Sivu 2/2
Lähetetty: 06 Tammi 2006 00:34
Kirjoittaja Monteonisti
Minä otin puskurin "raolleen" ja lamppujen lasit reilusti pois!
Menihän tuohon lähes tunti aikaa, mutta onneksi omaa!

Lähetetty: 06 Tammi 2006 12:21
Kirjoittaja Henna
Nyt olen kyllä ylpeä kun sain ne vaihettua, hieman kyllä oli ahdas välikkö kun tein juuri niin että irrotin ne klipsit ja siitä välistä pujottelin. Onneksi ei sormet ole liian paksut nakit.

Kyllä nyt näkee vähän paremmin, oli ne sen verran kellastuneet ettei kunnolla huomannut pimeällä oliko valot edes päällä.
Lähetetty: 06 Tammi 2006 15:54
Kirjoittaja Henna
No tuskinpa ne kerkeää kellastumaan auton meillä ollessa, kun tuo isukki vaihtelee yleensä niitä niin tiuhaan. Mut onhan toi kyllä ollu jo tosi kauan meillä, kuukausia jopa.

Lähetetty: 06 Tammi 2006 20:41
Kirjoittaja Tinde
Vaihdoin kanssa äsken nuo lasit. Otin suosiolla puskurin irti jotta sain koko lamppu hässäkän pöydälle, umpioiden purku kävi sitten aika näpsäkästi. Jaa niin, valot parani kyllä, ennen paskat valot ovat nyt enää huonot...
Lähetetty: 06 Tammi 2006 21:02
Kirjoittaja ft79
onko tossa mk1 mondeossa toiaan
jo uutena huonot valot vai onkohan
mullakin noi muovit entiset...
ja vuosimallihan on -96...(onkohan eroa..)
olis kätevä nyt vaihtaa kun auto on muutenkin
telakalla kuukauden päivät...
ei tarvis tavalliseen tapaan häslätä....

Lähetetty: 07 Tammi 2006 14:35
Kirjoittaja ft79
lapazu kirjoitti:
Onhan ne kehnot, mutta jos lyhkästen kohdalla näkyy keltaista kun valot on sammutettu, kyllä ne heijastinlevyt on sullakin entiset....
jaa..no kyllä noi on ihan kirkkaat...
oonki ihmetelly noita joitain yksilöitä
kun on tosiaan ihan keltaset noi lyhkäset....
nyt tiedän...

Lähetetty: 07 Tammi 2006 16:23
Kirjoittaja Henna
Eikös muuten ykköskoppaises sierrassakin oo tosi huonot valot verrattuna uudempaan... Ainakin mun omassa oli tosi huonot valot ja nyt kun sen keularojektin teimme niin valot huomattavasti paremmat, jos ne vaan toimis kunnolla.

Jotain maadoitusvikaa, siks ei toimi. Ja farkkusierrassakin valot on huonot, pitkät päällä on ehkä juuri sellainen teho kuin olis lyhyet päällä.

Ehkä nuo ykköskoppaiset on sellasia koekappaleita.
Lähetetty: 07 Tammi 2006 20:05
Kirjoittaja ft79
Henna kirjoitti:Eikös muuten ykköskoppaises sierrassakin oo tosi huonot valot verrattuna uudempaan... Ainakin mun omassa oli tosi huonot valot ja nyt kun sen keularojektin teimme niin valot huomattavasti paremmat, jos ne vaan toimis kunnolla.

Jotain maadoitusvikaa, siks ei toimi. Ja farkkusierrassakin valot on huonot, pitkät päällä on ehkä juuri sellainen teho kuin olis lyhyet päällä.

Ehkä nuo ykköskoppaiset on sellasia koekappaleita.
kyllä mulla oli mk1:ssä hyvät valot
vm-84 ja uudet osramin +30% polttimot...
tosin huomasin tälläsen pikku seikan
omistin myöhemmin myös vm-85 sierran ja ropasin -86:sta
niin valoille menevät johdot on huomattavasti ohuemmat....
varsinkin maadotus johdot...
sitä en osaa sanoa onko joku mahdollisesti vaihtanut noita johtoja joskus
mutta kyllä noi ihan alkuperäseltä näytti...

Lähetetty: 08 Tammi 2006 18:21
Kirjoittaja ft79
no.. sähköalan ihmisenä en hirveesti kattele kuorien paksuutta
vaan itse johtimen poikkipinta-alaa....
on aikaa vähän joten en muista mutta tyyliin
-84 oli noin 2.0 neliöö...
ja uudemmissa
ehkä n. 1.5 neliöö...
en ihan varma on kuiteski useampi vuosi
mutta tyyliin noin....
eikä ittee enää vaivaa kun olen
jättäny noi
sämpylä taunukset

taakse.....
Lähetetty: 08 Tammi 2006 18:29
Kirjoittaja suklaa-auto
mitäkö maksoi mk1 mondeoon ne muovilevyt umpioihin? omastaki ihan keltaiset. onko niillä jotain virkaa jos ottaa kokonaan pois?
Lähetetty: 08 Tammi 2006 18:39
Kirjoittaja VesQ
Onhan niillä virkaa, ei ne siellä muuten olisi. Ne muovinpalaset eli heijastimet nimenomaan ohjaavat sen polttimon valon eteenpäin

Lähetetty: 08 Tammi 2006 19:10
Kirjoittaja Tinde
suklaa-auto kirjoitti:mitäkö maksoi mk1 mondeoon ne muovilevyt umpioihin? omastaki ihan keltaiset. onko niillä jotain virkaa jos ottaa kokonaan pois?
16€/kpl oli ohjehinta täälläpäin.
Umpion pohja kylläkin sen valon eteenpäin ohjaa, linssit sitten tekevät valojen kuvion eli kyllä ne siellä tarvitaan.
Lähetetty: 08 Tammi 2006 19:25
Kirjoittaja VesQ
Tjaa siellä on sellanen systeemi, no joka tapauksessa tarpeelliset
Lähetetty: 08 Tammi 2006 23:44
Kirjoittaja Monteonisti
14€/kpl oli kesällä Voortilla! 8)
Lähetetty: 09 Tammi 2006 14:26
Kirjoittaja Henna
Täällä maksoi Fordilla jotain 17€ kappale.
Re: Mondeo mk1 valot ja kalvonkellastuminen
Lähetetty: 19 Syys 2009 08:58
Kirjoittaja erkki
Voisiko joku antaa hyvän step-by-step ohjeen kuinka umpion aukasu/sulku tapahtuu? Kattelin tuossa yks päivä valoja, mutta olevinaan katoin että pitäs puskuria myöten etuosa purkaa ennen kun lähtee umpio irti? Itellä on nimittäin muovilevy tuolta välistä kans kellastunu.
Re: Mondeo mk1 valot ja kalvonkellastuminen
Lähetetty: 30 Syys 2009 22:28
Kirjoittaja 1696
Maski irti, sivuvilkut irti(löysätään vilkun kohdalla olevaa ruuvia sopivasti,ja vedetään vilkku-umpiot pois,muovisälä muuttu helposti päreiksi)
Umpion näkyvät klipsit irti;alapuolelle jää 2-3 pitämään kiinni mutta varovasti raottamalla lasia(siis joka todella on lasia ja saattaa haljetakin)saapi nuo muovit vaihdettua.Uusi lasi 30€ motonetissa rajoittaa turhia vääntöintoja. Puskuria ei tuon takia viitsi irroitella,
Re: Mondeo mk1 valot ja kalvonkellastuminen
Lähetetty: 01 Loka 2009 14:52
Kirjoittaja MondeoV6-98
Mulla ainakin lähti koko lyhty hienosti irti ilman mitään puskurin irtirepimisiä.
Maski ja vilkut veks, ja lamppu on sulla kädessä (paitsi jos et umpion ruuveja irrotanu)
Ei oo vaikeeta
PS: samalla kun ne irrottaa niin kannattaa heittää ne lampun lasit astianpesukoneeseen ja vähän pyyhkästä niitä umpion heijastin pintoja, niin tulee ihan uuden näköset

Re: Mondeo mk1 valot ja kalvonkellastuminen
Lähetetty: 16 Joulu 2009 12:44
Kirjoittaja kali.leo
MondeoV6-98 kirjoitti:Mulla ainakin lähti koko lyhty hienosti irti ilman mitään puskurin irtirepimisiä.
Maski ja vilkut veks, ja lamppu on sulla kädessä (paitsi jos et umpion ruuveja irrotanu)
Ei oo vaikeeta
PS: samalla kun ne irrottaa niin kannattaa heittää ne lampun lasit astianpesukoneeseen ja vähän pyyhkästä niitä umpion heijastin pintoja, niin tulee ihan uuden näköset

Ja vielä tähän varoitus, että VAROVASTI pyyhkäisee niitä heijastinpintoja. Ei ole ihan yks tai kaks umpiota mistä se heijastinmateriaali on siirtynyt siihen rättiin, millä on pyyhitty. Siinä rätissä se ei sitten enää heijasta eteenpäin sitä valoa!

Re: Mondeo mk1 valot ja kalvonkellastuminen
Lähetetty: 21 Joulu 2009 14:16
Kirjoittaja mondis
Joo elikkäs mun pitäis vaihtaa umpioiden lasit -95 mondeoon, niin onnistuuko se ilman puskurin irroittamista?
Re: Mondeo mk1 valot ja kalvonkellastuminen
Lähetetty: 05 Helmi 2010 22:42
Kirjoittaja kali.leo
mondis kirjoitti:Joo elikkäs mun pitäis vaihtaa umpioiden lasit -95 mondeoon, niin onnistuuko se ilman puskurin irroittamista?
Näytti onnistuvan. Vilkut ja maski irti, T30 torxit niissä kaikissa. Vilkut yhdellä torxilla / puoli ja maski kahdella. Yhteensä siis vain 4 torxia auki. Sitten ne umpion lasien kiinnitysklipsit. Kaikki mitkä näkyy, irti. Sitten vaan varovasti raottaa siitä umpion yläreunasta niin saa ne muoviläpyskät vaihdettua sinne. Ainoa, mikä mulla ahdisti oli lokaripelti molemmilla puolilla. Umpion muovit antoi sen verran kuitenkin periksi, että vaihto onnistui.
Just eilen tein ko. operaation ja kyllä valot melkoisesti parani. Ei ne nyt vieläkään hyvät ole, mutta keltaisilla laseilla/muoveilla olivat tosi surkeat. Samalla vaihdoin uudet H1/55W -polttimot.
Tänään vielä pulttasin tuollaiset Hella Rallye 3000 lisävalot (ref 37,5/kpl) kiinni, joten nyt kelpaa ajella pimeällä ... Ovat erillisellä kytkimellä toimivat, joten eipäs huomautella laittomuudesta.
Re: Mondeo mk1 valot ja kalvonkellastuminen
Lähetetty: 05 Touko 2010 21:47
Kirjoittaja JarkkoK
Pistetääs tähän samaan: -03 Mondeo, miten vaihdetaan etupäähän hehkuja (kaikki)? Maski irti ensin? Se on niillä kahdella klipsillä kiinni päältä, mutta alhaaltaki ilmeisesti jostaki, mistä? Mites siitä eteenpäin? Löytyiskö ohjekirjasta neuvoja tähän?