Sierra ei käynnisty enää!
Onko sitä lepotilanteen virtaa mitattu? Eli: akusta kulkeva virta, kun virta-avain ei ole paikallaan, jne.
Toinen mahdollisuus on luokattoman huono akku - sellaisiakin on tullut vastaan. Mikä on akun merkki ja malli? Millä se on ladattu (laturin merkki, malli, latausvirta, latausaika, jännite lopussa, jne.) ?
-Sale
Toinen mahdollisuus on luokattoman huono akku - sellaisiakin on tullut vastaan. Mikä on akun merkki ja malli? Millä se on ladattu (laturin merkki, malli, latausvirta, latausaika, jännite lopussa, jne.) ?
-Sale
Sauli Särkkä
Love-/hate-projekti-perheauto: Mondeo 1.6 CLX MkII
What's next? Hieman tuoreempi Focus tai Mondeo, kiisselinä? Tarjoa, jos löytyy..
Love-/hate-projekti-perheauto: Mondeo 1.6 CLX MkII
What's next? Hieman tuoreempi Focus tai Mondeo, kiisselinä? Tarjoa, jos löytyy..
Elikkä amp.mittari akun navan ja irtojohdon väliin.Foorrtti kirjoitti:kipinöi kun naputtelee. En ole vielä mitannut mutta pitää mitata.Akkuna toimii VARTA joku D30 joku sellanen vai oliko D31 Laturin merkkiä en muista enkä mallia.ollut yön yli,akku täynnä.ja 3 erilaisella akulla kokeiltu joista 1 3 vuotta vanha,toinen 1 vuoden vanha ja kolmas juuri kaupasta haettu
Purkaus saisi olla 0.04 amp luokkaa.
Muistivirrat vievät sen.
autosta on siis otettu tämä radio ja kello pois niin silloin ei siis pitäisi olla minkäänlaista virranmenoa?akku voi olla paikallaan ja on ollutkin parhaimmillaan 3 viikkoa ja silti täydessä latingissa.virrat päällä akkua riittä pitkään vaikka esim. valot päällä, mutta kun yrität startata,akku tyhjenee hetkessä
24h x 0,14 A = 3,36 Ah. Oliko autossa alle 4Ah akku? Tuskin.Herkko kirjoitti:Niinkuin jossain yhteydessä aikasemmin olen
kertonut,että kun autossa kulutus oli 0.14 amp.
niin uusi akku tyhjeni noin vuorokaudessa
aika tehokkaasti.
Jossakin sen vian on oltava ja tämä edelleenkin viittaa akkuun, jota ei ole kunnolla ladattu tai joka on viallinen. Mittaapa latauksen jälkeen akkujännite ja selvitä paljonko se laturi jaksaa akkuun pukata virtaa, niin tiedetään enemmän. Jos virta on 140mA tai vastaavaa, niin ei sen pitäisi vuorokaudessa tehdä akulle vielä mitään, jos kyse on kymmenien ampeerituntien akusta. Ainoa vaihtoehto alkaa olla se liian tyhjä akku. Tai sitten kuun asento on yksinkertaisesti väärä.
Ei kai sulakerasiassa olisi joku pienenpieni oikonen?
Unohdin: oliko jumppakaapeleilla kokeiltu avustaa starttausta?
EDIT: Jos 75Ah akun saa tyhjäksi esimerkiksi 10 sekunnissa, on tehon- ja virrankulutus aivan mahdoton. 12V 75Ah akussa on nimellisesti 900Wh energiaa. Jos se tyhjennetään 10 sekunnissa, eli 0,0028 tunnissa, on virta hetkellisesti laskettuna 75Ah/0,0028h = 27000 A ja samalla lämpöteho olisi vieläkin hirvittävämpi, etten sitä edes uskalla laskea. Lyhyesti, tuommoisella virralla sulaisi kaapelit alta aikayksikön. Starttimoottori ei yksinkertaisesti vain VOI viedä sitä virtaa niin paljoa, että se tyhjentäisi akun noin nopeasti. Se energia ei kuitenkaan katoa minne tahansa, vaan se pitää kuluttaa jonnekin. Jos kulutus on pieni, eikä homma toimi, on energiaa yksinkertaisesti pakko olla alun perinkin liian vähän.
Se lataus: tutki latausvirta, jännite alussa ja lopussa, jne. Se kertonee paljon.
-Sale
Sauli Särkkä
Love-/hate-projekti-perheauto: Mondeo 1.6 CLX MkII
What's next? Hieman tuoreempi Focus tai Mondeo, kiisselinä? Tarjoa, jos löytyy..
Love-/hate-projekti-perheauto: Mondeo 1.6 CLX MkII
What's next? Hieman tuoreempi Focus tai Mondeo, kiisselinä? Tarjoa, jos löytyy..
Niin,ongelma autossahan kerrottiin olevan kipinöintiäSarkkaS kirjoitti: 24h x 0,14 A = 3,36 Ah. Oliko autossa alle 4Ah akku? Tuskin.
Jossakin sen vian on oltava ja tämä edelleenkin viittaa akkuun, jota ei ole kunnolla ladattu tai joka on viallinen. Mittaapa latauksen jälkeen akkujännite ja selvitä paljonko se laturi jaksaa akkuun pukata virtaa, niin tiedetään enemmän. Jos virta on 140mA tai vastaavaa, niin ei sen pitäisi vuorokaudessa tehdä akulle vielä mitään, jos kyse on kymmenien ampeerituntien akusta. Ainoa vaihtoehto alkaa olla se liian tyhjä akku. Tai sitten kuun asento on yksinkertaisesti väärä.
Ei kai sulakerasiassa olisi joku pienenpieni oikonen?
Unohdin: oliko jumppakaapeleilla kokeiltu avustaa starttausta?
-Sale
kaapelin ja navan välillä,eli silloinhan "joku"kuluttaa sitä.
Ja omassa tapauksessa purkaus kyllä vaikutti jo
pyörittämiseen talvella.
Tuo kertomani 0.14 purkaus on liikaa.
Diagnoosi tehtiin ja tieto annettiin aivan
autosähkökorjaamossa,eikä sitä poikaporukalla keksitty.
akku on mulla ollu täynnä latauksen jälkeen.se on mitattu.enkä usko että kolme akkua voivat olla huonoja koska ne ovat tällä hetekellä muissa autoissa ja toimivat erittäin hyvin.voin ottaa vaikka videota siitä että kestää ~3 sekuntia saada 75ah akku tyhjäksi.akku täysin täynnä ennen satrttausta sitten starttaat 3 sekuntia,kokeilet laittaa virrat päälle eikä mikään enää syty ei edes mittarivalot jaksa palaa enää.ja kyllä,johdot syttyivät pari kertaa tuleen startatessa.ihan ~5 cm liekkiin 
ja edittiä:kerronpa vielä,että ellei virrat ole päällä,akku voi olla paikallaan viikkoja ilman että tyhjenee.tämäkin on mitattu

ja edittiä:kerronpa vielä,että ellei virrat ole päällä,akku voi olla paikallaan viikkoja ilman että tyhjenee.tämäkin on mitattu
Ni olitko koittanu toisella startilla..? itellä viime talvena reistas kans sierra tollei, ei pyöriny ku todella laiskasti vaikka oli 62amp exiden kuukauden vanha akku. Aina piti antaa apuvirtaa et sai käyntiin
Jos ei ekalla hörähtäny käyntiin ni sit apuvirralla, ei enää jaksanu startata. Sit se rupes jättämään solenoiden aina päälle eli oli oikkarissa. Piti aina kalauttaa starttia kunnolla. Lopulta rupes kuulumaan porinaa akusta
sen akun tie päättyi siihen. Kävin hakemassa takuusta uuden ja vaihdoin välitetyn startin ni johan on toiminu, ja kesällä vaihdoin kans kaikki piuhat ja 70amp laturin. Täytyy suositella 50mm hitsikaapelia ni tulee bueno. Akusta oli menny 3kennoa paskaks testasvat ennen ku antoivat uuden. ei latautunut edes 3päivässä täyteen 10amp laturilla
En tiiä liittykö mihinkään mut tulipahan kerrrottua 




Tuossa mainittiin tuo akun tuhoutuminen, joka on sekin erittäin mahdollista tuon mahdollisesti härön startin lisäksi. Jos kaapelia todellakin palaa, niin kyllä silloin on se vika siellä startissa, mutta akkukaan ei välttämättä enää voi "antaa kaikkeansa".
-Sale
-Sale
Sauli Särkkä
Love-/hate-projekti-perheauto: Mondeo 1.6 CLX MkII
What's next? Hieman tuoreempi Focus tai Mondeo, kiisselinä? Tarjoa, jos löytyy..
Love-/hate-projekti-perheauto: Mondeo 1.6 CLX MkII
What's next? Hieman tuoreempi Focus tai Mondeo, kiisselinä? Tarjoa, jos löytyy..
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 10 Joulu 2007 18:35
SarkkaS kirjoitti:Tuossa mainittiin tuo akun tuhoutuminen, joka on sekin erittäin mahdollista tuon mahdollisesti härön startin lisäksi. Jos kaapelia todellakin palaa, niin kyllä silloin on se vika siellä startissa, mutta akkukaan ei välttämättä enää voi "antaa kaikkeansa".
-Sale
Jos kerran johdot on OK niin silloin kyllä on startti pökäleenä....
Jo on mystinen kampe, ei enää ymmärrä yhtään. Tämä, jos mikä kiinnostaa paljon, kun saadaan selville se todellinen syy.
Tilanne muistuttaa pelottavasti lääkäreiden diagnostiikkahommia..ks. House, M.D.
-Sale
Tilanne muistuttaa pelottavasti lääkäreiden diagnostiikkahommia..ks. House, M.D.

-Sale
Sauli Särkkä
Love-/hate-projekti-perheauto: Mondeo 1.6 CLX MkII
What's next? Hieman tuoreempi Focus tai Mondeo, kiisselinä? Tarjoa, jos löytyy..
Love-/hate-projekti-perheauto: Mondeo 1.6 CLX MkII
What's next? Hieman tuoreempi Focus tai Mondeo, kiisselinä? Tarjoa, jos löytyy..
-
- Viestit: 236
- Liittynyt: 28 Marras 2007 09:20
Maadoitus
Ja moottori oli maadoitettu varmasti koriin/akkuun?
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Re: Sierra ei käynnisty
hinaamalla lähtee käyntiin ja starttaamalla ei.kaikki kaapelit ja akku on kunnossa 100%varmasti,startti on kunnossa 100% varmasti ja niineespäin eli kaikki mahdollinen on tarkastettu että onko rikki ja ollu tähän asti kunnossa.mulla ei oo mitään hajua enää miksei lähe ite käyntiin eikä joka kerta jaksais hinatakkaan 

-
- Viestit: 236
- Liittynyt: 28 Marras 2007 09:20
Re: Sierra ei käynnisty
Kuumeneeko akun kaapelit? Käynnistysvirran voisi mitata pihtiamppeerimitarilla. Ja moottorin ajoitukset on varmasti kohdillaan. Joskus näistä starteista menee osa käämeistä oikariin, vaikka näennäisesti pyörii hyvin niin ei silti kestä kuormitusta.
Re: Sierra ei käynnisty
ei kuumene.ajoitukset on kohdillaan ja kahdella startilla kokeiltu ja molemmat toimivat toisessa samanlaisessa sierrassa hyvin