Re: -02 focus, ei lataa enää???
Lähetetty: 29 Huhti 2013 11:35
Nostetaan vanhaa ja korkataan samalla foorumi.
Akun/laturin kanssa minäkin tuossa viikonloppuna pähkäilin.
Autona on vuoden 2002 farkku focus, 1,6 zetec, automaatti laatikko, ajettu piirun alle 200tkm.
Vähän pohjustusta kysymykselle:
Imuroin ja siivoilin auto noin tunnin verran radion soidessa, sitten auto käyntiin ja huoltamolle vielä autopesuun. Siinä tuli pari starttia ja stoppia jonossa, kun oma vuoro koitti sanoikin auto vain *naks*. Työntö sivuun ja koska apuvirtaa ei ollut tarjolla niin päätin hakea Biltemasta uuden akun. Auto starttasi hyvin uudella akulla ja ajoin sen kotiin.
Kotona sitten tutkin vanhaa motorcraftin superstart 60 Ah akkua, oli selvästi hapettunut navat, yleismittari antoi lukemaksi 11,94 V. Eli aika paljon ottaen huomioon että auto ei lähtenyt käyntiin(?). Hapettumisen takia kyllä huomasi että lukemaa ei saanut joka kohdasta, mutta putsailun jälkeen tämä ongelma poistui. Tarkastussilmä näytti punaista, joka googlettelun perusteella tarkoittaisi akun olevan tyhjä, ei lopussa. http://www.rac.co.uk/forum/showthread.p ... tor-colour
Samalla yleismittarilla tutkin biltemasta ostamaani 62 Ah hopea-kalsium akkua.
-Auton ollessa sammuksissa 12,27V
-Tyhjäkäynnillä 14,47V (vain ajovalot)
-Kun laitoin kaikki sähkövempaimet päälle ml. tuulilasin ja takalasin lämmittimet --> lukemat 11,50V kohdalle (olisi varmaan mennyt alemmaksikin). Nostin kierrokset ~2200 --> 12,18V.
-Vähensin sähkölaitteet ”perusvarustukseen” eli radio + puhallus ja auto taas tyhjäkäynnille -> lukemat 14,38V. Pienellä kierrosten nostolla nousivat 14,47V kohdalle hetkessä.
Kaikki luvut on siis mitattu akun navoilta.
Oma oletukseni on että akku on vain talven jäljiltä mennyt heikkoon kuntoon. Talvella autolla on ajettu lähinnä lyhyttä matkaa 10-20min 2-4krt päivässä, 5pv viikossa, tuulilasin ja takalasin lämmittimet ovat olleet käytössä pääsääntöisesti joka aamu..
Kysymys on siis se että olenko oikeilla jäljillä? Kannattaisiko minun tarkastuttaa laturin kunto? Laturin valo ei ole välkkynyt ajossa. Onko jotain kotikonstia jolla voisin selvittää tuon laturin kunnon?
Akun/laturin kanssa minäkin tuossa viikonloppuna pähkäilin.
Autona on vuoden 2002 farkku focus, 1,6 zetec, automaatti laatikko, ajettu piirun alle 200tkm.
Vähän pohjustusta kysymykselle:
Imuroin ja siivoilin auto noin tunnin verran radion soidessa, sitten auto käyntiin ja huoltamolle vielä autopesuun. Siinä tuli pari starttia ja stoppia jonossa, kun oma vuoro koitti sanoikin auto vain *naks*. Työntö sivuun ja koska apuvirtaa ei ollut tarjolla niin päätin hakea Biltemasta uuden akun. Auto starttasi hyvin uudella akulla ja ajoin sen kotiin.
Kotona sitten tutkin vanhaa motorcraftin superstart 60 Ah akkua, oli selvästi hapettunut navat, yleismittari antoi lukemaksi 11,94 V. Eli aika paljon ottaen huomioon että auto ei lähtenyt käyntiin(?). Hapettumisen takia kyllä huomasi että lukemaa ei saanut joka kohdasta, mutta putsailun jälkeen tämä ongelma poistui. Tarkastussilmä näytti punaista, joka googlettelun perusteella tarkoittaisi akun olevan tyhjä, ei lopussa. http://www.rac.co.uk/forum/showthread.p ... tor-colour
Samalla yleismittarilla tutkin biltemasta ostamaani 62 Ah hopea-kalsium akkua.
-Auton ollessa sammuksissa 12,27V
-Tyhjäkäynnillä 14,47V (vain ajovalot)
-Kun laitoin kaikki sähkövempaimet päälle ml. tuulilasin ja takalasin lämmittimet --> lukemat 11,50V kohdalle (olisi varmaan mennyt alemmaksikin). Nostin kierrokset ~2200 --> 12,18V.
-Vähensin sähkölaitteet ”perusvarustukseen” eli radio + puhallus ja auto taas tyhjäkäynnille -> lukemat 14,38V. Pienellä kierrosten nostolla nousivat 14,47V kohdalle hetkessä.
Kaikki luvut on siis mitattu akun navoilta.
Oma oletukseni on että akku on vain talven jäljiltä mennyt heikkoon kuntoon. Talvella autolla on ajettu lähinnä lyhyttä matkaa 10-20min 2-4krt päivässä, 5pv viikossa, tuulilasin ja takalasin lämmittimet ovat olleet käytössä pääsääntöisesti joka aamu..
Kysymys on siis se että olenko oikeilla jäljillä? Kannattaisiko minun tarkastuttaa laturin kunto? Laturin valo ei ole välkkynyt ajossa. Onko jotain kotikonstia jolla voisin selvittää tuon laturin kunnon?