Sivu 2/2

Re: vahvarille virtaa

Lähetetty: 12 Maalis 2012 19:57
Kirjoittaja xr3ifreak
tuomaz kirjoitti: itte tilasin tuolta aikoinaan, minimitilaus 40e plus alvi eli 49,2 eurolla pitäis tilata minimissään, toimituskulut sisältyy hintaan...

http://www.ladek.fi/accessories/kaapeliliitti.html
joo kattelin tuota mut laskeskelin että 5m tota 35mm piuhaa 32,50 ja ei hirveesti tekis mieli tilata ylimäärästä koska ei ole tarvetta kuin 4-5metrille. ku ei ole tietoa paljon menee tohon mk4 escorttii konehuoneesta takakonttiin.

Re: vahvarille virtaa

Lähetetty: 12 Maalis 2012 20:02
Kirjoittaja 1m4s0
Osta tuplat ja myy loput eteenpäin jollekkin?

Re: vahvarille virtaa

Lähetetty: 12 Maalis 2012 21:30
Kirjoittaja tuomaz
ostaa kerralla muutaman metrin ylimääräistä, niin ylijäävällä osalla voi sitten laittaa akun miinuksen ja korin, korin ja laturin/moottorin, laturin ja akun plussan väliset piuhat myös uusiksi :wink:

Vaikuttaa meinaan sointiin näidenkin vaihto, nimim. "kokemusta on".

Re: vahvarille virtaa

Lähetetty: 12 Maalis 2012 23:23
Kirjoittaja xr3ifreak
tuomaz kirjoitti:ostaa kerralla muutaman metrin ylimääräistä, niin ylijäävällä osalla voi sitten laittaa akun miinuksen ja korin, korin ja laturin/moottorin, laturin ja akun plussan väliset piuhat myös uusiksi :wink:

Vaikuttaa meinaan sointiin näidenkin vaihto, nimim. "kokemusta on".
akun miinusta on jo paranneltu ja samoin laturiakin. mut jos ostas sit vaik tuplat ja möis edullisesti ylimääräset pois.

Re: vahvarille virtaa

Lähetetty: 14 Maalis 2012 13:34
Kirjoittaja xr3ifreak
mites tuo tilaus juttu tuolla ladek.fi sivulla ku kysyvät yritystä ja se on pakollinen tieto??

Re: vahvarille virtaa

Lähetetty: 15 Maalis 2012 09:59
Kirjoittaja tuomaz
mä laitoin vaan tilauslomakkeen nettisivujen kautta sisään, yritys kohtaan vedin ihan vaan viivan, lisätietoruutuun "ostajana yksityisasiakas".

sitten laittoivat sähköpostia takaisin että "yksityisasiakkaille toimitamme vain ennakkomaksua vastaan, tässä tilitietomme jne jne".

sitten vaan siirsin rahat niiden tilille ja paketti tuli postiin tosi nopsaan. Voihan sinne varmaan soittaakin, niin asia sujuu vielä sutjakkaammin :wink:

Re: vahvarille virtaa

Lähetetty: 15 Maalis 2012 16:21
Kirjoittaja xr3ifreak
tuomaz kirjoitti:mä laitoin vaan tilauslomakkeen nettisivujen kautta sisään, yritys kohtaan vedin ihan vaan viivan, lisätietoruutuun "ostajana yksityisasiakas".

sitten laittoivat sähköpostia takaisin että "yksityisasiakkaille toimitamme vain ennakkomaksua vastaan, tässä tilitietomme jne jne".

sitten vaan siirsin rahat niiden tilille ja paketti tuli postiin tosi nopsaan. Voihan sinne varmaan soittaakin, niin asia sujuu vielä sutjakkaammin :wink:
okei kiitos tiedosta

Re: vahvarille virtaa

Lähetetty: 18 Maalis 2012 21:52
Kirjoittaja M-ERiMiEs
JohnFinn kirjoitti: Perusteleppa väitteesi, että akulta tuleva plusjohto saa olla vaikka hiukan hentoakin? Etpä taida olla perillä sähkötekniikasta, kuten ilmeisesti ei moni muukaan luulottelija? Samassa virtapiirissä ovat kummankin puolen ( + ja - ) kytkennät ja niiden liitännät. Jos kaapeli on lyhyt, niin silloin pienempikin poikkipinta-ala voi riittää mikäli resistanssi muutoin on riittävän alhainen ( siis on myös materiaali kysymys ). Kaapelien poikkipinta-ala on suhteutettava siirrettävään virtamäärään ja kaapelien pituuteen -> isot virrat ja pitkät kaapelit, niin silloin vaaditaan poikkipinta-alaa.

Ja suojausasiat ovat kunnossa? Akun puoleiseen päähän kaapelin poikkialan ( = virransiirtokyvyn! ) mukainen sulake ja mahdollisen jakoplokin jälkeisiin kaapeleihin omat sulakkeensa, eikö?
Kai tiedät, miksi nämä sulakkeet tarvitaan?

Runkolanka? Kuparilanka??
Hyvät pienjännitekaapelit ( siis autokäyttöön sopivimmat ) ovat rakennettuja ohutsäikeisistä, hyvin sähköä johtavista materiaaleista, kuten OFC-kupari, hopeapinnoitettu kupari,tinapinnoitettu kupari, ... Mm. ominaisresistanssi on mahdollisimman matala.
Hyvään kaapeliin kuuluu myös kestävä ( kuumuus, pakkanen, kemikaalit, mekaaninen kuormitus, UV-säteily, happi,...) suojavaippa.

P = U x I :wink:
P = U*I tosiaan, mutta kuten varmaan sähköinsinöörinä sitten tiedät että elektronit todellisuudella kulkevat virtapiirissä negatiivisesta päästä positiiviseen päähän vaikka itse sähkövirta kulkeekin toisinpäin. Tästä päästään maapuolen tärkeyteen ja myös akun ja rungon väliseen pilliin, joka kans kannattaa vaihtaa isompaan. En toki tarkottanut, että jos miinuslanka on 50mmq ja pluslanka 8mmq ei tietenkään ei näin. Ja tietenkään en itse käyttäis millin säikeellä olevaa piuhaa.... Se mitä materiaalia (Onko se miten puhdasta kuparia) siellä kuoren sisällä on vaikuttaa itse langan omaan resistanssiin joka junnaa virran kulkua.

Mitä nyt noihin pluspiuhan suojaamiseen sulakkeella tulee niin tottakai niissä on sulakkeet suojaamassa ylikuormalta! :)

Re: vahvarille virtaa

Lähetetty: 19 Maalis 2012 17:36
Kirjoittaja JohnFinn
M-ERiMiEs kirjoitti:P = U*I tosiaan, mutta kuten varmaan sähköinsinöörinä sitten tiedät että elektronit todellisuudella kulkevat virtapiirissä negatiivisesta päästä positiiviseen päähän vaikka itse sähkövirta kulkeekin toisinpäin. Tästä päästään maapuolen tärkeyteen ja myös akun ja rungon väliseen pilliin, joka kans kannattaa vaihtaa isompaan. En toki tarkottanut, että jos miinuslanka on 50mmq ja pluslanka 8mmq ei tietenkään ei näin. Ja tietenkään en itse käyttäis millin säikeellä olevaa piuhaa.... Se mitä materiaalia (Onko se miten puhdasta kuparia) siellä kuoren sisällä on vaikuttaa itse langan omaan resistanssiin joka junnaa virran kulkua.

Mitä nyt noihin pluspiuhan suojaamiseen sulakkeella tulee niin tottakai niissä on sulakkeet suojaamassa ylikuormalta!
Pitänee hieman "valottaa" enemmän sähköstä, koska niin moni on omilla teorioillaan - jopa vaarallisilla - liikkellä. :shock:

Sama sähkö kulkee sekä plus-, että miinuspuolella. Sähkö on elektronien liikettä ( värähtelyä! ) johtimissa. Elektronit sysäävät naapureitaan kuin dominopalikat kaatojonossa, eivät siis vaella sähkönkuljettajina vaan ovat paremminkin pikaviestinviejiä.

Virtalähteeltä ( akku/generaattori ) tulee olla kytketty yhteys virrankuluttajaan ( = suljettu virtapiiri ) ja kummankin puolen ( + ja - ) virtayhteyden on oltava mahdollisimman vähäresistanssinen virrantarpeeseen suhteutettuna.

Sähkövirta kulkee sieltä missä on alhaisin resistanssi ( ja ominaisresistanssi ), mm. pinta-alan kasvattaminen johteessa pienentää resistanssia; näin mm. kaapelin säikeiden lukumäärää kasvattamalla kasvatetaan tehollista pinta-alaa. Samoin koripellin sinkitys pienentää ominaisresistanssia pelkkään teräskoriin verrattuna; korimetalli toimii "maattokeräimenä"/-( yhteisenä )paluujohtimena, josta sitten akkuyhteys saadaan akun maattokaapelilla.

Sulakkeiden käyttö syöttöjohtimien alkupäässä suojaa ko. virtapiiriä. Ja autohifissä tämä plus-kaapelin alkupään sulakesuojaus on suojaamassa itse autoa, ei niinkään vahvistinta/vahvistimia. Vahvistimissa on itsessään suojapiirit ja suojasulakkeet. Tämä auton suojaustarve tulee esille mm. siinä tapauksessa, että mahdollisessa kolaritapauksessa kaapelin suojavaippa rikkoutuu ja syntyy oikosulku, jossa virrat saattavat nousta niin suuriksi, että ko. oikosulussa syntyvä lämpö sytyttää koko auton. Kaapelit mitoitetaan vahvistimen/vahvistimien maksimi virranottokyvyn mukaan ja näitten mukaan sitten mitoitetaan myös sulakkeet, jotka riittävät kyllä oikosulkutapausissa katkaisemaan virransyötön oikosulkukohtaan.

Re: vahvarille virtaa

Lähetetty: 20 Maalis 2012 07:32
Kirjoittaja 1m4s0
Kyllä näistäki viesteistä huomaa kuka tietää mistä puhuu(JohnFinn)..
Veikkaan että "kiistelyn" voi lopettaa tähän?

Re: vahvarille virtaa

Lähetetty: 22 Maalis 2012 05:34
Kirjoittaja Eeska91
Itellä ollu aina käytössä 35mm2 virtapiuha. Joka ikinen kerta. Ennemmin vähän liian paksu kuin liian ohut. Sulla ei mee virta kunnolla läpi liian ohuella virralla. Liian paksu piuha nii siellä on virtahäviötä enemmä ku laki sallii.

Re: vahvarille virtaa

Lähetetty: 22 Maalis 2012 11:46
Kirjoittaja 1m4s0
Eeska91 kirjoitti:Itellä ollu aina käytössä 35mm2 virtapiuha. Joka ikinen kerta. Ennemmin vähän liian paksu kuin liian ohut. Sulla ei mee virta kunnolla läpi liian ohuella virralla. Liian paksu piuha nii siellä on virtahäviötä enemmä ku laki sallii.
Mitä ihmettä?
Varmaan takoitat ettei virta mene kunnolla läpi ohuella kaapelilla?
Lisäksi viimeisessä lausessa ei ole mitään järkeä. Kerrotko mikä on virtahäviö liian paksussa piuhassa? Se johto ei voi olla käytännössä liian paksua, voi vaan olla ikävä vetää ja liittää ylipaksu johto.

Re: vahvarille virtaa

Lähetetty: 22 Maalis 2012 12:12
Kirjoittaja NiceMan
Eeska91 kirjoitti:Itellä ollu aina käytössä 35mm2 virtapiuha. Joka ikinen kerta. Ennemmin vähän liian paksu kuin liian ohut. Sulla ei mee virta kunnolla läpi liian ohuella virralla. Liian paksu piuha nii siellä on virtahäviötä enemmä ku laki sallii.
Mistä nää olet oppinut??

Liian paksua kaapelia ei ole olemassakaan jos sen saa asennettua paikalle, liian ohuessa kaapelissa tulee jännite häviöitä joka ei hyvä vaan alkaa rajoittamaan tehon siirtoa.
Virtahäviöitä tulee siis liian OHUESTA johdosta kuin paksusta.
Mikä on liian ohut virta?

Re: vahvarille virtaa

Lähetetty: 22 Maalis 2012 13:35
Kirjoittaja JohnFinn
1m4s0 kirjoitti: Mitä ihmettä?
Varmaan takoitat ettei virta mene kunnolla läpi ohuella kaapelilla?
Lisäksi viimeisessä lausessa ei ole mitään järkeä. Kerrotko mikä on virtahäviö liian paksussa piuhassa? Se johto ei voi olla käytännössä liian paksua, voi vaan olla ikävä vetää ja liittää ylipaksu johto.
Asialliset virtakaapeleiden mitoitusohjeet, joissa huomioidaan kaapelien pituustarve ja vahvistimen/vahvistimien virrankulutus ( analoginen/digitaalinen vahvistin ) löytyvät mm. Powersetin sivuilta http://www.powerset.fi (->audio->autohifi->tarvikkeet->virtakaapelit -> kaapelien mitoitusohjeet ).

Re: vahvarille virtaa

Lähetetty: 22 Maalis 2012 13:52
Kirjoittaja 1m4s0
Varmasti löytyykin, omat kaapelini eivät olekkaan solmussa enkä omista edes mitään hirveitä poppivehkeitä.
Olisi voinut muuttaa "käytännössä" sanan, sanaan "teoriassa"?