mondeo kaasuläpän asentotunnistin ohmimäärät?

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
bluelite
Viestit: 44
Liittynyt: 14 Kesä 2009 11:17

Re: mondeo kaasuläpän asentotunnistin ohmimäärät?

Viesti Kirjoittaja bluelite »

No tuota, en ilmastoinnin kompuraa ole kummemmin kattellu mutta ilmastointi kyllä toimii tosi hyvin. Vähän aikaa kun puhaltaa niin meinaa jäätyä.

Tosiaan niin kun kompura päällä -> pintakaasulla nykii jatkuvasti. Tunnetta vois kuvailla niin että aina kun "kaasu ottaa kiinni" niin se ottaa vähän rajummin bensaa. Ei mitenkään räväkästi mutta sen tuntee ja rupee ärsyttämään kun pitkää matkaa ajaa.

Eli kyllä nykimistä on ilman ilmastointiakin mutta vähemmän. Mitään omituisia ääniä ei koko autosta kuulu muutakun hihnankiristimen raksutus kun rupee olemaan kohta vaihtokunnossa. (ei tätäkään kuule kuin paikallaan ollessa ja itse vieressä seisoessa.)


edit:
Ennen mulla oli tuo 525 v6 koneella jossa ilmastointi eikä se nykässyt yhtään kun ac:n laitto päälle. Eli en usko että tuo on "ominaisuus" fordissakaan että kone sammaltais kun lykkää ilmastoinnin päälle.
Focus -99td ghia sedan, chrysler saratoga 3.0 -91


Mondeo 2.5 V6 -97
Peugeot 405 GRi -91
BMW 525i -91
VW Golf 1.9 TDi -03
Chevrolet Alero 2,5 V6(usa) -01
Mitsubishi Lancer -91
Saab 900 -91
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: mondeo kaasuläpän asentotunnistin ohmimäärät?

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Onko tossa moottorissa jotain palikkaa, joka tekee "jotain" kun ilmastoinnin laittaa päälle? Esim. ohjaustehostimessa tai siinä järjestelmässä on se tunnistinsysteemi, joka pitää kierrokset kohdallaan kun kääntelet rattia tyhjäkäynnillä tai jotain sinnepäin se oli. Jotenkin tuntuu, että kun tommonen tehosyöppö lähtee käyntiin, täytyy sitä jollakin kompensoida.. Tai mistäs mää tiärän, ikinä oo ilmastointia ollu (onneks kohta tulee taas talvi).
bluelite
Viestit: 44
Liittynyt: 14 Kesä 2009 11:17

Re: mondeo kaasuläpän asentotunnistin ohmimäärät?

Viesti Kirjoittaja bluelite »

Kait siinä joku ohjelmallinen toiminto on että pysyy kone tasasena.

Esim. jos paikallaan seisoskelee ja tuuppaa ilmastoinnin päälle ja kuinka vääntelis vielä rattia siinä samalla niin kierrokset kyllä pysyy ylhäällä eikä kone sammalla siinä vaiheessa. Tähä kun on ilmennyt lähes jokaisessa edellisessä autossani eteenkin chevrolet alerossa. Siinä kun käänteli rattia paikoillaan niin kierrokset saattoi tippua ~400rpm ja nousta takasin sen jälkeen.

Tää on sinänsä outoa että tänään kun ajelin taas töihin niin toimi ihan ilman mitään ongelmia, auto liikku oikeen ilosesti. Sitte ku taas tuli töistä kotia niin aika takkuista oli(auto oli siis seissyt 8h töissä joten ei varmastikaan johdu mistään lämpiämisongelmasta?)


Ajattelin tällä viikolla vielä käydä kysymässä että josko voisivat huollossa kattoa vielä vikakoodit ja mitata lambdan että onko se ok. Vaikkei nyt välttis siihen liity mitenkään mutta kun mondeossa se on oikutellu kerran jos toisenkin kun täältäkin aiheita katsoo.
Focus -99td ghia sedan, chrysler saratoga 3.0 -91


Mondeo 2.5 V6 -97
Peugeot 405 GRi -91
BMW 525i -91
VW Golf 1.9 TDi -03
Chevrolet Alero 2,5 V6(usa) -01
Mitsubishi Lancer -91
Saab 900 -91
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: mondeo kaasuläpän asentotunnistin ohmimäärät?

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Mulla oli toinen lambaada pimeenä joku vuosi sitten, ja bensaa söi yli kymmenen litraa sadalle vaikka miten ajeli ja tyhjäkäynti vähän heitteli.. Mutta lambdan hajoamisen kyllä pitäis näkyä jo bensamittarilla seisoskellessa. Toki ne kannattaa kumminkin mittauttaa, ei kauaa kestäny vianhaku kun seppä oskilloskoopilla vai mikähän lie vehje se nyt on sitä katteli. Tulpat, tulpanjohdot ja -hatut kannattaa kans joskus vaihtaa, nekin voi aiheuttaa noita satunnaisia häiriöitä kun välillä lyö läpi ja välillä ei..
bluelite
Viestit: 44
Liittynyt: 14 Kesä 2009 11:17

Re: mondeo kaasuläpän asentotunnistin ohmimäärät?

Viesti Kirjoittaja bluelite »

Juu bensaa on vieny välillä aika hyvin, virranjakajan jälkeen pieneni jo kummasti.

Noita tulppien johtoja yms. olen miettiny että vaihtais mutta vähä arastaa kun johtosarja jo itsessään maksaa melkein 70€. Metrihinta kohdallaan mutta pakko se on kuntoon saada.
Focus -99td ghia sedan, chrysler saratoga 3.0 -91


Mondeo 2.5 V6 -97
Peugeot 405 GRi -91
BMW 525i -91
VW Golf 1.9 TDi -03
Chevrolet Alero 2,5 V6(usa) -01
Mitsubishi Lancer -91
Saab 900 -91
bluelite
Viestit: 44
Liittynyt: 14 Kesä 2009 11:17

Tulpan johdot

Viesti Kirjoittaja bluelite »

Eli kun tuli arvailuja siitä että tulpanjohdot "löis läpi" sillointällöin niin mitäs paremmin asiaa pohtineet osais sanoa siitä kun oon ny viikon verran pitäny autoa ulkona öisin, ennen ollu katoksessa niin nyt on pätkiny joka ikinen aamu ja vähän enemmän kuin auton ollessa katoksessa?


Ainakin näin oman käsityksen kanssa tämä piirre vois vahvistaa sitä tulpan johtojen osuutta koska kun konehuonekin lienee melko kostea sateisten öiden jälkeen niin läpilöynti oli herkemmässä?

Tulpilla on ajettu noin 50tkm enkä tiedä mitkä tulpat siellä on joten nekin lienee jo vaihtokunnossa.


Ja vielä semmonen kysymys että mitä kaikkea pitää V6 koneessa purkaa jotta pääsee tulpat vaihtamaan?
Focus -99td ghia sedan, chrysler saratoga 3.0 -91


Mondeo 2.5 V6 -97
Peugeot 405 GRi -91
BMW 525i -91
VW Golf 1.9 TDi -03
Chevrolet Alero 2,5 V6(usa) -01
Mitsubishi Lancer -91
Saab 900 -91
Jarbba
Viestit: 4
Liittynyt: 03 Syys 2009 20:39

Re: mondeo kaasuläpän asentotunnistin ohmimäärät?

Viesti Kirjoittaja Jarbba »

Joko on bluelite saanut vian selville? Itellä on 98 mondeo automaattilootalla ja ilmenee samaa vaivaa.
Vastaa Viestiin