Prkl kun huomasin vasta nyt ketjun, ois voinut olla avuksi aiemmin. Tuli luettua uk:n fordpalstat ja googlelinkit läpi 2014 loppuvuodesta. Kuten jamppevaan edellä totesi.. ->
Autoni on Mondeo 2.2 TDCi 2006, aj. 290tkm. Tyyppivika 2.0/2.2 TDCi:ssä siis tämä laturinhihnan ympäristöstä kuuluva rallatus tyhjäkäynnillä. 1,5v ja 40tkm menty korjauksen jälkeen toistaiseksi ilman rallatuksia.
Laturiin modattiin vapaa/kytkinpyörä (valmistaja INA, clutch pulley), joka ottaa hihnan värinät pois ja ehkäisee rallatuksen uusiutumista. Tämä "alternator mod" oli keksitty itä-Euroopassa, kiitokset vaan Unkarin tms. suuntaan mistä vinkki oli alunperin. Laturista pitää hioa/laikata kaulus pois uuden kytkinpyörän tieltä. MK3 bensa-Mondeon kytkinpyörä sopii, hintaa oli 30-40e ebayssa.
Laturin 1640mm hihna + hihnapyörät (kaikki pl. ilmastoinnin kompura) ja kiristin settinä tuli SKF:ltä tai Gatesilta. (Profiteile.de)
Ratkaiseva osa on tuo kampiakselin hihnapyörä (crankshaft pulley), joka kannattaa hankkia alkuperäisenä Fordilta (yli 200€ Suomessa). Valmistaja sille on Dayco, näin oli omassa kuin myös Briteissä. Daycon pyörää ei tuohon aikaan löytynyt tarvikkeena niin hommasin alkuperäisen. Näin sisä/ulkokehän välinen vulkanointi kestää varmemmin.
Rallatus uusiutuu kommenttien perusteella 5-50tkm sisällä jos joku näistä osista jätetään uusimatta, eli kannattaa vaihtaa ennemmin kaikki kerralla. Tähän ainoa ratkaisu on tuo kytkinpyörän modaus laturiin, jossa on säästetty Fordin tuotantolinjalla dieseleiden osalta. Kaikista muista autoistahan, mm. bensa-Mondeosta, tuo löytyy

Siksipä rallatus ei koske netin mukaan kuin TDCi:tä.
Täällä juttua/kuvia laturimodista.
http://www.talkford.com/community/topic ... mod/page-2