Sivu 2/2

Lähetetty: 05 Huhti 2005 22:38
Kirjoittaja ZyaS
Jarppo kirjoitti:Scorpio 86- 2.8i 365000km takana. Vesipumppu vaihdettu.
Viimeaikoina öljyvalo on alkanut vilkahdella tyhjäkäynnillä mutta hyvin on kulkenut eikä rolise joten ajoa vaan.
kohta tulossa kallis remppa. älä ihmettele jos joutuu ylämäessä hakemaan jossain vaiheessa pienempää vaihdetta että menee ylös. :shock:

Lähetetty: 06 Huhti 2005 02:23
Kirjoittaja Jarppo
Hyvin tuo vetää ja kukkuu. Ehkä voisi harkita öljypumpun vaihtoa, mutta en usko että paljon auttaa kun muistaakseen syy olisi se että liukulaakerit alkaa olla viimeisillään ja laskee paineet ohi. Kyllähän näissä vanhoissa V6 koneissa tietää milloin öljy ei enää kierrä, kun alkaa yläkerta rallattamaan. Ja tässä koneessa tulee öljy vielä jopa ylös asti, vaikka yleensä sen tuleminen loppuu ensin, kun nokka-akselin laakerit pettää tai pyörähtää.

Vaihtokone tulee helpommaksi ja halvemmaksi jos vanha paukkuu. Jostain vielä sain sellaisen käsityksen että osien saanti olisi jo tuskaa ko-koneelle/mallille. Ainakin Ford-liike on tiivisteiden kanssa jo ihan 'tilataan jos jostain saadaan' kannalla ollu pitkän aikaa. En sitten tiedä mikä on laakeriliuskojen mäntien ja muiden osien kanssa. Kovaa ajoa vaan. :D

Jos joku on viimeaikoina koneistanut tai hankkinut osia 2.8 V6 koneeseen niin hintoja ja osien saaavuuksia ois kiva kuulla.

Lähetetty: 25 Joulu 2007 22:13
Kirjoittaja Finnspeed
Vaimon vm. 2004 Tauruksessa on 24V 3.0 V6, käsittääkseni melkein sama kone kuin Mondeo ST220:ssä. 48000 mailia on ajettu tähän mennessä, ostaessa oli 27000 vuokraamon jäljiltä.

Hyvin pelittää, bensaa kuluu n. 10l/100km ja viime talven pieni nykiminen kylmässä tuli huollossa kuntoon, oli kuulemma ihan mitätön säätöjuttu, veloituskin taisi olla $30.

Edellisessä huollossa siirryttiin myös Mobil 1 5W-30 öljyyn kun muuten laittavat Motorcraftin 5W-20 mineraaliöljyä. Käynti kylmänä muuttui heti siistimmäksi, olisi pitänyt älytä vaihtaa öljytyyppiä jo aiemmin. No onneksi tehtaan öljynvaihtoväli on vain 5000 mailia eli n. 8000km.

Kysymys: Mikä on Mondeo ST220:n tai vastaavan öljynvaihtoväli ja öljysuositus Suomessa?

Lähetetty: 25 Joulu 2007 22:38
Kirjoittaja overboost
Finnspeed kirjoitti:Kysymys: Mikä on Mondeo ST220:n tai vastaavan öljynvaihtoväli ja öljysuositus Suomessa?
Ford suosittelee kaikkiin mondeoihin samaa öljyä: Formula E SAE 5W-30
Vaihtoväli lienee 15tkm tai 20 tkm. Euroopassa ei missään autossa ole suositus vain 8tkm.

Lähetetty: 26 Joulu 2007 08:50
Kirjoittaja Jörger
Ostin täs noin viikko sitten mondeo V6 mittarissa oli 176000 tkm vielä se on hyvin toiminu :D. Lueskelin noita aiempia vastuksia, että nyt kyllä alko pelottaa tää auto :shock:.

Lähetetty: 27 Joulu 2007 06:19
Kirjoittaja Finnspeed
overboost kirjoitti: Ford suosittelee kaikkiin mondeoihin samaa öljyä: Formula E SAE 5W-30
Vaihtoväli lienee 15tkm tai 20 tkm. Euroopassa ei missään autossa ole suositus vain 8tkm.
Sitähän minäkin että Euroopassa öljynvaihtovälit ovat pidemmät. Synteettinen öljykin lienee melkeinpä itsestäänselvyys ainakin pohjoismaissa. Edellisessä autossani vaihtoväli oli tosin vain 10000km mutta se oli -91 Fiat Tipo. Käytin siinä täyssynteettistä melkein alusta asti ja kone oli vielä hyvässä iskussa kun myin auton 270000km ajettuna...

Jos jollakulla on huoltokirja autoon jossa 3.0 V6 Duratec, olisi mukava saada vielä vahvistus tuohon vaihtovälijuttuun.

Täkäläisten foorumien perusteella V6 3.0 24V Duratec vaikuttaa erittäin luotettavalta moottorilta jossa ei ole varsinaisesti heikkoja kohtia. Näissä Tauruksissa ei liene muuten paljoakaan yhteistä Mondeon kanssa kuin kone ja ehkä vaihdelaatikko jos ko. Mondeossa on 4-pykäläinen automaatti ollut vaihtoehtona. Heikko kohta on ollut laatikko mutta onneksi meidän autossa on siitä viimeisin versio jossa pahimmat heikkoudet on korjattu. Sama moottori on muuten peruskoneena Mazda 6:ssa täällä ja vielä Ford 500:ssa ja Fusionissa eli aika paljon sitä tehdään.

Lähetetty: 27 Joulu 2007 15:16
Kirjoittaja Paappari
3.0 V6 ST220, ajettu 82000, no problems. Öljynvaihtoväli 20tkm. Ei ole täälä päin saanut 3-litran pannua automaatilla, ei ST:tä, eikä hieman levollisempaakaan 3.0 205hv Durateciäkään.

Lähetetty: 27 Joulu 2007 21:31
Kirjoittaja Finnspeed
Kiitos paljon, tietääpähän suunnilleen mitä on odotettavissa kun auto tulee Suomeen kesällä. Omituisen lyhyiltä nämä huoltovälit täällä tuntuvat muutenkin. Takuutkin ovat lyhyemmät, 36000 mailia on aika yleinen. Toisaalta autot ovat halvahkoja käyttöesineitä ja sekin kyllä näkyy katukuvassa...

Täällä on pellin alla 201 SAE-hevosvoimaa mikä lienee suunnilleen 203 eurohevosta eli melkein sama kuin Mondeon 205 hv versio. Aavistelen että se on ihan sama kone ja pari heppaa häviää California ULEV-pakokaasunpuhdistusjärjestelmän ansiosta. Harmi kyllä Taurusta ei ole V6-koneella saanut muuta kuin automaatilla. Ennen faceliftiä siitä oli Yamahan V8-koneinen versio jota sai manuaalilla. No kulkee se aika hyvin automaatillakin vaikka 1600m korkeudessa tehoista puuttuu n. 17%.

Lähetetty: 28 Joulu 2007 07:43
Kirjoittaja hoopee
Eipä Suomessa saa Mazda 6:sta 3-litrasena. Suurin kone tällähetkellä 2.3. Facelift-mallissa 2.5 v6 170 heppaa...ettei ois sama kone mondeossa.

Millanen tuo ulev-systeemi on?

Aika lyhyeltä tuo öljyn vaihtoväli kuulostaa, mutta toisaalta kyllä itelläkin tulee öljyt 10 tkm välein vaihdettua.

Lähetetty: 28 Joulu 2007 08:58
Kirjoittaja Finnspeed
Konepellin alla on jopa jonkinlainen kaavakuva ULEV-systeemistä, vaikuttaisi jonkinlaiselta pakokaasun takaisinkiertoviritykseltä (ULEV = Ultra Low Emission Vehicle) ja voi olla että siihen liittyy bensahöyryjen talteenottosysteemikin. Auton alla näkyy oikean takavaimentimen tilalla vähän erinäköinen pönttö kuin vasemmalla jossa on siis tavallinen äänenvaimennin. Tehtaan ilmoituksen mukaan auton tehoon, hintaan tai polttoaineenkulutukseen se ei vaikuta. Muutamilla foorumeilla tuntuvat oilevan sitä mieltä että 2004 vuosimallista eteenpäin tehoa olisi oikeasti enemmän kuin tehtaan väittämä 201 hv. Sytytyslaitteisto näyttää melko nykyaikaiselta, jokaisella sylinterillä on oma puola. Varmaan sama on Mondeossakin?

N. 1600kg painava auto menee automaatilla 0-60 mph (97kmh) suunnilleen 8.5 sekunnissa, eli liikennevirrassa pysyy mukana.

Tuo 2.3l on Mazda 3:n peruskone täällä, tosin hinta-alkaen -mallia hyvin ankealla perusvarustuksella saa 2.0l pikkukoneella. Mazda 6:eenkin 2.3l moottorin saa mutta esim. farkkuversiota saa vain 212 hv muunnoksella Duratec 3.0:sta. Autolehdet silti saattavat haukkua laiskoiksi - no Camryn ja Accordin V6-versiot alkavat kolkutella jo 300hv rajaa - perheautoja juu...

Lähetetty: 31 Joulu 2007 09:29
Kirjoittaja lare
Olikos tuolla jenkkien lyhyellä öljynvaihtovälillä jotain tekemistä huonompilaatuisen bensan kanssa kuin mitä täälläpäin?

No joka tapauksessa 110tkm ajettu 3.0 V6 ST malli itselläkin ja olen ajellut 84 tuhannesta itse - ilman vikoja. Hieno kone verrattuna aiempiin parilitraisiin diesel/bensa-vehkeisiin mitä on tullut ajettua.
Kuluttaa ka 9,0 pintaan - joulumatkareissu 400km näytti taittuvan 7,5 litralla ja taas kesäisin moottoritiellä palaa jopa 9,5 litraa. Pidän täysin kohtuullisena preemiona moottorin käyttöominaisuuksiin nähden.

Lähetetty: 31 Joulu 2007 10:34
Kirjoittaja Finnspeed
En tiedä onko bensa varsinaisesti huonolaatuisempaa enää, varmaan on ollut. Itse luulen että lyhyet vaihtovälit johtuvat nimenomaan halvoista öljyistä, tässäkin tapauksessa 5W-20 mineraaliöljy on suositus vaikka USA:ssa on osassa osavaltioista ihan kunnon talvi. Toinen syy saattaa olla yksinkertaisesti se että autofirmat haluavat asiakkaan käyvän useammin, voihan sille huollon yhteydessä yrittää myydä uutta peliä ja saahan siitä huollosta joka tapauksessa jotain voittoa. Joka toinen huolto ei edes sisällä paljon muuta kuin nesteiden tarkistukset öljynvaihdon lisäksi...

Eihän kukaan Suomalainen laittaisi tuollaista koneeseen jos on mahdollisuus joutua starttaamaan -20'C lämpötilasta. En minäkään enää ja luulen että alan noudatella Mondeon huolto-ohjelmaa soveltuvin osin kun Suomeen päästään, synteettisillä öljyillä tietysti.

Vaimo on ollut hyvin tyytyväinen auton luotettavuuteen ja käyttöominaisuuksiin muutenkin. Ei minullakaan ole valittamista ja kuten sanottu, tarvittaessa liikuu melko rivakasti (pudotussarjoilla ja kaljatölkkipakoputkilla varustetut Hondat ainakin jäävät valoissa helposti). 8)

Ennen muuttoa on vielä hankinnassa OBD2-koodinlukija. Pitää vaan päättää, haluaako XCalibrator III:n tyyppisen vekottimen jolla voi säätää koodien luvun lisäksi kaikkea kivaa vai peruslaitteen.

Re: V6-moottorien kilometrit ja viat

Lähetetty: 28 Syys 2008 06:34
Kirjoittaja Jarppo
Ostinpa muuten Motonetistä 5l öljyä (kerrankin firma joka myy 5l kanistereita) ja kun sen vaihdoin ja suodattimen, niin eipä vilku enää öljyvalokaan tyhjäkäynnillä. Vissiin vähän paksumpaa öljyä kuin Prisman mikälie halvin. Vaikkei olekaan kuin 10/30.

Re: V6-moottorien kilometrit ja viat

Lähetetty: 28 Syys 2008 14:14
Kirjoittaja AssTee
Mulla ajettu 2,5 V6 ST200 Duratec 24V nyt 136tkm ja koneeseen on tarvinnut uusia vesipumppu ja laturi. Muita korjauksia ei ole tarvinnut. Nyt öljyt vaihtuu 5000-8000km välein. Ennen 15tkm välein mutta nyttemmin vähemmäl ajol ja tulee vaihdettua juuri vuoden välein. Ja öljynä aina Ford Formula E 5W-30.