VesQ kirjoitti:Ja siitä rallihommasta niin yksi etu on myös siinä kun rallimoottorit tunnetusti kiekuvat kovaa mutta korkealta eli alhaalla ei ole monessakaan vehkeessä käytännössä yhtään vääntöä (sellaisenkin nähnyt mikä ei jaksa alle 3000rpm omin avuin lähteä nostamaan kierroksia kakkosella) niin saadaan ne kierrokset nopeammin ylös ja tehoa peliin
Toisaalta kun lueskeli tuota Tinden linkkiä niin itse ainakin ymmärsin siitä että ideana on se että kun se vauhtipyörä pyörii "poikittain" autoon eli kiihtyvyyden suuntaan nähden niin se pistää vastaan. Eli ilmeisesti samaan tapaan kun ottaa ison rälläkän käteen ja pyörittelee sitä vähän joka suuntaan niin sehän liikkuu ihan normaalisti, sitten kun sen lyö päälle ja painava laikka pyörii 10 000rpm niin sen rälläkän pyörittely muuttuu melko raskaaksi eli se pyörivä massa ei tahdo muuttaa suuntaansa kovin helposti.
Ja toinen mikä mieleen tuli niin etuvetoisen auton nostaa pukille silleen että molemmat eturenkaat on ilmassa ja kääntelee rattia (herkästihän se pyörii). Sitten kun lyö auton käyntiin ja vedättää nopeusmittariin vaikka 160km/h ja rupeaa kääntämään rattia niin sitä saa ihan tosissaan kääntää. Eli renkaiden massa ei halua muuttaa suuntaansa
Tuota siinä linkissä vissiin haettiin, kai
Ei haettu hyrrävoimia tuossa linkissä pätkääkään.
Siis yritän yksinkertaistaa.
Kun vauhtipyörä kevenee, sen pyörimisnopeuden
muuttamiseen vaadittava teho/vääntömomentti pienenee.
Vauhtipyörän kevennys on siis käytännössä tehohäviöiden pienentämistä joka ei varsinaisesti lisää moottorin tehoa yhtään ja joka riippuu moottorin pyörimisnopeuden
muutoksesta eli kulmakiihtyvyydestä, tämä on se tärkeä asia joka nyt tuntuu monelta menevän ohi.
Eli kun kiihdytät autolla, ykkösvaihteella kiihdytettäessä moottorin kierrokset kasvavat nopeammin kuin esim kolmosvaihteella tämän jokainen voi kokeilemalla todeta jos ei vielä ole havaintoja.
Jos auto muuten pysyy samana ja ainoastaan vauhtipyörä kevenee, jää kiihdytysvaiheessa enemmän tehoa/vääntöä käytettäväksi varsinkin pienillä vaihteilla => kiihtyvyys kasvaa, lähinnä pienillä vaihteilla.
Mekaniikan kannalta sama pätee ihan normaaliin auton kiihtyvyyteen. Jos on kaksi samanlaista autoa joista toinen on kevyempi, se kevyempi myös kiihtyy nopeammin koska kiihtyvyyttä vastustava voima on pienempi.
Eli täysin vastaavat asiat
pyörimisessä momentti = hitausmomentti X kulmakiihtyvyys
suoraviivaisessa liikkeessä voima = massa X kiihtyvyys
Ja vaikutuksen suuruusluokkaan oli tuolla linkissä annettu hieman mittakaavaa eli jollakin autolla n.3kg vauhtipyörän kevennys vastaa 1.vaihteella n.100kg auton massaa
2. n.36kg auton massaa
3. n.18kg auton massaa
Nämä siis olivat vaan jonkun tapauksen arvoja mutta suuruusluokkaahan ei ole mitenkään kovin suuri sillä mitä normaalisti vauhtipyörästä voi pois ottaa.