Sivu 2/2

Lähetetty: 30 Maalis 2007 19:53
Kirjoittaja NiceMan
Seuratkaa vedenmäärää paisuntasäiliössä ja moottoriöljyn väriä... Jos öljy alkaa harmaantua tai vesi kadota niin ei kannata ajaa... pienivika voi olla mutta saattaa tulla kalliiksi jos ei korjaa :D
Egr:n vuotaminen saattaa aiheuttaa nykimistä tasakaasu ajossa ainakin itselläni teki ja nykiminen katosi kun otin letkun irti siitä.
Tosin voihan olla että egr venttiili vuotaa eli ei sulkeudu kunnolla.
Itse pystyn lukemaan vikakoodit ja nollaamaakin ne tarvittaessa.

Lähetetty: 30 Maalis 2007 20:54
Kirjoittaja jaska74
Mariam kirjoitti:Jo pelkästään tätä palstaa luettuani oon tajunnut että ei se vian löytyminen ihan niin yksinkertaista ole, vaikka olis ammattilainenkin asialla.
niimpä. harva edes tietää/muistaa että nykyaikasessa autossa on yli toistakymmentätuhatta osaa, joista ihan jokainen voi mennä rikki :?

Lähetetty: 31 Maalis 2007 10:20
Kirjoittaja Mariam
NiceMan kirjoitti:Seuratkaa vedenmäärää paisuntasäiliössä ja moottoriöljyn väriä... Jos öljy alkaa harmaantua tai vesi kadota niin ei kannata ajaa... pienivika voi olla mutta saattaa tulla kalliiksi jos ei korjaa :D
Egr:n vuotaminen saattaa aiheuttaa nykimistä tasakaasu ajossa ainakin itselläni teki ja nykiminen katosi kun otin letkun irti siitä.
Tosin voihan olla että egr venttiili vuotaa eli ei sulkeudu kunnolla.
Itse pystyn lukemaan vikakoodit ja nollaamaakin ne tarvittaessa.


Kiitos vinkistä! Tänään alkaa viikon loma niin voi alkaa oikein kunnolla syventyä asiaan, ensimmäisenä täytynee etsiä autosta tuo paisuntasäiliö... :wink:

Ja kysymys, huomasin että jäähdytysnestesäiliössä oli nestettä reilusti yli maksimin, onko tuosta haittaa? Vai onko se se paisuntasäiliö???? Ja ajon jälkeen siis.. Meenpä kurkkaamaan ohjekirjaa...

Lähetetty: 31 Maalis 2007 10:38
Kirjoittaja NiceMan
Jos se säiliö on lämmin ajon jälkeen niin se on se paisuntasäiliö =)
Jos on paljon yli max.arvon niin ei siitä hyöty ole, enemmän haittaa.
Sentti yli max.rajan ei haittaa.

Lähetetty: 01 Huhti 2007 00:44
Kirjoittaja Monteonisti
Ei haittaa vaikka paisuntasäiliö on ihan täynnä koska liika poistuu kuitenkin?
Jos iso ero kylmänä ja kuumana niin kansipahvi vuotaa hieman? 8)

Lähetetty: 01 Huhti 2007 09:56
Kirjoittaja Bootsi
Monteonisti kirjoitti:?
Jos iso ero kylmänä ja kuumana niin kansipahvi vuotaa hieman? 8)
:shock: :shock:
Siis tuon takia se paisuntasäiliö just on.. VESIKIN laajenee lämmetessään.
Pahvivika nostaa painetta jäähdytysjärjestelmässä, ja aiheuttaa kuplimista.

Lähetetty: 01 Huhti 2007 20:53
Kirjoittaja WSE
Jos haluaa koetella jäähdytysjärjestelmän paineenkestoa ja painekorkin toimivuutta niin täyttää sitten paisuntasäiliön piripintaan - eli varsinkin käytetyssä kannattaa toimia ohjeen mukaan ja täyttää siihen mihin kylmä järjestelmä neuvotaan ohjekirjassa täyttäämään. Kyllähän se ylimääräinen toki sieltä poistuu painekorkin kautta jos kaikki on kunnossa tai sitten vaikka lämppärinkennon päädystä mikä onkin jo paljon ikävämpää...

Muutoin tähän topikkiin jotta ensimmäinen homma näiden nykyautojen kanssa olipa vika käyntihäiriön kyseessä ollen lähes millainen tahansa, on vikakoodien luku. Sitten aletaan miettimään mistä homma voisi aiheutua.
Noissa 16 setekeissä on ollut jonkin verran sitä ongelmaa jotta vesi jää seisomaan tulppien ympärille esim moottorin pesun yhteydessä eikä lähde pois kuin piiitkän ajan kanssa - aiheuttaa aina mielenkiintoisia käyntihäiriöitä. Ko kohteen kuivuus on aina varmistettava. Toinen mahdollisuus on pienikin jäähdytysnestevuoto samaiseen paikkaan jostain... Silti voisin sanoa ettei tämä useimmiten aiheuta puolan kestolle minkäänlaisia vaikeuksia. Kipinöinti vain tapahtuu muualla missä on tarkoitus.
Kuka kumma on keksinyt jotta tulpanjohdot pitäisi vaihtaa samalla kuin tulpat ja miksi ihmeessä? Pariin setekkiin olen tulpat vaihtanut enkä ehjiä johtoja ollenkaan ja molemmilla on homman jälkeen ajettu jo reilusti ilman ongelmia. Toki ovat niin tiukassa että tumpeloimalla irroituksessa johdot saa kyllä hajalle ja siten vaihtoon...

Lähetetty: 02 Huhti 2007 12:31
Kirjoittaja Mariam
Pakko kysyä vielä että mikä se on se paisuntasäiliö? Ohjekirjastakaan en löytänyt muuta kuin ton jäähdytysnestesäiliön, ja siellä on kylmänäkin nestettä 3-4senttiä yli maksimin.. sori mä en vaan nyt kertakaikkiaan hokase!

Ohjaustehostimen nestesäiliössä näytti olevan nestettä alle minimin... ohjekirja kertoo että nestetason on ulotuttava max-merkkiin ohjausjärjestelmän ollessa normaalissa käyntilämpötilassaan, eli paisuuko tuokin neste ja se pitää siis tarkistaa ajon jälkeen lämpimästä moottorista?

No eilen ajettiin "neitsytmatka" eli 120 km suuntaansa ja siitä motarilla puolet. Auto lähtee siis nyt käyntiin ihan ilman "sahaamista ja pumppaamista", mutta tahtoo edelleen sammua jos lähtee liian pian ajamaan vaikka nyt ei ole niin kylmääkään. Eli sitä pitää vähän käyttää ennen ajoa, muuten kierrokset romahtaa ja auto sammuu kun jalan nostaa kaasulta esim.jarrulle risteyksessä.

Ajossa auto nytkyttelee silloin tällöin, yritettiin seurata että missä tilanteissa, ja todettiin että ehkä eniten kun moottorille tulee "vastusta" eli lievissä ylämäissä ja kiihdyttäessä esim. vitosvaihteella 80--100km/h ja varmasti matalimmassakin kiihdytysnopeuksissa/vaihteilla. Eli itseasiassa ei selkeästi tietyissä tilanteissa...

Paluumatkalla motarilla tasakaasulla se ei nytkytellyt yhtään.

WSE: korjaaja vaihtoi tulpat koska niissä oli kosteutta, ja käynnistyminenhän on nyt paljon parempi... ja ne tulpan johdot vaihdettiin ihan varmuuden vuoksi, olen käsittänyt että Ford on tätä itse suositellut, oisko noissa ollut sitten usein piilevä ongelma jos sitä ei ole tehnyt, en tiedä. Ja kuten sanoit voivat ehkä rikkoutua vähän niinkuin ohimennen.

Tuleeko kellekkään mitään ideaa mieleen siitä lämpömittarista, joka edelleen alkuun nousee tappiin asti ja n.puolen tunnin ajon jälkeen laskeutuu n.puoleen väliin eli normaaliin?

Lähetetty: 02 Huhti 2007 13:53
Kirjoittaja janzamar
Se jäähdytysnestesäiliö on just se paisuntasäiliö,erillään jäähdyttimestä letkun päässä. Ja tuo lämpömittari taitaa olla vaan just että termari aukeaa
suht korkeassa lämmössä,vois sen termarin vaihtaa matalampi-asteiseen
jos vaikka johonkin vaikuttais. Ei varmaan välttämätöntä..

Lähetetty: 02 Huhti 2007 14:26
Kirjoittaja Mariam
Lämmin kiitos selvityksestä! Ajattelinkin että pakko sen on se olla...onpa näillä monia nimiä! Synonyymikirjan vois kyllä joku kirjoittaa "for dummies"! :D
Joo eipä se lämpömittari niin haittaa, varsinkin kun toimii edes sitten myöhemmin! Ja se termostaattikin just vaihdettiin.

Eipä taida tuohon nykytykseen muu auttaa kun lukea nää "miljoonat" kirjoitukset täältä aiheesta, kerätä niistä listaa ja sitten viedä korjaamolle taas näpelöitäväksi! Taitaa kuitenkin olla parempi etten lähde itse johtoja ja liitoksia puristelemaan vaikka täältä paljon hyviä vinkkejä löytyykin!

Ohjaustehostimen nestetaso vielä huolestuttaa...

Lähetetty: 02 Huhti 2007 14:40
Kirjoittaja tursas
Pääkaupunkiseudulla kun on kirjasto vähän joka korttelissa, niin kannattaa käydä kattomassa tuolta:
http://www.helmet.fi
tätä kirjaa ja missä se on just nyt hyllyssä:
Ford Mondeo 1993-1999 : korjausopas / [toimittanut] Esko Mauno ; englanninkielinen lähdeteksti A. K. Legg, R. M. Jex
...sitä sitten selailla ukon kanssa iltalampun ääressä ja se näytti vielä olleen myös cd-versionakin :shock: kehitys kehittyy...

Lähetetty: 02 Huhti 2007 15:05
Kirjoittaja haahuu
Heitetääs ilmoille tälläinen idea.

jos auto starttaa suht.koht normaalisti, mutta sammuilee heti startin jälkeen ja nykii ajossa, voisiko olla mahdollista että bensan saanti jää vähän heikoille kantimille?
Eli bensansuodattimen vaihto + bensapumpun/järjestelmän testaus, että antaa varmasti oikeat paineet. (kosteuden poistajaa tankkiin?)
Hyvänä lisänä säätäisin tyhjäkäyntiä hivenen ylöspäin ja koittaisin onko tällä vaikutusta auton sammuiluun.
Varsin yleinen syy siihen että auto sammuu on että bensan saanti keskeytyy.

Lähetetty: 03 Huhti 2007 10:01
Kirjoittaja Mariam
tursas kirjoitti:...sitä sitten selailla ukon kanssa iltalampun ääressä ja se näytti vielä olleen myös cd-versionakin :shock: kehitys kehittyy...
:lol: Tuopa kuulosti ihanalta! Ja niin me varmaan tehdäänkin...aika monena iltana!!! Täytyypä hakea tuo opus, ja on tosiaan cd-romppunakin. Wau! Onneksi on kirjastot!

Lähetetty: 07 Huhti 2007 01:17
Kirjoittaja Monteonisti
Jos pitää lämmittää ennen ajoa niin tarkista molempien lämpötila-anturien vastukset ja johtoliitokset? 8)

Lähetetty: 12 Huhti 2007 21:35
Kirjoittaja mickelsblad
Totatota, ruiskukoneissahan on myös olemassa "ryyppy" mikä auttaa kylmä käynnistyksessä, olisikohan noin että kylmäkäynnistyksen tunnistimessa on jotain vikaa?? Ihan veikkaus vaan :shock:

Lähetetty: 14 Huhti 2007 02:07
Kirjoittaja Monteonisti
On taas em. lämpöanturisysteemi! 8)

Lähetetty: 24 Huhti 2007 10:53
Kirjoittaja Mariam
Hei, ajattelin vain antaa sellaisen väliaikatiedon että kävimme "perheen sisäisen käräjäoikeuden" ja tuon päätös oli että autolla nyt vain ajellaan työmatkaa, että siihen ei tehdä mitään korjauksia eli toisin sanoen isketä enempää rahaa kiinni. Tilanteeseen tulee kuitenkin muutos seuraavissa tilanteissa: A) jos tarvittava raha/korjaaja/innokkuus taas löytyy, B/ kone hajoaa lopullisesti ja auto myydään varaosiksi.

Mutta suuri kiitos kaikille vinkeistä ja neuvoista, jos auto päätyy korjaamolle kerron kyllä tulokset! :wink: