Kyllä tuo rekisteri ote niin väittää..en sitten tarkemmin tiedä..auron perässä lukee silti xr2i..Krisse kirjoitti: No eiks se oo sit 96kW?=130hv? En oo kyl kuullu tollasist 93kW lukemist koskaa.
ford escort 1.8 zetecin viritys
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
-
- Viestit: 74
- Liittynyt: 28 Huhti 2006 14:06
- Paikkakunta: Lahti
- Viesti:
Mä oon aina luullu et XR2i=XR2i ja RS1800=RS1800
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
ecu?
nyt on mondeoon vaihdettu (1.8 koneella) 2.0 kaasuläppä, nokat, maf, kunnollinen imuilman otto, suodatin, 2" putkisto ja bensapainetta nostettu ym... auto toimii ja vetää ihan hyvin, mutta tietyillä kierroksilla kaipaa lisää bensaa/potkua. SAAKO 1.8:iin käymään 2.0:n ecun?
ford mondeo 1.8 -94
ford mondeo 1.8 -94
Re: ecu?
Muistitko nollata sen nykyisen ecun osien vaihdon jälkeen? ilmeisesti muistit kun mulla esco kävi kuin ois ollut jako pielessä nokkien vaihdon jälkeen mutta nollauksen jälkeen käynyt hyvin.jake80 kirjoitti:nyt on mondeoon vaihdettu (1.8 koneella) 2.0 kaasuläppä, nokat, maf, kunnollinen imuilman otto, suodatin, 2" putkisto ja bensapainetta nostettu ym... auto toimii ja vetää ihan hyvin, mutta tietyillä kierroksilla kaipaa lisää bensaa/potkua. SAAKO 1.8:iin käymään 2.0:n ecun?
ford mondeo 1.8 -94
Escort 1.8 sport -97
Re: ford escort 1.8 zetecin viritys
Tähän vanhaan topicciin kysymystä:
Kone on otsikosta poiketen 1.8 Dohc -93, mutta...
Kaasuläppäkotelo ja maffi vaihdettu 2 litraisesta, vapaavirtaussuodatin keulilla...
Ecua yritetty resetoida (akunnavat 30min irti)...
Kone toimii vasta kun on lämmennyt kunnolla. Vähänkin viileänä pätkii, paukkuu imusarjassa, nykii ym... eli käy laihalla?
Eli pitäisikö toimia 1.8:n eculla, nokilla, suuttimilla, bensapumpulla, vai vaatiiko vielä palikoiden vaihtoja?
Kokemuksia?
Kone on otsikosta poiketen 1.8 Dohc -93, mutta...
Kaasuläppäkotelo ja maffi vaihdettu 2 litraisesta, vapaavirtaussuodatin keulilla...
Ecua yritetty resetoida (akunnavat 30min irti)...
Kone toimii vasta kun on lämmennyt kunnolla. Vähänkin viileänä pätkii, paukkuu imusarjassa, nykii ym... eli käy laihalla?
Eli pitäisikö toimia 1.8:n eculla, nokilla, suuttimilla, bensapumpulla, vai vaatiiko vielä palikoiden vaihtoja?
Kokemuksia?
_____________________
Fiesta 1.6s -89
_____________________
Fiesta 1.6s -89
_____________________
Re: ford escort 1.8 zetecin viritys
Oman kokemuksen mukaan ainakin 1.8 tuntuisi toimivan jotenkin herkemmin 1.6 MAF:lla. Käytetyistä kun on kyse, niin voi olla toki, että isompi on jotenkin sökönä. Ja on mullakin joku kartiofiltteri, joka ei välttämättä toimintaa paranna..
Isommallakin kyllä voi ajaa, mutta toimii niinkuin huonosti säädetty kaasari, eli ohutta vetoa ja huonoa kaasuun vastaamista liikkeellelähdössä ja kiihdytyksessä.
Kannattaa kokeilla vielä sillä 1.8 MAF:lla miten pelaa.
Pumppu, ECU, nokat ja suuttimet varmaan pelaa ihan niinkuin pitääkin.
Isommallakin kyllä voi ajaa, mutta toimii niinkuin huonosti säädetty kaasari, eli ohutta vetoa ja huonoa kaasuun vastaamista liikkeellelähdössä ja kiihdytyksessä.
Kannattaa kokeilla vielä sillä 1.8 MAF:lla miten pelaa.
Pumppu, ECU, nokat ja suuttimet varmaan pelaa ihan niinkuin pitääkin.
Re: ford escort 1.8 zetecin viritys
Piti vilkaista teoriaa eec-iv:n virityksestä kun puhuitte tuosta MAF anturista:
"An aftermarket MAF's curve doesn't always follow the stock curve. When the EEC looks at the aftermarket MAF and converts the voltage into airflow using a built-in lookup function, it will calculate differing amounts of Load as RPM increases. In our example, we'll use 5500 RPM and 4.6 volts out of the MAF. In our baseline car at 5500 RPM, the EEC calculated a Load of .78. Input that into the spark table and we get advance a bit over 26 degrees. At 4.6 volts the aftermarket MAF 'fools' the EEC into thinking MORE air is entering the engine than what really is so it calculates a higher Load. With this particular MAF on our baseline car, we saw a Load value of .91 and the resultant spark advance was 25 degrees. Wow! By changing the MAF, we lost about 1.4 degrees of spark advance!"

"The MAF transfer function not only tells the computer how much air is coming into the motor, but the function is used to calculate load using other inputs which profiles spark and fuel."
Kerkesin aikaisemmin vertailla noita. En allekirjoita onko vasempi 105PSI vai 130PSI kun en tiedä oliko merkintä virhe (2FCD=105HP vs 2FDC=130HP). Löysin netistä myös 130PSI ecun ohjelmiston mutta se näytti olevan vähän pielessä ja korruptioitunut. Varmaan kun henkilöllä oli tee-se-itse lukija. Esim. voltit oli ihan täysin väärät. Pitää tonkia uudemman kerran niitä sit kun hankin Hex workshop lisenssin. Kokeiluaika meni umpeen.
P.S. Oisin kiinnostunut lainamaan jos jollain olisi 130PSI moottorin ecu. Myös RS2000 ja RS Cosworth kelpaa *hymiö*
"An aftermarket MAF's curve doesn't always follow the stock curve. When the EEC looks at the aftermarket MAF and converts the voltage into airflow using a built-in lookup function, it will calculate differing amounts of Load as RPM increases. In our example, we'll use 5500 RPM and 4.6 volts out of the MAF. In our baseline car at 5500 RPM, the EEC calculated a Load of .78. Input that into the spark table and we get advance a bit over 26 degrees. At 4.6 volts the aftermarket MAF 'fools' the EEC into thinking MORE air is entering the engine than what really is so it calculates a higher Load. With this particular MAF on our baseline car, we saw a Load value of .91 and the resultant spark advance was 25 degrees. Wow! By changing the MAF, we lost about 1.4 degrees of spark advance!"

"The MAF transfer function not only tells the computer how much air is coming into the motor, but the function is used to calculate load using other inputs which profiles spark and fuel."
Kerkesin aikaisemmin vertailla noita. En allekirjoita onko vasempi 105PSI vai 130PSI kun en tiedä oliko merkintä virhe (2FCD=105HP vs 2FDC=130HP). Löysin netistä myös 130PSI ecun ohjelmiston mutta se näytti olevan vähän pielessä ja korruptioitunut. Varmaan kun henkilöllä oli tee-se-itse lukija. Esim. voltit oli ihan täysin väärät. Pitää tonkia uudemman kerran niitä sit kun hankin Hex workshop lisenssin. Kokeiluaika meni umpeen.
P.S. Oisin kiinnostunut lainamaan jos jollain olisi 130PSI moottorin ecu. Myös RS2000 ja RS Cosworth kelpaa *hymiö*
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
Re: ford escort 1.8 zetecin viritys
Onko pelkän kaasuläppäkotelon vaihto sitten turhaa, kun 1.8:n reilusti pienempi maffin aukko kuristaa kuitenkin?
_____________________
Fiesta 1.6s -89
_____________________
Fiesta 1.6s -89
_____________________
Re: ford escort 1.8 zetecin viritys
ZetecHanu kirjoitti:Tähän vanhaan topicciin kysymystä:
Kone on otsikosta poiketen 1.8 Dohc -93, mutta...
En ole vielä haukkunu kun vaihdoin 1.6l läpän 1.8l versioon. Tosin itse en ole testannut onko imurifiltteristä hyötyä vai haittaa vaan vakio ilmaboxilla mennään. Ymmärrän sen vain turbon suojana.Hanu kirjoitti:Onko pelkän kaasuläppäkotelon vaihto sitten turhaa, kun 1.8:n reilusti pienempi maffin aukko kuristaa kuitenkin?
Edit:Jälkikäteen tuli mieleen että voi sen isomman koettaa puhdistaa jos jotain ongelmaa sen kanssa. Jos haluat koettaa niin eikös se 1.8l MAF anturi kuitenkin mahu sen 2l MAF anturin tilalle?
Edit2: MAF:n toiminnan voi testata vain ulkoisella 12V virtalähteen ja oikealla laitteistolla
Viimeksi muokannut Xanthe_, 23 Touko 2014 11:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
Re: ford escort 1.8 zetecin viritys
Olisiko mitään järkeä vaihtaa autoa tehokkaampaan isommalla moottorilla?
Isommassa koneessa on enemmän vääntöä ja laajemmalla alueella. Yleensä voimansiirtokin on mitoitettu kestävämmäksi. Hintaeroahan noin vanhoissa ei hirveästi voi olla isomman ja pienemmän välillä. Paljon enemmän palaisi virittelyyn.
Mondeon kokoista kärryä tuo 1.8 Zetec 115 hv ei jaksa viedä oikein mihinkään. Sellainen tasaisen laiska veto koko kierrosalueen niin kuin pienemmissäkin Zeteceissä. Hyvää vain pieni kulutus.
Focuksessa 2.0 Zetec 130 hv puhuu ihan kivasti, vaikka välitykset ovat selvästi pidemmät kuin Mondeossa. Vääntö tuntuu ihan eri tavalla. Jotain erilaista tuossa 2.0 Zetecissä tapahtuu 4 000 kierroksen kohdalla. Hyvä kone, mutta janoinen.
Isommassa koneessa on enemmän vääntöä ja laajemmalla alueella. Yleensä voimansiirtokin on mitoitettu kestävämmäksi. Hintaeroahan noin vanhoissa ei hirveästi voi olla isomman ja pienemmän välillä. Paljon enemmän palaisi virittelyyn.
Mondeon kokoista kärryä tuo 1.8 Zetec 115 hv ei jaksa viedä oikein mihinkään. Sellainen tasaisen laiska veto koko kierrosalueen niin kuin pienemmissäkin Zeteceissä. Hyvää vain pieni kulutus.
Focuksessa 2.0 Zetec 130 hv puhuu ihan kivasti, vaikka välitykset ovat selvästi pidemmät kuin Mondeossa. Vääntö tuntuu ihan eri tavalla. Jotain erilaista tuossa 2.0 Zetecissä tapahtuu 4 000 kierroksen kohdalla. Hyvä kone, mutta janoinen.