Sivu 2/3
Re: Kaasuttimesta
Lähetetty: 30 Huhti 2009 07:17
Kirjoittaja Heinämies
Mikä se alipainekello on tuossa kaaviokuvassa?
Jos kalvo vuotaa, niin saako uuden kalvon varaosaliikkeestä vai onko tämä taas niitä osia joita ei enää valmisteta tai sitten pitää ostaa joku kallis korjaussetti mistä ei tarvi mitään muuta?
Re: Kaasuttimesta
Lähetetty: 30 Huhti 2009 10:35
Kirjoittaja tonskulus
Eikös sen näe siitä kaasuttimesta jotta mistä alipainekellosta menee käyttövipu siihe toisiokurkun läpälle? Siis mikäli siinä yleensä on alipainetoiminen toisiokurkku. Se taas selviää kun väännät kaasun kokonaan auki ja katsot avautuuko molempien kurkkujen läpät. Jos aukee nii ei siinä sitte mitään alipainesysteemiä ole. Toisiokurkku aukeaa yleensä vasta kun ensiö on lähes kokonaan auki eli toimintatavasta riippumatta se eka kurkku avautuu ensin. (poikkeuksena ns. tuplakaasarit mutta autossasihan ei sellaista ole).
Re: Kaasuttimesta
Lähetetty: 16 Touko 2009 21:39
Kirjoittaja Heinämies
Niin... saako noita kalvoja mistään vai pitääkö väsätä Sultanista joku oma patentti?
Alkaa vähän rasittaa tuo kaasaripohjainen temppuilu. Vähäistähän se on ja enimmäkseen kylmällä koneella, mutta kiusa se on pienikin kiusa

Re: Kaasuttimesta
Lähetetty: 17 Touko 2009 11:15
Kirjoittaja tursas
Moposport näyttäis myyvän sitä kokonaisena, että onnistuuko sen kalvon korvaus Sulttaanilla tai kalvoa vaihtamalla...
ALIPAINESÄÄDIN, TOISIO KURKKU [WEBER]
Tuotekoodi: 31800.130
Hinta: 46.50 EUR
..mutta mutua taas tämäkin...
Re: Kaasuttimesta
Lähetetty: 17 Touko 2009 12:29
Kirjoittaja Heinämies
Näyttää noilla olevan erilaisia huoltosarjojakin... Mitä niihin kuuluu?
Pitäis vielä varmistua mikä tuo oman pelin kaasari on. Lienee parasta ottaa kuva ja laittaa tänne

Re: Kaasuttimesta
Lähetetty: 17 Touko 2009 12:55
Kirjoittaja tursas
Re: Kaasuttimesta
Lähetetty: 17 Touko 2009 22:20
Kirjoittaja Heinämies
Just se!
Re: Kaasuttimesta
Lähetetty: 19 Touko 2009 10:21
Kirjoittaja tonskulus
Itsehän paikkasin sen toisiokurkun kalvon polkupyöränrenkaan paikkaussarjalla. Siinä kalvossa oli siis vain pieni reikä joten leikkasin siitä paikasta melko reunasta ohuen siipaleen, n.5x5mm kokoinen. Ja aivan ohjeiden mukaan liimat pintaan ja minuutin kuluttua paikka kiinni. Siihen se nätisti vulkanoitui ja toimi sittemmin täydellisesti.
Re: Kaasuttimesta
Lähetetty: 19 Touko 2009 13:50
Kirjoittaja Heinämies
http://www.siipicossu.com/manuaaleja/0903-04a.pdf
Tuon linkin sivun 13 kuvassa on tuo kaasari. Onko se M vai N joita pitää alkaa availemaan? Vai joku muu?
Re: Kaasuttimesta
Lähetetty: 19 Touko 2009 17:00
Kirjoittaja tursas
M Power valve assembly = Tehoventtiili
N Accelerator pump assembly = Kiihdytyspumppu
P Low vacuum enrichment device = Lisärikastuslaite
Q Throttle kicker = Kaasuläpän alipainesäädin
..korjauskirjaa lainatakseni, että siis toisioläpän alipainesäädintä ei olis ollenkaan ja korvaakos toi Q sitten sen, ei tietoa ...

Re: Kaasuttimesta
Lähetetty: 19 Touko 2009 17:14
Kirjoittaja emax
Tuossa tursaksen lähettämässä kuvassahan siitä aukaisijastä näkyy osa vasemmas alakulmas. Se on se isoin kalvo koko kaasaris ja siitä pötistä lähtee tanko toisiokurkun läppäakseliin.
Tuos manuaalin kuvas ei näytäisi sitä olevan ollenkaan
Re: Kaasuttimesta
Lähetetty: 19 Touko 2009 17:52
Kirjoittaja tursas
emax kirjoitti:Tuossa tursaksen lähettämässä kuvassahan siitä aukaisijastä näkyy osa vasemmas alakulmas. Se on se isoin kalvo koko kaasaris ja siitä pötistä lähtee tanko toisiokurkun läppäakseliin.
Tuos manuaalin kuvas ei näytäisi sitä olevan ollenkaan
Kappas vaan, täällä sitä kaasaria onkin sitten esitelty vähän sieltä ja täältä...
http://images.google.fi/imgres?imgurl=h ... start%3D36
Re: Kaasuttimesta
Lähetetty: 21 Touko 2009 20:13
Kirjoittaja Heinämies
Re: Kaasuttimesta
Lähetetty: 22 Touko 2009 05:29
Kirjoittaja tursas
No, se on se ufo missä lukee Weber ylhäällä keskimmäisessä kuvassa oikeella ja menee tanko sinne alakaasuläpälle. Mä en kyllä taas ymmärrä, mistä se alipaine siihen tulee, kun letkuliitosta ei näy..
Jos käännät toisella kädellä kaasun pohjaan(kone sammuksissa) siitä vivusta mihin menee kaasuvaijeri, niin sen tangon pitäis liikkua ylösalas avaten sitä alaläppää. Mikäköhän käytännön tarkoitus sillä on..

Re: Kaasuttimesta
Lähetetty: 22 Touko 2009 07:25
Kirjoittaja Heinämies
No, se ufo on onneksi ihanteellisessa paikassa avaamisen kannalta. Pitää katsoa se tänään. Se on muuten juuri sen eilen katkaisemani venttiilikopan pultin tienoilla...
Jos siinä on reikä tai kuluma niin voiko sen paikata fillarin kumin paikalla kuten joku täällä sanoikin tehneensä?
Re: Kaasuttimesta
Lähetetty: 22 Touko 2009 07:38
Kirjoittaja tursas
En ole sitä ikinä avannu, varmaan tonskulus faktaa puhuu. Varovasti ja crceellä vähän liottaen avaten, ettei kalvo hajoa kantta aukastessa..., eihän se välttämättä edes ole rikki...
Re: Kaasuttimesta
Lähetetty: 22 Touko 2009 08:31
Kirjoittaja Heinämies
Juu pitää olla varovainen.
Huomasin tänään töihin ajellessa että eilisen venttiilinkopan tiivisteen vaihdon jälkeen "lähtönikottelut" on jääneet huomattavasti vähemmälle ja muutenkin veto tuntui tasaisemmalta kaasuttaessa. Kovemmilla kierroksilla tietty hyytyy edelleen.
Re: Kaasuttimesta
Lähetetty: 22 Touko 2009 13:56
Kirjoittaja Heinämies
tursas kirjoitti:No, se on se ufo missä lukee Weber ylhäällä keskimmäisessä kuvassa oikeella ja menee
tanko sinne alakaasuläpälle. Mä en kyllä taas ymmärrä, mistä se alipaine siihen tulee, kun letkuliitosta ei näy..
Jos käännät toisella kädellä kaasun pohjaan(kone sammuksissa) siitä vivusta mihin menee kaasuvaijeri, niin sen tangon pitäis liikkua ylösalas avaten sitä alaläppää. Mikäköhän käytännön tarkoitus sillä on..

Kaasuvivun liikuttaminen ei vaikuttanut tuohon mitenkään. Tuo tanko menee lähelle kaasuvipua, mutta ei ole siihen mitenkään yhteydessä. Tangossa ei ole mitään sellaista mistä voisi päätellä että "yhteys" pitäisi olla mutta joku osanen voisi olla vaikka irronnut. Kun tuosta tangosta vetää, se tulee alaspäin noin sentin verran (eräänlainen holkki ufosta alaspäin lähtevän "naulan" päällä). Aivan olemattoman pieni vastus siinä tuntuu ja holkista kun laskee irti se ponnahtaa välittömästi ylös takaisin. En osaa sanoa aiheuttiko tuon holkin nykiminen liikettä tuossa kalvossa vai ei. Kalvo oli kuitenkin kauttaaltaan ehjän näköinen, enkä edes yrittänyt sitä irrottaa. Sen keskellähän on joku 10 sentin kolikon kokoinen metallikeskus jossa kalvo ilmeisesti on kiinni. Koeajossa huudatin kierrokset 4000 paikkeille eikä tuolla lyhyellä ajolla ainakaan nyt "hyytynyt" vaan tasaisesti kiihtyi siihen mihin kierrokset nostin. Tiedä sitten oliko tuon kalvojudanssin roplaamisella osuutta asiaan... ehkäpä siellä oli joku vähän takerruksissa ja irtosi nyt, mene ja tiedä.
Mainitsin että venttiilikopan tiivisteen vaihto olisi tuonut käyntiin tiettyä tasaisuutta mutta siihen saattaakin vaikuttaa se että toisiokurkun läppä jota automaattiryypyn pitäisi säädellä ja jonka olen "lukinnut" täysin auki-asentoon on tullut ehkä pari milliä "takaisin". Ennen läppä siis sojotti suoraan auki klo 12 asennossa, nyt ehkä klo 11 ja 12 välisessä. Liekö tuolla merkitystä?
Re: Kaasuttimesta
Lähetetty: 22 Touko 2009 14:28
Kirjoittaja tursas
Se menee niin, että alhaalla on kaks läppää, kun kaasari on dfts, eli tuplakurkku, toiseen vaikuttaa kaasupoljin ja toiseen toi alipaineufo, ylhäällä on kolmas läppä joka on ryyppyläppä, joka on samassa putkessa sen kaasuläpän kanssa, yksinkertaista.
Mulla on tossa kirjahyllyssä toi Pierburg ja siinä on sama idea. Yritin sanoa sen mukaan, että se toinen alaläppä(ufossa kiinni akselilla) ei aukea ellei varsinainen kaasulappä ole auki ja ne ei olekkaan keskenään tekemisissä paitsi ton alipaineen välityksellä...., kone käyntiin ja kattoo päältä aukeeko kaikki läpät kun kaasun kääntää pohjaan, se tässä on tärkeintä ja varoo ettei tukka lähe päästä samantien

Re: Kaasuttimesta
Lähetetty: 22 Touko 2009 19:22
Kirjoittaja Heinämies
Samalla kun taiteilin tuon katkennen pultin pois ja laitoin uuden tilalle, pesin myös moottoritilaa eritoten kaasarin kohdalta. Sieltä paskan sisältä paljastuikin tuo mekanismi ja miten se toimii, eli kun kaasuvipu on riittävän alhaalla, ilmeisesti juuri se alipaine saa tuon tangon painumaan alas jne. Kaasuvivun taas palautuessa se tuuppasee tuon tangon kyljessä kiinni olevaan kahvaan ja nostaa sen ylös. Sormin liikutellen kaikki osat liikkuu.
Re: Kaasuttimesta
Lähetetty: 22 Touko 2009 20:01
Kirjoittaja Heinämies
Koeajossa toimii hyvin, eli ei hyydy enää ylemmillä kierroksilla. Sen sijaan pitkään kateissa ollut "turbopotku" näyttää tulleen takaisin, eli kiepat yli 3000 niin "singahtaa" ja nopeus on 120 paikkeilla ihan huomaamatta

.
Re: Kaasuttimesta
Lähetetty: 22 Touko 2009 20:49
Kirjoittaja tursas
Heinämies kirjoitti:
Mainitsin että venttiilikopan tiivisteen vaihto olisi tuonut käyntiin tiettyä tasaisuutta mutta siihen saattaakin vaikuttaa se että toisiokurkun läppä jota automaattiryypyn pitäisi säädellä ja jonka olen "lukinnut" täysin auki-asentoon on tullut ehkä pari milliä "takaisin". Ennen läppä siis sojotti suoraan auki klo 12 asennossa, nyt ehkä klo 11 ja 12 välisessä. Liekö tuolla merkitystä?
Automaattiryyppy vaikuttaa siihen yläläppään, ei alaläppään(toisioläppä) ja se käy nyt siis hieman rikkaaammalla, siitä tulee potkua. Venttiilikopan tiivisteellä ei pitäis olla itse käymisen kanssa hirveesti tekemistä. Sitten ennen katsastuksen pakokaasutestiä yläläpän pitää olla siellä klo 12:ssa, notta menee läpi. Hienoa jokatapauksessa, että turbo on palannut..

Re: Kaasuttimesta
Lähetetty: 23 Touko 2009 18:44
Kirjoittaja tonskulus
Niin ja se ylempi ryyppyläppähän on ensiökurkulla. Joissaki kaasuttimssa tosin molemmissa.
Se että siihen tuli se "turbopotku" voi johtua siitä että aiemmin on ollut se toisiokurkun mekanismi jumissa eikä täten päässyt avautumaan. Mulla oli sama juttu kun oli se kalvo puhki.
Niin, mitään letkuahan noissa ei yleensä olekaan vaan siinä mokkulan rungossa menee se alipainekanava.
Re: Kaasuttimesta
Lähetetty: 28 Touko 2009 15:03
Kirjoittaja Heinämies
"Turbopotkua" täytyy toisinaan vähän houkutella, eli ilmeisesti edelleen jumittaa hieman. Moottoritilan pesun jälkeen en ole öljynnyt kaasarin noita kyseisiä kohtia/vipuja, eli olisiko pienen öljysuihkauksen paikka?
Luulen että kaasaria voisi säätää hieman rikkaammalle. Kuuluuko seosruuvia kääntää tällöin myötäpäivään vai vastapäivään?
Re: Kaasuttimesta
Lähetetty: 28 Touko 2009 16:36
Kirjoittaja tonskulus
Se seosruuvi ei sitte millään tavalla vaikuta moottorin tehoon. Sillä säädetään ainoastaan tyhjäkäynnin seos jolla on myös pieni vaikutus aivan pintakaasulla käyttäytymiseen. Pikkuse enemmi kaasua nii tuo tyhjäkäyntiseospiiri jää kokonaan pois pelistä.