Sivu 2/2

Lähetetty: 06 Joulu 2005 14:50
Kirjoittaja Brenda
asentelen lähiaikoina kaverin vm2000 focukseen omatekoisen kellosarjan, kustannusarvio noin 200eur uusilla osilla.
voin postata ohjetta tänne kun saan valmiiksi.
puhallin nopeus tulee myös vakioksi, ei tarvitse huolehtia katkaisimen asennosta.
asennan myös OFF- kytkimen jolla Eberi ei käynnisty automaattisesti

Lähetetty: 06 Joulu 2005 21:14
Kirjoittaja jarkkoo
Brenda kirjoitti:asentelen lähiaikoina kaverin vm2000 focukseen omatekoisen kellosarjan, kustannusarvio noin 200eur uusilla osilla.
voin postata ohjetta tänne kun saan valmiiksi.
puhallin nopeus tulee myös vakioksi, ei tarvitse huolehtia katkaisimen asennosta.
asennan myös OFF- kytkimen jolla Eberi ei käynnisty automaattisesti
Juu kiitos jos vain viitsit laitella sitten infoa miten tuon toteutit.

Lähetetty: 28 Joulu 2005 19:25
Kirjoittaja Brenda
eilen asensin tekemäni johto/kellosarjan ja kiertovesipumpun kaverin focukseen.
jätin auton oman eber-ohjauksen kokonaan pois käytöstä, eli eber käynnistyy vain ajatuksella tai kellon liekki-nappia painamalla.
asensin myös puhallinmoottorin maattopuolen ohjauksen 1,4ohmin vastuksen kautta, ettei tarvitse huolehtia puhaltimen katkaisimen asennosta. puhallin pyörii aina ajastimella kytkettynä hiljaisella nopeudella, eikä tyhjennä akkua.
asensin lisäksi ylimääräisen katkaisimen, jolla puhallin voidaan kytkeä pois käytöstä ajastin lämmityksessä, eli vain moottori lämpenee. tämä on hyvä, kun sataa pakkaslunta, lumi ei sula autonpäälle, ja jäädy heti ajoonlähtiessä.
vielä kun motivoituis piirtään kytkiksen :roll:

Lähetetty: 21 Tammi 2006 15:32
Kirjoittaja rassaaja
jarkkoo kirjoitti:

Ja oma auton käyttö on työn takia sen verran epäsäännöllistä, että suurempi ilo olisi tuon eberin kauko-ohjauksesta, kun koskaan ei tiedä milloin on lähtö. Pitää vaan saada ensin selville miten toi eberi saa autolta käyntitiedon, eli miten sen saa heräämään. Pumpun värkkääminen viereen ei ole paha rasti, eikä kalliskaan. Ja siihen sitten kauko-ohjaus joko GSM:llä tai sitten ihan oikealla kaukolla.

Millainen vesipumppu tuohon kävisi? Tarkoitus olisi rakennella GSM-ohjaus, mutta tuo vesipumppu mietityttää, että millainen siihen käy?
GSM-ohjaus onkin sitten hyvinkin yksinkertainen ja halpa rakentaa..

Lähetetty: 04 Helmi 2006 15:32
Kirjoittaja fiiikus
tarkkaanottaen - missä se lämpötila anturi siellä puskurissa/ grillin takana on ? ei jaksais ihmetellä kauheesti kun pakkasta on "riittävästi"

Lähetetty: 08 Kesä 2006 16:38
Kirjoittaja Sooda
fiiikus kirjoitti:tarkkaanottaen - missä se lämpötila anturi siellä puskurissa/ grillin takana on ? ei jaksais ihmetellä kauheesti kun pakkasta on "riittävästi"
Osaisko joku vastata kysymykseen? Mondeo td, -98.

Ja miten tuo lämpötilatunnistin pitäis ko. kulkineessa toimia, kun minulla se lähtee käyntiin tällaisillakin (lähes helle) keleillä?
Ensimmäisissä liikennevaloissa kauheaa savupilveä puskee auton alta...

Vain kellolla käytettäväksi olisi tarkoitus laittaa, vaan kun en ole löytänyt anturia. Minkä väriset johdot sinne menee ja minkälainen möhkäle se on?

Kiitos!

Lähetetty: 11 Syys 2006 17:05
Kirjoittaja isk
Tämä on sangen mainio topikki, joten eiköhän jatketa tämän parissa.

Yllätys, yllätys, eberi ei toimi, testeri kertoi viaksi hehkutulpan. (Muille vinkiksi: testauksen suoritti Trans-Huolto Oy Konalassa). Kustannusarvio hehkun vaihtamisesta vaikutti sen verran laadukkaalta (290e), että selvitetään vaihtoehtoja. Hehkun hinnaksi kerrottiin 55e.

A) Käsittääkseni ebereiden hehkut ovat aivan tavallisia Berun hehkuja - tietäisikö joku tarkan mallin? Löytyisikö mahdollisesti jostain varaosaliikkeestä kohtuullisempaan hintaan, mistä?

B) Focuksen Eberin irroitus tiedetään hieman haastavaksi hommaksi, itselle alapuolelta irroitus ei onnistu, ja päältäpäin on sangen ahdasta, kuitenkin esim. "jarkkoo" on rystysten hinnalla onnistunut hommassa.
Yksityiskohtaiset ohjeet työvaiheista olisi hyvä dokumentoida tännekin, jos joku viitsisi kirjoittaa.

C) Onko pelkän hehkun vaihtamiseen oikotietä, esim. saako laitetta irroitettua sen verran, että hehkun saa vaihdettua letkut kiinni (ei irroittamisen ja ilmaamisen vaivaa)?

Lähetetty: 12 Syys 2006 14:41
Kirjoittaja Iso-D
"eber käynnistyy vain ajatuksella tai kellon liekki-nappia painamalla."

Aika mielenkiintoista, miten ton ajatushomman saat tehtyä :shock:

Sori, mut oli pakko :lol:

Lähetetty: 18 Syys 2006 17:43
Kirjoittaja isk
isk kirjoitti:A) Käsittääkseni ebereiden hehkut ovat aivan tavallisia Berun hehkuja - tietäisikö joku tarkan mallin? Löytyisikö mahdollisesti jostain varaosaliikkeestä kohtuullisempaan hintaan, mistä?
Tällainen varaosanumero on muualta saatu: 0100.226.340 GH 001 ja kyseessä 9-volttinen.

Pystyykö joku vahvistamaan varaosan sopivuuden Focuksen Eberiin? Ja vinkkejä, mistä kannattaa hakea uusi hehkutulppa tilalle?

Lähetetty: 18 Syys 2006 19:27
Kirjoittaja petrim
poistettu

Lähetetty: 20 Syys 2006 19:15
Kirjoittaja isk
isk kirjoitti:Tällainen varaosanumero on muualta saatu: 0100.226.340 GH 001
Pystyykö joku vahvistamaan varaosan sopivuuden Focuksen Eberiin? Ja vinkkejä, mistä kannattaa hakea uusi hehkutulppa tilalle?
Itse itselleni vahvistaen ja muille tiedoksi, jotta tulee tänne dokumentoitua - kyseessä on juuri tuo Berun hehkutulppa, malli GH 001. Hain uuden tulpan AD-Varaosamaailmasta, hinta 37 euroa. Berun oma osanumero on 251864011000.

Wihuri kertoi Focuksen (-00) Eberin malliksi D5WZ, ja pyytää hehkusta 56 euroa.

Lähetetty: 22 Syys 2006 17:24
Kirjoittaja isk
Case closed omalta osalta, hehkun vaihtoi tänään Incar Oy Malmilla, työmääräarvio oli 1-2 tuntia etukäteen, laskuttivat 2 tuntia á 55 eur ja 7 eur pientarvikelisää = 117 eur. Ensimmäinen kommentti hakiessa oli: "Oli muuten aika hankalassa paikassa"... 8)

Nyt pöhisee.

Lähetetty: 11 Loka 2006 13:48
Kirjoittaja petrim
poistettu

Lähetetty: 11 Loka 2006 18:35
Kirjoittaja petrim
poistettu

mondeo td -98

Lähetetty: 02 Marras 2006 14:33
Kirjoittaja juster77
Moro!

minulla myös td montikka v,.98 ja pari talvea olen jo eberin kanssa tapellut. eikä vieläkään toimi.
eber kellokytkimellä varustettu malli.
käsittääkseni tässä vanhassa mallissa ei ole erillistä ulkolämpötilaanturia vaan käynnistystä ohjaa jäähdytysnesteen lämpötila, jonka anturi on eberin kyljessä, isomman kannen alla.
omaan olen vaihtanut hehkut ja liekkivahdin ( tässä mallissa hehkutulpan näköinen,joka reagoi lämpöön) uudemassa ilmeisesti liekkivahti erilainen.
nyt lämmitin lähtee satunnaisesti käymään lähellä nollakelejä, muutoin mykkä,eikä lähde kellokytkimestäkään käymään.
kiinnostaisi myös lämpötilaanturin ohittaminen.

Lähetetty: 04 Marras 2006 21:11
Kirjoittaja toke
itelleni vaihdoin tänään focukseen hehkutulpan lämmittimen ollessa paikoillaan, ensin suodatin ja ahtoputki irti, ja sen jälkeen kätilönkäsillä hommaan. aika ahdasta oli, mutta homman sai suoritettua lämmittimen ollessa paikoillaan, aikaa meni näin ekalla harjoitus kerralla n 3 tuntia, tupakki ja kahvitaukoineen. räjäytyskuvat olis auttanut aika paljon, mutta jos sitte ens kerralla.....

Lähetetty: 26 Marras 2007 09:04
Kirjoittaja turboruuvi
isk kirjoitti:Tämä on sangen mainio topikki, joten eiköhän jatketa tämän parissa.

Yllätys, yllätys, eberi ei toimi, testeri kertoi viaksi hehkutulpan. (Muille vinkiksi: testauksen suoritti Trans-Huolto Oy Konalassa). Kustannusarvio hehkun vaihtamisesta vaikutti sen verran laadukkaalta (290e), että selvitetään vaihtoehtoja. Hehkun hinnaksi kerrottiin 55e.

A) Käsittääkseni ebereiden hehkut ovat aivan tavallisia Berun hehkuja - tietäisikö joku tarkan mallin? Löytyisikö mahdollisesti jostain varaosaliikkeestä kohtuullisempaan hintaan, mistä?

B) Focuksen Eberin irroitus tiedetään hieman haastavaksi hommaksi, itselle alapuolelta irroitus ei onnistu, ja päältäpäin on sangen ahdasta, kuitenkin esim. "jarkkoo" on rystysten hinnalla onnistunut hommassa.
Yksityiskohtaiset ohjeet työvaiheista olisi hyvä dokumentoida tännekin, jos joku viitsisi kirjoittaa.

C) Onko pelkän hehkun vaihtamiseen oikotietä, esim. saako laitetta irroitettua sen verran, että hehkun saa vaihdettua letkut kiinni (ei irroittamisen ja ilmaamisen vaivaa)?
Onkos kukaan tullut tehneeksi tuota B)-kohtaa, elikkä kirjoitellut ohjeita Eberin irroittamisesta? Itsellä taitaa olla edessä. Mulla on -99 1.8 TD farkussa kiinnityspelti Eberin ja rintapellin välissä, mutta myös jokin pelti Eberin edessä. Tuon edessä olevan pellin alla lienee se läpipultti? Saako tuon edessä olevan pellin jotenkin irti, vai pitääkö Eber irroittaa kiinnityskehikkoineen?