Sivu 2/6

Lähetetty: 26 Joulu 2007 23:26
Kirjoittaja Herkko
Naputtele irtonaista akun kaapelia akkuun,
jos kipinöi,niin johonkin purkaa.

Lähetetty: 26 Joulu 2007 23:30
Kirjoittaja SarkkaS
Onko sitä lepotilanteen virtaa mitattu? Eli: akusta kulkeva virta, kun virta-avain ei ole paikallaan, jne.

Toinen mahdollisuus on luokattoman huono akku - sellaisiakin on tullut vastaan. Mikä on akun merkki ja malli? Millä se on ladattu (laturin merkki, malli, latausvirta, latausaika, jännite lopussa, jne.) ?


-Sale

Lähetetty: 27 Joulu 2007 14:26
Kirjoittaja Foorrtti
kipinöi kun naputtelee. En ole vielä mitannut mutta pitää mitata.Akkuna toimii VARTA joku D30 joku sellanen vai oliko D31 Laturin merkkiä en muista enkä mallia.ollut yön yli,akku täynnä.ja 3 erilaisella akulla kokeiltu joista 1 3 vuotta vanha,toinen 1 vuoden vanha ja kolmas juuri kaupasta haettu

Lähetetty: 27 Joulu 2007 16:50
Kirjoittaja Herkko
Foorrtti kirjoitti:kipinöi kun naputtelee. En ole vielä mitannut mutta pitää mitata.Akkuna toimii VARTA joku D30 joku sellanen vai oliko D31 Laturin merkkiä en muista enkä mallia.ollut yön yli,akku täynnä.ja 3 erilaisella akulla kokeiltu joista 1 3 vuotta vanha,toinen 1 vuoden vanha ja kolmas juuri kaupasta haettu
Elikkä amp.mittari akun navan ja irtojohdon väliin.
Purkaus saisi olla 0.04 amp luokkaa.
Muistivirrat vievät sen.

Lähetetty: 27 Joulu 2007 18:31
Kirjoittaja Foorrtti
mitkä muistivirrat?radiossahan on mutta ei ole radiota koko autossa

Lähetetty: 27 Joulu 2007 21:38
Kirjoittaja Herkko
Tuo 0.04 amp. luokkaa oleva kulutus
on varattu esim.radion muistivirralle,kellolle yms.
Mutta eihän sitä kulutusta vättämättä tarvi olla.

Niinkuin jossain yhteydessä aikasemmin olen
kertonut,että kun autossa kulutus oli 0.14 amp.
niin uusi akku tyhjeni noin vuorokaudessa
aika tehokkaasti.

Lähetetty: 27 Joulu 2007 22:47
Kirjoittaja Foorrtti
autosta on siis otettu tämä radio ja kello pois niin silloin ei siis pitäisi olla minkäänlaista virranmenoa?akku voi olla paikallaan ja on ollutkin parhaimmillaan 3 viikkoa ja silti täydessä latingissa.virrat päällä akkua riittä pitkään vaikka esim. valot päällä, mutta kun yrität startata,akku tyhjenee hetkessä

Lähetetty: 27 Joulu 2007 23:55
Kirjoittaja SarkkaS
Herkko kirjoitti:Niinkuin jossain yhteydessä aikasemmin olen
kertonut,että kun autossa kulutus oli 0.14 amp.
niin uusi akku tyhjeni noin vuorokaudessa
aika tehokkaasti.
24h x 0,14 A = 3,36 Ah. Oliko autossa alle 4Ah akku? Tuskin.

Jossakin sen vian on oltava ja tämä edelleenkin viittaa akkuun, jota ei ole kunnolla ladattu tai joka on viallinen. Mittaapa latauksen jälkeen akkujännite ja selvitä paljonko se laturi jaksaa akkuun pukata virtaa, niin tiedetään enemmän. Jos virta on 140mA tai vastaavaa, niin ei sen pitäisi vuorokaudessa tehdä akulle vielä mitään, jos kyse on kymmenien ampeerituntien akusta. Ainoa vaihtoehto alkaa olla se liian tyhjä akku. Tai sitten kuun asento on yksinkertaisesti väärä.

Ei kai sulakerasiassa olisi joku pienenpieni oikonen?

Unohdin: oliko jumppakaapeleilla kokeiltu avustaa starttausta?

EDIT: Jos 75Ah akun saa tyhjäksi esimerkiksi 10 sekunnissa, on tehon- ja virrankulutus aivan mahdoton. 12V 75Ah akussa on nimellisesti 900Wh energiaa. Jos se tyhjennetään 10 sekunnissa, eli 0,0028 tunnissa, on virta hetkellisesti laskettuna 75Ah/0,0028h = 27000 A ja samalla lämpöteho olisi vieläkin hirvittävämpi, etten sitä edes uskalla laskea. Lyhyesti, tuommoisella virralla sulaisi kaapelit alta aikayksikön. Starttimoottori ei yksinkertaisesti vain VOI viedä sitä virtaa niin paljoa, että se tyhjentäisi akun noin nopeasti. Se energia ei kuitenkaan katoa minne tahansa, vaan se pitää kuluttaa jonnekin. Jos kulutus on pieni, eikä homma toimi, on energiaa yksinkertaisesti pakko olla alun perinkin liian vähän.

Se lataus: tutki latausvirta, jännite alussa ja lopussa, jne. Se kertonee paljon.


-Sale

Lähetetty: 28 Joulu 2007 00:11
Kirjoittaja Herkko
SarkkaS kirjoitti: 24h x 0,14 A = 3,36 Ah. Oliko autossa alle 4Ah akku? Tuskin.

Jossakin sen vian on oltava ja tämä edelleenkin viittaa akkuun, jota ei ole kunnolla ladattu tai joka on viallinen. Mittaapa latauksen jälkeen akkujännite ja selvitä paljonko se laturi jaksaa akkuun pukata virtaa, niin tiedetään enemmän. Jos virta on 140mA tai vastaavaa, niin ei sen pitäisi vuorokaudessa tehdä akulle vielä mitään, jos kyse on kymmenien ampeerituntien akusta. Ainoa vaihtoehto alkaa olla se liian tyhjä akku. Tai sitten kuun asento on yksinkertaisesti väärä.

Ei kai sulakerasiassa olisi joku pienenpieni oikonen?

Unohdin: oliko jumppakaapeleilla kokeiltu avustaa starttausta?


-Sale
Niin,ongelma autossahan kerrottiin olevan kipinöintiä
kaapelin ja navan välillä,eli silloinhan "joku"kuluttaa sitä.

Ja omassa tapauksessa purkaus kyllä vaikutti jo
pyörittämiseen talvella.

Tuo kertomani 0.14 purkaus on liikaa.
Diagnoosi tehtiin ja tieto annettiin aivan
autosähkökorjaamossa,eikä sitä poikaporukalla keksitty.

Lähetetty: 28 Joulu 2007 01:56
Kirjoittaja Foorrtti
akku on mulla ollu täynnä latauksen jälkeen.se on mitattu.enkä usko että kolme akkua voivat olla huonoja koska ne ovat tällä hetekellä muissa autoissa ja toimivat erittäin hyvin.voin ottaa vaikka videota siitä että kestää ~3 sekuntia saada 75ah akku tyhjäksi.akku täysin täynnä ennen satrttausta sitten starttaat 3 sekuntia,kokeilet laittaa virrat päälle eikä mikään enää syty ei edes mittarivalot jaksa palaa enää.ja kyllä,johdot syttyivät pari kertaa tuleen startatessa.ihan ~5 cm liekkiin :P

ja edittiä:kerronpa vielä,että ellei virrat ole päällä,akku voi olla paikallaan viikkoja ilman että tyhjenee.tämäkin on mitattu

Lähetetty: 28 Joulu 2007 08:57
Kirjoittaja pynski-89
Ni olitko koittanu toisella startilla..? itellä viime talvena reistas kans sierra tollei, ei pyöriny ku todella laiskasti vaikka oli 62amp exiden kuukauden vanha akku. Aina piti antaa apuvirtaa et sai käyntiin :twisted: Jos ei ekalla hörähtäny käyntiin ni sit apuvirralla, ei enää jaksanu startata. Sit se rupes jättämään solenoiden aina päälle eli oli oikkarissa. Piti aina kalauttaa starttia kunnolla. Lopulta rupes kuulumaan porinaa akusta :D sen akun tie päättyi siihen. Kävin hakemassa takuusta uuden ja vaihdoin välitetyn startin ni johan on toiminu, ja kesällä vaihdoin kans kaikki piuhat ja 70amp laturin. Täytyy suositella 50mm hitsikaapelia ni tulee bueno. Akusta oli menny 3kennoa paskaks testasvat ennen ku antoivat uuden. ei latautunut edes 3päivässä täyteen 10amp laturilla :D En tiiä liittykö mihinkään mut tulipahan kerrrottua :lol:

Lähetetty: 28 Joulu 2007 09:39
Kirjoittaja SarkkaS
Tuossa mainittiin tuo akun tuhoutuminen, joka on sekin erittäin mahdollista tuon mahdollisesti härön startin lisäksi. Jos kaapelia todellakin palaa, niin kyllä silloin on se vika siellä startissa, mutta akkukaan ei välttämättä enää voi "antaa kaikkeansa".


-Sale

Lähetetty: 28 Joulu 2007 11:40
Kirjoittaja kolehmainen2
SarkkaS kirjoitti:Tuossa mainittiin tuo akun tuhoutuminen, joka on sekin erittäin mahdollista tuon mahdollisesti härön startin lisäksi. Jos kaapelia todellakin palaa, niin kyllä silloin on se vika siellä startissa, mutta akkukaan ei välttämättä enää voi "antaa kaikkeansa".


-Sale

Jos kerran johdot on OK niin silloin kyllä on startti pökäleenä....

Lähetetty: 28 Joulu 2007 11:49
Kirjoittaja jaska74
kuumeneekos johdot stattailun aikana?

Lähetetty: 28 Joulu 2007 13:01
Kirjoittaja Foorrtti
olen koittanut toisella startilla eikä tilanne parantunut.uusimalla akulla kaapelia EI ole palanut,muilla kyllä ja on tarpeeksi paksua startin viemälle normaali virralle.kyllä ja välillä palaa ~5 cm liekillä

Lähetetty: 28 Joulu 2007 15:16
Kirjoittaja SarkkaS
Jo on mystinen kampe, ei enää ymmärrä yhtään. Tämä, jos mikä kiinnostaa paljon, kun saadaan selville se todellinen syy.

Tilanne muistuttaa pelottavasti lääkäreiden diagnostiikkahommia..ks. House, M.D. :D


-Sale

Maadoitus

Lähetetty: 28 Joulu 2007 15:23
Kirjoittaja xtaaviankka
Ja moottori oli maadoitettu varmasti koriin/akkuun?

Lähetetty: 28 Joulu 2007 15:26
Kirjoittaja Foorrtti
en minäkään enää ymmärrä mikä tässä vialla on mutta pakko se on saaha vielä liikenteeseen

Lähetetty: 28 Joulu 2007 15:27
Kirjoittaja Foorrtti
moottori on maadotettu sekä koriin että akkuun.nämä maakaapelit on juuri vaihdettu

Lähetetty: 28 Joulu 2007 20:11
Kirjoittaja jaska74
otas piruuttas akusta maajohto irti, ja laita käynnistyskaapeli tilapäisesti moottorin kyljestä suoraan akun miinukseen

Lähetetty: 29 Joulu 2007 00:54
Kirjoittaja Monteonisti
Tiedä tuosta, mutta yleensä minulla on kaikki käynnistyneet jos ovat saaneet pensaa ja kipinän ajallaan! :roll:

Lähetetty: 04 Tammi 2008 00:17
Kirjoittaja SarkkaS
Mitäs tänne kuuluu?


-Sale

Re: Sierra ei käynnisty

Lähetetty: 07 Tammi 2008 17:10
Kirjoittaja Foorrtti
hinaamalla lähtee käyntiin ja starttaamalla ei.kaikki kaapelit ja akku on kunnossa 100%varmasti,startti on kunnossa 100% varmasti ja niineespäin eli kaikki mahdollinen on tarkastettu että onko rikki ja ollu tähän asti kunnossa.mulla ei oo mitään hajua enää miksei lähe ite käyntiin eikä joka kerta jaksais hinatakkaan :roll:

Re: Sierra ei käynnisty

Lähetetty: 08 Tammi 2008 13:31
Kirjoittaja xtaaviankka
Kuumeneeko akun kaapelit? Käynnistysvirran voisi mitata pihtiamppeerimitarilla. Ja moottorin ajoitukset on varmasti kohdillaan. Joskus näistä starteista menee osa käämeistä oikariin, vaikka näennäisesti pyörii hyvin niin ei silti kestä kuormitusta.

Re: Sierra ei käynnisty

Lähetetty: 08 Tammi 2008 17:20
Kirjoittaja Foorrtti
ei kuumene.ajoitukset on kohdillaan ja kahdella startilla kokeiltu ja molemmat toimivat toisessa samanlaisessa sierrassa hyvin