Tessulandia kirjoitti: ↑14 Touko 2018 15:59
Ok onkos sitten kukaan nähny laatikko Cortiinaa automaattilaatikolla? täällä oli purkaamolla semmonen kun -80 luvulal siitä takajouset hain,siinä muutama sana heitettiin työntekijän kanssa ipä ollu sekään toista koskaan nähny.
Mulla oli sellainen välimallin automaatti kasariaikoina. Alunperin siinä oli lyhytkeppinen manuaalilaatikko, jonka tilalle laitoin Taunuksen automaattilaatikon ja nostin kytkinpolkimen varastoon. Tämä ei ehkä ollut ihan sitä mitä kysymyksellä hait mutta muistelen itsekin jossain teknisissä tiedoissa nähneeni myös automaattiversion.
Autosta vielä sen verran että se oli minun ensimmäinen. Ostin sen heti kun ikä riitti vaihtaa KT-kortti parempaan. Etsin oikeastaan kolmoskorista mutta ne oli vielä liian korkeissa hinnoissa. Laatikkomallin sai puolet halvemmalla joten sillä lähdettiin autoilun uralle. 1.3 manuaali, 14-vuotias ja ruostetta kaarissa. Naapurin ukot naureskeli että sehän on jo rippikouluikäinen. Kahdeksankymmenluvun taitteessa monikaan tavallinen palkansaaja ei ajanut noin vanhalla autolla. Toisin kuin nykyään, liikkeet myy senikäisiä autoja vielä siisteissä sisätiloissa ja pyytää niistä tuhansia euroja.
1.3 koneella ajoin vain pari kuukautta. Sitten ostin kaverin ykkösmallin eskosta 1.6 laitetun koneen ja vaihdoin sen omaan autoon. Ne oli päällisin puolin samanlaiset joten vaihto oli helppo: öljypohja, imuputki ja korvakkeet kävi heittämällä. Puoli vuotta ajelin tyytyväisenä, kunnes ohjelmaan tuli pakollisia peltitöitä. Olihan se koko ajan tiedossa että seuraava katsastus ei tule onnistumaan niin reikäisellä korilla. Harjoittelin peltien hitsausta kunnes kaikki oli ummessa ja naamioin saumapaikat pakkelilla. Maalasin vielä koko auton ja siitä tuli oikeastaan ihan kohtuullisen siisti ensimmäiseksi harjoitustyöksi.
Sama 1.6 kentti jatkoi keulalla yhteensä peräti 2 vuotta. Sitten rupesi tekemään mieli OHC 'tä kun toisella kaverilla oli välikoppa-eskossa sellainen. Ostin itsekin käytetyn 1.6 OHC-koneen ja sovitin sen laatikko-cortinaan. Sekin oli vielä kohtuullisen helppo muutos koska lohkot käyttää samaa pulttijakoa. Jonkunverran modauksia tietysti joutui jo tekemään. Suurimpana öljypohja ja imuputki jotka jouduin tekemään itse, koska OHC-koneeseen ei ollut olemassa sellaista akselin etupuolista öljypohjaa tehdastekoisena. Tietenkään valmista kytkintäkään ei ollut olemassa koska Taunuksen laatikossa on erilaiset boorit kuin Cortinassa mutta ihan toimiva siitä tuli kun työnsi Cortinan levyn Taunuksen asetelmaan. Seuraavalla leimalla katsastusmies oli ihmeissään ja tutki asennusta ihan lampun kanssa joka puolelta mutta ei puhunut mitään. Siihen aikaan kun laatikko-cortina oli vielä tavallinen näky liikenteessä niin konttorillakin tiesivät että niitä on tehty vain työntötankokoneilla.
Automaatti kuitenkin kummitteli mielessä ja jossain vaiheessa löysin sitten Taunuksen käytetyn automaattilaatikon. Taas joutui hieman käyttämään mielikuvitusta mutta ei se lopulta ollut paha homma. Lopputuloksena oli laatikko-cortina jossa oli automaattitaunuksen tekniikka. Olihan se hauska vekotin mutta en kuitenkaan ajanut sillä kovin kauan vaan laitoin Cortinan oman manuaalin takaisin OHC 'n perään. Tällaisena auto sitten palveli loppuajan. Matkan varrella oli toki muitakin muutoksia mutta tuossa ne pääkohdat. Yhteensä 4 vuotta ajoin tuolla laatikko-cortinalla eri muodoissaan, kunnes ostin Granadan ja Cortina jäi seisomaan pihan laidalle. Se onkin sitten toinen tarina.