Sivu 2/4
Lähetetty: 11 Marras 2007 20:33
Kirjoittaja PutkiKarhu
älkää nyt naurako tietämättömälle mutta mikä on trickeri pyörä? ja sitten luulin että välijäähdytin ja öljynjäähdytin on sama asia? elikkäs mitä siis väli jäähdytin jäähdyttää sitten? kiitoksia tiedoista niistä on ollut suuri apu! niin ja sitten tuosta ohjausyksiköstä, ohjataanko sillä paineita että millä paineella turbo toimii? niin joku sanoi että puristukset olisi tuolla 1.4 cvh:oossa hyvät? kun kuulin juttua että puristuksia pitäisi laskea kun turbon asentaa?
Lähetetty: 11 Marras 2007 20:41
Kirjoittaja jaska74
PutkiKarhu kirjoitti: elikkäs mitä siis väli jäähdytin jäähdyttää sitten?
Välijäähdyttimen tehtävä on polttomoottorissa laskea turboahtimen kuumentaman imuilman lämpötila niin alhaiseksi ettei se ole vaaraksi moottorille. Alhaisempi lämpötila tuottaa lisää tehoa ja parantaa kestävyyttä. Suurta tehoa haettaessa on välijäähdytin välttämätön. Ilman tiheys laskee ilman lämmetessä ja tällöin moottorin ahtaminen ei ole enää niin tehokasta kuin ilman ollessa viileämpää.
http://fi.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4lij ... 3%A4hdytin
Lähetetty: 11 Marras 2007 20:52
Kirjoittaja overboost
Kannattaa etsiä alfamerin Virittäjän käsikirjoja ja Uusi moottoritekniikka:säätäminen ja virittäminen. Niistä saat perustietoa moottorin toiminnasta ja virittämisestä.
Ylläolevat suomeksi. Englanniksi löytyy vaikka kuinka paljon lisää luettavaa.
Lähetetty: 11 Marras 2007 20:57
Kirjoittaja PutkiKarhu
selvä, pitääpi kirjastosta tai jostain etsiskellä kyseisiä kirjoja. nyt kuitenkin jo pää piirteittäin turbottamisen periaatteet tiedossa ( tai sitten ei) mutta ikinä sitä ei liikaa tiedä. nyt vain pikku hiljaa osia hommailemaan.
Lähetetty: 11 Marras 2007 21:06
Kirjoittaja jaska74
Lähetetty: 11 Marras 2007 22:00
Kirjoittaja PutkiKarhu
tuo ohjaus yksikkö nyt jäi vähän vaivaamaan. kun vakionahan ei minkäänlaista ohjausyksikköä ole. miten se sitten asennetaan? mutta jos ahtimessa on hukkaportti tarvitseeko sen silloinkin? kun luin jostain että jotkin hukka portit ovat jousi toimisia. kun eikö hukka portin idea ole päästää ilmaa pois kun paine menee liian suureksi?
Lähetetty: 12 Marras 2007 09:07
Kirjoittaja jaska74
ohjausyksikkö ohjaa polttoaineen syöttöä ja kipinää. sellanen varmasti löytyy myös vakiona
tässä yhteydessä tarkoitettiin sellasta, joka tunkee tavaraa vähän reippaammin sinne, ja osaa reagoida ahtopaineen muutoksiin.
hukkaportti = lueppa tuo mun edellinen linkki...
Lähetetty: 12 Marras 2007 12:19
Kirjoittaja mkIII
Efi tarvitsee tiedon siitä missä asennossa kampiakseli on ja tämän tiedon sille antaa "kampiakselin asentotunnistin". Asento tunnistin taas seuraa vautipyörällä olevia "nasturoita". Kun kampiakseli on tietyssä kulmassa nasturaa ei vauhtipyörällä sillä kohtaa ole ja tämä asentotunnistin havaitsee.
Näissä kaasaripeleissä ei moista tietysti ole joten sitä varten voidaan hankkia sellainen nastakehä jälkiasennuksena vauhtipyörälle. Tätä kai jossain piireissä on kutsuttu trickeripyöräksi.
Mutta nyt lisäkysymys viisaammille: eikös tämä liity sytytyksen ohjaukseen? Joten jos ei käytetä elektronisesti ohjattua sytytystä(suora sytytys), vaan normaalia virranjakajaa, niin eikös tuon asentotunnistimen asennuksen ja trickeripyörän voi unohtaa?
Lähetetty: 12 Marras 2007 16:10
Kirjoittaja TeRoK
Kyllä se kai polttoaineen syöttöönkin liittyy jossain määrin vaikka ensisijaisesti sytkän ohjaukseen kuuluukin???
Ja eikö sentään mahda olla ainakin jälkiasenteisena yleisempi toi kampiakselin päähän (moottorin etupäähän) asennettava 36-1 hampainen triggeripyörä.
Lähetetty: 12 Marras 2007 17:18
Kirjoittaja PutkiKarhu
ohjausyksikkö ohjaa polttoaineen syöttöä ja kipinää. sellanen varmasti löytyy myös vakiona
mutta siis en ainakaan semmoisesta ole kuullut, onko kaasarikoineissakin muka? luulin että ruiskukoneissa pystytään säätelemään niitä enemmän

turpo
Lähetetty: 13 Marras 2007 19:34
Kirjoittaja salty
Itselläni on 1,4l cvh turbolla, dta moottorinohjauksella... kone on muuten vakio nokka on hiukan rajumpi ja männistä on otettu pois jotta puristus olisi 8 luokkaa ... hyvin tuosta tehoa lähti about 170hp ja on ihan käytössä kokoajan ...
tuolla jotain kuvia
http://irc-galleria.net/view.php?nick=salty
Lähetetty: 13 Marras 2007 23:22
Kirjoittaja PutkiKarhu
mites, oletko itse turbottanut? eikö noita puristuksia saa laskettua laittamalla kannen väliin esim, 3 mm väli levyn?
Lähetetty: 14 Marras 2007 00:41
Kirjoittaja Rokla
Mulle puhaltimet on aika vieras asia luin tän keskustelun ja valaistuin sen verran eetä alkoi erilailla kiinnostaan. Mitenkähän mahtaa olla, itellä kun on 3 korin XR3i esco ja oon saanu käsityksen että kaikki 1.6 cvh koneet on samanlaisilla sisuksilla täytetty. onko noissa koneissa eroja muuten, kun niitten ulkoisten laitteitten osalta,lähinnä tohon turbottamiseen liittyen, jos on niin minkälaisia? pystyiskö mahdollisesti kyseessä olevaan autoon sovittamaan ton rst:n imu- ja pakosarjan, carretin ja KE-jetin. plus sitten ne lisä hilkkeet mitä siihen tarttis. Pitääkö turbon kanssa olla jonkin lainen öljyn jäähdytin?
Jos tommosen carretin meinais hankkia käytettynä jostain, mikä on varmannkin edullisinta. Mitä pitäis tietää, kun oon kattellu netistä ja jossain puhuttiin välyksistä. onko tämmönen välys jorjattavissa jotenkin?
Lähetetty: 14 Marras 2007 10:22
Kirjoittaja jaska74
tässä ketjussa on rokla muutama linkki mitä kannattaa vilasta...
Lähetetty: 14 Marras 2007 17:31
Kirjoittaja PutkiKarhu
hmm, koitin etsiä tuosta moottorinohjauksesta tietoa, mutta paljoo sitä ei löytynyt. eli miten semmoinen asennetaan? se siis ilmeisesti kytketään sähköiseen bensapumppuun? niin ja millä niitä turbon ahtoja sitten säädetään, sitä olen tässä miettinyt kanssa eikä kyllä vielä ole selvinnyt.
Lähetetty: 14 Marras 2007 21:34
Kirjoittaja jaska74
PutkiKarhu kirjoitti: niin ja millä niitä turbon ahtoja sitten säädetään, sitä olen tässä miettinyt kanssa eikä kyllä vielä ole selvinnyt.
kolmas kerta... LUE noita linkkejä...
Lähetetty: 14 Marras 2007 22:34
Kirjoittaja PutkiKarhu
linkeissä ei kylläkään tule selväksi että miten sitä sitten säädetään. muutakun että moottorinohjaus yksiköllä. mutta miten se siihen ahtimeen mukamas kytketään.
Lähetetty: 15 Marras 2007 02:26
Kirjoittaja koskar
PutkiKarhu kirjoitti:linkeissä ei kylläkään tule selväksi että miten sitä sitten säädetään. muutakun että moottorinohjaus yksiköllä. mutta miten se siihen ahtimeen mukamas kytketään.
Alat kuulostaa sellaiselta foorumipeikolta kuin Trolli.

Oikeasti noin vaikeaa tekstiä sielä linkkien takana ettei homma aukea?
Lähetetty: 15 Marras 2007 06:02
Kirjoittaja latku
PutkiKarhu kirjoitti:linkeissä ei kylläkään tule selväksi että miten sitä sitten säädetään. muutakun että moottorinohjaus yksiköllä. mutta miten se siihen ahtimeen mukamas kytketään.
Soon se hukkaportin kummajaanen notta joka säätellöö niit ahtoja eli siis hukassa olevasa portista säädät niitä..näin on isot pojat puhuneet...
ps:

Lähetetty: 15 Marras 2007 08:48
Kirjoittaja jaska74
PutkiKarhu kirjoitti:linkeissä ei kylläkään tule selväksi että miten sitä sitten säädetään. muutakun että moottorinohjaus yksiköllä. mutta miten se siihen ahtimeen mukamas kytketään.
aivan suoraan lainattuna, suoraan edellisen linkin etusivulta, keskeltä ruutua...
Hukkaportilla säädetään ahtopaine halutulle tasolle. Hukkaportti on eräänlainen venttiili jota ohjataan ahtopaineen ja jousivoiman avulla. Jousivoima pitää hukkaportin venttiiliä kiinni, kunnes ahtopaine voittaa jousivoiman ja hukkaporttin venttiili avautuu. Tällöin osa pakokaasuista ohjautuu turbon ohi ja turbon pyörimisnopeus ei enää kasva ja näin saavutettu ahtopaine pysyy hallitusti määrätyssä arvossaan.
Lähetetty: 15 Marras 2007 15:30
Kirjoittaja PutkiKarhu
okei, selvä kiitos. niin ja muuten miten se koneenohjaus muka vaikuttaa kaasarikoneessa?

Lähetetty: 15 Marras 2007 15:43
Kirjoittaja Samu
PutkiKarhu kirjoitti:okei, selvä kiitos. niin ja muuten miten se koneenohjaus muka vaikuttaa kaasarikoneessa?

no jos kaasarit on.. ni erillisellä moottorin ohjauksella saadaan säädettyä sytytystä huomattavasti parempaan suuntaan joka taas antaa tehoa ja vääntöä lisää..JNE........
Lähetetty: 15 Marras 2007 17:42
Kirjoittaja PutkiKarhu
mutta eihän se koneenohjaus perjaatteessa pakollinen kaasarikoneeseen ole? niin ja pitääkö sitä sytytystä muuttaa? ja onko jyrkempi nokka akseli parempi turbolle?
Lähetetty: 15 Marras 2007 19:09
Kirjoittaja Kessi
PutkiKarhu kirjoitti:mutta eihän se koneenohjaus perjaatteessa pakollinen kaasarikoneeseen ole? niin ja pitääkö sitä sytytystä muuttaa? ja onko jyrkempi nokka akseli parempi turbolle?
Muistutetaan tässä vaiheessa, että turbon lisäksi täytyy sun saada jollain tavalla syötettyä koneeseen riittävästi lisää bensaa

... Kaasari koneen säätö turbon kanssa on huomattavasti vaikeempaa, kuin jos olisi käytössä ruisku säädettävällä ohjainyksiköllä... Joudut ainaki paineistaan sen kaasarin, hommaan isommat suuttimet yms.yms... Ite en noihin kaasari turbo virityksiin oo pahemmin perehtyny, mutta enyway suosittelisin ruisku kamojen hommaamista... Ja tästä "old school" heebot varmasti kanssani erimieltä

...
Eli toki homman saa myös kaasarilla pelittään, mutta voi olla että joudut joka tapauksessa hommaan isomman, joten samalla rahalla sit rakentais ruiskun.... esim.
TÄÄLTÄ löytyy kaasari viritykseen perehtyny firma

ja
TÄÄLTÄ tietoa siitä megsquirtista, jonka aiemmin joku mainitsi

... Elikkä jos esim. tuollaisen megasqurtin haluut, ni sitä varten joudut hommaan läjän antureita, ruiskukäyttöön sopivan imusarjan+suuttimet, bensapumpun....
Sytytys ennakkoa joudut todennäköisesti myöhäistämään turbo asennuksen yhteydessä, nakutusherkkyyden tuon turbon myötä lisääntyessä

...
Lähetetty: 15 Marras 2007 19:11
Kirjoittaja PutkiKarhu
eikö tuo sähköinen bensa pumppu hoida sen riittävän bensan saannin? mutta pitää noita linkkejä katsella

pitää sitä ruiskunoneen hommaamistakin miettiä.