Sivu 2/3
Lähetetty: 21 Helmi 2005 21:26
Kirjoittaja ZyaS
lapazu kirjoitti:
Bensa haihtuu hitaammin kylmässä, lämmin ilma kiihdyttää haihtumista. Ei nyt sentään eri laatuja. Mihin niitä tarvittaisiin?
hidastetaan sen bensan haihtumista kesällä.
Lähetetty: 21 Helmi 2005 21:45
Kirjoittaja ZyaS
mutta talvella on kylmä, ja autot toimii paremmin kun bensa haihtuu paremmin.. tai siis samalla tavalla kun kesällä.

Lähetetty: 21 Helmi 2005 21:58
Kirjoittaja p3
viileää seosta mahtuu enemmän sylinteriin kun lämmintä, eli jos muuten on polttoaineen palamisolosuhteet kunnossa niin viileä täyte antaa enempi potkua.
Lähetetty: 21 Helmi 2005 21:58
Kirjoittaja ZyaS
lapazu kirjoitti:No nyt olisi hyvä hetki osoittaa tuosta kesä/talvibensasta jotain mustaa valkoisella, Shellin data sheet antaa ymmärtää jotain ihan muuta...
voihan se olla että apinaa on koijattu koulussa

jos sulla on varmaa tietoa niin en väitä vastaan, kun mulla ei oo varmaa tietoa..
Lähetetty: 21 Helmi 2005 22:09
Kirjoittaja Power
Apinaa koijjataan , Apinee pumpataan........
Noh se oli kummelista.............

Lähetetty: 22 Helmi 2005 11:14
Kirjoittaja TeRoK
Eri firmoillahan on omat lisäaineet mitkä ne heittää sinne sekaan. Samasta tankistahan se joo on alunprin lähtösin.
Noista lisäainemääristä ne erot ja aika pitkälle tulee. Kun tankkiauton kuljettajat ne sinne kippaa täyttövaiheessa. Voipi lorahtaa joskus vähän reilummin ja johskus jää vähän laimeammaks. Ainakin tämmöstä tuttu autonkuljettaja mulle selitti.
Lähetetty: 22 Helmi 2005 14:49
Kirjoittaja mynok
1.6 cvh ekkerin tankin pistin 95 täyteen viime kesänä. armoton nakutus vedätettäessä oli seuraus. sytytystä säätämällä sai pois. kulutus nousi varmaan liki litran satasella. hyvin lähtee käyntiin. ei ongelmia
Lähetetty: 22 Helmi 2005 19:46
Kirjoittaja hietsu

Mä nyt kuitenkin muistuttasin viel että kyselin aluksi mikä on OIKEA oktaani 1.8i Zetecciin... Olettaisin sen olevan ysifemma...
Mutta kirjavaa tuntuu olevan käyttö, toiset ajelaa ysikasil ja toiset ysifemmalla, on ilmeisesti myös "sekakäyttäjiä".
Ja joukkonsa on myös se oktaaniluvun säätimen johdon maadoitus porukka.
Olisi vaan kiva tietää, mitä omistajan käsikirja sanoo, itsellä ei kyseistä kirjaa ole.
-Kiitos 8)
Lähetetty: 22 Helmi 2005 19:52
Kirjoittaja overboost
Ysivitosta vaan. Turhaa maksaa ylimääräistä, jos EHKÄ saa pari heppaa lisää. Ja Ford sanoo että 95 käy.
Lähetetty: 22 Helmi 2005 19:57
Kirjoittaja hietsu
-kiittää

Lähetetty: 23 Helmi 2005 18:53
Kirjoittaja Krisse
Tuli tästä threadista mieleeni että näin taannoni jonkun auton myynti-ilmoituksen jossa mainittiin oikein boldina että ajettu vain 98 pensalla

Lähetetty: 23 Maalis 2005 21:57
Kirjoittaja MondeoV6
overboost kirjoitti:Ysivitosta vaan. Turhaa maksaa ylimääräistä, jos EHKÄ saa pari heppaa lisää. Ja Ford sanoo että 95 käy.
s on kyse mk2 mondeosta ni 98 käy myös. Taitaa siinä vähän olla "potkua" enemmän. Tuntu ainakin liukkaalta menolta kun koitin.
Lähetetty: 23 Maalis 2005 22:20
Kirjoittaja Monteonisti
Tuo Teboilin "terva" tukki 90-luvulla suuttimia joistain autoista, anakin opeleista!

Teboilhan on kait vielä venäläisten omistama (?), joten voi olla vielä omat litkut? Vai toimittaako Neste nykyään kaikille rikitöntä, tuntus "markkinavoimat" päättävän?

Lähetetty: 23 Maalis 2005 23:16
Kirjoittaja overboost
Monteonisti kirjoitti:Tuo Teboilin "terva" tukki 90-luvulla suuttimia joistain autoista, anakin opeleista!

Teboilhan on kait vielä venäläisten omistama (?), joten voi olla vielä omat litkut? Vai toimittaako Neste nykyään kaikille rikitöntä, tuntus "markkinavoimat" päättävän?

Ei se bensa vikoja aiheuttanut, vaan lisäaine. Mutta kumminkin

Lähetetty: 23 Maalis 2005 23:17
Kirjoittaja p3
oisko opelillakin oma osansa sopassa

Lähetetty: 23 Maalis 2005 23:45
Kirjoittaja Krisse
overboost kirjoitti:Tuo Teboilin "terva" tukki 90-luvulla suuttimia joistain autoista, anakin opeleista!
Monteonisti kirjoitti:Ei se bensa vikoja aiheuttanut, vaan lisäaine. Mutta kumminkin

Niin ja se minkä se teki oli venttiilien liimautuminen eikä suutimien tukkiminen.
Lähetetty: 24 Maalis 2005 23:31
Kirjoittaja Monteonisti
Kait "väistin muurin"!

Oli muistaaksen erillaisia selityksiä, minusta tuo "suutinjuttu" ois luonnollisempi, mutta en kyllä ole purkanut ooppeleita ja en siksi tunne niitten "sielunelämää", joten voi tuo venahomma olla oikein!

99super?
Lähetetty: 05 Touko 2005 20:38
Kirjoittaja tjh
ettei ainakaan sanota ettet käyttäny searchia niin,
jatketaan tätä...
autodata ohjelman mukaan lyijytön käy 86 fordiin, eli mikä tahansa
nykyajan bensa.
mutta ihan mielenkiinnosta, mitä on se 99 super, joka alfamerin
oppaassa sanotaan oikeaksi.
Onko oktaani luvut samat kuin suomessa ?
super?
Lähetetty: 05 Touko 2005 21:43
Kirjoittaja VesQ
Niin ja nykyiset lyijyttömät ei vastaa niitä arvoja mitkä on annettu joskus 80 luvulla, eli jos kirjassa lukee että minimi oktaani vaikka 95 niin todennäköisesti se tarkoittaa "vanhaa" lyijyllistä 95 ja lyijytön 95 on aivan toista ainetta eikä todennäköisesti toimi
Lähetetty: 05 Touko 2005 21:56
Kirjoittaja TeRoK
Ja lyijytönhän EI käy kaikkiin -86 Fordeihin.
Mä luettelin vähän aikaa sitten jossain topicissa ne moottorit 80-luvun puolella joihin lyijytön käy eli joissa on vahvennetut venttiilin istukat. Eikös 99super ollu just lyijyllistä ysiysiä.
Lähetetty: 05 Touko 2005 22:09
Kirjoittaja Herkko
VesQ kirjoitti:Niin ja nykyiset lyijyttömät ei vastaa niitä arvoja mitkä on annettu joskus 80 luvulla, eli jos kirjassa lukee että minimi oktaani vaikka 95 niin todennäköisesti se tarkoittaa "vanhaa" lyijyllistä 95 ja lyijytön 95 on aivan toista ainetta eikä todennäköisesti toimi
Lyijyllisen aikoina ei ollutkaan 95 oktaania,
vaan 92,96 ja99.
98 ja 95
Lähetetty: 05 Touko 2005 23:57
Kirjoittaja tjh
katsoin vielä nesteen sivulta:
Korkeaoktaanisempi rikitön Futura 98 eroaa rikittömästä 95-oktaanisesta laadusta käytännössä vain oktaanilukunsa eli puristuskestävyytensä puolesta.
hmmm.
eli jos sytyksen säätö on ainut mitä tarvii tehdä oktaaniluvun vaihtuessa,
niin miksi 98 enää edes on olemassa?
Lähetetty: 06 Touko 2005 00:33
Kirjoittaja Herkko
Ainakin 2-tahti vehkeet vaatii 98:sin.
Syytä en tiiä,mutta näin suositellaan.
Lähetetty: 06 Touko 2005 07:47
Kirjoittaja TeRoK
Ja saahan sillä joidenki testien mukaan pienen tehonlisäyksen ja säästön kulutuksessa. Ei kuitenkaan niin suurta että siitä rahallista säästöä tulisi.
Lähetetty: 23 Marras 2005 13:42
Kirjoittaja eskomk4
Niin no kyllähän jotkut moottorit vaatii suurempaa puristuskestävyyttä. En nyt ite lähtis jostain ferrarista sytytystä säätää että 95:llä voisi ajaa. Niin ja ei ne kaksitahtiset sitä 98 vaadi, ei niissä ole puristuksia paljon mitään(monttupyörissä ym luokkaa 6-8). Kunnon öljy kylläkin tarpeen(männällä kiire)