Sivu 2/2

Lähetetty: 18 Marras 2005 19:06
Kirjoittaja robe
no onhan se ny hienoo.....ainaki päät kääntyy

Lähetetty: 19 Marras 2005 16:53
Kirjoittaja _P_
robe kirjoitti:on varmaan hankittava se 6 verse.siihen 7 tarvis sähkösen ahtopaineen säätimen jos haluis sillä boxilla niitäkin säädellä.ja se maksaa jo vähä turhanki paljon.
Käytettynä kossuista/saabeista kymppi pari. Myös VAG konsernin autoista löytyy omansa.
ja saathan säsen paukku homman yksin kertasemminkin.pakariin vaa sytytys tulppa ja bensaa perään.erillisestä kytkimestä.oon jossain semmosen nähnykkin ja periaate on ihan sama ku miten se smt:kin sen tekee.ei ees vaurioita ahdinta.netiski varmaa löytyis juttuu ku viittis vaa ettii...
On se kyllä ihan sama kuinka sen paukun toteuttaa niin samalla lailla se rasittaa sitä ahdinta ja pakoventtiileitä ja konetta ym... tuollainen tulppa ratkaisu olisinkin oikein teelmys, oma paukkupuolakin saisi olla.
Varmasti hienoa ja parin lenkin jälkeen laittaa yks tuhat euroa että kone pelaa taas.

Lähetetty: 19 Marras 2005 17:10
Kirjoittaja robe
vai että parilla kympillä sais.löytyyköhän niitä käytettynä kun en oo kyllä törmänny

Lähetetty: 19 Marras 2005 17:35
Kirjoittaja _P_
robe kirjoitti:vai että parilla kympillä sais.löytyyköhän niitä käytettynä kun en oo kyllä törmänny
Ostoilmoitusta vaan esim. saabbi ja kossuklubin sivuille. Itse maksoin aikoinaan juurikin kympin. VAGn omista voi joutua maksamaan enemmän.

Lähetetty: 21 Marras 2005 23:55
Kirjoittaja Kessi
Tuota paukku systeemiä käytettäessä täytyy turbo olla ilmeisesti toteutettuna ilman dumppia/bypassia tms. muutoinhan paineet karkais sen kautta :? :? ... Vai onko "paukkusysteemin" tarkoituksena vain pitää turbiinin/kompuran siivet liikkeellä?? Mikäli ilman venttiiliä, niin tällöinhän saadaan myös lievä painepiikki aikaiseksi, kun kaasuläppä on kerran kiinni.. :? :?

Lähetetty: 22 Marras 2005 09:59
Kirjoittaja Jaakko85
Kessi kirjoitti:Tuota paukku systeemiä käytettäessä täytyy turbo olla ilmeisesti toteutettuna ilman dumppia/bypassia tms. muutoinhan paineet karkais sen kautta :? :? ... Vai onko "paukkusysteemin" tarkoituksena vain pitää turbiinin/kompuran siivet liikkeellä?? Mikäli ilman venttiiliä, niin tällöinhän saadaan myös lievä painepiikki aikaiseksi, kun kaasuläppä on kerran kiinni.. :? :?
No asiasta en mitään tiedä mutta äänistä päätellen wrc autoissakaan ei dump/bypassia ole. Tarkoitus on pitää potkurit vauhdissa, "normaaliturbolta" on varmaan turha odottaa pitkää käyttöikää jos paukkusysteemin totetuttaa, minkä vitun takia edes pitäisi toteuttaa autoon, jolla ei ajeta kilpaa ja joka on kaikenlisäksi vielä tieliikennekäytössä ? :wink:
Järki käteen ei se tuninki ja pauke niin hieno asia ole. hohhohoo.

Lähetetty: 22 Marras 2005 10:34
Kirjoittaja Kessi
Jaakko85 kirjoitti: No asiasta en mitään tiedä mutta äänistä päätellen wrc autoissakaan ei dump/bypassia ole. Tarkoitus on pitää potkurit vauhdissa, "normaaliturbolta" on varmaan turha odottaa pitkää käyttöikää jos paukkusysteemin totetuttaa, minkä vitun takia edes pitäisi toteuttaa autoon, jolla ei ajeta kilpaa ja joka on kaikenlisäksi vielä tieliikennekäytössä ? :wink:
Järki käteen ei se tuninki ja pauke niin hieno asia ole. hohhohoo.
Ei varsinaisesti toteuttamisesta kukaan oo puhunutkaan :mrgreen: ... Mielenkiintoista vaan tietää mitä tarkoittaa kun porukka vähänväliä höpöttää paukusta... Ja jos tuollainen systeemi tulee jonkin ohjauspoxin lisänä, niin onhan se kiva tietää mitä vaikuttaa jne. Ja voihan sitä sit joskus radalla tms. käyttää/kokeilla vaikkei jokapäiväisessä ajossa oliskaan käytössä... Taitaa tieliikennekäytössä olla jopa laitonkin... :mrgreen: :lol: Ja kyllä ne Turbon laakerit kieltämättä siinä koville joutuu.... Mutta eikös joku viisas oo joskus sanonu että kaikkea pitää kokeilla, paitsi kansantansseja ja sukurutsausta :mrgreen: :twisted: :wink:

Lähetetty: 22 Marras 2005 13:44
Kirjoittaja TuningUkkeli
Tuota, miten lie jos tuollaisen laittaa näihin VEETUN ecotus höpötys koneisiin??? Saako siihen heittyä eco säädöt?? Joku sano et ei saa mut miksi ei??

Lähetetty: 22 Marras 2005 15:45
Kirjoittaja Kessi
TuningUkkeli kirjoitti:Tuota, miten lie jos tuollaisen laittaa näihin VEETUN ecotus höpötys koneisiin??? Saako siihen heittyä eco säädöt?? Joku sano et ei saa mut miksi ei??
Koska nuo smt systeemit eivät ole varsinaisia ecuja vaan lisäohjausyksiköitä.... Eli manipuloidaan ecun jo kertaalleen prosessoimaa tietoa... :wink: Eli bensa käppyrät saa syötettyä, mutta niitä ei saa käyttöön kuin kaasupohjassa...

Lähetetty: 22 Marras 2005 15:49
Kirjoittaja TuningUkkeli
Niin mutta siellähän siis on sitten ne ECOT pohjalla mutta sitten joo... :roll:

Lähetetty: 22 Marras 2005 16:05
Kirjoittaja VesQ
Kessi kirjoitti:Ei varsinaisesti toteuttamisesta kukaan oo puhunutkaan :mrgreen: ... Mielenkiintoista vaan tietää mitä tarkoittaa kun porukka vähänväliä höpöttää paukusta... Ja jos tuollainen systeemi tulee jonkin ohjauspoxin lisänä, niin onhan se kiva tietää mitä vaikuttaa jne. Ja voihan sitä sit joskus radalla tms. käyttää/kokeilla vaikkei jokapäiväisessä ajossa oliskaan käytössä... Taitaa tieliikennekäytössä olla jopa laitonkin... :mrgreen: :lol: Ja kyllä ne Turbon laakerit kieltämättä siinä koville joutuu.... Mutta eikös joku viisas oo joskus sanonu että kaikkea pitää kokeilla, paitsi kansantansseja ja sukurutsausta :mrgreen: :twisted: :wink:
Jos oikein ymmärsin kun jostain luin tuosta wrc-paukuista niin bensaa syötetään ihan normaaleista ruiskun suuttimista imusarjaan (siis samat suuttimet kuin ajossakin). Sillä saadaan ilmeisesti sylinteriin painetta sen verran että turbo "luulee" että on normaali vedätystilanne. Se palamaton bensa sitten syttyy jossain vaiheessa kuumassa pakoputkessa

En kyllä millään keksi miten se turboa rasittaisi/kuluttaisi normaalia toimintaa enempää

Noista omista purkkapatenteista ei sitten tiedä, vaikka räjähtäisi koko auto

Ja kyllähän ne wrctkin vielä vuosi pari sitten suhahteli jonkin verran (ei kaikki) eli kai siellä joku dumpin tapainen on ollut, nykyään ainakin kikattelevat kovasti, josko sitten luopuneet "turhuuksista" :D

Lähetetty: 22 Marras 2005 17:19
Kirjoittaja Jaakko85
Ai, minä olen kuullut että PAUKKUkäyttöön tehty ahdinkaan ei kestäisi kunnolla (siis ei ole pitkäikäinen) turbiinisiiven materiaali ilmeisesti jotain hieman lujempaa ainetta ? Kyllä siinä oikeaoppisesti taitaa olla muutakuin kuin pelkän "raa'an" seoksen pykkäys pakosarjaan. Noh, en tiedä jos joku kertois. :?:

P.s. bensa/ilma poltetaan yleensä palotilassa eikä pakosarjassa/pakopesässä. :wink:

Lähetetty: 22 Marras 2005 17:25
Kirjoittaja overboost
Kessi kirjoitti:Tuota paukku systeemiä käytettäessä täytyy turbo olla ilmeisesti toteutettuna ilman dumppia/bypassia tms. muutoinhan paineet karkais sen kautta :? :? ... Vai onko "paukkusysteemin" tarkoituksena vain pitää turbiinin/kompuran siivet liikkeellä?? Mikäli ilman venttiiliä, niin tällöinhän saadaan myös lievä painepiikki aikaiseksi, kun kaasuläppä on kerran kiinni.. :? :?
Sitä voi miettiä, miksi N-ryhmän mitsuissa oli muutama vuosi sitten dumpit väärinpäin.... Ja kilpailukieltoahan siitä tuli.

Lähetetty: 22 Marras 2005 17:31
Kirjoittaja overboost
VesQ kirjoitti:
Jos oikein ymmärsin kun jostain luin tuosta wrc-paukuista niin bensaa syötetään ihan normaaleista ruiskun suuttimista imusarjaan (siis samat suuttimet kuin ajossakin). Sillä saadaan ilmeisesti sylinteriin painetta sen verran että turbo "luulee" että on normaali vedätystilanne. Se palamaton bensa sitten syttyy jossain vaiheessa kuumassa pakoputkessa
Sytytystä myöhäistetään, niin että kipinä lyö kun pakoventtiili on auki
VesQ kirjoitti:En kyllä millään keksi miten se turboa rasittaisi/kuluttaisi normaalia toimintaa enempää
Kyllä se vaan rasittaa. Turbojen huoltoväli on yksi kisa. Ja Wrc autojen pakoputket on titaania.

Lähetetty: 22 Marras 2005 20:25
Kirjoittaja _P_
Koneelle syötetään lisäilmaa kaasuläpän ohi vaikka ylimääräisillä (tai jo koneessa olevalla?) lisäilmaventtiilillä, bensaa suuttimista tarpeen mukaan ja ennakkoa tyyliin 20ast jykk myöhäiselle niin seos palanee pakosarjassa.

Tästä hieman luettavaa huomaa maltillinen hinta turbolle.

Esimakua:
"The TR30R turbocharger offer much of the lastest technology with its Mar-M 247 turbine, heat shielded thin wall stainless turbine housing, twin ball bearings, turbo speed sensor and so on. It's fitted with a restricot according to the regulations and ceramic materials and variable geometry aren't allowed. This is the same turbocharger model used by several teams in the world rally championship. One of these turbochargers are very expensive, above 10,000 us dollars should not surprise me."

Lähetetty: 22 Marras 2005 21:12
Kirjoittaja Jaakko85
Ja eikun virittämään :D

Lähetetty: 23 Marras 2005 18:02
Kirjoittaja Kessi
Jaakko85 kirjoitti:Ja eikun virittämään :D
Jepa jepa :lol: :mrgreen: ... Taitaa tosiaan jäädä haaveeks, ainakin pitkäikäinen :mrgreen: ...