Sivu 2/4

Lähetetty: 29 Marras 2005 18:02
Kirjoittaja Jaakko85
s.o.h.c kirjoitti: Juu tiedä sitten missä ne mun irronneet palaset ym. asetelman palat on kun jo kolme vuotta ajettu kevennetyllä valupyörällä (5.9kg).
huoh, eihän tota oo paljon edes kevennetty (sanoin että: "miettisin keventäisinkö kovin paljoa)

p.s. kestäähän siellä suunnalla kaikki muukin pirun hyvin, viitaten toiseen keskusteluun :lol:

kunhan varoitin, ettei kukaan tuu itkemään sittenkun on varpaansa menettänyt että te neuvoitte keventämään sen ja sen verran ja byhyy...

Eli suurempi mahdollisuus että se perkeleen kiekko leviää kun sitä ohennetaan.

Lähetetty: 29 Marras 2005 18:03
Kirjoittaja avoesco
s.o.h.c kirjoitti: Juu tiedä sitten missä ne mun irronneet palaset ym. asetelman palat on kun jo kolme vuotta ajettu kevennetyllä valupyörällä (5.9kg).

Juu-u mullaki neljä vuotta täynnä eikä vielä oo joutunu palasia väistelee....

Lähetetty: 29 Marras 2005 18:05
Kirjoittaja s.o.h.c
Jaakko85 kirjoitti: huoh, eihän tota oo paljon edes kevennetty (sanoin että: "miettisin keventäisinkö kovin paljoa)

p.s. kestäähän siellä suunnalla kaikki muukin pirun hyvin, viitaten toiseen keskusteluun :lol:
ihme vinkumista täälä saadaan nykyää asiasta kuin asiasta. Ei kai sitä valupyörää nyt voikkaan keventää mihinkään kahteen kiloon.. tuo 5.9kg tulee aika tarkkaan siitä kun höylää sen otsan siitä pyörästä helvettiin...

hoh hoijaa...

Lähetetty: 29 Marras 2005 18:07
Kirjoittaja Jaakko85
s.o.h.c kirjoitti: No v*ttu ihme vinkumista täälä saadaan nykyää asiasta kuin asiasta. Ei kai sitä valupyörää nyt voikkaan keventää mihinkään kahteen kiloon (käytä nyt v*ttu vähän järkeäs.).. tuo 5.9kg tulee aika tarkkaan siitä kun höylää sen otsan siitä pyörästä helvettiin...

hoh hoijaa...
Kunhan vain kerroin että asiassa voi olla se huonokin puoli. (Eli en tarkoittanut että se 100% tai edes 50% varmuudella räjähtää)

Lähetetty: 29 Marras 2005 18:07
Kirjoittaja VesQ
avoesco kirjoitti: Ei mulla ainakaan vääntö mihkään hävinny vaikka v-pyörä painaa 5.5kg
Penkissä oli vaparissa 189.1nm vääntöä ja alko nätisti jo alhaalta siis esim 2000rpm kohdalla 130nm vääntöä...........
Siis tarkoitin sitä että kyseinen moottori on luonteeltaan sellainen että siellä ei ole alle tuon 3000rpm vääntöä käytännössä lainkaan ja sen takia se kevyempi vauhtipyörä on siinä koneessä hyvä että päästään mahdollisimman nopeasti yli sen "kuolleen" kierrosalueen

Ja siitä valupyörän kevennyksestä niin yhdeltä puolitutulta jokkiskuskilta amputoitiin jalka kun vauhtipyörä/asetelma tuli palasina kytkinkopan ja kardaanitunnelin läpi

Joskus sen jälkeen tuli kardaanivehkeisiin pakolliseksi paksu lisävahvistus kardaanitunneliin jos konetta on siirretty alkuperäiseltä paikalta taaemas

edit: ja sitä räjähtänyttä vauhtipyörää ei oltu edes kovin paljoa kevennetty ja oli särötarkastettu ja tasapainotettu asiallisesti

edit: jaa kerkeski tulla 20 viestiä sillä välin kun kirjuuttelin :D

Lähetetty: 29 Marras 2005 18:08
Kirjoittaja Bootsi
s.o.h.c kirjoitti: Juu tiedä sitten missä ne mun irronneet palaset ym. asetelman palat on kun jo kolme vuotta ajettu kevennetyllä valupyörällä (5.9kg).
Tottakai pitää järki olla mukana keventämisessäkin..
oon nähnyt kun Sumbeam IMP:istä hajoaa vauhtipyörä, tulee ihan vittuilematta kabiiniin.. onneksi oli kone takana, niin nilkatkin säästyi kuskilla.
Ja toinen ääri tapaus, Ruotsalainen RallyCross Volvon vinokoneen v-pyörä joka painoi 3.5 kg.. reijitetty ja sorvattu TODELLA paljon. Enpä tiedä miten tuo toimi, kun sitä ei koskaan paikolleen pistetty. Saataa löytyä vieläkin kaverilta tuo hirvistys. :x

Lähetetty: 29 Marras 2005 18:09
Kirjoittaja Tinde
VesQ kirjoitti:Ja siitä rallihommasta niin yksi etu on myös siinä kun rallimoottorit tunnetusti kiekuvat kovaa mutta korkealta eli alhaalla ei ole monessakaan vehkeessä käytännössä yhtään vääntöä (sellaisenkin nähnyt mikä ei jaksa alle 3000rpm omin avuin lähteä nostamaan kierroksia kakkosella) niin saadaan ne kierrokset nopeammin ylös ja tehoa peliin

Toisaalta kun lueskeli tuota Tinden linkkiä niin itse ainakin ymmärsin siitä että ideana on se että kun se vauhtipyörä pyörii "poikittain" autoon eli kiihtyvyyden suuntaan nähden niin se pistää vastaan. Eli ilmeisesti samaan tapaan kun ottaa ison rälläkän käteen ja pyörittelee sitä vähän joka suuntaan niin sehän liikkuu ihan normaalisti, sitten kun sen lyö päälle ja painava laikka pyörii 10 000rpm niin sen rälläkän pyörittely muuttuu melko raskaaksi eli se pyörivä massa ei tahdo muuttaa suuntaansa kovin helposti.

Ja toinen mikä mieleen tuli niin etuvetoisen auton nostaa pukille silleen että molemmat eturenkaat on ilmassa ja kääntelee rattia (herkästihän se pyörii). Sitten kun lyö auton käyntiin ja vedättää nopeusmittariin vaikka 160km/h ja rupeaa kääntämään rattia niin sitä saa ihan tosissaan kääntää. Eli renkaiden massa ei halua muuttaa suuntaansa

Tuota siinä linkissä vissiin haettiin, kai
Ei haettu hyrrävoimia tuossa linkissä pätkääkään.

Siis yritän yksinkertaistaa.

Kun vauhtipyörä kevenee, sen pyörimisnopeuden muuttamiseen vaadittava teho/vääntömomentti pienenee.

Vauhtipyörän kevennys on siis käytännössä tehohäviöiden pienentämistä joka ei varsinaisesti lisää moottorin tehoa yhtään ja joka riippuu moottorin pyörimisnopeuden muutoksesta eli kulmakiihtyvyydestä, tämä on se tärkeä asia joka nyt tuntuu monelta menevän ohi.

Eli kun kiihdytät autolla, ykkösvaihteella kiihdytettäessä moottorin kierrokset kasvavat nopeammin kuin esim kolmosvaihteella tämän jokainen voi kokeilemalla todeta jos ei vielä ole havaintoja.
Jos auto muuten pysyy samana ja ainoastaan vauhtipyörä kevenee, jää kiihdytysvaiheessa enemmän tehoa/vääntöä käytettäväksi varsinkin pienillä vaihteilla => kiihtyvyys kasvaa, lähinnä pienillä vaihteilla.

Mekaniikan kannalta sama pätee ihan normaaliin auton kiihtyvyyteen. Jos on kaksi samanlaista autoa joista toinen on kevyempi, se kevyempi myös kiihtyy nopeammin koska kiihtyvyyttä vastustava voima on pienempi.

Eli täysin vastaavat asiat
pyörimisessä momentti = hitausmomentti X kulmakiihtyvyys
suoraviivaisessa liikkeessä voima = massa X kiihtyvyys

Ja vaikutuksen suuruusluokkaan oli tuolla linkissä annettu hieman mittakaavaa eli jollakin autolla n.3kg vauhtipyörän kevennys vastaa 1.vaihteella n.100kg auton massaa
2. n.36kg auton massaa
3. n.18kg auton massaa

Nämä siis olivat vaan jonkun tapauksen arvoja mutta suuruusluokkaahan ei ole mitenkään kovin suuri sillä mitä normaalisti vauhtipyörästä voi pois ottaa.

Lähetetty: 29 Marras 2005 18:13
Kirjoittaja Bootsi
Juuri näin niin ku Tinde kirjoittaa...

Samasta syystä moottorijarrutus tehostuu, kun vauhtipyörän massa on pienempi, sen pyöriminen on helpompi pysäyttää. :wink:

Lähetetty: 29 Marras 2005 18:17
Kirjoittaja avoesco
VesQ kirjoitti: Siis tarkoitin sitä että kyseinen moottori on luonteeltaan sellainen että siellä ei ole alle tuon 3000rpm vääntöä käytännössä lainkaan ja sen takia se kevyempi vauhtipyörä on siinä koneessä hyvä että päästään mahdollisimman nopeasti yli sen "kuolleen" kierrosalueen
Ok käsitin osaks väärin..........
En minäkään suosittele mitään järkky kevennyksiä ittelläki toi on jo niillä rajolla että kestääkö/onko mukava ajella

Lähetetty: 29 Marras 2005 18:29
Kirjoittaja Sultzi
Paljonkos tuollaisen 1.6l OHC:n vakiovauhtipyörä painaa?

Lähetetty: 29 Marras 2005 18:33
Kirjoittaja s.o.h.c
Sultzi kirjoitti:Paljonkos tuollaisen 1.6l OHC:n vakiovauhtipyörä painaa?
Siinä se on jotain 8kg:n paikkeilla..

2-litrasessa lähempänä 9kiloa...

Lähetetty: 29 Marras 2005 18:36
Kirjoittaja Sultzi
Eli sen kun keventää siihen 6kg tietämille, on passeli?

Lähetetty: 29 Marras 2005 18:38
Kirjoittaja s.o.h.c
Sultzi kirjoitti:Eli sen kun keventää siihen 6kg tietämille, on passeli?
No kohta mut varmaan joku ampuu tästäkin komentista :lol: , mutta siihen 6kg:n keventäminen on aika passeli, ilman pelkoa että se heikkenee liikaa. Siitä vauhtipyörän takaa ulkokehästä kun sorvaa sen "otsan" pois niin paino on aika tarkkaan 6kg.

ps. Ja toki se vauhtipyörä vai hajota tuollakin keventämisellä käytössä, mutta kuten sanottu ite olen ajanut jo 3vuotta tuollaisella ja hyvin on kestänyt. Kuten useilla muillakin. Riski on silti aina olemassa.

Lähetetty: 29 Marras 2005 19:23
Kirjoittaja Escortsutii
Mulla kans kevennetty vauhtipyörä, painaa alle 5 kiloa ja on hyvin kestänyt yli 5 vuotta paikoillaan ja ehjänä!!

Lähetetty: 29 Marras 2005 21:08
Kirjoittaja s.o.h.c
Escortsutii kirjoitti:Mulla kans kevennetty vauhtipyörä, painaa alle 5 kiloa ja on hyvin kestänyt yli 5 vuotta paikoillaan ja ehjänä!!
Mitenkähän tämä on mahdollista... Jaakko85:hän juuri kertoi kuinka paskoja noi kevennetyt valupyörät on eikä kestä mitään.. Luultavasti jotkut sitten saa vaikka rautakangen poikki kun oikein yrittää....

Lähetetty: 29 Marras 2005 21:11
Kirjoittaja Sultzi
s.o.h.c onko tuosta sun ekkeristä jossain kuvia? Tekniikasta ynnämuusta :roll:

Lähetetty: 29 Marras 2005 21:24
Kirjoittaja s.o.h.c
Sultzi kirjoitti:s.o.h.c onko tuosta sun ekkeristä jossain kuvia? Tekniikasta ynnämuusta :roll:
ei mitään uusia kuvia ole.. jotain kuvia syksyltä löytyy täältä, ja täältä.

Muutama parin vuoden takainen kuva täälä (vanhalla koneella ja tekniikalla tuossa).

Lähetetty: 29 Marras 2005 21:27
Kirjoittaja VesQ
s.o.h.c kirjoitti:Mitenkähän tämä on mahdollista... Jaakko85:hän juuri kertoi kuinka paskoja noi kevennetyt valupyörät on eikä kestä mitään.. Luultavasti jotkut sitten saa vaikka rautakangen poikki kun oikein yrittää....
Siis ideanahan on että se valupyörä saattaa kestää vaikka ohentaa millin paksuksi mutta aina kun valupyörästä sorvaa niin on riski että se leviää. Yhtä helposti/vaikeasti kuin ne mahlen männät tai dokin kansi tai tarkalle porattu lohko. Erona noissa on vaan se että jos se mäntä räjähtää tai kansi paukahtaa tai veivi kurkkaa lohkosta niin siinä ei kuskille tai muillekkaan käy kuinkaan eli rahalla selviää. Mutta vauhtipyörä/kytkin/asetelma vaan sattuu kardaaniautoissa olemaan hieman huonossa paikassa ja sitä amputoitua jalkaa tai varvasta ei saa rahalla takaisin, sitten on kivaa polkea voorttia proteesin kanssa

Eli siinä syy miksi itse ainakin hommaisin sen teräspyörän jos keventää haluaa, tai sitten vaan ajelen vakiopyörällä

Ja yhtä hyvin se vakiopyörä tai teräspyöräkin saattaa sieltä murentua mutta todennäköisyys on paljon pienempi

Lähetetty: 29 Marras 2005 21:28
Kirjoittaja Jaakko85
s.o.h.c kirjoitti: Mitenkähän tämä on mahdollista... Jaakko85:hän juuri kertoi kuinka paskoja noi kevennetyt valupyörät on eikä kestä mitään.. Luultavasti jotkut sitten saa vaikka rautakangen poikki kun oikein yrittää....
Voi voi , en ole tietääkseni missään sanonut että ne ovat paskoja vaan sitä että se SAATTAA räjähtää jos sitä tolkuttomasti lähtee keventämään. Ihan vaan tiedoksi niille joille se ei tullut mieleen. Ettei tule yllätyksenä, että mikshän mulla ei ole jalkoja. Niin siis SAATTAA käydä, kuten myös kannattaa ottaa riski jos käyttää samoja vauhtipyörän pultteja useampaan kertaan ja vieläpä ilman liimaa, lähtee suksimaan tai ei, riippuen tuurista ja tuulen suunnasta. Perkule.

Joko se on selkokielellä.

Joku sentään tajus mitä tarkoitin. (VesQ puhut asiaa)

Lähetetty: 29 Marras 2005 21:41
Kirjoittaja s.o.h.c
Jaakko85 kirjoitti: Voi voi , en ole tietääkseni missään sanonut että ne ovat paskoja vaan sitä että se SAATTAA räjähtää jos sitä tolkuttomasti lähtee keventämään. Ihan vaan tiedoksi niille joille se ei tullut mieleen. Ettei tule yllätyksenä, että mikshän mulla ei ole jalkoja. Niin siis SAATTAA käydä, kuten myös kannattaa ottaa riski jos käyttää samoja vauhtipyörän pultteja useampaan kertaan ja vieläpä ilman liimaa, lähtee suksimaan tai ei, riippuen tuurista ja tuulen suunnasta. Perkule.

Joko se on selkokielellä.

Joku sentään on mun kans samaa mieltä (VesQ puhut asiaa)
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan...

Tottakai on mahdollisuus että vauhtipyörä voi hajota kun sitä keventelee. Kuka täälä on puhunut mistää tolkuttomasta keventämisestä? Puhuin oman vauhtipyörän keventämisestä joka nyt ei ole mitenkään ultra kevyt (5.9kg). Ja heti tulee kitinää että täälä suunnalla kestää muukin asia pirun hyvin (viittaat ilmeisesti mahlen mäntiin, jotka ovat kestäneen f:n kilpurissa).

Lähetetty: 29 Marras 2005 21:47
Kirjoittaja VesQ
Ihan keventävänä välikommenttina

Jos joku ei ole vielä huomannut niin kohta kolmatta sivua on juttua tullut ja aihe edelleen vauhtipyörässä kuten alussa :shock: :shock: , ainoastaan sen vaikutus tehoon on muuttunut kestävyyyteen :D

Lähetetty: 29 Marras 2005 21:49
Kirjoittaja Jaakko85
Kestää kestää, vaan kannattaa muistaa että asioissa on aina kaksi puolta.

Mun osalta asia on (taas) käsitelty. Toivottavasti joku tajus sen ite asian, tämän mun paskanjauhannan seasta :wink:

p.s. Se toiseen keskusteluun viittaaminen oli typerä heitto, jonka kirjoitn ns. "pikaistuksissa".

Lähetetty: 29 Marras 2005 22:24
Kirjoittaja s.o.h.c
Tämän vois melkein lyödä vaikka lukkoon.. eiköhän tässä nyt se olennainen tullut jo ilmi... 8)

Lähetetty: 30 Marras 2005 12:28
Kirjoittaja Juutas
Vielä lopuksi olen joskus kuullut joltain perämetsän moottoriasentaja alkoholistilta että 1kg pois vauhtipyörästä vastaa samaa kuin keventäisi autoa 100kg... Tiedä sitten. :roll:

Lähetetty: 30 Marras 2005 12:59
Kirjoittaja ZyaS
Juutas kirjoitti:Vielä lopuksi olen joskus kuullut joltain perämetsän moottoriasentaja alkoholistilta että 1kg pois vauhtipyörästä vastaa samaa kuin keventäisi autoa 100kg... Tiedä sitten. :roll:
Tinde kirjoitti:Ja vaikutuksen suuruusluokkaan oli tuolla linkissä annettu hieman mittakaavaa eli jollakin autolla n.3kg vauhtipyörän kevennys vastaa 1.vaihteella n.100kg auton massaa
2. n.36kg auton massaa
3. n.18kg auton massaa
eikös se tuolla jo aiemmin aika he**etin selvään lukenu?