Sivu 2/2

Re: Bensoissa eroja?

Lähetetty: 26 Elo 2009 14:42
Kirjoittaja Jukka T
Filvas kirjoitti::wink: Että vain yhdellä on lupa tuoda maahan? Nyt kaipais jotain vahvistusta tälle, kuulostaa erehdyttävästi euroopan sisämarkkinoiden rajoittamiselta. Komissiolle kannattaa ilmotella jos tietää jotain mitä ne ei.

Vai oliskohan jo vähän vanhaa tietoa? :P
Vastaan vähän vanhaan viestiin, mutta:

Esso toi itselleen omia bensoja jo 1990-luvulla, JET kokeili aikanaan samaa eli luvan tuoda saa kyllä ihan kuka tahansa, mutta käytännössä kukaan ei ole jatkanut omaa tuontia koe-erien jälkeen, koska paikallinen öljynkeittäjä (Fortum, ent. Neste) ilmeisesti tekee tarjouksen, josta ei kannata kieltäytyä.

Re: Bensoissa eroja?

Lähetetty: 27 Elo 2009 11:05
Kirjoittaja Ristovee
98 korkeaoktaanisempana bensiininä voitelee (lyijy) paremmin moottoria ja palaminen on tehokkaampaa.

Tästä syystä 98 tai 99 oktaanista polttoainetta käytetään ja TULISI käyttää varsinkin viritetyissä autoissa. Johonkin viritettyyn turbokoneeseen pitäisi siis ilman muuta pistää vain 98 oktaanista polttoainetta. Nakutukset jne vähenee ja moottori käy varmemmin.

Paremman palamisen takia myös kuluttaa 98:lla vähemmän. Tosin jos on viritetty turboauto, jolla menohaluja, niin kaasujalan asento voi olla semmoinen, ettei kulutuksen vähenemistä huomaa. :wink:

Normaaliin käyttöön taas 95 soveltuu mainiosti. Turhaa sitä 98:a änkee mihinkään vapari 1.6 Foortiin... :lol:

Re: Bensoissa eroja?

Lähetetty: 27 Elo 2009 16:37
Kirjoittaja Krisse
Ristovee kirjoitti:98 korkeaoktaanisempana bensiininä voitelee (lyijy) paremmin moottoria ja palaminen on tehokkaampaa.
Lyijy? Vuonna 2009? Eikös lyijybensat jääny tonne 80/90 taitteeseen..

Re: Bensoissa eroja?

Lähetetty: 27 Elo 2009 21:19
Kirjoittaja Tekno
Tuskin siinä lyijyä on, se kun hajottaa katalysaattorin :D

Re: Bensoissa eroja?

Lähetetty: 28 Elo 2009 13:42
Kirjoittaja Ristovee
Aikaisemmin oktaanilukua kohotettiin tetraetyylilyijy-yhdisteellä nykyään reformoimalla. Tuli vanhasta päästä tuo lyijy. :wink:

Mitä korkeampi oktaaniluku, sitä suurempi on puristussuhde.

Re: Bensoissa eroja?

Lähetetty: 28 Elo 2009 13:47
Kirjoittaja Ristovee
Myöskin saadun tehon hyöty riippuu suurimmalta osalta moottorinohjausjärjestelmän hienoudesta. Kunnon moottorinohjausjärjestelmä tunnistaa käytetyn bensiinin laadun ja osaa täten ottaa parempilaatusesta bensiinistä isomman puristussuhteen irti.

Re: Bensoissa eroja?

Lähetetty: 28 Elo 2009 14:06
Kirjoittaja Ristovee
Metyylitertiääributyylieetteri on normaaliolosuhteissa olomuodoltaan väritön neste, jonka moolimassa on 88,2 g/mol, sulamispiste − 109 °C, kiehumispiste 55 °C, tiheys 0,74 g/cm3 (vesi = 1,0 g/cm3), leimahduspiste - 28 °C, itsesyttymislämpötila 375 °C ja CAS-numero 1634-04-4.

Metyylitertiääributyylieetteriä käytetään suuria määriä bensiinin lisäaineeksi, nostamaan oktaanilukua ja siten korvaamaan aikaisemmin käytettyä tetraetyylilyijyä

:twisted: :twisted: :twisted: