Sivu 2/3
Lähetetty: 22 Marras 2005 17:09
Kirjoittaja VesQ
Koulut käyty jo. Ja edelleen siitä sähköjohdosta ei mene ilma läpi
No mutta ei tämä tilanne tästä mihinkään muutu joten osaltani kinaaminen loppuu ny
Lähetetty: 22 Marras 2005 17:11
Kirjoittaja Jaakko85
Liekkö tässä nyt sitten sitä meinattu meneekö se happi sitä johdinta pitkin.
Lähetetty: 22 Marras 2005 17:16
Kirjoittaja VesQ
Sitä minäkin vähän mietin mutta jos se jotain muuta reittiä menee kuin sitä sähköjohtimen sisusta pitkin niin eihän siihen hapen kulkuun silloin johtimien tinaus vaikuta
Lähetetty: 22 Marras 2005 17:21
Kirjoittaja markkul
Sen Hatxan antaman linkin mukaan todella anturill apitää olla vertailuhappi. Mutta ei se missään nimessä sitä voi SÄHKÖJOHDON kautta saada!
Sen vielä uskon, että potentiaalieron aikaan saamiseksi anturiin, tarvittaisi toinen anturipää, joiden välille se ero sitten muodostettaisi.
Itsellä on tinaamalla liitetty johto ja kyllä sen läpi saa ihan nätisti yleismittarilla arvoja.
Koitin tuolta HowStuffWorksista lueskella paria aiheeseen liittyvää patentti tekstiä. Toisessa oli kyllä selvitetty toimintaa, mutta kyseessä oli kai resistanssiaan muuttava anturimalli tjsp. Aika vaikeaa lukea tommosta tekstiä.
Toisessa jutussa puhuttiin zirkoni anturista, että siinä siinä anturipäässä on kaksi eletrodia ja niiden väliin muodostuu sitten potentiaaliero. Etten tämä olisi se, mitä tarkoitetaan.
Toisaalta voihan siinä anturin ulosjäävässä päässä olla joku anturakin.
Edelleen siinä patenttiteksissä puhuttiin hapen osittais paineesta (partial preasure). En nyt kyllä heti osaa sanoa mitä moinen tarkoittaa. Eli miten kaasuseoksesta voi mitata jonkin osakaasun painetta. No ehkä se tarkoittaa suomeksi jotain muuta.
Antakaa joku hyvä linkki, missä oikeasti selitettäisiin tuo toiminta, eikä vain ympäripyöreästi!
Lähetetty: 22 Marras 2005 18:06
Kirjoittaja kaselin
etteköte per..kle osaa Suomea könsyt katsokaa hommatkaa lainatkaa AUTOTEKNILLINEN TASKUKIRJA ja lukekaa selvällä SUOMEN kielellä LAMBDA anturin toimintaperiaate älkääkä arvailko.
Lähetetty: 22 Marras 2005 18:09
Kirjoittaja Jaakko85
kaselin kirjoitti:etteköte per..kle osaa Suomea könsyt katsokaa hommatkaa lainatkaa AUTOTEKNILLINEN TASKUKIRJA ja lukekaa selvällä SUOMEN kielellä LAMBDA anturin toimintaperiaate älkääkä arvailko.
Mikä on könsy ?

Lähetetty: 22 Marras 2005 18:12
Kirjoittaja kaselin
Just silleen

Lähetetty: 22 Marras 2005 18:22
Kirjoittaja janzamar
lambda on konsentraatioanturi joka mittaa jäännöshappi-pitoisuutta,mutta miten?
kamalan hienoja sanoja löyty googlella..
taidan tosiaan ajaa lopun ikääni taunuksilla kun en tajua tästä hiton ihme nano-tekniikasta mitään
pitää olla joku kvanttifyysikko kai..tai jotain.
mitä sekin tarkoitaa..nyt alko huimaamaan.

Lähetetty: 22 Marras 2005 18:27
Kirjoittaja janzamar
Linkki
ylläpito varmaan taas lyhentää linkkiä?

jja vastaus alkuperäiseen kysymykseen lienee että vaikka sitten biltemasta jos sattuu olemaan sopivin hintansa ja sijaintinsa puolesta.
linkki lyhennetty terv. -yp- 
Lähetetty: 22 Marras 2005 19:09
Kirjoittaja kaselin
Ajoneuvotekniikan puolelta hyvä mies.Mikä maksaa neuvoissa kun ette uskofordilla ajavat kaikki puupäitä muilla foorumeilla fiksumpaa jengiä.
Lähetetty: 22 Marras 2005 19:12
Kirjoittaja janzamar
Lähetetty: 22 Marras 2005 19:16
Kirjoittaja kaselin
Lambda Rakenne:
Keramiikkarungon toinen pää sijaitsee pakokaasuvirrassa, toisenpään ollessa yhteydessä ulkoilmaan. Keramiikkarungon ulkopinta zirkoniumdioksiidi on varustettu ohuella kaasualäpäisevällä platinakerroksella , joka toimii sähkönjohtimena. Pakokaasujen puoleisen päänsuojana on lisäksi huokoinen keramiikkapinta.

Lähetetty: 22 Marras 2005 19:18
Kirjoittaja kaselin
Lähetetty: 22 Marras 2005 19:21
Kirjoittaja janzamar
älä sure,kun en ollu tosissani..mikäs se toinen lambdamalli sitten oli,vaiko vaan se siriusoksidi tai joku korvattu toisella johtimella?
Lähetetty: 22 Marras 2005 20:02
Kirjoittaja VesQ
kaselin kirjoitti:Lambda Rakenne:
Keramiikkarungon toinen pää sijaitsee pakokaasuvirrassa, toisenpään ollessa yhteydessä ulkoilmaan. Keramiikkarungon ulkopinta zirkoniumdioksiidi on varustettu ohuella kaasualäpäisevällä platinakerroksella , joka toimii sähkönjohtimena. Pakokaasujen puoleisen päänsuojana on lisäksi huokoinen keramiikkapinta.

Jos nyt sen verran uskaltaa sanoa niin samaa mieltä kuin tuo teksti
Mutta siitä olen edelleen varma että se lambdan yhteys ulkoilmaan ei kulje sähköjohtoja pitkin
Lähetetty: 22 Marras 2005 20:15
Kirjoittaja kaselin
Näkemiin puupäät
Lähetetty: 22 Marras 2005 20:32
Kirjoittaja Tinde
kaselin kirjoitti:Lambda Rakenne:
Keramiikkarungon toinen pää sijaitsee pakokaasuvirrassa, toisenpään ollessa yhteydessä ulkoilmaan. Keramiikkarungon ulkopinta zirkoniumdioksiidi on varustettu ohuella kaasualäpäisevällä platinakerroksella , joka toimii sähkönjohtimena. Pakokaasujen puoleisen päänsuojana on lisäksi huokoinen keramiikkapinta.

Ei tullut mieleesi että varsinainen anturin runko saattaisi olla se toinen puolisko sähköparista?
Näkemiin vaan, puupää.
Lähetetty: 22 Marras 2005 20:35
Kirjoittaja NiceMan
***Mutta siitä olen edelleen varma että se lambdan yhteys ulkoilmaan ei kulje sähköjohtoja pitkin***
Ei kannata olla varma vaan näin on joisakin lambra antureissa, ilman määrä ei ole iso vaan todella pieni määrä ja siihen riittää johdon läpi menevä ilma.
Olen nähnyt moottori öljynkin menevän johtoa pitkin vaikka onkin paksumpaa kuin ilma.
Lähetetty: 22 Marras 2005 20:49
Kirjoittaja kaselin
Jos p***** osaatte englantia muutakin kun jees ja nou lukekaa sivulta
http://www.ngkntk.co.uk lambda sensors technicaltips ja kysykää iskältä jos se sattuisi osaamaan tai isosisko.

Lähetetty: 22 Marras 2005 21:14
Kirjoittaja Tinde
kaselin kirjoitti:Jos p***** osaatte englantia muutakin kun jees ja nou lukekaa sivulta
http://www.ngkntk.co.uk lambda sensors technicaltips ja kysykää iskältä jos se sattuisi osaamaan tai isosisko.

Jos pikkusiskosi käänsi sulle oikein niin siellä sanotaan myöskin että "useat".
Tuon NGK lienee japsien suosima "Titania" versio.
http://www.lambdasensor.com/main/mfit.htm
Lähetetty: 22 Marras 2005 21:19
Kirjoittaja kaselin
Suosittelen sullekin lisäopintoja pääaine ajoneuvoelektroniikka ja kielet.
Lähetetty: 22 Marras 2005 21:32
Kirjoittaja janzamar
Lähetetty: 22 Marras 2005 22:15
Kirjoittaja Tinde
kaselin kirjoitti:Suosittelen sullekin lisäopintoja pääaine ajoneuvoelektroniikka ja kielet.
Kasva jo. Täällä muille vithuilemalla sä et saa kuin kusipään maineen muiden forumilaisten silmissä ja toivottavasti bannia.
Lisäopintoja tuskin tulen enää suorittamaan, mulle riittää DI tutkinto.
Mitä itse aiheeseen tulee, voisit vaikka laittaa hieman jotakin tarkempaa referenssiä kuin tuo NGK:n melko yksinkertainen ja (ainakin mulle) vielä hieman tulkinnanvaraa jättävän tekstin pätkän.
Lähetetty: 22 Marras 2005 22:20
Kirjoittaja NiceMan
*** Ja sitten lopetetaan lapsellisuus. ***
Kysyä saa ja ehdottomasti vastata mutta jätetään nimittelyt etc. pois eli pysytään asiassa.
Lähetetty: 22 Marras 2005 22:36
Kirjoittaja markkul
En ei taida saavuttaa toimintalämpöään, ellei ole lämmitettävä malli.
Toisaalta peräsuolesta voit yleismittarilla mitata rectal mucosa potentiaalin. Mitataan muistaakseni usemaapaa kohtaa vastaan, yksi oli jossain selässä.
Sen kyllä usko, että sen keraamisen lementin toinen pää on ilmaan kosketuksissa, mutta sen ilman kulkeminen sähköjohdossa tuntuu edelleen uskomattomalta.
Toistan vielä sen, että itsellä on tinattu liitos ja saan ihan toimivia arvoja sieltä ulos. Antura mallia motonet.
En jaksa tähän aikaan enää tutustua esim. siihen NGK linkkiin, mutta luen kyllä mielellään asiaa käsittelevää matskua, jos joku sitä tarjoaa. Kirjastoon en kyllä jaksa lähteä.
IMHO aika kummalista intää asiasta, jos joku siitä ihan oikeasti jotain tietää, niin antaa sitten sellaiset perustelut, että ei voi muuta kuin uskoa. Turha laittaa joku kirja suositus, kun siitä asiaa ei voi kuitenkaan heti tarkistaa, ellei satu hyllystä löytymään. Jos oikeasti jotain osaa, niin kannattaa myös opetella esittämään asiansa niin että kuulijat sen ymmärtävät ja uskovat!