
Mulla on -08 1.6 TDCi Fooccus, 90hv, ajettu 169tkm ja tosiaan tyhjäkäynnin hieman suuremman tärinän panin merkille jakohihnan vaihdon jälkeen tuossa marraskuun lopulla. Muuten toimi kuten aina. Pakkasta muutama aste.
Pääasiassa matka ajoa on tullut, 55km suuntaansa kahdesti päivässä. Eli ei juurikaan niitä kauppareissuja ja kylmää pätkää, (sitä varten on bensa Mondeo -03/2.0).
Eberillä lämmitetty aina ennen ajoa jos pakkasta. Kaikki huollot ok ja merkkiliikkeessä. Viimeisin marraskuussa ja 163tkm.
31.12.2012 illalla pitemmän matka-ajon jälkeen alamäkeä rullatessa tuli "pimpom"-ääni ja engine malfunction teksti ajotieturiin. Hävisi hetkessä. Toimi aivan kuten ennenkin. Käynnissä ei mitään nykyjä eikä vedossa huomannut. Pakkasta muutama aste, lauhaa ollut muutenkin.
No tänään 09.01.2013 sitten aamulla pakkasta -3, ajettu ~40km huomattu että auto ei kulje kuin 80km/h, meno tasaista, ei savuta, muttei kyllä kiihdykkään. Tyhjäkäynti ok, laiskasti ottaa noin 3000rpm.

Myöhemmin päivällä auto käyntiin, hyvin lähtee, mutta pimpom ja engine malfunctiot taululle. Ilmo kuiten heti häviää eikä jää taas mitn valoa palamaan. Käynti ok, muttei kulje nyt kuin 40km/h.

Ajelin Nesteelle tankille, jätin auton käyntiin, tankki täyteen ja kas! Nyt ei kiekot nouse yli 1000rpm ja aivan järkyttävä savutus.

Auto sammuksiin ja Eberi päälle, odottelemaan kaveria hinuriksi, ja kas vain puolen tunnin webastoinnin päätteeksi ajattelin koittaa tulille kun auton oma lämpömittari näytti +3 astetta.
-->Normaalisti toimi. Ajattelin sitten tämän threadin innostamana ajaltaa nosturille ja napata välijäähyn irti. Pohjapanssarit(muovit) irti, pari klemmaria, pari ruuvia ja siinä se. Olis onnistunut ilman nosturiakin.
Tulos noin litra vettä (jos hieman liijoittelin, noin reilu kaksi isoa kahvikupillista kuitenkin) kera hieman öljyisen paason! Lisää vettä tuli kuumailmapuhaltimella sulattelemalla joten eipä kummosta pilliä ollut auki ajaessa. Kuivattelin ja kasasin, ->Auto toimii ok.

Luin vikakooditkin kun sattui olemaan vehkeet läsnä, antoi nämä: koodeja en laittanut muistiin ja tarkkaa sanamuotoakaan en muista,
-turbo paine katkonainen, jännite katkonainen
-EGR venttiili sign katkonainen
-pakokaasujen takaisikierrätys läppä toiminta katkonainen
-MAP anturi sign katkonainen, jännite alhainen
Nollasin.
OBD olikin puhdas.
Eli ihan vain jos hyytyy pikkupakkasella tai muuten TDCi niin välijäähy vain irti ja tsekkaus, ei ole kallista/aikaaviepää verrattuna siihen mitä vikakoodit antaisi ymmärtää. Varmaan minun tuurilla liikkeessä olisi tuo EGR "tyyppivika" vaihdettu ja sulanut auto annettu toimivana takaisin vain hyytyäkseen uudestaan, taas jotain turhaa remppaa ja oishan taas maine ja luottamus kasvanut merkillä ja tyytyväiset kuskit...


Maksoi nyt peräti kaikkineen 50e ja valotkin suunnattiin uusiksi kun näytti liian ylös. 8)
Toivotaan että muillekin olisi tästä apuja, ei nää voorttit niin huonoja ole kuin annetaan ymmärtää...

ps. nyt on oikeaoppisesti viimasuojakin laitettu talveksi.
-J-