Sivu 2/3

Re: 1,0 Ecoboost ja Powershift

Lähetetty: 18 Syys 2014 18:27
Kirjoittaja mek
Kysele sinä sammakoilta, minä luotan kyllä merkkiliikkeeseen enemmän kuin sammakoihin.

Tänään käväisin Wetterillä jälleen, kun männä viikolla Ministeri itse teki päätöksen, että muilta kuin alkuperäiseltä rengassarjalta ei rengaspainevalvontaa edellytetä. Siis tarkoittanee ainakin sitä, että mikäli ko. valo palaa katsastuksessa, se ei ole hylkäysperuste.

Tuossa Fiestassa siis on pyörissä TPMS-anturit. Huoltopäällikkö muisteli, että ainakin uudessa Mondeossa, C-Maxissa, Kugassa ja Focuksessa rengaspaineenvalvonnan pitäisi pystyä laittamaan pois päältä ajotietokoneesta. Kävin kaikki valikot läpi, Fiestassa ei pysty, pystyy vain nollaamaan systeemin, mutta ei poistamaan sitä käytöstä. Sen sijaan korjaamon tietokoneella systeemin kytkeminen pois toiminnasta pitäisi onnistua.

Eli tässä oli sekä huonoa että hyvää tuuria, huonoa se, että Fiestamme on kaksi päivää liian myöhään valmistettu, ja varustettu noilla pirun antureilla, ihan kuten Ford-Etis kertoo alustanumeron perusteella. Hyvää tuuria oli se, että ehdin ostaa talvirenkaat ilman 300 euron kloonattavia antureita, olisivat olleet näköjään turha ostos. Aika näyttää, pitääkö koko talvi sietää keltaista valoa kojelaudassa, vai onnistuuko Wetteri ohjelmoimaan systeemin pois käytöstä.

Neljä tankillista ajettu, suurin kulutus ekalla 6,44 l/100 km, pienin seuraavalla (enemmän maantieajoa) 5,42 l/100 km, kumulatiivinen 5,89 l/100 km.

Re: 1,0 Ecoboost ja Powershift

Lähetetty: 27 Loka 2014 21:05
Kirjoittaja mek
Nyt on Fiestassa talvirenkaat alla, joissa ei rengaspaineantureita. Toukokuun 2014 lopulla valmistuneen uuden Fiestamme ensiasennusrenkaissa ne oli. Nyt näyttö heittää äänimerkin ja herjan aina startista 15 min ajon jälkeen. Sen jälkeen jää keltainen merkkivalo palamaan.

Wetterin huoltoonkin oli tullu tuosta ministeriön päätöksestä uutta tietoa, eli ensiasennusrenkaissa anturit pitää olla, eikä järjestelmää saa kytkeä pois toiminnasta. Sen sijaan jälkiasennusrenkailla kojelaudassa palava rengaspaineen vikavalo ei ole katsastuksessa hylkäysperuste. Eli nyt vaihtoehtoina on kuunnella talvi pimpusta ja katsoa keltaista merkkivaloa, tai ostaa talvirenkaisiin 300 euron alkuperäisistä kloonattavat anturit. Taidamma katsella tuota merkkivaloa talven, onpahan jouluvalot Fiestassa...

Re: 1,0 Ecoboost ja Powershift

Lähetetty: 31 Loka 2014 20:47
Kirjoittaja Boosteri
Niin eihän se nykyisten hiutaleiden seassa enää yksi lisää palamassa haittaa. Oliko todella noinkin korkea hinta antureille?
Jokohan kiinalaiset kohta tekisivät taas jonkun purkin jolla nuo anturit voisi väistää kokonaan vanteista, kun kuitenkin nykyinen oletus on että noin neljän vuoden iässä noista loppuisi paristosta potku ja uusinta olisi edessä.
Näyttäisi edes paine arvot jollain näytöllä, niin olisi jotain huvia noistakin.

Re: 1,0 Ecoboost ja Powershift

Lähetetty: 02 Huhti 2015 13:10
Kirjoittaja mek
No nyt on Fiestalla (1.0 Ecoboost Powershift Titanium) talvi takana. Rengaspaineantureiden vilkkuvaloa on talvi katseltu, mutta kohtahan tuo taas korjaantuu kun saa kesärenkaat alle.
+ auto on erittäin lämmin ja lämpiää nopeasti, paljon nopeammin kuin Mondeo 1,6 Ecoboost.
+ erinomaiset ajo-ominaisuudet huonollakin kelillä
+ moottorissa riittävästi voimaa ja vääntöä, pääsääntöisesti pelaa hyvin yhteen Powershiftin kanssa
+ hinta- ja kokoluokkansa hiljaisimpia, laatuvaikutelma ok
+ taka- ja tuulilasin lämmitykset ok, eivätkä mene automaattisesti päälle kuten Mondeossa
+ kokonaisuutena perheen molemmat Fordit, tämä Fiesta ja Mondeo ovat osoittautuneet edesmenneen Saab 9-3 SportSedanin jälkeen parhaiksi talviautoiksi, mitä olen omistanut.
+ Bluetooth pelaa mainiosti

- kulutus pieni pettymys, 6200 km keskikulutus 6,1 l/100 km. Isän uudella Octavia 1,4 TSI DSG:llä pääsee vastaavassa ajossa noin puoli litraa pienemmällä kulutuksella, vaikka on suurempi auto ja isompi kone. Toki, ei lämpiä lähellekään yhtä nopeasti.
- Powershift toimii muuten erittäin hyvin, mutta 1:llä ja 2:lla käyttää usein turhan suuria kierroksia, varsinkin kylmänä. Vääntöä koneessa riittäisi vaihtamaan paljon nopeammin suuremmalle.
- Etuistuimissa lämmitys vain istuinosassa, eikä istuinten mukavuus muutenkaan Mondeon tasolla. Myös uudessa Polossa ja Fabiassa paremmat istuimet. Yariksessa huonommat.
- Radion käyttönapit hanskat kädessä turhan pieniä
- sammutusautomatiikka puuttuu, pienentäisi kulutusta kaupunkiajossa
- Tankin automaattikorkki, Mondeosta jo hajonnut, tässä pelaa vielä. Mondeon tankkaus yhtä liruttamista, säiliön täyttöputki maksaisi vaihdettuna 250 euroa!

Re: 1,0 Ecoboost ja Powershift

Lähetetty: 28 Touko 2015 08:00
Kirjoittaja Ecoshift
Omalla Fiestalla (1.0 Ecoboost Powershift Titanium) on n. 7000 km kilsaa takana. Kulutus on koko ajan pudonnut ja viimeisin keskikulutus on 5,3 l/100 km. Suurin on ajosta on taajamassa ja keskinopeus on 54 km/h.
Vaihteisto voisi tosiaan toimia jouheammin.
Miinuksia antaisin vakionopeudensäätimestä. Ne ratin nappulat on aika tunnottomat, varsinkin nopeutta pudottaessa.
Samoin aamuisin joutuu jonkin aikaa pyörittämään starttia ennenkuin moottori käynnistyy. Muulloin hyrähtää heti käyntiin, mutta aamulla on hieman kankeaa..
Muuten olen täysin tyytyväinen ajo-ominaisuuksiin ja autoon ylipäätään. :ford: :thumbup:

Re: 1,0 Ecoboost ja Powershift

Lähetetty: 02 Kesä 2015 06:56
Kirjoittaja Boosteri
Ecoshift kirjoitti: Samoin aamuisin joutuu jonkin aikaa pyörittämään starttia ennenkuin moottori käynnistyy. Muulloin hyrähtää heti käyntiin, mutta aamulla on hieman kankeaa..
Muuten olen täysin tyytyväinen ajo-ominaisuuksiin ja autoon ylipäätään. :ford: :thumbup:
Saman itse huomannut starttauksesta, tosin avaintahan ei tarvitse kuin käyttää starttaus asennossa ja auto sitten starttailee ihan itse tarvittavan ajan, joten varsinaista haittaa tuosta ei ole itselle ollut.

Olenko ymmärtänyt oikein, että laatikko ja kaasu ovat ns. oppivia myös "sisäänajo vaiheen" jälkeenkin? Itsellä kun kesärenkaiden vaihdon jälkeen(ajotapa muuttui samalla, kun ei tarvitse nastoja sääliä) kaasu on muuttunut herkemmän tuntuiseksi ja kytkimet tuntuvat tarraavat ärhäkämmin.

Re: 1,0 Ecoboost ja Powershift

Lähetetty: 27 Heinä 2015 14:44
Kirjoittaja mek
Ekassa vuosihuollossa päivitettiin moottorin ja vaihteiston ohjelmisto. Muutosta käytöksessä tai kuluuksessa ei tapahtunut suuntaan jos toiseenkaan. No, 9 tkm vuosiajoilla ei nyt ole juurikaan mitään väliä, että kuluttaako auto 5,5 vai 6,0 litraa sadalla, mutta ihmetyttää silti,etteivät Fordilla pysty parempaan tuon vaihdelaatikon ohjelmoinnin kanssa. Pelaa muuten moitteettomasti, mutta 1- ja 2-vaihteella käyttää rauhallisessakin ajossa turhan isoja kierroksia ennenkuin vaihtaa suuremmalle, mikä selittänee 15 km työmatka-ajossa tuon 6,1 litran keskikulutuksen.

Re: 1,0 Ecoboost ja Powershift

Lähetetty: 05 Maalis 2016 22:36
Kirjoittaja samileim
Tervehdys!
Tilattu alkuviikosta uusi Fiesta ecoboost + powershift yhdistelmällä. N. 10vk toimitusaika, eli toukokuussa uutta autoa alle. Hieno yhdistelmä kyllä on, ei voi muuta sanoa! :)
Automyyjä kehui, että tuon automaatti-kampanjan myötä myynti kasvanut huomattavasti. Puolet suomeen tulevista Fordeista on powershift-Fiestoja kuulemma. Myyntimiehen puheita tai totta, mutta innolla omaa odottelen!

Re: 1,0 Ecoboost ja Powershift

Lähetetty: 10 Touko 2016 21:47
Kirjoittaja Boosteri
Boosteri kirjoitti:Niin eihän se nykyisten hiutaleiden seassa enää yksi lisää palamassa haittaa. Oliko todella noinkin korkea hinta antureille?
Jokohan kiinalaiset kohta tekisivät taas jonkun purkin jolla nuo anturit voisi väistää kokonaan vanteista, kun kuitenkin nykyinen oletus on että noin neljän vuoden iässä noista loppuisi paristosta potku ja uusinta olisi edessä.
Näyttäisi edes paine arvot jollain näytöllä, niin olisi jotain huvia noistakin.
Itse itseäni lainaten. Forscanilla ja modatulla elm327 adapterilla lähti kivasti tpms pois käytöstä samalla, kun tuli aktivoitua global open/close ja ajonaikainen automaattilukitus yms.

Re: 1,0 Ecoboost ja Powershift

Lähetetty: 12 Touko 2016 11:45
Kirjoittaja nipo
Muutaman päivän oon ajellut focus 1.0 perinteisellä automaatilla ja seuraavia huomioita tullut tehtyä, pysäköintitilanteet/parkkipaikka-ajot sujuu ihan mallikkaasti. Kumpuilevalla maantiellä aika usein vaihtelee pienemmälle/isommalle, varsinkin jos ajelee vakionopeussäädin päällä, esim. alamäessä yrittää moottorijarruttaa pienellä vaihteella (4500 rpm). Motarilla riippuu kuinka syvälle poljinta painaa esim. ohittaessa, välillä heittää parikin pykälää pienemmälle. Nämä havainnot D:llä. Ässää en ole vielä kokeillut.

Re: 1,0 Ecoboost ja Powershift

Lähetetty: 12 Touko 2016 20:28
Kirjoittaja 6007
Boosterilta kysyisin että onkohan
paineantureiden "poisto" kovinkin
hankala temppu ?
kuinka olet modannut elm 327 adapteria ?
ja toivottavasti jaksat selventää
kuin idiootille, koska taitoni ovat
niin ja näin.
jos on liian vaikeaa niin sano suoraan , jooko

Re: 1,0 Ecoboost ja Powershift

Lähetetty: 13 Touko 2016 22:32
Kirjoittaja komford
http://forscan.org/forum/viewtopic.php?f=4&t=4
Oletan, että kaveri tarkoittaa tuossa kuvattua modausta. Tuon näköiselle adapterille onnistuin tekemään muutokset tuota dokumenttia seuraten.

Re: 1,0 Ecoboost ja Powershift

Lähetetty: 13 Touko 2016 22:55
Kirjoittaja 6007
kiitos !

tuo oli hyvä ohje jonka
"idioottikin" ymmärsi, mutta
taidan jättää tekemättä
jotta jää vahingot vähemmälle. :lol:

Re: 1,0 Ecoboost ja Powershift

Lähetetty: 27 Touko 2016 13:15
Kirjoittaja Fiesta20015
Nykyäänhän tuon rengaspainevalvonta järjestelmän voi disabloida. Ainakin trafin sivuilla lukee näin:

"Samalla renkaat vapautetaan rengaspaineen valvonta-antureista. ”Suomessa talvirenkaiden käyttö on pakollista ja renkaanvaihtojen yhteydessä autoilijat tarkastavat renkaiden paineet ja kunnon säännöllisesti”, toteaa erityisasiantuntija Timo Kärkkäinen. ”Rengaspaineen valvontajärjestelmän saa siis kytkeä pois tai poistaa autosta ilman muutoskatsastusta”, tarkentaa Kärkkäinen." http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... uttamiseen

Mitähän tuo mahtaa maksaa?

Re: 1,0 Ecoboost ja Powershift

Lähetetty: 14 Kesä 2016 22:55
Kirjoittaja samileim
Saapuihan se Fiesta vihdoinkin, kyllä siinä kestikin. Tilasin Helmikuun lopussa...

Ford Fiesta 1.0 ecoboost powershift titanium väri: race red
- Tummenetut takalasit
- Vakionopeudensäädin
- Cool & Sound pack
- Easy driver pack 1
- Säädettävä ristiseläntuki
- Lämmitettävä tuulilasi

Kuva

Hieno peli kyllä on ensimmäisen päivän kokemuksia perusteella! Modernitekniikka ansaitsee täyden kympin 8-)

Re: 1,0 Ecoboost ja Powershift

Lähetetty: 23 Syys 2016 00:02
Kirjoittaja Viikkus
Kävin viime viikolla Laakkosella viemässä toista autoa huoltoon ja aloin siinä jutella Fordihuollon kanssa mukavia. Mainitsin hankkineeni uuden Focuksen 1.0 Ecoboostilla ja Powershift vaihteistolla. Huoltoneuvoja tokaisi keskustelun kesken, että kannattaa vaihdattaa siihen laatikkoon öljyt 60tkm välein. :shock: ...Niin vai? Minä kun olin siinä luulossa, ettei tuohon malliin kuulu laatikkoöljyjä vaihdella, vastasin. Huoltoneuvoja jatkoi, että vaihto ei kuulu ohjelmaan, mutta että ovat niitä tehneet ja kannattaa tehdä 60tkm välein.

Onko asia tosiaan niin, että 60tkm välein pitää/kannattaa huoltaa tätä Focuksenkin Powershiftiä vaikka autoa ostaessa sitä mainostettiin huoltovapaana laatikkona?!? Melkein kusetettu olo tulee, kun asia esitettiin ennen ostopäätöstä juuri toisinpäin myyjän toimesta. :?

Re: 1,0 Ecoboost ja Powershift

Lähetetty: 23 Syys 2016 04:30
Kirjoittaja Ecobuusteri
Viikkus kirjoitti:Kävin viime viikolla Laakkosella viemässä toista autoa huoltoon ja aloin siinä jutella Fordihuollon kanssa mukavia. Mainitsin hankkineeni uuden Focuksen 1.0 Ecoboostilla ja Powershift vaihteistolla. Huoltoneuvoja tokaisi keskustelun kesken, että kannattaa vaihdattaa siihen laatikkoon öljyt 60tkm välein. :shock: ...Niin vai? Minä kun olin siinä luulossa, ettei tuohon malliin kuulu laatikkoöljyjä vaihdella, vastasin. Huoltoneuvoja jatkoi, että vaihto ei kuulu ohjelmaan, mutta että ovat niitä tehneet ja kannattaa tehdä 60tkm välein.

Onko asia tosiaan niin, että 60tkm välein pitää/kannattaa huoltaa tätä Focuksenkin Powershiftiä vaikka autoa ostaessa sitä mainostettiin huoltovapaana laatikkona?!? Melkein kusetettu olo tulee, kun asia esitettiin ennen ostopäätöstä juuri toisinpäin myyjän toimesta. :?
Ennemmin olisin pitänyt kusetuksena, jos huoltoneuvoja olisi sanonut, ettei laatikkoöljyjä tarvi vaihtaa ;)
Kukin voi autollensa tehdä niin kuin parhaakseen näkee. Itse en uskon ns. ikuisiin öljyihin ja vaihdattaisin, vaikka ei viralliseen huolto-ohjelmaa kuuluisi.
Tosin en usko edes näihin Longlife huoltoihinkaan.

Re: 1,0 Ecoboost ja Powershift

Lähetetty: 23 Syys 2016 06:48
Kirjoittaja Jap3
Ecobuusteri kirjoitti: Ennemmin olisin pitänyt kusetuksena, jos huoltoneuvoja olisi sanonut, ettei laatikkoöljyjä tarvi vaihtaa ;)
Kukin voi autollensa tehdä niin kuin parhaakseen näkee. Itse en uskon ns. ikuisiin öljyihin ja vaihdattaisin, vaikka ei viralliseen huolto-ohjelmaa kuuluisi.
Tosin en usko edes näihin Longlife huoltoihinkaan.
Samoilla linjoilla Ecobuusterin kanssa. Hyvänä esimerkkinä longlife-huoltoväleistä Vag-konsernin tuotokset joissa öljysihdit tukossa ym..

Itse vaihdattaisin kyllä laatikkoöljyt vaikka ei huolto-ohjelmaan kuulukaan, varsinkin jos pitäisin autoa kauemmin kuin 2-3 vuotta...

Re: 1,0 Ecoboost ja Powershift

Lähetetty: 23 Syys 2016 09:02
Kirjoittaja Ecobuusteri
Jap3 kirjoitti: Samoilla linjoilla Ecobuusterin kanssa. Hyvänä esimerkkinä longlife-huoltoväleistä Vag-konsernin tuotokset joissa öljysihdit tukossa ym..

Itse vaihdattaisin kyllä laatikkoöljyt vaikka ei huolto-ohjelmaan kuulukaan, varsinkin jos pitäisin autoa kauemmin kuin 2-3 vuotta...
Jos saan Volvon sekoittaa tähän keskusteluun, niin sielläkin on yksityispuolella pelkästään suosituksena tuo laatikkoöljyn vaihto, vaikka hyvinkin on tiedossa mitä ne 300tkm autoissa on tehnyt laatikolle ;)

Re: 1,0 Ecoboost ja Powershift

Lähetetty: 23 Syys 2016 12:37
Kirjoittaja jjjj
Ymmärtääkseni laatikko nimestä huolimatta on erilainen kuin mm. 2,0 dieseleissä oleva vaihdelaatikko ? Isommissahan öljynvaihto suoritetaan 60 tkm välein.

Minulla oli viime viikolla Saksassa vuokra-autona Focus litraisella moottorilla ja powershift-laatikolla. Yllättävän toimiva yhdistelmä jopa tälläiselle "tehofriikille". Voimalinja pelasi hienosti paitsi ajellessa kaasu pohjassa baanalla, silloin vaihteisto rytkäytteli aika rumasti kun vekslasi edestakaisin 5-6 vaihdetta. Otti muuten mittariin lukemat 202 km/h mikä ei ole mikään huono tulos lainkaan kun ottaa moottorin kokoluokan ja auton koon huomioon.
160 mittarinopeuksiin voima riitti ihan mukavasti. Kulutus tosin oli tälläisessä ajossa aika kaukana valmistajan ilmoittamista lukemista (8,6 l/100 km) mutta eipä tuota yhdistelmää olekaan autobaanoille alunperin suunniteltu.

Re: 1,0 Ecoboost ja Powershift

Lähetetty: 23 Syys 2016 17:25
Kirjoittaja Hot hatch
Onhan se erilainen, kun 1,0 Focuksessa ei ole Powershift, vaan perinteinen momentinmuunnin automaatti. Se selviää hinnastostakin, kun 1,0 on A6 ja TDCI on Powershift.

Re: 1,0 Ecoboost ja Powershift

Lähetetty: 23 Syys 2016 18:55
Kirjoittaja Viikkus
Hot hatch kirjoitti:Onhan se erilainen, kun 1,0 Focuksessa ei ole Powershift, vaan perinteinen momentinmuunnin automaatti. Se selviää hinnastostakin, kun 1,0 on A6 ja TDCI on Powershift.
Eikös tässä Focuksessa ole kuitenkin aidosti kahdella kytkimellä varustettu, robottiohjattu vaihteisto? Käsittääkseni aika kaukana perinteisestä automaatista...

Re: 1,0 Ecoboost ja Powershift

Lähetetty: 23 Syys 2016 19:49
Kirjoittaja focst
1.0 on powershift ja 1.5 momentinmuunnin automaatti..

Re: 1,0 Ecoboost ja Powershift

Lähetetty: 23 Syys 2016 20:15
Kirjoittaja Hot hatch
Focuksessa EI ole kaksoiskytkin laatikko, litraisessa, vaan momentinmuunnin automaatti. Fiestassa taas on kaksoiskytkin eli Powershift.
Tuosta koeajo: http://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/ ... -titanium/

Re: 1,0 Ecoboost ja Powershift

Lähetetty: 23 Syys 2016 20:38
Kirjoittaja focst
Muistin näköjään väärin vain fiestassa powershift... kulutus ois varmasti pienempi powershiftillä kun normiautomaatilla näyttävät moittivan joka testissä noiden kulutus lukemia..