Sivu 2/3
Re: Focus jakopäärempan ongelma
Lähetetty: 22 Touko 2013 18:52
Kirjoittaja tuomaz
Ford liikkeen mukaan puristuspaineita ei ole elikä venttiilit solmussa sun muuta mukavata. Oppirahat tuli tästäkin hommasta siis maksettua. Noh, ei kai täs auta ku ruveta uuden 1.6 murhamoottorin etsintään...

Re: Focus jakopäärempan ongelma
Lähetetty: 22 Touko 2013 19:11
Kirjoittaja yritäedes
Karseeta... otan osaa.
Mikä oikein meni vikaan? Kaikkihan kuulosti olevan oikein?
Aiotko heti etsiä vaihtokonetta vai otatko auki; jos selviäisi vaikka kannen vaihdolla?
Re: Focus jakopäärempan ongelma
Lähetetty: 22 Touko 2013 19:36
Kirjoittaja hluukkonen
tuomaz kirjoitti:Ford liikkeen mukaan puristuspaineita ei ole elikä venttiilit solmussa sun muuta mukavata. Oppirahat tuli tästäkin hommasta siis maksettua. Noh, ei kai täs auta ku ruveta uuden 1.6 murhamoottorin etsintään...

Tein itse ja säästin, vai miten se meni!

Re: Focus jakopäärempan ongelma
Lähetetty: 22 Touko 2013 19:49
Kirjoittaja yritäedes
hluukkonen kirjoitti:Tein itse ja säästin, vai miten se meni!
Älä lyö lyödyn mieldä/täytä täytetyn sydändä/jo se lyöty lyömätäckin/täytetty täyttämätäckin.
(Henrik Florinus v. 1702)
Re: Focus jakopäärempan ongelma
Lähetetty: 22 Touko 2013 20:00
Kirjoittaja ekn1
yritäedes kirjoitti:Älä lyö lyödyn mieldä/täytä täytetyn sydändä/jo se lyöty lyömätäckin/täytetty täyttämätäckin. (Henrik Florinus v. 1702)
Komppaan. Tekevälle sattuu. Ja loppupeleissä aika pieni moka tämän ihmiskunnan historiassa! Se olisi toki mielenkiintoista tietää, missä kohtaa homma meni vikaan.
Re: Focus jakopäärempan ongelma
Lähetetty: 22 Touko 2013 20:29
Kirjoittaja tuomaz
Mitä sitä turhia tämmöisiä asioita murehtimaan, autohan tämä vain on ja elämä jatkuu
Tota moottorin/kannen vaihtoa tässä mietiskelin, vähän kiikun kaakun että kumman sitä tekis...? Ottaako männät kuinka helposti kipeää tämmösessä tilanteessa?
Re: Focus jakopäärempan ongelma
Lähetetty: 22 Touko 2013 20:38
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Jotenkin toi nyt epäilyttää.
Sinähän pyöritit konetta ensin käsin ennen starttaamista?
Ei ne venttiilit ihan ilman voimaa solmuun mene.
Kyllä sen käsin pyörittäessä huomaa jos mäntä ja venttiili on törmäyskurssilla.
Re: Focus jakopäärempan ongelma
Lähetetty: 22 Touko 2013 20:44
Kirjoittaja tuomaz
Tälleen ne mulle Valtuutetussa Ford liikkeessä sanoivat että romuna on.. En ole asiaan sen enempiä kerinnyt perehtymään kun auto on vielä hakematta kotio.
Pyöritin juu konetta käsin useammankin kierroksen aina ennen startteja. Jossain välissä (käsin pyörittäessä) mielestäni venttiilit otti kiinni kun nokat tais olla väärässä asennossa, eli kampiakselia ei enää pystynyt käsin kääntämään. Mutta korjasin silloin tilanteen ennen kasaamista ja taas pyöri hyvin. Eli jos männät on ottaneet venttiileihin, niin se on tapahtunut käsivoimalla...
Voiko tuossa olla käynyt jotenkin niin että joku venttiili on vähän jumittunut auki ja siksi ei ole puristuspaineita taijotain?
Re: Focus jakopäärempan ongelma
Lähetetty: 22 Touko 2013 20:52
Kirjoittaja PiuhaPoikki
No ei siellä sitten voi olla kierossa kuin yhden sylinterin venttiili. Tuskin sekään jos et runnomalla yrittänyt vääntää.
Jos se yksi olisi kiero niin kone pötpöttäisi kolmella mukilla jos kaikki muu olisi kunnossa.
Ei kai ne sitä purkaneet? Mittasivat vaan puristukset?
Melkein uskallan lyödä vetoa, että jako on edelleen pielessä ja puristukset on sen takia hukassa.
Tosin jaon täytyy olla totaalisen pielessä jos paineita ei ole ollenkaan.
Re: Focus jakopäärempan ongelma
Lähetetty: 22 Touko 2013 21:01
Kirjoittaja tuomaz
en oikeestaan tiedä vielä mitä kaikkea ovat tehneet kun on auto vielä hakematta. Puhelimessa sanoivat että jako olis laitettu kohdilleen mutta paineita ei ole ja ilmeisesti venttiilit sököt. Laitetaanko kuntoon, tekis vaan 2500e?
Sanoin et pitäkää tunkkinne

Re: Focus jakopäärempan ongelma
Lähetetty: 22 Touko 2013 22:40
Kirjoittaja ekn1
Eikös jaon ollessa pielessä kuitenkin voi männät ottaa venttiileihin kiinni kahdessakin sylinterissä samaan aikaan? Mutta tosiaan, voimaa on saanut kyllä varmaan käyttää jonkun verran jos venttiilit on käsin pyörittäen hajonneet...
Aika erikoinen tapaus, jotenkin tuntuis että startatessa venttiilien on täytynyt hajota (jos ovat hajonneet); mutta se ei tokikaan voi olla mahdollista kun kerran jako oli aina ok sekä ennen että jälkeen starttausyrityksen.
Re: Focus jakopäärempan ongelma
Lähetetty: 23 Touko 2013 00:00
Kirjoittaja yritäedes
Tuumailin myös vielä tätä outoa tapausta...
tuomaz kirjoitti:Kampiakseli stoppasi lukituspulttiin ja nokkien lovet olivat yhdensuuntaiset, mutta lattarautaa en enää saanut loviin. Jokusen millin olisi pitänyt saada nokka-akseleita vielä pyöritettyä, että olis latta mahtunut.
... ja tuohon kohtaan jäin miettimään; jos "jokunen milli" tarkoittaa nokka-akselin, ei hihnapyörän liikettä, on se aika paljon - vastaa hihnapyörällä helposti 2 hammasta. Männän yläkuolokohdassa poisto/imutahdissa venat kyllä liikahtaa normaalistikin tosi läheltä mäntää. Jos ne olivat käsin pyörittäessä juuri ja juuri kontaktissa, voisi startilla pyörittäessä jo vahinko tapahtua. Muuta en keksi.
Re: Focus jakopäärempan ongelma
Lähetetty: 23 Touko 2013 17:48
Kirjoittaja terae
yritäedes kirjoitti:Tuumailin myös vielä tätä outoa tapausta...
... ja tuohon kohtaan jäin miettimään; jos "jokunen milli" tarkoittaa nokka-akselin, ei hihnapyörän liikettä, on se aika paljon - vastaa hihnapyörällä helposti 2 hammasta. Männän yläkuolokohdassa poisto/imutahdissa venat kyllä liikahtaa normaalistikin tosi läheltä mäntää. Jos ne olivat käsin pyörittäessä juuri ja juuri kontaktissa, voisi startilla pyörittäessä jo vahinko tapahtua. Muuta en keksi.
Onko ihan tosiaan niin tiukissa tuossa moottorissa?
Ehkä meillä kävi hyvä tsäkä aikoinaan kun 1.6 Mondeon (olikohan se nyt -95, Zetec, tuo meidän aikaisempi autovanhus) hihnasta lähti pari pykälää mäkeen ja se pyöritti tyhjää vetävällä pyörällä eli nokka ei vaihtanut asentoaan mutta pyöritti startilla konetta...ei tarvinnu kuin uuden hihnan huollossa ja säädöt kohdilleen.
Re: Focus jakopäärempan ongelma
Lähetetty: 23 Touko 2013 19:31
Kirjoittaja tuomaz
tuolla jokusella millillä tarkoitin juurikin asentoa nokkien lovien puoleisessa päädyssä. mahtaako kenelläkään olla tietoa että jos venttiilit on lyöty solmuun, ottaako männät kipeetä millä todennäköisyydellä? vai onko se vaan purettava ja ihmeteltävä miten kävi?
Re: Focus jakopäärempan ongelma
Lähetetty: 23 Touko 2013 20:44
Kirjoittaja chinatown
En usko mäntien kärsineen juuri ollenkaan. Kansi pois ja uudet venttiilit ja ohjureiden tarkistus, eiköhän koko hommasta muutamalla satkulla selviä jos itse tekee. Outo kyllä miten ovat solmuun menneet. Itse en edes kampuraa lukinnut kun tein tohon 2.0 zetecciin venttiilivarrenkumien vaihdon. Nokkien lovet kannen tasalle, siihen rauta väliin ja kampuralle tussilla merkki. Rojut pois, kumien vaihto ja samoilla jakopään osilla kasasin kun olivat uudehkot, thats it. En siis löysännyt edes nokkapyöriä kun en nähnyt sille juuri mitään tarvetta.
Re: Focus jakopäärempan ongelma
Lähetetty: 24 Touko 2013 00:02
Kirjoittaja yritäedes
yritäedes kirjoitti:Onko ihan tosiaan niin tiukissa tuossa moottorissa?
Kun venttiilit on vinossa mäntään nähden, käy venttiilin "alareuna" paljon lähempänä mäntää, kuin jos ne olisi kohtisuorassa.
Videossa kohdasta 4:06 eteenpäin näkyy mitä tarkoitan. ( Tuo video on tosin Duratec HE moottorista. Kuinka "mittatarkka" se on, en osaa arvioida; mutta periaate näkyy.)
Re: Focus jakopäärempan ongelma
Lähetetty: 24 Touko 2013 16:28
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Osta halpa endoskooppikamera ja kurki tulpanreijistä näkyykä männissä venttiilin kuvia.
Jos mäntä lyö venttiilin kieroon niin kyllä siitä mäntään leima jää.
Mua edelleenkin ihmetyttää se, että kun konetta on pyöritetty käsin ja sitä yhtä kosketusta lukuunottamatta se pyöri normaalisti.
Onhan se tietysti kai mahdollista että silti se startilla pyörittäessä ottaakin kiinni.
Jotain näkyviä todisteita vauriosta kannattaa kumminkin etsiä ennen kuin hylkää rojektin.
Re: Focus jakopäärempan ongelma
Lähetetty: 01 Kesä 2013 09:43
Kirjoittaja tuomaz
Moottorin vaihtoa olen tässä viimeisen viikon yrittänyt saada aikaiseksi, mutta tuntuu olevan järjettömän vaikeaa sopivan vaihtomoottorin löytäminen. Useampi ehdokas ollut tarjolla, mutta täyttä varmuutta sopivuudesta ei ole yksikään purkaamo pystynyt antamaan. Kuuleman mukaan vanhan mallin alumiinikantinen Zetec-S ei sähköjen puolesta käy, eikä samasta syystä käy myöskään about vm. -05 mottikaan (näitä viimeisempiä ykköskoppaisia focuksia)

Muistaakseni jotain oli puhetta että vanhassa ei ole nokka-akselin asentoanturia ollenkaan ja uudessa niitä on kaksi. Omassani on vaan yksi =) Omassa autossa on siis musta muovikantinen Zetec-SE.
Tai saattaahan se olla että joku moottori käviskin, muttei liikkeet uskalla mennä lupaamaan/ ottamaan siitä vastuuta kun ei ole 100% varmuutta?
Ei paljoa nappaa ostaa vaihtokonetta ja huomata et "kato perkule, ei tää menekään, no ei voi mittään"...
Kenelläkään apuja tähän pulmaan?
Re: Focus jakopäärempan ongelma
Lähetetty: 01 Kesä 2013 11:19
Kirjoittaja yritäedes
Ensimmäistä kertaa kuulen, etteivät alukantinen (98-01) ja muovikantinen (01-04) Zetec-SE olisi vaihtokelpoisia keskenään. Sama nokka-akselin asentoanturi niissä on. Eroa on kannessa, venttiilin pituudessa ja painimessa.
Toinen asia on, kannattaako vanhempaa alukantista laittaa? Niissä kun oli männänrengas/öljynsyöntiongelmaa aika usein.
Re: Focus jakopäärempan ongelma
Lähetetty: 01 Kesä 2013 15:41
Kirjoittaja tuomaz
tuota vanhempaa mallia en ajatellutkaan laittaa, mutta kiinnostaisi tietää että onko noissa zetec se malleissa keskenään eroja? eli käykö faceliftin (02-05) SE tähän mun pre-facelift (rekisteröity 9/2001)malliin?
Re: Focus jakopäärempan ongelma
Lähetetty: 01 Kesä 2013 16:57
Kirjoittaja chinatown
Ota se kansi pois ja käytä koneistamolla. Kunnostus maksaa 300-400€. Vaihtokoneet maksaa varmasti enemmän ja kunto on aivan arvoitus vaikka olisikin vähäiset kilometrit. Noissa 1.6 koneissa on vielä aika monessa reilua öljynsyönti ongelmaa joten saatat saada kasan uusia ongelmia. Se alakerta ei ole mennyt miksikään vaikka ne venttiilit hieman ovat kosketusta ottaneetkin.
Tai osta pelkkä ehjä kansi. Nettivaraosassa varmasti on jollain myytävänä.
Re: Focus jakopäärempan ongelma
Lähetetty: 01 Kesä 2013 18:45
Kirjoittaja tuomaz
jos hankkii käytetyn kannen, onko siinä sen kummempaa huomioitavaa? uus kannentiiviste ja pinnapultit ja imusarjan tiivisteet ja pakosarjan tiivisteet uusii? uus jakohihna paikoilleen ja kovaa ajoa ? mulla varattu korjaamoaika 10.päivä niin alkaa olemaan päätöstenteon aika..
Re: Focus jakopäärempan ongelma
Lähetetty: 01 Kesä 2013 19:57
Kirjoittaja chinatown
Eipä siinä ihmeitä. Kannattaa katsoa kannesta että on kaikki nokkien kaulat ok kunnossa ja venttiilivarrenkumit vois vaihtaa samalla. Kansi irrallaan kumien vaihto on helppo tehdä kunhan on vain venttiilijousien puristin. Kannelle hyvä puhdistus, tasopinnan voi oikaista jos haluaa hifistellä mutta jos ehjästä koneesta on kansi niin suora sen pitäs olla.
Re: Focus jakopäärempan ongelma
Lähetetty: 01 Kesä 2013 21:23
Kirjoittaja yritäedes
En halua tällä vaikuttaa päätökseesi, mutta ihmettelen vähän noita Varaosahaun kautta löytyviä hintoja. Kunnossa olevasta kannesta kiskotaan yli 500 €! Viidelläsataa saa kuulemma kannen, jossa on jo venat solmussa

.
Kun taas vain 43 000 ajettua, koeajettua kokomoottoria tarjotaan 1000 €. Apulaitteineen, ilmeisesti. Kunto on tietenkin arvoitus, kuten jo todettiin.
Re: Focus jakopäärempan ongelma
Lähetetty: 01 Kesä 2013 22:19
Kirjoittaja chinatown
Ostin kerran oulusta eräältä TAKUU purkaamolta koekäytetyn ja 180 000km ajetun moottorin ja piti olla myyjän tutun autosta oikeen vimosen päälle hyvä. Maksoin koneen ja rahdin kotia, kone paikoilleen ja käyntiin. Voi sitä kolinaan, kone kyllä toimi mutta kuulosti lähes dieseliltä. Pitkän väännön jälkeen sain osan rahoista takaisin. Koneen kun purin sitten joskus niin selvisi että sylinterit olivat erittäin kuluneet ja sen takia männät pääsivät lonksumaan sen verran että tuli tuo ylimääräinen meteli. Öljyäkin söi 1L/1000km.