Sivu 2/2

Re: Mondeo -97 jarrulevyt mistä ostat ettei heti ole kierot

Lähetetty: 20 Marras 2008 22:22
Kirjoittaja midget1
On itsellä kokemusta jo noista levy prikkoloista! Edellisessä mondeossa oli ne prikka lukittee levyjen "tukena" ja kokemuksesta voin sanoa että ne on tarkoitettu vaan peltivanteille.
Itse kun laitoin aluvanteet alle niin heti aloitti tärinän. Prikat veke ja homma hoitui sillä.

Re: Mondeo -97 jarrulevyt mistä ostat ettei heti ole kierot

Lähetetty: 08 Joulu 2008 21:41
Kirjoittaja IC
Mondeo kävi remontissa, joo. Autosta löytyi 4 x kieroa jarrulevyä. Takalevyt olivat olleet alla 8776 km kuten toinen etulevyistä, eniten ajettu ja jo kerran takuuseen vaihdettu 12650 km. Mitään muuta vikaa, välystä tms. ei löytynyt.

Levyt sorvattiin, nyt jarruteho ja tuntuma on hyvä. Vaan kuinka kauan. Ainoa selitys tällä hetkellä on levyjen yksinkertaisesti huono ja epätasainen laatu. Katsotaan, kuinka kauan nyt menee, ennenkuin täristys taas alkaa. Odotan "innolla", koska muija raportoi ekan kerran. Vaan mistäs sitä tietää, voihan ihmeitä tapahtua ?

Semmosen diilin tein, että jos vielä tulee ongelmia, hankin vielä yhden satsin levyjä, joiden vaihdosta ei veloiteta mitään. Ei auta kuin toivoa parasta, muuten auto toimii ihan ok, joten harmittaa, kun nuo levyt kummittelvat.

Re: Mondeo -97 jarrulevyt mistä ostat ettei heti ole kierot

Lähetetty: 08 Joulu 2008 22:31
Kirjoittaja AssTee
[quote="midget1"]On itsellä kokemusta jo noista levy prikkoloista! Edellisessä mondeossa oli ne prikka lukittee levyjen "tukena" ja kokemuksesta voin sanoa että ne on tarkoitettu vaan peltivanteille.
Itse kun laitoin aluvanteet alle niin heti aloitti tärinän. Prikat veke ja homma hoitui sillä.[/quote]

Alkuperäisille Fordin aluilla voi pitää prikat paikallaa. Ei varsinaista haittaa ole vaik heittäis mäkee kyseiset prikat. Itsellä paikallaa kun originaali vanteet.

Re: Mondeo -97 jarrulevyt mistä ostat ettei heti ole kierot

Lähetetty: 09 Joulu 2008 08:40
Kirjoittaja midget1
Tiedossa olikin että alkuperäisiin aluvanteisiin prikat mahtuu olemaan kun niissä on potero valmiina mutta tarvike vanteissa niitä ei ole.

Nyt on sitten pakosta käyty jarruja läpi kun eilen jumahti kuskin puolen takajarru jumiin. Tuli sitten samalla käytyä läpi etujarrutkin. Siellä heitto ei ollut suuren suuri mutta kuitenkin sen verran että uusilla levyillä ja paloilla ravistus loppui. Nyt palat on hieman erillaisen. Sellaiset jossa on viisteet palojen päissä ja keskellä kulkee pysty ura.

Offtopic " kuinka monella on ollut -97 farkussa palojen kuluneisuus anturit? Sellaisia ensin tarjosivat vaikka itsellä ei sellaisia ole"

Samalla rasvasin vielä kerran nuo liukupultit kunnolla ja puhdistin kunnolla kaikki satulan osat. Pitää katsoa miten menee nuo levyt takuuseen. Noista takajarruista meinasin tehdä uuden topikin kun ei niistä oikein tietoa löytynyt.

Re: Mondeo -97 jarrulevyjen kieroutumisesta keskustelu

Lähetetty: 09 Joulu 2008 09:08
Kirjoittaja AssTee
Muistelen et mk1 Mondeo Ghiassa oli ainaki varoittimella jarrupalat. Siin kojetaulun poteros jos se näyttö niin silloin kuuluu varustuksee kaikkee pesunesteen vähyydestä ja nuo jarrupalat yms.
Olisko sitten mk2 sama homma et kuuluu Ghia varustukseen. ST200 ei kuulu kuitenkaan.

EDIT: Oli EBC palois nuo piuhat mutta leikkasin sivuleikkureil pois.

Re: Mondeo -97 jarrulevyjen kieroutumisesta keskustelu

Lähetetty: 02 Tammi 2009 23:10
Kirjoittaja Cosesc
Tuossa muutaman mondeon ravistavien jarrujen syyksi on paljastunut kierot etunavat. Napojen sorvauksen jälkeen ongelmat ovat loppuneet. Aiemmin näihin autoihin oli laitettu usean eri valmistajan levyjä ja aina sama homma. Sorvi paljasti napojen kierouden. :shock:

Re: Mondeo -97 jarrulevyjen kieroutumisesta keskustelu

Lähetetty: 10 Helmi 2009 14:59
Kirjoittaja speedviivi
Jos silti on levyt kierot eikä syy ole kierot etunavat niin suosittelen ostaan kunnon levyt sinne autoon.
Ite oon tilaillu omaan autoon jarrulevyt ja sun muun tarvittavan osan tuolta http://www.tuningstudio.fi

Re: Mondeo -97 jarrulevyt mistä ostat ettei heti ole kierot

Lähetetty: 14 Helmi 2009 14:00
Kirjoittaja emax
JyriN kirjoitti: Minä tein muuten loppukesällä kesäautooni uuden teräspunosletkut rallyracen isto-osista. Mallin mukaan vaan hankkimaan nippelit ja letkut, niin saa juuri semmoiset kuin haluaa - ja kyllä kannattaa: kunnon letkuilla ja uusilla nesteillä sai sen verran jarruvoimaa, että vanha putki rapsahti poikki :twisted:

-Jyri
Jos on sitä letkua jossa on pinnalla se teräspunos niin kannattaa sillointällöin tarkistaa ettei vuoda.
Niissä kun on semmonen typerä ominaisuus että jos siitä yksikin säie menee poikki tai muuten vain pääsee irti niin se saattaa kaivaa ittensä sen letkun läpi ja alkaa vuotamaan. Hydrauliikka vehkeis on käyny näin aika usein ja on jo hylätty nuo letkut sen takia.
Näin kertoivat paikallises hydrauliikka liikkees kun tuollaista letkua kyselin yhteen inva-autoon.

Re: Mondeo -97 jarrulevyjen kieroutumisesta keskustelu

Lähetetty: 20 Helmi 2009 21:54
Kirjoittaja IC
Kävin äsken koeajolla muijan autolla. Jarrulevyjen sorvauksen jälkeen vehkeellä on ajettu 2½ kuukauden aikana 6500 km. Ravistus jarrutettaessa on luokkaa "nyt lähtee pyörä irti". Vähän jopa samaa tunnelmaa, kuin eturenkaissa olisi ilmaa 0.5 baria sen kahden ja puolen sijasta.

Kun korjaamo palaa talvilomalta, täytyy jutskailla. Saavat kurkata alustan ja jarrut perusteellisesti läpi, vaihdetaan mitä tarvitaan, vielä kerran. Tosin itseni tuntien voipi olla, että käyn kuittaamassa lähiviikkoina alle Honda Accordin tai Toyota Avensis farkun. Alkaa meidän perheessä olla nämä länsiautot katsottu. Tossa nyt itsellä on kohta vuoden verran alla pyörinyt toi Corolla ilman ongelmia. On sentään enempi ajettu ja vanhempi kuin toi Mondeo. Tiloissa häviää, joo, mutta muuten ei. Pirun tylsä auto, aina lähtee ja vie perille, eikä ongelmia ole.

Sinänsä harmittaa tän Mondeon kanssa, kun muuten kaikki pelaa, mutta noi pirun jarrut ja alusta pilaavat koko homman. Olishan tossa kilometriensä puolesta vielä autoa pitkäksi aikaa, on vaan esim. tällä hetkellä NIIN paska ajettava, ettei sydänkäpysen tartte tommosella ajella. Auton arvo kun on luokkaa 4-4500 euroa, niin ei siihen viitsi enää kovin isoja summia upottaa.

No jaa, tästä tuli vähän tämmönen vuodatus, mut mitä siitä. Suksi ei luista ja sitä rataa. Nettiautoon, mars.

Re: Mondeo -97 jarrulevyt mistä ostat ettei heti ole kierot

Lähetetty: 22 Helmi 2009 22:01
Kirjoittaja JyriN
emax kirjoitti:
Jos on sitä letkua jossa on pinnalla se teräspunos niin kannattaa sillointällöin tarkistaa ettei vuoda.
Niissä kun on semmonen typerä ominaisuus että jos siitä yksikin säie menee poikki tai muuten vain pääsee irti niin se saattaa kaivaa ittensä sen letkun läpi ja alkaa vuotamaan. Hydrauliikka vehkeis on käyny näin aika usein ja on jo hylätty nuo letkut sen takia.
Näin kertoivat paikallises hydrauliikka liikkees kun tuollaista letkua kyselin yhteen inva-autoon.
Jep, ainakin kuvauksen perusteella on samaa tai samanlaista. Siellä teräspunoksen sisällä oleva muoviletku on kyllä suht' sitkeää, mitä letkuja katkoessa veitsellä sitä vuolin siistimmäksi. Pitää kuitenkin olla silmät auki kun taas kesä koittaa ja otan auton ajoon. :D

IC:lle, pyydä korjaamoa tarkistamaan niiden napojen suoruus, koska niiden on tunnettu kieroutuneen (sen prikan, tarvikevanteiden ja pulttipyssyn yhteisvaikutuksesta), eikä kierolla alustalla pysy kauaa mitkään levyt suorina.

Re: Mondeo -97 jarrulevyjen kieroutumisesta keskustelu

Lähetetty: 22 Helmi 2009 23:55
Kirjoittaja IC
Noista pyörännavoista oli muistaakseni korjaamon kanssa puhetta jo aikaisemmin, mutta pyydän vielä tsekkaamaan, miltä vaikuttavat. Jotainhan tuolla alustassa on, mikä vetää levyt kieroon. 35000 kilsaa meni kumminkin ilman ongelmia ja viimeiset 15000 kilsaa ovat olleet enempi tai vähempi hammasten kiristystä jarrujen kanssa.

Autossa on alla Fordin orkkis aluvanteet näiden talvirenkaiden kanssa ja kesäpalloissa on Mondeon originaalit peltivanteet. Et silleen.

Re: Mondeo -97 jarrulevyjen kieroutumisesta keskustelu

Lähetetty: 25 Helmi 2009 12:10
Kirjoittaja JyriN
IC kirjoitti:Autossa on alla Fordin orkkis aluvanteet näiden talvirenkaiden kanssa ja kesäpalloissa on Mondeon originaalit peltivanteet. Et silleen.
Peltivanteet kesäpyörillä ja orggisalut talvipyörillä? Oletko auton 2. tai myöhäisempi omistaja? Pistän pääni pantiksi, että autossa on ollut kesäkumit 16-17" tarvikealuilla ja siinä yhteydessä napa on väännetty sen prikan kanssa kieroksi. Se ei siitä enää oikene vaikka alut myytäisiin erikseen ja alle laitettaisiin orggisvanteet. :| Kun sulla vielä oli kaikki levyt kerralla kieroja, niin diagnoosi lienee selvä.

Minä en usko, että vika on niissä levyissä - Fordin luulisi vaihtavan alihankkijaa valoa nopeammin, jos laatu sakkaa näin. Tässä thredissä on hyvä chekkilista korjaamoon:

Jarrujen kuumentumista ja sitä kautta kieroutuneita levyjä voi aiheuttaa:
  • jumittavat satulat (liukutapit tai mäntä)
  • rikkonainen jarruletku (turvonnut sisäpuolelta umpeen, eikä vapauta painetta heti)
Epätasaista jarrutusta ja jarrujen tärinää voi aiheuttaa:
  • rikkonaiset puslat (tukivarsissa, raidetangon päässä)
  • jarrurumpujen huono kunto (rikkoutunut kitkapinta kengässä tai rummussa)
  • jarrupalan kitkapinnan palaminen kiinni levyyn (paikallinen hotspot joka pikkuhiljaa pahenee)
Jarrulevyn voi vääntää kieroksi vielä:
  • kiero napa (prikka + tarvikealut + pulttipyssy != :) )
Lisäksi minä uskon tuohon jarrujen sisäänajoon ja sen merkitykseen jarrujen kuumuudenkestossa. Kun korjaamo on saanut homman tehtyä, pyydä niitä lisäksi ajamaan muutaman kymmenen kilometrin testilenkki (kaupunki + maantie / motari) ja jarruttelemaan normaalisti, jos mitään varsinaista sisäänajoa eivät halua / osaa tehdä, ja tämän jälkeen tarkistamaan ettei mikään pyörä laahaa.

Jos kaikki em. viat on tarkistettu ja korjattu mahdolliset poikkeamat, koeajo suoritettu eikä jarrut laahaa, niin sitten vaan kovaa ajoa. Jos ne levyt vieläkin kieroutuvat, niin voihan se levyjen laatu olla todella /cstä tai sitten vikaa on ratin ja penkin välissä. Kaikella kunnioituksella, olen ajanut useammillakin erilaisilla kaukoidän ja euroopan autoteollisuuden tuotteilla 100+tkm kipale ja niihin on vaihdettu matkan aikana niin orggis- kuin tarvikeosaakin (monesti korjaukset on tehty t-s-i sekä nuukuuksissani, että mielenkiinnosta oppia uutta) ja aina on viat saatu kuntoon.

Re: Mondeo -97 jarrulevyjen kieroutumisesta keskustelu

Lähetetty: 25 Helmi 2009 22:03
Kirjoittaja IC
Ei siinä ole ollut 16-17" vanteita, sori vaan. Itse asiassa siinä on kahdet 15" alut, mutta nuo peltivanteet otin omasta edellisestä Mondeostani, kun niillä sattui autoa vaihtaessa olemaan ihan uudet renkaat. Samat vanteet olivat kolme kesää ongelmitta oman Mondeoni alla. Ja sen verran tarkennusta, että noissa talvirenkaissa on tarvikealut ja kellarista löytyvät ne kolmannet, Fordin orkkis-alut, joissa loppuunajetut kumit.

Eikä toi teoria oikein päde muutenkaan, kun kerran auto toimi 35tkm moitteitta myös jarrujen suhteen ja ongelmat alkoivat yhtäkkiä.

Huomenna menee Mondeo korjaukseen, tärinät katoavat, katotaan mitä menee vaihtoon. Oli syy mikä tahansa, niin ensimmäinen auto lähes 30 autoni joukossa, joka ei tokene kerrasta, kun laittaa jarrut uusiksi. Saavutus sekin.

Huomenna menen itse asiassa kokeilemaan 2.4 Executive Accordia ja toisesta 2-litraisesta on jotain kaupantynkää porisemassa. Moving on.

Re: Mondeo -97 jarrulevyjen kieroutumisesta keskustelu

Lähetetty: 26 Helmi 2009 09:28
Kirjoittaja JyriN
IC kirjoitti:Eikä toi teoria oikein päde muutenkaan, kun kerran auto toimi 35tkm moitteitta myös jarrujen suhteen ja ongelmat alkoivat yhtäkkiä.

Huomenna menee Mondeo korjaukseen, tärinät katoavat, katotaan mitä menee vaihtoon. Oli syy mikä tahansa, niin ensimmäinen auto lähes 30 autoni joukossa, joka ei tokene kerrasta, kun laittaa jarrut uusiksi. Saavutus sekin.

Huomenna menen itse asiassa kokeilemaan 2.4 Executive Accordia ja toisesta 2-litraisesta on jotain kaupantynkää porisemassa. Moving on.
Ok, ei minulla ole vaikeuksia myöntää olleeni väärässä mutta 35tkm uusilla jarruilla ei ole mikään saavutus. Normaaliajossa levyjä joutuu vaihtelemaan aikaisintaan 3x tuon matkan jälkeen ja silloinkin katsastusmiehen todettua ne alimittaisiksi - kuski ei vielä huomaa mitään. Omassa käyttöautossa (ei ole Ford) on nyt orggislevyillä 150tkm takana ja edelliselläkin pääsin yli 100tkm (sitä vanhempia huoltoja en enää jaksa muistaa).

Meidänkin perheestä meni Focus vaihtoon muutama kesä sitten jarruongelmien takia. Käyttöauton kanssa ei viitsi leikkiä, kun kilsojakin tuli silloin 40t vuodessa. Kiukustuin merkkihuollon valohoitoon kun satulan jumittamista ei saatu kerralla kuntoon. Sitten kun satula oli useiden välivaiheiden jälkeen vaihdettu tehdaskunnostettuun osaan (ja maksoimme puolet korjauksesta omasta pussista) vaihdoimme huoltoa ja käyttöauton merkkiä.

Useimmiten syynä näihin selittämättömiin ongelmiin on se, ettei korjaaja ehdi tai viitsi paneutua ongelman syihin, vaan korjaa vain oireen - vaikka vain väliaikaisesti. :evil: Tuossa omistamassanne yksilössä on oikeasti jotain vikaa, jos se syö parit jarrukierrokset vuodessa. Kohta joku onneton maksaa siitä käyvän hinnan ja tuskailee sitten viimeistään kesällä jarruongelmien kanssa täällä foorumilla :x

Re: Mondeo -97 jarrulevyjen kieroutumisesta keskustelu

Lähetetty: 26 Helmi 2009 10:38
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Mulla on kanssa tuon ´04 käyttömondeon etujarrujen kanssa ollut ongelmaa, orkkis levyt, orkkis palat, orkkis satulat. Ravistaa välillä niin perhanasti, välillä ei yhtään. Merkkiliikkeessä kävi yhden toisen asian takia viime keväänä, samalla oli jarruista puhetta, olisivat halunneet vaihtaa koko auton jarrut uusiin kummastakin päästä, kustannukset n. 2000.. Kuulemma jarrulevyt kierot, satulat jumissa ym.. No, itse olin etujarrut ottanut auki vähän aiemmin, männät liikkui ihan kevyesti, samoin kuin liukutapit, levyt vaihdoin samalla kertaa ja uudet palat. Ihmettelin huoltoneuvojalle, että miten levyt voi olla kierot, kun se joskus ravistaa jarrutettaessa, ja joskus ei? En saanut vastausta.

Otin jarrut taas auki joulun tienoilla, totesin männät edelleen hyvin liikkuviksi, mutta liukutapit ei liikkuneet ihan kevyesti enää. Otin ne irti, putsasin vanhat rasvat pois ja jarruvaseliinia tappeihin reilusti, alkoivat taas liikkua. Täristysongelmat katosivat, mutta nyt ne on taas palanneet. Nyt mä epäilen, että liukutapit, tai niitten reiät on kuluneet niin paljon, että tapit jumittelee sen takia, autolla kuitenkin ajettu jo lähes 300tkm.

Takajarrut laitoin täysin uusiksi samaan aikaan, niiden kanssa ei ole mitään ongelmaa, uudet satulat, levyt, palat.

IC:lle sen verran, että jos auton vie aina vaan korjaamolle, niin veikkaan että se syy ei selviä, aivan kuten Jyri N totesi, ei niillä ole aina aikaa paneutua itse ongelmaan, vaan oireet vaan korjataan ja ongelma on taas vähän päästä esillä. Tai, toinen vaihtoehto on, että ne laittaa kaikki uutta, jolloin ongelma varmasti katoaa, mutta tulee vastaavasti kalliiksi. Kaikkihan ei voi olla tee-se-itse miehiä, mutta silloin vastaavasti tarvii olla nippu kunnossa ja ajella sen verran tuoreilla vehkeillä, ettei tarvi kärsiä ongelmista, tai sitten jos ei ole nippu kunnossa, ajella sen hintaluokan vehkeillä, ettei ole väliä jos joku vähän ravistaa. ´00 mallin mondeo on 9 vuotta vanha auto, uutta siitä ei saa kuin isolla rahalla remppaamalla. Tai toinen vaihtoehto on, että otat itse työkalut kouraan, ja rupeat etsimään syytä, miksi levyt menee kieroon. Ensin purat kaikki pois satulat ja levyt, ja katsot heittokellolla navan suoruuden kun sitä pyörittelee samalla. Tai jos ei ole heittokelloa, rakentaa jonkun tikkusysteemin, joka ottaa kiinni napaan, sitten pyörittelee ja katselee samalla rohnaako tikku jossain kohdin enemmän, vai jääkö kenties rakoa tikun ja navan väliin. Sitten levy kiinni ja sama homma. Ja sitten liukutapit irti ja kunnollinen puhdistus teräsvillalla, rasvaus ja paikalleen, mäntä ulos pumppaamalla, uudet suojakumit ja huolellinen rasvaus jarruvassulla, rojut takasin ja ilmaus.

Se vika kyllä löytyy, yhdestäkään ei ole jäänyt löytymättä vikaa kun tarpeeksi etsii. Ja jos ongelmaan haluaa ratkaisun, niin ei se täällä voorumilla itkemällä parane. Sun ratkaisu näyttää olevan tuoreehko japsiauto, onnea vaan.

Ps. kun toisessa topikissa itkit mondeon hyvityshintaa, niin se 3-4 tonnia on oikeesti todella hyvin..
Yksityisethän ja liikkeet pyytää mitä vaan, mutta tavara ei oikeesti liiku mihinkään niillä pyynneillä.

Re: Mondeo -97 jarrulevyjen kieroutumisesta keskustelu

Lähetetty: 27 Helmi 2009 22:22
Kirjoittaja IC
^Itkin ja itkin, korkeintaan nyyhkin. Veetutuksen purkuahan toi lähinnä on, kyllä noi autoilun realiteetit on aika hyvin hallussa. Kiitos kuitenkin opettajamaisesta otteesta kirjoituksessasi, pitkiä tekstejä on aina ilo lukea vaikka vähän rivien välistä auotaankin. Harvempi meistä lienee iloinen siitä, että auton arvo tippuu siihen malliin kuin tippuu.

Silloin aikoinaan tuli autoilun ensimmäiset kymmenkunta vuotta ruuvattua itse joka remppa, sitten päätin, että jätetään ruuvailut ammattimiesten huoleksi. Tämän tapauksen opetus kai oli, että juuri tämä yksilö ei kestä siinä käytössä kuin se meillä on. Vähemmän ajavalle ja kevyempään käyttöön, niin tuolla pärjäilee hyvin vielä pitkän aikaa.

Tärinät poistuivat, en tiedä mitä autolle tehtiin ja löytyikö jotain uutta, käyn maanantaina kyselemässä. Sivusilmällä yritetään löytää se huoleton käyttöauto. Lieneekö sellaista keksittykään ? Yksi asia on kuitenkin varma, jos itkuja tulee seuraavan auton suhteen, ne itken jossain aivan toisella foorumilla.

Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä noitten jarrujen suhteen, ne on välitetty eteenpäin myös autoja ammatikseen korjaaville, jos/kun vastaavia ongelmia Fordien kanssa tulee heidän kohdalleen.

Re: Mondeo -97 jarrulevyjen kieroutumisesta keskustelu

Lähetetty: 02 Maalis 2009 14:48
Kirjoittaja IC
Etulevyt oli vaihdettu ja takalevyt olivat vajaassa 4kk ruostuneet siihen kuntoon, että piti jälleen sorvata. Kaikki viittaa siihen, että nyt oli vaan paska tuuri levyjen kanssa, materiaalivikaa. Ei kustannuksia, nyt on loistavat jarrut tuntumaltaan ja teholtaan.

Enemmän kustannuksia tuli auton vaihdosta tänään, Honda Accord Sport Tourer vm.2005. Pikkasen eri luokan kulkine, kieltämättä. Toki eri hintaluokassakin.