurta koneremppaa alkaa tekemään. Noita DOHC koneita on kuitenkin hyvin tarjolla. Mullakin on tiedossa yksi täydellinen moottori, eli pistä sähköpostia / PM jos kiinnostaa. Kuitenkaan alle 500€ et tule remontista selviämään, vähän veikkaan niin.

Lähetetty: 14 Helmi 2006 13:57
Kirjoittaja janzamar
..Taitaa olla koko pumppu irti,tai ainakin se putki tipahtanut.
Epäilemättä tuolla koneella ei enää tee mitään.

Lähetetty: 14 Helmi 2006 15:31
Kirjoittaja Riesa2.0
Joo voi olla että menee koko kone vaihtoon :( No kuitenkin minä revin sen nyt auki, sen verran utelias olen näkemään että mikä siellä oikein mättää... Eipähän tuon kanssa mitään kiirettä ole kun tuli toinenkin sierra justiin ostettua, jos nyt kesäksi sais sen taas takaisin ajoon.

Niin ja kyllä se öljynpainevalo on ihan normaalisti toiminut :roll: Alkutalvesta oli sellaista ongelmaa että se jäi pariksi sekunniksi palamaan käynnistyksen jälkeen, mutta sekin loppui viimekertaisen öljynvaihdon yhteydessä.

Kuinkas janzamar muuten selität sen että siellä yläkerrassa oli niin suuret paineet ettei tiivisteet pitänyt :roll: Kyllä se pumppu siellä jotain vielä hommaa, mutta mitä? :?

Lähetetty: 14 Helmi 2006 16:39
Kirjoittaja janzamar
Niinpä..mistä se paine sinne mahtais tosiaan tulla,kaikki reiät tukossa tai jotain.Yleensä kun ottaa öljytikun pois tai se lentää ittekseen paikoiltaan niin alkaa olla valmista siellä ja täällä..no sitähän tossa kai ei ollut,mutta joku huohotus kautta öljynkierto on valmista,ja ettei suodattimessa ollut öljyä ja koneessa on.. :) ..en oo ikinä kuullut vastaavaa vielä.
Tosiaan mielenkiintosta kuulla että mitä sieltä löytyy.

Lähetetty: 19 Helmi 2006 17:52
Kirjoittaja Riesa2.0
No niin konetta on nyt sitten vähän purettu, mutta ei ole vielä kantta jaksanut nostaa pois...on vähän inspiraatio kateissa :roll:

Oon tässä nyt sitten vähän mietiskellyt että mitä tuolle tekisi, kun tuosta koneesta tuskin enää tulee mittään ilman sen suurempaa remonttia ja ei oikein samanlaista romuakaan sinne viitsisi tilalle laittaa. Eli ajattelin hommata täydellisen RS 2000 Escortin myllyn sinne! Mutta sitten kuinkas se katsastus? Meneekö tuossa hevoset sitten yli sen sallitun 20%, eli meneekö jotain jarruja ym. vaihtoon? Jos menee niin onnistuuko vaihtaa jotkin muut jarrut? Sekä muitakin neuvoja olisi kiva kuulla...

Tiedän että tästä on ollut jotain juttua muissa topiceissa, mutta en löytänyt sieltä aivan selvää vastausta tähän hommaan :?

Edit: Niin ja missä vuosimallissa noissa escorteissa on muuttunut ne kannet kestävimmiksi? 3kpl 92 vuosimallista olisi ehdolla, mutta ne taitaa olla vielä huonommalla kannella? Voi kyllä olla että vain kunnostetaan tuo nykyinen kone...saas nähdä sitten 8)

Lähetetty: 19 Helmi 2006 18:31
Kirjoittaja overboost
Jos rekisteriotteessasi lukee vähäpäästöinen, unohda rs:n kone kokonaan. Muutenkin siinä swapissa riittää hommia:öljypohja ja -putki, imu ja pakosarja, termostaattikotelo, sähköt...

Lähetetty: 19 Helmi 2006 19:35
Kirjoittaja Riesa2.0
overboost kirjoitti:Jos rekisteriotteessasi lukee vähäpäästöinen, unohda rs:n kone kokonaan. Muutenkin siinä swapissa riittää hommia:öljypohja ja -putki, imu ja pakosarja, termostaattikotelo, sähköt...
No voi ***** sekö ei sitten käy vähäpäästöiseen? Joo voi siinä olla sen verran hommaa että taidan sen unohtaa, kun olisi kiva saada sierra kuitenkin aika nopeasti takaisin ajoon! Pitää laittaa sitten tuo oma kone kuntoon tai hommata jostain toinen samanlainen tilalle. Olisi vain ollut hauska ajatus laittaa sinne tuollainen murisemaan...

Pitää viritellä sitten jotain toista autoa...jos vaikka tuolle toiselle sierralle kehittelisi joskus jotain kivaa :twisted: Kun vain saisi ensin tuo dohc sierran takaisin ajoon... :roll:

No alkuviikosta lähtee varmaan kansi sierrasta pois ja saas nähdä onko se halki :roll: Itse veikkaan että on, mutta mitä muut veikkaa? :lol:

Lähetetty: 19 Helmi 2006 19:41
Kirjoittaja Sultzi
Rohkea arvaus, halki? :lol:

Lähetetty: 20 Helmi 2006 15:14
Kirjoittaja Riesa2.0
No niin kansi lähti tänään irti ja tulos ei jostain syystä oikein miellyttänyt silmää :roll: Sattui tulemaan digikamera mukaan joten laitetaan nyt vähän kuvia ihmeteltäviksi. Niitä saapi katsella Täältä

Joo eli 2 ja 3 pytyissä oli ollut vesi pesässä ja niin on kyllä vielä tälläkin hetkellä. Männät oli näissä pytyissä todella väljän tuntuiset, heiluivat aika reilusti kun niitä heilutteli... 1 ja 4 pytyt tuntuivat vähän tiiviimmiltä, mutta mäntien päällä oli kyllä aikamoinen karstakerros (näkyy kuvissa) Kannessa ei silmällä näkynyt halkeamia, mutta ei kai niitä oikein helposti pelkällä silmällä huomaakkaan?

Lähetetty: 20 Helmi 2006 21:14
Kirjoittaja jaska74
mulla meni pajerossa kannentiiviste vesikanavan ja palotilan välistä paskaks, ja palotila täytyi vedellä. onneks ei kerinny tekeen vahinkoa

Lähetetty: 22 Helmi 2006 15:53
Kirjoittaja Riesa2.0
Tarkempi tutkinta tänään paljasti että kansi on halki ainakin ventiileiden välistä 2 ja 3 pytyissä :( Muita halkeamia ei osunut silmään... Itse en kyllä olisi noitakaan huomannut, mutta onneksi muilla on vähän tarkemmat silmät.

Loppu konekkin on nyt pois keulalta ja odottaa purkua, mutta saa nähdä koska sitä taas jaksaa jatkaa :roll:

Lähetetty: 22 Helmi 2006 16:06
Kirjoittaja Sultzi
Katsos kummaa kun 2 ja 3 pytyn välistä haljennut, shoking :shock:

Lähetetty: 22 Helmi 2006 16:11
Kirjoittaja Riesa2.0
Sultzi kirjoitti:Katsos kummaa kun 2 ja 3 pytyn välistä haljennut, shoking :shock:
Eipäs kuin: Imu ja Pakoventtiileiden välistä 2 ja 3 pytyissä :wink:

Lähetetty: 22 Helmi 2006 16:38
Kirjoittaja Sultzi
Haha, tainnu cortinan hitsailu sokeuttaa silmät jo :D Niinhän siinä lukikin :oops:

Lähetetty: 22 Helmi 2006 16:41
Kirjoittaja Riesa2.0
Sultzi kirjoitti:Haha, tainnu cortinan hitsailu sokeuttaa silmät jo :D Niinhän siinä lukikin :oops:
Kannattais varmaan alkaa käyttämään sitä hitsauskypärää :wink: :lol:

Lähetetty: 22 Helmi 2006 16:55
Kirjoittaja Sultzi
Onhan sitäkin tullu käytettyä, se on vaan välillä tiellä :lol:

Lähetetty: 22 Helmi 2006 18:05
Kirjoittaja Jaakko85
Miehet ei maskeja käytä :D

nimimerkillä: yöunensa menettänyt

Lähetetty: 24 Helmi 2006 20:48
Kirjoittaja VesQ
Vähän näyttäisi kun olisi 2 ja kolmonen saannut vettä, ku noin kiiltää männät :D

Itsekkin kerran unet menettänyt mutta pitkään aikaan en ole autohommissa maskia käyttänyt. Jos pidempää yhtenäistä saumaa vetelee niin sitten mutta muuten lyhyissä pätkissä ja silmät kiinni. Ainot vaan että meinaa koko päivän hitsausprojektin jälkeen olla aika hyvä rusketus ja tietenkin suojalasien kuvat silmillä --> 8) :D

Lähetetty: 24 Helmi 2006 21:58
Kirjoittaja Riesa2.0
No niin homma jatkuu... Alakertakin on nyt sitten avattuna/purettuna (saa nähdä kuka sen osaa enää takaisin kasata :oops: :? :roll: )

Kiertokankien laakeri liuskat oli aika epätasaisesti kuluneet ja yhdestä puuttui kohtalaisen suuri palakin. Männät ja pytyt oli kyllä aivan hyvässä kunnossa, eikä sieltä mitään muutakaan epäilyttävää vastaan tullut. :roll: Viisaat miehet (en minä) epäilivät että olisi öljypumpun ylipaineventtiili jumittanut ja siitä + kannesta olevista halkeamista olisi johtunut kaikki ongelmat.

No kampiakseli on vielä kiinni ja pitäisi se vielä irroittaa niin olisi kone täysin purettuna. Sitten vain uusia osia ostelemaan ja kokoamaan. Onkohan tuohon jotain korjaus sarjaa olemassa jossa tulisi laakerit, tiivisteet, männänrenkaat ym. kaikki samassa paketissa vai joutuuko ne kaikki erikseen ostamaan? Tulee vain niin kauhean pitkä ostoslista, että puolet tarvittavista tavaroista ehtii jo unohtamaan matkalla varaosaliikkeeseen :D

Lähetetty: 07 Maalis 2006 19:18
Kirjoittaja Riesa2.0
No niin kampiaksila käväisi hiomolla hiottavana. Samalla käteen jäi iso kasa uusia osia (laakerit, männänrenkaat, tiivistesarjat,jakoketju,kiristin ja kannenpultit) Kansi löytyi yhdeltä kansipajalta hyllystä (korjattu) ja uskalsivat antaa vielä puolen vuoden takuunkin sille :roll: Nyt puuttuu enää öljypumppu ja jotain muuta pientä... niin ja en tiedä pitäisikö ne nokatkin vielä vaihtaa :?

Niin osaisiko joku sanoa pitääkö ne muovi jutut siinä kannessa vaihtaa? (ne mustat siinä kannessa kun ottaa imusarjan irti!) Kun kansipajalla ja moottorihiomolla molemmissa tyypit käskivät ne ehdottomasti vaihtaa :? Mikähän niiden tarkoitus siinä välissä oikein on...kun näyttävät aivan turhilta :shock: Auttakaa ymmärtämätöntä :!:

Edit: Vai mistä h*mmetin muoveista ne on puhunut, kun itse en ole ollut kummassakaan paikalla kun pitää töissä olla ja tuolla eläkeläisellä (isäni) on aikaa ajella. No sille ne oli jostain muoveista puhunut, mutta kun se ymmärtää autoista vielä vähämmän kuin minä. Joistain muoveista ja imusarjasta ne oli puhunut kuulemma... no nyt se sanoi että ne oli jotkut muovit siihen kanteen siellä pajalla vaihtanut :? Ilmeisesti jotkin suuttimien jutut. Aina pitäisi p*rkele itte olla paikalla, mutta kun ei ehdi joka paikkaan yhtä aikaa :evil:

Lähetetty: 10 Maalis 2006 19:16
Kirjoittaja dexta
Suuttimien ja kannen välissä muoviholkit, ei oikeen muitakaan vaihtoehtoja ole.

Ihan mielenkiinnosta, paljos toi korjattu kansi makso?

Olis muuten alle 500km ajettu öpumppu jouten...

Lähetetty: 10 Maalis 2006 19:36
Kirjoittaja Riesa2.0
dexta kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta, paljos toi korjattu kansi makso?
Ihan liikaa! :( eli 420€ puolenvuoden takuulla ja vanhakin piti vielä antaa vaihdossa :roll: Toinen paikka pyysi 600-700€ vanhan korjauksesta ja takuuta ei olisi edes saanut! Ja yks paikka ei suostunut korjaamaan kun sierran kansia on kuulemma joka paikassa myynnissä, ei vaan mennyt päähän että tuo on dohc eikä ohc :?

Lähetetty: 26 Maalis 2006 18:01
Kirjoittaja Riesa2.0
No niin apua kaivattaisiin!!! Eli kone on nyt kasassa ja kaikki pitäisi olla kunnossa, mutta se ei nyt halua lähteä enää käyntiin! :cry:

Kaikki johdot ja putket pitäisi olla omilla paikoillaan ja suuttimet saa virtaa. Kipinä tulee ja myös bensakin haisee, sekä bensaputkesta tulee bensaa kun sen satuin irti ottamaan ja käänsin virrat päälle :roll: (tuli samalla pestyä puoli autoa sillä :oops: ) Jako on laitettu niinkuin tuo lainassa oleva alfamerin kirja käskee, mutta kun ei lähde niin ei lähde...

Nyt ei enää ymmärrä... Pitää huomenna purkaa tuo jakopää ja tutkia sitä jakoa vielä vähän, mutta voiko tuon tehdä jotenkin väärin kun merkit on kohdalla ja pyörinkin osoittaa 1 pytyn johtoon niin eikö se silloin pitäisi kaiken järjen mukaan toimia :?: :?