Lähetetty: 12 Syys 2007 13:06
Mittasin eberin osien arvot n. 25celsius huonelämpötilassa. Sain tällaiset tulokset halvalla yleismittarilla (omien johtojen resistanssi 0,7ohm):
Rivin lopussa suluissa valmistajan ilmoittamat ohjearvot.
Hehku: 1,3 ohm (noin 0,9 ohm)
Liekkianturi: 1094 ohm (20celsius - 30celsius: 1062 - 1097 ohm)
Lämpötila-anturi, siniset johdot, 'ylempi': 10,0 k-ohm (20celsius - 30celsius: 12,48 - 8,06 k-ohm)
Ylikuumenemisanturi, punaiset johdot, 'alempi': 10,3 k-ohm (20celsius - 30celsius: 12,48 - 8,06 k-ohm)
Annostelupumppu: 10 ohm (noin 20 ohm)
Lisäksi paloilmapuhallin lähti pyörimään vanhalla 8,7v 9V-patterilla. Ruskea johdin maa.
Eli aika lähellä ohjearvoja nuo tulokset ovat, paitsi annostelupumppu. Julkaisin tulokset ohjearvoineen, josko jollekin muulle olisi jatkossa hyötyä.
Palopesää en päässyt tutkimaan, kun en saanut kannen kahta ristipääruuvia auki, kun ovat hapettuneet tosi pahasti kiinni.
Vika voi oikeastaan olla enää:
- annostelupumppu / kontaktit (olivat hapettuneet)
- ohjausmoduuli hajalla
- ulkolämpötila-anturi irti / toimimaton / kontaktit
- jumiutunut liian monen käynnistysyrityksen takia (eri ketjussa mainittu, että vikakoodit nollautuu, kun akunkenkä tarpeeksi kauan irti?).
MUOKATTU:
Lähtihän ne ruuvit kun näytti meisseliä vasaran kanssa. Palopesä ehjä ja aika siisti, ei ollut kovin nokinen. Puhdistin sen silti. Hyvä aine puhdistukseen on uuninpuhdistusvaahto, kunhan huuhtelee lopuksi reilulla vedellä.
Lämpötila-, ylikuumenemis- ja liekkianturit testasin vielä, että lämmitin niitä. Ohjearvojen mukaisesti seurasivat lämpötilan muutokseen.
MUOKATTU 2:
Tuli kokeiltua pa-annostelupumpun toiminta. Annoin virtaa auton akusta pitkillä johdoilla. Kun kytkee virtaan, niin napsahtaen vetää kiinni. Kun räpsii vuorotellen 12V-0V-12V-0V-jne... niin pumppaa löpöä. Eli pumppu toimii ja 9,7ohm verran vastustaa.
Pumpun uros-liittimessä on ohjuri-lovi. Loven puolelta katsottuna vasen napa on maa ja oikea on +12v. Ainakin minun eberiltä annostelupumpulle menevistä johdoista harmaa=maa ja vihreä=12v.
Rivin lopussa suluissa valmistajan ilmoittamat ohjearvot.
Hehku: 1,3 ohm (noin 0,9 ohm)
Liekkianturi: 1094 ohm (20celsius - 30celsius: 1062 - 1097 ohm)
Lämpötila-anturi, siniset johdot, 'ylempi': 10,0 k-ohm (20celsius - 30celsius: 12,48 - 8,06 k-ohm)
Ylikuumenemisanturi, punaiset johdot, 'alempi': 10,3 k-ohm (20celsius - 30celsius: 12,48 - 8,06 k-ohm)
Annostelupumppu: 10 ohm (noin 20 ohm)
Lisäksi paloilmapuhallin lähti pyörimään vanhalla 8,7v 9V-patterilla. Ruskea johdin maa.
Eli aika lähellä ohjearvoja nuo tulokset ovat, paitsi annostelupumppu. Julkaisin tulokset ohjearvoineen, josko jollekin muulle olisi jatkossa hyötyä.
Palopesää en päässyt tutkimaan, kun en saanut kannen kahta ristipääruuvia auki, kun ovat hapettuneet tosi pahasti kiinni.
Vika voi oikeastaan olla enää:
- annostelupumppu / kontaktit (olivat hapettuneet)
- ohjausmoduuli hajalla
- ulkolämpötila-anturi irti / toimimaton / kontaktit
- jumiutunut liian monen käynnistysyrityksen takia (eri ketjussa mainittu, että vikakoodit nollautuu, kun akunkenkä tarpeeksi kauan irti?).
MUOKATTU:
Lähtihän ne ruuvit kun näytti meisseliä vasaran kanssa. Palopesä ehjä ja aika siisti, ei ollut kovin nokinen. Puhdistin sen silti. Hyvä aine puhdistukseen on uuninpuhdistusvaahto, kunhan huuhtelee lopuksi reilulla vedellä.
Lämpötila-, ylikuumenemis- ja liekkianturit testasin vielä, että lämmitin niitä. Ohjearvojen mukaisesti seurasivat lämpötilan muutokseen.
MUOKATTU 2:
Tuli kokeiltua pa-annostelupumpun toiminta. Annoin virtaa auton akusta pitkillä johdoilla. Kun kytkee virtaan, niin napsahtaen vetää kiinni. Kun räpsii vuorotellen 12V-0V-12V-0V-jne... niin pumppaa löpöä. Eli pumppu toimii ja 9,7ohm verran vastustaa.
Pumpun uros-liittimessä on ohjuri-lovi. Loven puolelta katsottuna vasen napa on maa ja oikea on +12v. Ainakin minun eberiltä annostelupumpulle menevistä johdoista harmaa=maa ja vihreä=12v.