Sivu 2/2

Re: Virranpuutettako?

Lähetetty: 21 Tammi 2009 20:43
Kirjoittaja cossu2
Johan on sekavia vastauksia... :D
Eli vahvistimen virran syöttö lähtee AINA akusta, mitä parempi akku sen parempi virranantokyky.
Laturilla ei ole mitään tekemistä jännitteen tippumisen kanssa virtapiiriä kuormitettaessa äärirajoille.
Jos sulla on nyt esim se RMS 2kw vahvistin, niin virtaa tarvitaan n.200A digipäätteellä kun auton muut laitteet on mukana.
Perusakut pystyy hädintuskin tuohon, optima lykkää jo jopa 900A!!!
Konkilla pystyt antamaan siihen maximaaliseen piikkiin lisäpotkua jolloin akku ei enää jaksa, mutta kuitenkin akun ja konkan jännite on aina sama.
Valojen välkähtäminen / himmeneminen johtuu jännitteen putoamisesta sieltä vajaasta 14v alaspäin jonka laturi tarjoaa. valot vain tulevat vilkkumaan eikä sille voi mitään.
Tai no voi periaatteessa jos asennat 500A+ laturin. silloin välkähtää vain hieman :roll:

Re: Virranpuutettako?

Lähetetty: 21 Tammi 2009 22:16
Kirjoittaja juppi79
mulla on mondeo-03 tdci. Siinä on auton oma akku ja konkka,sillon valot välkky vaikka ei ole kun 1.5kw laitteet ja piuhotus on kunnossa laturilta akkuun ja akusta konttiin..

Siihen kun Hermostuin niin sillon laitoin optiman 55a akun konttiin lisäksi..

Sen jälkeen ei ole valot välkkyny vaikka soittais kuin lujaa...

Re: Virranpuutettako?

Lähetetty: 21 Tammi 2009 22:32
Kirjoittaja Tonza81
cossu2 kirjoitti:Johan on sekavia vastauksia... :D
Eli vahvistimen virran syöttö lähtee AINA akusta, mitä parempi akku sen parempi virranantokyky.
Laturilla ei ole mitään tekemistä jännitteen tippumisen kanssa virtapiiriä kuormitettaessa äärirajoille.
Jos sulla on nyt esim se RMS 2kw vahvistin, niin virtaa tarvitaan n.200A digipäätteellä kun auton muut laitteet on mukana.
Perusakut pystyy hädintuskin tuohon, optima lykkää jo jopa 900A!!!
Konkilla pystyt antamaan siihen maximaaliseen piikkiin lisäpotkua jolloin akku ei enää jaksa, mutta kuitenkin akun ja konkan jännite on aina sama.
Valojen välkähtäminen / himmeneminen johtuu jännitteen putoamisesta sieltä vajaasta 14v alaspäin jonka laturi tarjoaa. valot vain tulevat vilkkumaan eikä sille voi mitään.
Tai no voi periaatteessa jos asennat 500A+ laturin. silloin välkähtää vain hieman :roll:
Suunniteleeko Ford autoihinsa sit semmoisen virtapuolen että aina valot vilkkuu kun auton omat virran luovuttajat ovat päällä samaan aikaa?? Itsellä aikoinaan mk1 mondeossa oli digipääte kytketty 3:een paine elementtiin, valot vilkku niin kauan kunnes laitoin 1f konkan. Akku ja laturi oli alkuperäinen.
Eikö laturi vika ala aina siitä kun meinaa valot loppua lyhdyistä??

Re: Virranpuutettako?

Lähetetty: 22 Tammi 2009 09:47
Kirjoittaja cossu2
Väännetään rautalangasta...
Valojen kirkkaus on suoraan verrannollinen jännitteeseen.
jännite laturilta 13.8VDC = normaalitilanne
Kourmitetaan 200A laturi hyytyy, ja akku antaa sen 13VDC edelleen
Jännite putoaa 0,8VDC = valot himmenee 5,8%
Kuormitus lopetetaan -> jännite nousee taas 13,8VDC = normaalitilanne.
Mitä parempi akku sen korkeammalla sen jännite pysyy maximaalisella kuormituksella.
Alle 100A:n kuormilla tuota tuskin huomaakaan.

Lisäksi vahvistimen kyljestä on helppo tarkistaa oikeat tehot.
Jos valmistaja ilmoittaa esim sen 2kw max rms, pitää vahvistimessa olla 200A edestä sulakkeita :wink:

Re: Virranpuutettako?

Lähetetty: 22 Tammi 2009 16:11
Kirjoittaja pynski-89
Yhdyn edelliseen. Ei ne ole tehtaalla ennakoineet, että ihmiset junttaa hirveet törmyyttimet konttiin. Ne ovat laskeneet sen laturin lataus kyvyn riittämään auton omiin tarpeisiin. Onhan ne pikkasen "ylimitoittaneet" sen latauksen et voi laitella lisätuikkuja keulalla jne.. Näin minä olen asian nähnyt, saa korjata jos olen hakoteillä.

Re: Virranpuutettako?

Lähetetty: 18 Kesä 2011 00:09
Kirjoittaja focuspower
isompi laturi. parempi akku ja jos ei vieläkää, nii toinen akku takakonttii. :lol:

Re: Virranpuutettako?

Lähetetty: 18 Kesä 2011 11:34
Kirjoittaja ReiluReiska
7 vuotta vanha akku alkaa kyl olemaan tiensä päässä. Veikkaan että viimeistään tulevana talvena tulee olemaan ongelmia, joten kannattaisi suosiolla vaihtaa uuteen ajoissa kun kerran virran kulutuskin tuntuu projektin takia olevan huimaa.

Pieni huolestunut ajatus kyl nousee pintaan, että jos vakio 90A laturi tekee (nykyisellä akulla) koko ajan töitä, niin se hiljakseen kuumenee KESÄLLÄ ja on riski, että jokin yksittäinen osa laturin sisältä lopulta palaa (diodi?) kun laturi ei pääse lepäämään (lataamaan vähemmän) ollenkaan? Siis jos on tarkoitus useampi tunti popittaa putkeen. Varmaan vanhat konkarit osaavat arvioida paremmin, että onko latureita palanut hurjien poppilaitteiden (tai muuten vain kovan sähkönkulutuksen) takia?

Re: Virranpuutettako?

Lähetetty: 15 Helmi 2012 21:25
Kirjoittaja focuspower
puhuuhan ne että se syö laturia kun popittaa ja miksei se pidä paikkaansakkin, mut jos sä ton valojen vilkkumisen tahot saaja loppuun niin toinen akku tkonttiin

Re: Virranpuutettako?

Lähetetty: 24 Helmi 2012 18:59
Kirjoittaja Niewitch
Kyllä se pitää yli 14V näyttää kun auto käynnissä ja ei kulutuslaitteita liiemmin päällä tai laturi on ihan surkea. Yleensä luokkaa 14.2 - 14.8 koko kierrosalueella, tyhjäkäynnillä vähiten mutta silti yli 14V. Tosin jos akku ihan surkea sekin laskee tota jännitettä kun on raskas vastus välissä AGM akuissa on erittäin pieni vastus, joten ottaavat virtaa hyvin .

Re: Virranpuutettako?

Lähetetty: 24 Helmi 2012 21:50
Kirjoittaja NiceMan
Niewitch kirjoitti:Kyllä se pitää yli 14V näyttää kun auto käynnissä ja ei kulutuslaitteita liiemmin päällä tai laturi on ihan surkea. Yleensä luokkaa 14.2 - 14.8 koko kierrosalueella, tyhjäkäynnillä vähiten mutta silti yli 14V. Tosin jos akku ihan surkea sekin laskee tota jännitettä kun on raskas vastus välissä AGM akuissa on erittäin pieni vastus, joten ottaavat virtaa hyvin .
Tuokaan ei pidä paikkansa suoraan...
Jos on älykäs säädin kun omassani, kun akku vajaa on latausjännite jotain 14.4 - 14.8 mutta kun akut täynnä tippuu jännite 13.8v ja kyseessä Bochin säädin.
Käyttiksessä kanssa jännite muuttuu ja jopa 15v jännitettä näkyy kun on pakkasta+paljon kulutusta päällä, lämmitettävät lasit etc... kunnes sitten tasottuu lähelle 14v paikkelle kun akku on lataantunnut ja lasien lämmittimet tippunut pois etc.
Huono akku on pieni kuorma varsinkin kylmänä laturille kun taas iskussa oleva ottaa suurempia latausvirtoja vastaan.
Eli moottorin käydessä latausjännitteen pitää olla 13.8 - 14.8 välillä, ei yli eikä alle ainakaan paljon, teoriassa 13.6v riittää kyllä pitämään akun varauksessa sen jälkeen kun on täynnä.

Re: Virranpuutettako?

Lähetetty: 24 Helmi 2012 23:40
Kirjoittaja 1m4s0
Kirjoittaja matskupupu » 18 Tammi 2009 19:45

Sä et tarvi mihinkään 5 Faradin konkkaa. vaihda se 1F konkkaan toimii paremmin ja valojen välkkyminen johuu ajovalojen johdoista kun ovat sellaista siimaa. eli siihen kun ostaa sellaisen paketin millä saadaan isommat piuhat ajovaloillen niin auto rupee toimimaan.
Miten ihmeesä ajovalojen välkkyminen johtuu johdoista?
Ajovalojen tarttema virta kulkee kyllä kohtuu ohuessakin johdossa, 60W polttimo ottaa n 5A virtaa... sinne mitään johtoja tartte alkaa vaihteleen.

Ongelmahan tulee siinä ku soittovehkeet imasee piikkeinä akusta isoja virtoja ja sen jännite kyykkii, konka on välissä "puskurina" ja nuo piikit otetaan siitä ja se taas latautuu sen jälkeen. Faradimääräkin vaan kuvastaa puskurin kokoa, isommasta riittää pidempään piikkiin apua.
Eli pienennetää poppivehkeitä, laitetaan isompaa laturia, parempaa akkua.

Re: Virranpuutettako?

Lähetetty: 25 Helmi 2012 15:11
Kirjoittaja JohnFinn
Enpä jaksanut oikein syvällisemmin lukea koko ketjua, mutta aika paljon on näköjään liikkeellä itse rakennettuja teorioita tiedon sijaan.
Ensinnäkin suurin osa nykyaikaisen auton käytön aikaisesta ( siis moottorin ollessa käynnissä ) sähköstä hoidellaan latausgeneraattorilla. Akkua tarvitaan perustapauksissa vain auton käynnistämiseen.
Mikäli sähkövirtapiiriin rakennetaan suuria lisävirrankuluttajia, esim. juuri poppivehkeet, niin silloin pitää hoitaa näiden laitteiden virransaanti. Virransaannin edellytykset ovat riittävä virran tuotto ( generaattori ), riittävä virran toimitus ( riittävät kaapelimitat; koskee myös maattopuolta!, kunnolliset ja todella kiinni olevat liittimet, kunnolliset ja riittävät kosketuspinnat, riittävät maadoitusmitoitukset rakenteissa ) . Akulta/akuilta saadaan sähköä esim. generaattorin toimimattomuuden aikana. Mikäli sähkön tuotto ei ole riittävää, niin sitä "lainataan" akusta myös generaattorin pyöriessä; tällöin akun/akkujen on myös pystyttävä vastaanottamaan latausta, eli akkujen tulee olla herkästi latausvirtaa vastaanottavia.
Edellä mainitusta yhteenveto: sähköa saadaan vain sen mukaan, kun sitä pystytään tuottamaan tai "lainaamaan" varastosta, eli akusta.

Havainnot "virranpuutettako" ongelmasta:
- takavalojen maadoituspiste on auttamattomasti liian "kevyt" -> sähkö ei kulje riittävän hyvin, koska resistanssia syntyy liikaa. Olisi hyvä kytkeä maadoitus vaikkapa johonkin tukevampaan/paksumpaan korin rakenteeseen, joka on kunnolla yhteydessä pohjalevyyn ( lattia ), ei mihinkään liimattuun koripeltiin.
- 5:n faradin kondensaattorin srs-arvo on ilmeisesti niin suuri, että ko. konkka toimiikin tulppana ( = on liian hidas ) ja estää näin vahvistimen vakaan toiminnan nopeissa kuormitusvaihteluissa -> suuri virrantarve notkauttaa jännitteen. Tämä on yleinen, huonolaatuisten kondensaattoreiden ongelma. Huom. Pienemmissä kondensaattoreissa on pienempi srs-arvo ja 1F riittää 1000 W:lle.
- moottorin käydessä ja em. asioiden ollessa kunnossa valojen ei pidä vilkkua, mikäli latausgeneraattori ( 90 A ) säätimineen ( sääd.latausjännite 14,4 - 14,7 V ) on kunnossa.
- jos auton oma sähköjärjestelmä ei riitä virrantuotossa, niin joko se virrantuotto ( virran välitys! ) tai poppivehkeet tulee päivittää.
- asiota voidaan laskeakin: P (teho)= U (jännite) x I (virta) ja tuosta samasta kaavasta voidaan ratkaista: U=P/I ja I=P/U
- jos ajovalojen jännite tippuu muun virrankulutuksen seurauksena, niin ei sitä jännitettä saada nousemaan paksummilla valojohdoillakaan. Normaalissa tilanteessa valojohtojen poikkipinta-alan kasvattamisella, eli paksummilla kaapeleilla saadaan itse niiden johtimien resistanssia pienenettyä -> valot kirkastuvat.
- seitsemän vuotta vanha akku on kyllä jo palvelunsa tehnyt :wink: AGM-akut ( 60-75 Ah ) riittävät tämän päivä tarpeisiin aivan mainiosta, mm. autohifien soitteluun. Ei tarvitse hankkia mitään yli 25 kg:aa painavia ja vakiopaikkoihin sopimattomia - ja kallita.

Re: Virranpuutettako?

Lähetetty: 26 Helmi 2012 22:32
Kirjoittaja NiceMan
Komppaan yllä olevaa kirjoittajaa, kerrankin joku jaksoi kirjoittaa aiheesta =)
Se laturi pitää olla riittävän tehokas ja kaapelit laturilta eteenpäin kunnolliset että myös maadoitukset kuntoon, noilla pärjää hyvin pitkään.
Valitettavasti vakiona niin monessa autossa laturilta lähtevä virtakaapeli on vain niin ohut että häviöitä tulee kun aletaan oikeasti sitä rasittaa.
Omiin olen 21mm2 kaapelilla laittanut virran kulkemaan laturilta akkuun ja ei valot vilku.

Re: Virranpuutettako?

Lähetetty: 22 Maalis 2012 05:38
Kirjoittaja Eeska91
Akulta lähtemää virtapiuha konttiin ja konttiin toinen akku. Tämä tasaa vähän virtaa. Tietenki konkkaki väliin jos oikein haluaa kokeilla hyvää kombinaatiota. Itellä vilkku kans vaikka olikin vaan 500wattia jatkuva virta. Toisen akun nakkasin konttiin ja konkka perään. Loppu se valojen vilkkuminen.

Re: Virranpuutettako?

Lähetetty: 22 Maalis 2012 11:53
Kirjoittaja 1m4s0
Eeska91 kirjoitti:Akulta lähtemää virtapiuha konttiin ja konttiin toinen akku. Tämä tasaa vähän virtaa. Tietenki konkkaki väliin jos oikein haluaa kokeilla hyvää kombinaatiota. Itellä vilkku kans vaikka olikin vaan 500wattia jatkuva virta. Toisen akun nakkasin konttiin ja konkka perään. Loppu se valojen vilkkuminen.
Täälläki menee puurot ja vellit sekasin... Virta ei ole sama ku jännite ja wattit on tehoa eikä virtaa..
Vissiin tieto loppuu täälläkin.
Tupla akut lisäävät kyllä virranantoa, mutta jos et laturia oo päivittäny niin jossain vaiheessa niistäki loppuu "virta" kun laturissa ei riitä potku syöttään piirin energian tarvetta.. Konkka on tasaamassa jännitteen eli niiden volttien notkahtelua mikä aiheuttaa sun valojenki vilkkumisen, samaten tuohon auttaa hyvä akkukin jonka jännite ei laske paljon kun siitä otetaan paljon virtaa..
Kunnon laturi, akku ja sopiva konkka niin pitäisi riittää.