Sivu 2/2

Lähetetty: 08 Heinä 2007 20:02
Kirjoittaja _kapo_
Krisse kirjoitti: No eiks se oo sit 96kW?=130hv? En oo kyl kuullu tollasist 93kW lukemist koskaa.
Kyllä tuo rekisteri ote niin väittää..en sitten tarkemmin tiedä..auron perässä lukee silti xr2i..

Lähetetty: 14 Heinä 2007 03:15
Kirjoittaja Monteonisti
Meillä kylläkin karvalakkiversio ja vain 85/115! :oops:

Lähetetty: 14 Heinä 2007 04:13
Kirjoittaja _kapo_
niin tässä auton hommaamisen jälkeen alkanut miettimän vasta että onkohan tämä fiesta niinku rs18000 vastaava.. mutta rekkariote antaa teholuvun 93kw ja enempää en tiedä..otteessa ei mainittuja muutoksia koneeseen..

Lähetetty: 19 Heinä 2007 17:52
Kirjoittaja doubletrouble
Ainaski tossa escort-virityskirjassa neuvotaan vaihtamaan kaasuläppä-
kotelo 2-litrasesta. Kehuskelee viel, että tolla konstilla pitäs tulla 10-15hv
lisää. Tiedä häntä... :shock:

Lähetetty: 19 Heinä 2007 18:45
Kirjoittaja sanpsa
Mitäs muuta siinä kirjassa neuvotaan?

Lähetetty: 19 Heinä 2007 18:52
Kirjoittaja Regu
Brittien mukaan se 115>>130hv konversio vaatii 2L maffin, läpän ja nokat

Lähetetty: 20 Heinä 2007 21:19
Kirjoittaja _kapo_
hieman ohi aiheen mutta käväisin tuossa fordin liikkeessä alkuviikolla. Sanoivat valmistenumeron perusteella että autossa on 96kw vaikka rek otteessa lukee 93, eli auto on silloin aito RS1800 malli. Selvisi asiat ainakin itselle..

Lähetetty: 21 Heinä 2007 17:46
Kirjoittaja Krisse
Mä oon aina luullu et XR2i=XR2i ja RS1800=RS1800

Lähetetty: 22 Heinä 2007 02:18
Kirjoittaja _kapo_
Juu näin mäkin asian olin ymmärtänyt mutta luin jostain et noita xr2i vehkeitä ei ilmeisestim ole tehty ku 105 heppasena..ja ohan tos omassa aivan erilainen sisustuskin ku noissa normi äksärrissä.

ecu?

Lähetetty: 29 Heinä 2007 09:54
Kirjoittaja jake80
nyt on mondeoon vaihdettu (1.8 koneella) 2.0 kaasuläppä, nokat, maf, kunnollinen imuilman otto, suodatin, 2" putkisto ja bensapainetta nostettu ym... auto toimii ja vetää ihan hyvin, mutta tietyillä kierroksilla kaipaa lisää bensaa/potkua. SAAKO 1.8:iin käymään 2.0:n ecun?



ford mondeo 1.8 -94

Re: ecu?

Lähetetty: 29 Heinä 2007 11:25
Kirjoittaja Regu
jake80 kirjoitti:nyt on mondeoon vaihdettu (1.8 koneella) 2.0 kaasuläppä, nokat, maf, kunnollinen imuilman otto, suodatin, 2" putkisto ja bensapainetta nostettu ym... auto toimii ja vetää ihan hyvin, mutta tietyillä kierroksilla kaipaa lisää bensaa/potkua. SAAKO 1.8:iin käymään 2.0:n ecun?



ford mondeo 1.8 -94
Muistitko nollata sen nykyisen ecun osien vaihdon jälkeen? ilmeisesti muistit kun mulla esco kävi kuin ois ollut jako pielessä nokkien vaihdon jälkeen mutta nollauksen jälkeen käynyt hyvin.

Re: ecu?

Lähetetty: 29 Heinä 2007 11:39
Kirjoittaja sanpsa
jake80 kirjoitti:SAAKO 1.8:iin käymään 2.0:n ecun?
Saa, ja mondeosta mondeoon saattaa olla ihan jopa suoraan käypä.

Re: ecu?

Lähetetty: 29 Heinä 2007 12:39
Kirjoittaja jake80
sanpsa kirjoitti: Saa, ja mondeosta mondeoon saattaa olla ihan jopa suoraan käypä.

kiitos tiedosta.

Re: ford escort 1.8 zetecin viritys

Lähetetty: 22 Syys 2013 16:22
Kirjoittaja Hanu
Tähän vanhaan topicciin kysymystä:

Kone on otsikosta poiketen 1.8 Dohc -93, mutta...

Kaasuläppäkotelo ja maffi vaihdettu 2 litraisesta, vapaavirtaussuodatin keulilla...
Ecua yritetty resetoida (akunnavat 30min irti)...
Kone toimii vasta kun on lämmennyt kunnolla. Vähänkin viileänä pätkii, paukkuu imusarjassa, nykii ym... eli käy laihalla?
Eli pitäisikö toimia 1.8:n eculla, nokilla, suuttimilla, bensapumpulla, vai vaatiiko vielä palikoiden vaihtoja?
Kokemuksia?

Re: ford escort 1.8 zetecin viritys

Lähetetty: 22 Syys 2013 21:18
Kirjoittaja Mara
Oman kokemuksen mukaan ainakin 1.8 tuntuisi toimivan jotenkin herkemmin 1.6 MAF:lla. Käytetyistä kun on kyse, niin voi olla toki, että isompi on jotenkin sökönä. Ja on mullakin joku kartiofiltteri, joka ei välttämättä toimintaa paranna..
Isommallakin kyllä voi ajaa, mutta toimii niinkuin huonosti säädetty kaasari, eli ohutta vetoa ja huonoa kaasuun vastaamista liikkeellelähdössä ja kiihdytyksessä.

Kannattaa kokeilla vielä sillä 1.8 MAF:lla miten pelaa.

Pumppu, ECU, nokat ja suuttimet varmaan pelaa ihan niinkuin pitääkin.

Re: ford escort 1.8 zetecin viritys

Lähetetty: 23 Syys 2013 00:11
Kirjoittaja Xanthe_
Piti vilkaista teoriaa eec-iv:n virityksestä kun puhuitte tuosta MAF anturista:

"An aftermarket MAF's curve doesn't always follow the stock curve. When the EEC looks at the aftermarket MAF and converts the voltage into airflow using a built-in lookup function, it will calculate differing amounts of Load as RPM increases. In our example, we'll use 5500 RPM and 4.6 volts out of the MAF. In our baseline car at 5500 RPM, the EEC calculated a Load of .78. Input that into the spark table and we get advance a bit over 26 degrees. At 4.6 volts the aftermarket MAF 'fools' the EEC into thinking MORE air is entering the engine than what really is so it calculates a higher Load. With this particular MAF on our baseline car, we saw a Load value of .91 and the resultant spark advance was 25 degrees. Wow! By changing the MAF, we lost about 1.4 degrees of spark advance!"

Kuva
"The MAF transfer function not only tells the computer how much air is coming into the motor, but the function is used to calculate load using other inputs which profiles spark and fuel."

Kerkesin aikaisemmin vertailla noita. En allekirjoita onko vasempi 105PSI vai 130PSI kun en tiedä oliko merkintä virhe (2FCD=105HP vs 2FDC=130HP). Löysin netistä myös 130PSI ecun ohjelmiston mutta se näytti olevan vähän pielessä ja korruptioitunut. Varmaan kun henkilöllä oli tee-se-itse lukija. Esim. voltit oli ihan täysin väärät. Pitää tonkia uudemman kerran niitä sit kun hankin Hex workshop lisenssin. Kokeiluaika meni umpeen.

P.S. Oisin kiinnostunut lainamaan jos jollain olisi 130PSI moottorin ecu. Myös RS2000 ja RS Cosworth kelpaa *hymiö*

Re: ford escort 1.8 zetecin viritys

Lähetetty: 23 Syys 2013 00:42
Kirjoittaja Hanu
Onko pelkän kaasuläppäkotelon vaihto sitten turhaa, kun 1.8:n reilusti pienempi maffin aukko kuristaa kuitenkin?

Re: ford escort 1.8 zetecin viritys

Lähetetty: 23 Syys 2013 13:27
Kirjoittaja Xanthe_
Hanu kirjoitti:Tähän vanhaan topicciin kysymystä:

Kone on otsikosta poiketen 1.8 Dohc -93, mutta...
Zetec
Hanu kirjoitti:Onko pelkän kaasuläppäkotelon vaihto sitten turhaa, kun 1.8:n reilusti pienempi maffin aukko kuristaa kuitenkin?
En ole vielä haukkunu kun vaihdoin 1.6l läpän 1.8l versioon. Tosin itse en ole testannut onko imurifiltteristä hyötyä vai haittaa vaan vakio ilmaboxilla mennään. Ymmärrän sen vain turbon suojana.

Edit:Jälkikäteen tuli mieleen että voi sen isomman koettaa puhdistaa jos jotain ongelmaa sen kanssa. Jos haluat koettaa niin eikös se 1.8l MAF anturi kuitenkin mahu sen 2l MAF anturin tilalle?
Edit2: MAF:n toiminnan voi testata vain ulkoisella 12V virtalähteen ja oikealla laitteistolla

Re: ford escort 1.8 zetecin viritys

Lähetetty: 26 Syys 2013 11:48
Kirjoittaja JiiHoo
Olisiko mitään järkeä vaihtaa autoa tehokkaampaan isommalla moottorilla?
Isommassa koneessa on enemmän vääntöä ja laajemmalla alueella. Yleensä voimansiirtokin on mitoitettu kestävämmäksi. Hintaeroahan noin vanhoissa ei hirveästi voi olla isomman ja pienemmän välillä. Paljon enemmän palaisi virittelyyn.

Mondeon kokoista kärryä tuo 1.8 Zetec 115 hv ei jaksa viedä oikein mihinkään. Sellainen tasaisen laiska veto koko kierrosalueen niin kuin pienemmissäkin Zeteceissä. Hyvää vain pieni kulutus.

Focuksessa 2.0 Zetec 130 hv puhuu ihan kivasti, vaikka välitykset ovat selvästi pidemmät kuin Mondeossa. Vääntö tuntuu ihan eri tavalla. Jotain erilaista tuossa 2.0 Zetecissä tapahtuu 4 000 kierroksen kohdalla. Hyvä kone, mutta janoinen.