Sivu 2/3

Lähetetty: 30 Maalis 2007 15:12
Kirjoittaja BlackEscort
Asiasta toiseen, mihin tulee jarrutehostajan letku kiinni turbo vehkeessä? Ennen vai jälkeen turbon? Aattelin et onhan imusarjassakin välillä alipaine, mutta ilmeisesti ennen??? Kaveri piireissä ei paljon noita turbo vempeleitä näy ja itekkin 4v sitten viimeks nähny kyseisen härpättimen. Entäs kannattaako tehdä se kerääjäsäiliö sinne polttoaineletkun ja tankin väliin vai alkaa muokkaan tankkia?

Lähetetty: 30 Maalis 2007 16:25
Kirjoittaja ilehmus
Niin siis täh. Kerääjäsäiliöhän tulee siirtopumpun ja painepumpun väliin. Siirtopumppu on tankissa tai tankin läheisyydessä ja lykkää tavaraa kerääjäsäiliöön, josta ylimääräiset palautuvat takaisin tankkiin. Painepumppu puolestaan imee kerääjäsäiliöstä ja tunkee suutintukkiin. Suutintukista bensanpaineensäätimen läpi bensa palautuu takaisin joko kerääjäsäiliöön tai tankkiin. Ilmeisesti suositellaan, että takaisin tankkiin, koska bensalla on tapana kerätä lämpöä kun sitä paineistetaan ja jos bensa palautuu takaisin kerääjäsäiliöön, kerääjäsäiliöstä lähtevän bensa lämpötila kasvaa pikkuhiljaa.

Ja kuten kaikki tiedämme, kuuma (höyrystynyt) bensa ei ole kiva juttu sylinterin ulkopuolella.

Lähetetty: 30 Maalis 2007 17:54
Kirjoittaja BlackEscort
Niin niin, juuri tuota tarkoitin. Tankki->siitopumppu->kerääjäsäiliö->pääpumppu->kone.
Siis KUMPI? Hitsi pysyy kädessä ja bensa + hitsi ei ole ongelma. Kyse onkin kumpi järkevämpi toteuttaa? Tankkia joutuu muokkaamaan kumminkin, niin olisiko järkevämpi tehdä siitä heti ruutta mallia? Ja mitenkä tuo toimii: tankki->kerääjäsäiliö->pääpumppu->kone?
Siis kerääjäsäiliö saa aineensa vetovoimalla...

Eihän se vaadi kuin kunnolliset loiskelevyt ja paluu putket???
Alkuperäisellä tankilla toteutus, jos vaan mahdollista.

Lähetetty: 31 Maalis 2007 13:21
Kirjoittaja Aksu
BlackEscort kirjoitti:Niin niin, juuri tuota tarkoitin. Tankki->siitopumppu->kerääjäsäiliö->pääpumppu->kone.
Siis KUMPI? Hitsi pysyy kädessä ja bensa + hitsi ei ole ongelma. Kyse onkin kumpi järkevämpi toteuttaa? Tankkia joutuu muokkaamaan kumminkin, niin olisiko järkevämpi tehdä siitä heti ruutta mallia? Ja mitenkä tuo toimii: tankki->kerääjäsäiliö->pääpumppu->kone?
Siis kerääjäsäiliö saa aineensa vetovoimalla...

Eihän se vaadi kuin kunnolliset loiskelevyt ja paluu putket???
Alkuperäisellä tankilla toteutus, jos vaan mahdollista.
Mitäs tarkoitat tuolla "vetovoimalla" jos meinaat ettei normi tankin ja kerääjäsäiliön väliin tule pumppua niin ei tule toimimaan yhtään sen paremmin kuin ilman koko kerääjääkään.

Yhden projektin toteutin niin että vakio kaasari tankista vakio mekaaninin pumppu(koneen kyljessä) imi/täytti siirto säiliötä josta s-pumppu syötti siirtosäiliöstä(1,5L) ruiskulle bensat.
Ruiskulta takaisin kerääjäsäiliöön ja sieltä ylivuotona takaisin tankille.
Tuossa vain tulee juuri tuo uudelleen kierrätetyn lämpö mutta muuten täysin toimiva toteutus.

Lähetetty: 31 Maalis 2007 18:02
Kirjoittaja Bootsi
BlackEscort kirjoitti:Asiasta toiseen, mihin tulee jarrutehostajan letku kiinni turbo vehkeessä? Ennen vai jälkeen turbon? Aattelin et onhan imusarjassakin välillä alipaine, mutta ilmeisesti ennen???
Imusarjaan (kaasuläpän jälkeen) niinkuin se on vapareissakin... ainoa paikka missä sitä alipainetta oikeasti on. :wink:

Lähetetty: 01 Huhti 2007 03:53
Kirjoittaja BlackEscort
"Vetovoima" oli toteutettuna sillein että kerääjäsäiliö suoraan tankin alapuolella kahdella letkulla tankista. Taitaa olla fiksuin ratkaisu rakentaa paluuputki ja kunnolliset loiskelevyt tankkiin niin ei tarvi tuota siirto pumppu k-säiliötä ruveta rakentelemaan.

Entäs mistä öljyntulo otetaan tuolle mäntien lisäöljy-jäähdytin systeemille? Eli mikä heittää öljyä mäntien alle? Öljynpaineanturin liittimestä haarottajalla? Aattelin rakennella semmoisenkin tuossa ohi mennen... 8)

Lähetetty: 01 Huhti 2007 09:12
Kirjoittaja turbiiniriesa
hommaat joltakin käytettynä cossun öljypumpun kannen(tai koko pumpun)sen suihkuputken kanssa.

Lähetetty: 01 Huhti 2007 12:34
Kirjoittaja BlackEscort
Taitaa olla niin ettei niitä cossun pumppua/öljyputkia tarvitse edes haaveilla löytävänsä muuten kuin ostamalla koko koneen. Olisiko kellään kuvaa cossun öljypumpusta ja siitä öljytys putkesta? Ei muuten, mutta nähny pari omaa sovitetta, eikä niiden putki menny pumppuun...
Ilmeisesti cossun pumpussa(kannessa) reikä josta putkilähtee ja haarautuu???

Lähetetty: 01 Huhti 2007 12:56
Kirjoittaja Bootsi
Cosworth Ö-pumppu kuva rosvottu jesus48:n albumista. :D

Lähetetty: 01 Huhti 2007 13:17
Kirjoittaja BlackEscort
Hyvä, hyvä...mihin tuo putkipaketti sitten menee kiinni siinä pumpussa?

http://www.riceracing.net/

Tuolla oli ohc:hen tehty oma ratkaisu tuolle mäntien Ö-jäähytykselle.
Tuli sellanen tutina, ettei ole kauhean hyvä ratkaisu kun ei noi pikku putket tainnu olla millään kiinni tuolla sylinterien alaosassa. Pääsee heiluun/täriseen ja mahdollisesti ottaan kiinni kiertokankeen...ja kait se cosworth:n suunittelema ratkaisu tässäkin tapauksessa on paras ratkaisu...
Helppohan tuommoinen olisi väkertää, mutta miten tuon kiinnitys sitten...

Lähetetty: 01 Huhti 2007 13:46
Kirjoittaja Bootsi
BlackEscort kirjoitti:Hyvä, hyvä...mihin tuo putkipaketti sitten menee kiinni siinä pumpussa?
Pumpun kannessa paikka, mihin tuubi kiinnittyy.

Lähetetty: 01 Huhti 2007 19:44
Kirjoittaja BlackEscort
Niinhän tuota ajattelinkin, kun tuo "turbiiniriesa" siitä mainitsi...
Taas kumpi ja kampi tappelee...
Kossun pumppu, vai ohc:n suurteho/suurtuotto???
Uus olis uus...

Lähetetty: 02 Huhti 2007 06:25
Kirjoittaja ilehmus
Onhan noita mäntien öljyjäähdytyksiä toteutettu ihan muiden laitteiden öljyruiskuillakin. Ei siihen sitä maagista cosworthia tarvita. Olikohan BMW Z3 tai vastaava kun löyty sopivat ruiskut. Reikä öljykanavaan hyvään kohtaan (melko lähelle sylinteriä), rei'än kierteytys ja öljyruisku kiinni. Avot, meillä on mäntien öljyjäähdytys.

Noissa öljyruiskuissa on itsessään jonkin sortin paineventtiili, eli männille kulkeutuu öljyä vasta kun tietty raja-arvo öljynpaineessa ylitetään. Luulis asiantuntevan moottoripajan osaavan neuvoa, mistä noita öljyruiskuja löytyy..

Lähetetty: 02 Huhti 2007 15:35
Kirjoittaja BlackEscort
Sanotaan ettei bemarin viritykset kiinnosta. Jos nyt totta puhutaan niin miksei niitä cossun putkia hommais, luulis löytyvän helpommin kuin jonku Z3(ja ei o takeita käykö edes/toimiiko kunnolla).
Mä en o kullutkaan että olis joku venttiili joka estäs mäntien voitelun??? :shock: (ymmärsinköhän tuon nyt oikein) vai tarkoititko ettei mäntiä nuo bemarin jäähyputket jäähytä vasta kuin on tarpeexsi painetta? Aikasta kuppanen systeemi...

Jos toi cossun öljyputki-tsydeemi suuniteltu cosworth/ohc lohkoon, niin kait se parempi kun alkaa poraileen jotain öljykanavia. Särkee vielä vahingossa lohkon...tai jää metallirämmäle kanavaan ja joku laakeri ei saakaan öljyä tarpeex tai ollenkaan...

Kyllä insinööri saa olla muttei sitä saa kertoa kenellekkään :lol:

Lähetetty: 02 Huhti 2007 17:09
Kirjoittaja koskar
BlackEscort kirjoitti:Kyllä insinööri saa olla muttei sitä saa kertoa kenellekkään :lol:
Ne tekee jotka osaa ja loput leijuu foorumilla, että se on mahdotonta tai hyödytöntä.

Lähetetty: 02 Huhti 2007 18:43
Kirjoittaja BlackEscort
Minä en lähde pyörää keksimään uudestaan, johan siitä tuo cossu versio on :D
Kaikki saa tehdä niinkuin parhaakseen näkee 8)

Lähetetty: 03 Huhti 2007 06:51
Kirjoittaja ilehmus
Niinno, sitä cossun systeemiä on paha käyttää jos meinaa kuivasumpun duunata. (Joo, tiedän, et ollut tekemässä kuivasumppua. Esitin vain vaihtoehdon.) Ne paineventtiilit on niissä suuttimissa justiin sitä varten, etteivät paineet karkaa alhaisilla paineilla niistä öljyruiskuista vaan voitelua riittää ihan kannelle asti.

On niillä siellä BMW:lläkin insinöörejä töissä. :wink:

Lähetetty: 03 Huhti 2007 18:11
Kirjoittaja BlackEscort
Niin no ei nyt äkkiseltään tullut mieleen alkaa voitelua muokkaamaan noin paljoa. Jos nyt oikein ymmärtänyt, noi suuttimet on männän jäähdytykseen tarkoitettu, miten sit mäntä jäähtyy esim. kovan ajon jälkeen jos jättää tyhjäkäynnille ja suuttimien paineventtiili sulkee suuttimet? Eikä bensaakaan tule tarpeeksi tyhjäkäynnillä mäntien jäähdytykseen. Tulee lämpörasituksia mäntiin :?
Juu ja monet asiat toimii paperilla satoja kertoja paremmin kuin käytännössä, syykin löytyy...insinööreistä :lol:

Lähetetty: 03 Huhti 2007 19:37
Kirjoittaja henu
BlackEscort kirjoitti:miten sit mäntä jäähtyy esim. kovan ajon jälkeen jos jättää tyhjäkäynnille ja suuttimien paineventtiili sulkee suuttimet
harvemmin oon kuullu et turbo autoissa männät sulaa kovan ajon jälkeen...
eiköhän se jäähytys oo tärkeintä just siinä kovan ajon hetkellä

Lähetetty: 03 Huhti 2007 19:50
Kirjoittaja BlackEscort
Ei kun nimenomaan sauli, ylikuumentumis vaara suurin juuri ajon jälkeen(en väitä etteikö ajossakin). Kaverilla oli aikoinaan turbo riesa, kovan ajon jälkeen tulpan kärjet suli ja tippu männänpäälle. Ei käyttänyt tarpeeksi jälkikäyntiä, lisäksi tuo mäntien öljyjäähytys puuttui kokonaan. Arvaahan sen miten kävi kun auton käynnisti seuraavan kerran -> lähti käymään, tulpan kärjet pakoaukosta turboon ja koko paketti uusiksi.
Kovassa ajossa kuumapisteitä syntyy lohkoon ja jälkikäytöllä niitä ja niiden aiheuttamia vaurioita ehkäistään.

Lähetetty: 03 Huhti 2007 19:52
Kirjoittaja janzamar
Joo,BlackEsko puhuu asian niinkuin se on :wink:

Lähetetty: 03 Huhti 2007 21:04
Kirjoittaja ilehmus
Sanotaan nyt vielä tarkennuksena, että se rajapaine on tyyliin 1.0 bar öljynpainetta. Jos tyhjäkäynnillä on alle tuon öljynpaineet, on koneessa paljon muutakin vikaa.

Enkä jotenki jaksa uskoa, että se cossun öljyruiskuputkistokaan jaksaa tolla yhellä barilla kovin korkeelle sitä öljyä ruiskia..

Kukin tehköön tyylillään, henkilökohtaisesti arvostan kuitenkin aina avoimmuutta ehdotuksille ja toivon itse saavani niitä. Yleensä joku kuitenkin ehdottaa jotain, mahdollisesti parempaa ratkasua, mitä en olis ite aatellu. Aina ei kannata mennä siitä, mistä kaikki muut ovat menneet.

EDIT: Niin, varsinkin jos ne cossun mäntien öljyjäähdytyksen putket ovat kiven alla, saattaa olla ihan mieltä virkistävää harkita jotain muuta..

Lähetetty: 03 Huhti 2007 22:01
Kirjoittaja TDK
Omaan autoon tulossa bensa puoli alkuper. tankki-"tykyttäjä"pumppu-kerääjäsäiliö-iso pumppu-suodatin-paineensäädin-
kerääjäsäiliö-omatankki. Eipä oo tosiaan käyny edes mielessä tuo että lämpenis pensa. Noh enpä usko et ongelmia tulee kun tulee ihan harrastepeliin ja on ns budjettiturbo. tehotavote parinsadan luokkaa. Itellä ei luonto anna periksi juurikaan neuvoja kysellä, mieluummin tulee kokeiltua kaikkee ja virheistähän tunnetusti oppii nimimerkillä 2 konetta räjäyttäny... :shock:

Lähetetty: 03 Huhti 2007 22:04
Kirjoittaja BlackEscort
Niin no en tosissaan tyrmää tuota ajatusta muista vaihtoehdoista, mutta kun kuulosti hiukan "viritykseltä" noi bmw jutut. Aina kannattaa harkita mikä niissä on/olisi huonoa taikka hyvää...
Voihan tuo olla jopa parempi, mutta mulla ei ole aikaa/rahaa/halua alkaa kokeilemaan tuon paremmuutta. Siksi tyydyn tuohon cossun viritykseen :D Ehdotuksia on aina hyvä kuulla ja niitähän näillä foorumeilla puidaan ahkeraan.
Mulla vakio pumppu tuotti jo 1bar/1000rpm(autodatassa 2,2kiloa/2200rpm jotta vakio pumppu olisi ehjä), kyllä se cossun pumppu tuottaa tarpeeksi tyhjäkäynnilläkin, siitä olen 100 varma. Ne putkethan saa öljynpaineensa suoraan pumpulta joten luulisin saavan aivan tarpeexi tuota painetta/tuottoa kunhan pumppu on ehjä. Uus korkeapaine&suurtuotto-pumppu tulee jos ei nyt tuo ostattelemani cossun pumppu ole H-hyvä.

Nää on vaan mun mielipiteitä :shock:

Lähetetty: 06 Huhti 2007 15:19
Kirjoittaja Qtka
Tuosta kun kelaa vähän alaspäin niin löytyy yks toteutus öljysuihkuista.