Sivu 2/5
Lähetetty: 12 Loka 2005 09:05
Kirjoittaja voicecoil
ilmamäärä mittaria pystyy kyllä muuttamaan sillä tavalla että sen saa toimimaan isojen suuttimien kanssa.kaverini entisessä is sierrassa oli nimittäin tehty silleen että pysty ajamaan yli kilon paineella ja suuttimet ei tosiaan olleet pienet.kysehän on nimen omaan siitä että reitetään läppää ja kaivetaan siihen ilmamäärämittariin sellanen ohivirtaus kanava..
Lähetetty: 12 Loka 2005 09:21
Kirjoittaja turbiiniriesa
millanen tuo tyhjäkäynti siinä oli,ku ei tuo läpyskä auki paljoo ole reijittämättömänäkään,eli niillä reijillähän on tarkotus ettei tyhjäkäynnillä/alakierroksilla läppä aukeis niin paljoo moottorin imun johdosta ja pyydä lisää sapuskaa niin paljoo.en kokeillu omaani tuota reijitys konstia,mutta epäilen sen hyvää toimivuutta varsinki tyhjäkäynnillä.
Lähetetty: 12 Loka 2005 16:41
Kirjoittaja voicecoil
kyllä siinä ainakin toimi tyhjäkäynti alue ihan hyvin,monta vuotta meni katsastuksestakin läpi ihan ilman mitään vippaskonsteja.
Lähetetty: 04 Marras 2005 16:03
Kirjoittaja Eemeli
turbiiniriesa kirjoitti:jos tarkoitit et boxi ohjaa 8:aa suutinta niin muistaakseni jostain lueskelin,et boxissa jotkut komponentit ei kestäs kauaa(ainakaan ilman muutosta),mut itellä ei tosta sen enempää tietoa.melkeen jos sillä vaivaa sit lisäsuuttimen ja kun ymmärsin et ei haluu edes lisäsuutinta laittaa,niin toi 8-suutin systeemi vielä isompi prokkis noiden suuttimien sijoituksen takia.
Toi 8 suutinta olis mulle kyllä se halvin ratkaisu... noita IS hilppeitä kun on vähän kertyny nurkkiin(pari ylim. bensatukkia, suuttimia, imusarjoja) Paikatkaan ei ole oikeastaan ongelma, kun kaveri voi tehdä net imusarjaan. Mutta sitten... kestääkö toi boksi. ja viel tuosta et 2.0 vakio suuttimet on 167cc , vai olenko väärässä?? ...niin että mitähän jos niit pukkais sinne 8kpl

Lähetetty: 04 Marras 2005 17:46
Kirjoittaja Jaakko85
kyllä ne vakiot piti olla 167cc, vakiobpaineilla ilmeisesti.
Lähetetty: 25 Huhti 2006 17:42
Kirjoittaja Sultzi
Kysyn täällä, en viitsi tehdä uutta topicia aiheesta.
Eli tuossa heräsin ajatukseen, että miksen laittaisi turboa tuohon cortinaan. Koneeksi siis tulossa 1.6l sierran ohc, nelipisteruisku, ruiskua ja syttyä ohjaamaan megasquirt, männät vaihtuu kuplan 88mm mahleihin, vauhtipyörä kevennetty 6kg.
Lähinnä kun nuo männäthän laskevat puristussuhdetta melko paljon (muistaakseni lakikorkeus muuttuu 1,5mm). Pystynkö jotenkin laskemaan paljonko puristukset muuttuu tuon männän kanssa (mäntiä ei vielä ole)? Tuossahan pääsis melko lähelle turbon vaatimia puristuksia (paljonko kannattaisi olla tuossa 1.6l?).
Mitenkä vakiokansipahvi kestäisi n. 1barin ahtoja (tuon enempää tuskin tulee olemaan)? Entä kestääkö kiertokanget kuinka paljon tehoja? Mitä muuta kannattaisi tuossa alakerrassa ottaa huomioon jos tehoja hakisi 140-170hv (onko liikaa 1.6l katukäyttöön?).
Entä nokan kanssa. Nyt löytyy Kent Camsin FR33 nokka (300 astetta, nostoo reilu 11mm). Olisiko vakionokka kuitenkin parempi?
Entä mistä turbo? Olisiko esimerkiksi 900 saabin garretti sopivaa kokoluokkaa? Mistä kannattaa ottaa tuleva öljy turbolle?
No tässä nyt ensimmäisiä kysymyksiä mitä tuli mieleen

Lähetetty: 27 Huhti 2006 22:09
Kirjoittaja Sultzi
Olisiko tuollainen IHI RHB5 sopiva ahdin? Mistä vois löytää tuon tietoja? Googlettaa jo yritin, mutten löytänyt mitään erikoista. Jollain bemu foorumilla joku arvioi maksimi tehon 160-190hv. Onko täällä tietoa asiasta?
Lähetetty: 27 Huhti 2006 23:04
Kirjoittaja TaunusTomi
niin eikös toi oo se ns.stockaturbon ahdin

eiköhän se riitä siihen vajaaseen 200hv:n,ota öljylähtö sieltä öljysuodattimen juuresta...
Lähetetty: 27 Huhti 2006 23:11
Kirjoittaja cossu2
eikös se öljynkierto kumminkin kannata ottaa anturin reiästä niinkuin alkuperäisessäkin.
Lähetetty: 28 Huhti 2006 10:55
Kirjoittaja Jaakko85
Joo kyllä ne öljyt voi ottaa sieltä anturinreijästä t-haaralla. Laita ny ees se rhb6 samantien, tuskin se 5 kovin hyvin mihinkään ~200hv riittää..
Lähetetty: 28 Huhti 2006 12:03
Kirjoittaja Sultzi
Joo, tuollainen IHI RHB6 olis tarjolla myös. Sen taidan ostaa

Lähetetty: 28 Huhti 2006 18:30
Kirjoittaja Sultzi
Itse olen nyt miettinyt tuota nokkaa. Mulla on siis tuollainen melko kiree valmiina, mutta mietin jos laittais 2.0l nokan?
Eli miten tuo 2.0l nokka eroaisi tuosta kireästä nokasta moottorin luonteessa?
Lähetetty: 28 Huhti 2006 18:34
Kirjoittaja s.o.h.c
Sultzi kirjoitti:Itse olen nyt miettinyt tuota nokkaa. Mulla on siis tuollainen melko kiree valmiina, mutta mietin jos laittais 2.0l nokan?
Eli miten tuo 2.0l nokka eroaisi tuosta kireästä nokasta moottorin luonteessa?
Alavääntö paranee mutta yläpäästä aika hengetön (näin siis vaparissa).
Lähetetty: 28 Huhti 2006 19:10
Kirjoittaja Jaakko85
Laita se kaksilitraisen nokka jos turbon laitat, alakierroksillakin vääntöä ja eikä kyllä taatusti "ahdista" 1600cc:ssa, kun tuntuu 2litraisessakin riittävän varsin pitkälle.
Lähetetty: 28 Huhti 2006 19:14
Kirjoittaja Sultzi
Tuossa 2.0l nokassa ei taitaisi edes tarvita säädettävää nokkapyörää, vai?
Mistä muualta tuota 2.0l nokkaa saa kuin motonetistä?
Eikös täällä ollut joku ottanut 2.0l ohc:sta jotain reilu 300hv vakionokalla?
Lähetetty: 28 Huhti 2006 19:17
Kirjoittaja Jaakko85
Sultzi kirjoitti:Tuossa 2.0l nokassa ei taitaisi edes tarvita säädettävää nokkapyörää, vai?
Mistä muualta tuota 2.0l nokkaa saa kuin motonetistä?
Eikös täällä ollut joku ottanut 2.0l ohc:sta jotain reilu 300hv vakionokalla?
Ainakin käytettynä saa, mutta ei kannata ostaa kulunutta (ihan tosi?). Mieluumin käytetty ehjä original ford osa, kuin tarvike. Ihan vakio nokkapyörälläkin kyllä pärjää, ainakin 2litraisessa, eikä siitä säädettävästä nyt välttämättä ole hyötyä jos ei sitä käydä sitten hakemassa penkissä kohilleen..
Kylllä niillä vakio-osillakin pääsee alkuun.
Lähetetty: 28 Huhti 2006 19:18
Kirjoittaja Sultzi
Paljonkohan tuollainen vakionokka maksaa ihan fordilla? Seuraajat taitaa maksaa jotain 50-60e sarja?
Edit: Nuo tarvikenokat taitaa kulua vielä nopeammin kuin orkkis?
Lähetetty: 28 Huhti 2006 19:21
Kirjoittaja Jaakko85
Sultzi kirjoitti: Seuraajat taitaa maksaa jotain 50-60e sarja?
Nuo original seuraajat oli muistaakseni lautamäellä jotain 200€ / sarja.
Käy kattoon:
http://www.lautamakimotorsport.fi
Ainakin tarvikeseuraajat ovat monilla kuluneet loppuun melko nopeaa, siitä on ollut aiemminkin juttua..
Lähetetty: 28 Huhti 2006 19:37
Kirjoittaja jaska74
motonetissä nokkapaketti noin satasen ja kestää noin vuoden...
nokka-aks+keinuv+öljyputki
Lähetetty: 28 Huhti 2006 19:46
Kirjoittaja s.o.h.c
Jaakko85 kirjoitti:
Nuo original seuraajat oli muistaakseni lautamäellä jotain 200€ / sarja.
Mä hain foordilta ja hintaa oli jotain vähän päälle 170.
Lähetetty: 28 Huhti 2006 19:48
Kirjoittaja s.o.h.c
Sultzi kirjoitti:Paljonkohan tuollainen vakionokka maksaa ihan fordilla? Seuraajat taitaa maksaa jotain 50-60e sarja?
Edit: Nuo tarvikenokat taitaa kulua vielä nopeammin kuin orkkis?
Tarvikenokat voi olla ihan ok kamaa jos sattuu, MUTTA älä osta mitään tarvike seuraajia!
Lähetetty: 28 Huhti 2006 20:14
Kirjoittaja turbiiniriesa
hmmm... mimmosta konetta ollaan tekemässä tällä kertaa?ei ilmeisesti kovin jytkyä motoria(järkipaineilla)

noilla eväillä.en nyt alkanu lukeen alusta tätä juttua,mutta ehdotuksista päätellen näin.
joo noi seuraajat on syytä olla kyllä kunnolliset.
kyllähän vakio nokallakin tehoja lähtee,jos pistää hirmupaineet,mutta mun mielestä pienemmilläkin paineilla 300hv on optimi,kuhan muuten kilkkeet on kunnossa ja paikat kestää taas paremmin kuin noilla monsteripaineilla.
tää on vaan mun mielipide>ainaki oma ex-turbo kesti...
Lähetetty: 28 Huhti 2006 20:16
Kirjoittaja Sultzi
Tehoa tulossa jotain 160-170hv.
Tällä hetkellä suurin kysymysmerkki, miten kestää kiertokanget?
Lähetetty: 28 Huhti 2006 20:19
Kirjoittaja turbiiniriesa
mikäs kone sulla siellä kortiinassa on>alkuperänen vai joku muu

Lähetetty: 28 Huhti 2006 20:27
Kirjoittaja Sultzi
Tulossa riesan 1.6l ohari.