Sivu 2/2

Re: E10 - ennen kuin kysytään...

Lähetetty: 25 Maalis 2011 12:24
Kirjoittaja nestori
No jos etanoli sitoo vettä, niin voisi etanolin määrän lisääntyessä olettaa vettä myös joutuvan moottoriin enemmän kuin tavan bensalla.
Mustat öljyt ovat merkki siitä, että oljy sitoo itseensä epäpuhtauksia.
Tätäpä tässä nyt ajoinkin takaa, enää vain ihmetyttää että mistä niitä epäpuhtauksia on lähtenyt liukenemaan ja mikä on syy tähän. E10 bensa / sen mukana tuleva vesi liuottaa karstaa herkemmin kuin tavan bensa vai onko syynä hieman normaalia pidempään jatkuneet pakkaset tänä vuonna? Vai näiden yhteisvaikutus varsinkin kun ajamani työmatka on melko lyhyt eikä moottori ehdi kunnolla lämpenemään. Työmatka on kuitenkin ollut sama viimeiset 4 vuotta ja pakkastalvia on ollut ennenkin, ja öljyt on pysyneet puhtaina.

Mutta empähän tiedä, pitää vaihtaa öljyt ja seurailla lisää.

Re: E10 - ennen kuin kysytään...

Lähetetty: 25 Maalis 2011 14:04
Kirjoittaja rangleri
Ok, kyllähän se jatkuvasti kylmä moottori voi enemmän vettä öljyihin kerätä. Alumiinista irtoaa ainakin mustaa kun se kuluu. Ainakin huomannut alumiinia kiillottaessa ja polkupyörällä jarruttaessa märillä vanteilla. Dieselmoottoreissa menee öljyt enemmän mustiksi sen noen takia.

Vesi palotilaan ruiskutettuna esim. vesiruiskutusjärjestelmissä poistaa kyllä karstaa. Tankillisessa (60L) nolla-asteista e10:ä on kuitenkin vettä max 2,4dl. Polttoaineen ruiskutuksessa/puristuksessa kaiken veden pitäisi erottua etanolista ja tiivistyä kylmiin sylinteriseinämiin että se pääsisi männänrenkaiden ohi öljyn sekaan (vai meneekö polttoaine öljyn sekaan josta vain etanoli+bensa höyrystyy?). Totta on että pienetkin vesimäärät lisäävät kulumista.
Mutta paljonko vähemmän vettä liukenee sitten 98E5:een? 1,2dl? Sitten kun vielä ajelevat sillä E85:lla ja moottorit ovat mekaanisesti käytännössä samanlaisia.
Ehkä kannattaa kuitenkin ajaa lyhyttä matkaa sitten 98:lla kerran kustannuksissa ei isoja eroja ole. Ihan mielenkiintoinen havainto tuo oli, kertokaa muutkin kokemuksia, myös FlexiFuel (E85) käyttäjät :!:

Re: E10 - ennen kuin kysytään...

Lähetetty: 26 Huhti 2011 21:07
Kirjoittaja emax
Nyt on 100€ edestä poltettu 95E10:ä tuos mun keisari sierras, enkä juuri mitään kummallista oo huomannu. Eikä öljykään ainakaan lisääntyny ole.
Ennakon vaan käänsin 95E:lle sopivammaksi 7eykk. Ja aikaisemmin jo oon vaihtanu pakoseetit lyijyttömälle sopiviksi.
Tuli vaan mieleen että jos tuo E10 on huonommin syttyvää, niinkun sitä haukutaan, niin pitäisikö ennakkoa vähän lisätä tuosta?

Re: E10 - ennen kuin kysytään...

Lähetetty: 26 Huhti 2011 21:30
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Väittävät, että isommilla ennakoilla pelaa paremmin etanolibensalla.. Noista nykyvehkeistähän ei ennakoita paljoa säädellä, mutta noista mistä voi säätää, niin kannattaa kokeilla. Aika maltillinenhan toi 7eykk:hän vielä on, kai kymppiäkin vois kokeilla?

Re: E10 - ennen kuin kysytään...

Lähetetty: 26 Huhti 2011 22:48
Kirjoittaja emax
Autodatan mukaan 95E:n ennakko 6 astetta. 98:lla oli 12 astetta. Autodatan mukaan pitäisi olla 98:lla 10 astetta.
Pitääpä kokeilla vähä lisätä.

Re: E10 - ennen kuin kysytään...

Lähetetty: 26 Huhti 2011 23:06
Kirjoittaja country sedan
Pari, kolme astetta lisää ennakkoa, kun se alkoholi palaa hitaammin kuin normi bensa.
Pikku säätöjä verrattuna 85:een.

Re: E10 - ennen kuin kysytään...

Lähetetty: 10 Touko 2011 21:03
Kirjoittaja emax
Nyt on ollu 10astetta pari viikkoa. Nakutusta en ole huomannu missään vaiheessa, mutta kone käy nyt vähän kuumempana. 98E:llä mittari pysytteli N alanurkassa ja nyt se on N puolivälissä. Mutta muuten käy ehkä jopa vähä tasaisemmin kuin 98E:llä :shock: Tehoissa tai kulutuksessa en ole mitään muutosta huomannu vs 98E, ehkä jossain korkeampi viritteisessä voi huomata.

ps. visko on löysänä, siksi nuon korkeat nuo lämmöt. Odottelen Seinäjoen motonetin avajaisia että saa sähköflektin tilalle 8)