V6 Mondeo o/d valo vilkkuu
-
- Viestit: 38
- Liittynyt: 21 Marras 2006 18:52
- Paikkakunta: Kuusankoski
Tänään on soiteltu ympäri Suomenmaan eri tomaattikorjaamoja ja lopputulos =loota irti ja korjattavaksi.Hinta-arvio 1500eeroa ja siitä ylöspäin riippuen mitä tarvii uusia.Lootan irroittaja poistui vaan juuri Lappiin ja palaa noin viikon kuluttua maisemiin , joten tässähän kerkiää miettimään syntyjä syviä.Ei siinä nyt muu auta perskules.Mitenkähän nämä jo kertaalleen rempatut laatikot sitten kestää?Onko kokemuksia?Vai onko odotettavissa , että kalliin rempan jälkeen samat ongelmat vaanii jossain lähitulevaisuudessa.Itse tuossa fundeerasin , että jos siihen sitten rempan yhteydessä saisi ympättyä vaikka ulkoisen suodattimen ja mahdollisesti myös (paremman)jäähdyttimen vaihteistoöljylle.Nuo lämpöongelmathan taitaa olla suurin syy noihin luistovikoihin (ainaskin amerikanpoikien mukaan).En sitten tiedä , että tarviiko käytännössä Suomen olosuhteissa parempaa jäähdytystä.
-
- Viestit: 38
- Liittynyt: 21 Marras 2006 18:52
- Paikkakunta: Kuusankoski
Otetaanpas taas aihetta vähän esille.Onko Mondeomies korjauttanut jo autonsa?Oma on vielä aivan vaiheessa (=mitään ei ole asian hyväksi tehty).Meininki oli , että aski olisi otettu irti ja korjautettu , mutta nyt on plan b kyselyssä eli uusi vaihteisto (hinta vielä avoin).Tilasin tuossa obd2 sovittimen ja sarjakaapelin , niin pääsee itse tsekkailemaan noita vikakoodeja ja anturien toimintoja livenä.Automaatin sielunelämää sillä ei varmaankaan näe , vai onko tietoa?Kirjoitelkaahan näkemyksiä.
- Mondeomies
- Viestit: 661
- Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
- Paikkakunta: Perniö, Salo
maanantaina auto seisontaan... sitten aski rauhassa irti ja mielellään ehjänä. vien sinne Nobull-nimiseen firmaan ja korjaavat sen kunhan kerkiävät. tämä on halvin vaihtoehto. kun ei ole kiirettä niin laskevat hintaa! veikkaisin hinnaksi 500e:stä 700e:hen. mitä ootte mieltä tosta seisonnasta? meinaan jos auto on kuukaudenkin telakalla niin kannattaako seisottaa?
- Mondeomies
- Viestit: 661
- Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
- Paikkakunta: Perniö, Salo
-
- Viestit: 38
- Liittynyt: 21 Marras 2006 18:52
- Paikkakunta: Kuusankoski
- Mondeomies
- Viestit: 661
- Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
- Paikkakunta: Perniö, Salo
minkä ihmeen takia d-vaihde on oltava päällä kun puretaan? itsellä jäi tuo P-vaihde päälle eikä jaksaisi millään panna johtoja yms. takaisin. miten on, voiko olla P:llä kun aski tiputetaan pois? muutenkin homma tökkii... ei ole tarpeeksi isoa torx-päätä pyöräntuennan irroitukseen. tietääkö kukaan minkä kokoisella torxilla tuo alapallo on kiinni?
-
- Viestit: 38
- Liittynyt: 21 Marras 2006 18:52
- Paikkakunta: Kuusankoski
No nyt on sitten kunnostettu vaihtolaatikko autossa ja kaiken pitäisi siis olla ok.Kalliiksihan se tuli , kun mikään ei mennyt ihan niinkuin alunperin oli suunniteltu.Tänään ajelin auton kotiin korjaamolta ja välillä laatikko hieman oikutteli (=ihmeellisiä nykäyksiä vaihtaessa , kick down hyppäsi kehiin vaikka ei paljon kaasua painanut).Arvelin , että kun tyhjään laatikkoon on laitettu öljyt , niin vie aikansa , että öljynkierto normalisoituu.Kotipihassa sitten tarkistin öljypinnan;no juurihan se öljytikun pää öljyyn kastui!Eli ei lähellekkään niin paljon öljyä kuin pitäisi olla.Paljonkohan tuonne nyt sitten uskaltaisi kaataa kylmänä , ettei mene taas ylitäytön puolelle.Onko kenelläkään tuntumaa?
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 20 Heinä 2007 10:37
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Mitä siihen sitten vaihdettiin ja paljonko tuli maksamaan?duratec V6 kirjoitti:No nyt on sitten kunnostettu vaihtolaatikko autossa ja kaiken pitäisi siis olla ok.Kalliiksihan se tuli , kun mikään ei mennyt ihan niinkuin alunperin oli suunniteltu.
Itsellä myös tuo o/d valo-ongelma ja haluaisin tietää että mikä on se perimmäinen syy joka aiheuttaa tuon valon vilkkumisen. Koska omassa lootassa ei vielä ole muuten mitään vikaa (vielä), saattaisin vielä päästä hieman pienemmillä kustannuksilla vian korjaamisessa. Kun vaan tietäis mitä pitäisi tehdä.
-
- Viestit: 38
- Liittynyt: 21 Marras 2006 18:52
- Paikkakunta: Kuusankoski
No se varsinainen vika ei koskaan tullut varmasti minun tietooni , koska autoon laitettiin korjattu vaihtolaatikko.Alunperin piti tämä viallinen(joka autossa siis oli kiinni)laatikko ottaa irti ja korjata , mutta yhteensattumien summana päädyttiin ko. ratkaisuun.Soitin useaan korjauspaikkaan , ja kaikissa diagnoosi oli samantapainen , eli joku eteenpäinvaihteen kytkinpakka luistaa tai momentinmuunnin vika.Itselläni tuo vika tuli päälle siis ainoastaan ylivaihteella , joten tuntematta sen paremmin vaihteiston rakennetta olettaisin , että ylivaihteen kytkinpakka (tai mikä se nyt sitten oikealta nimeltään onkaan) luisti.Kustannuksista sen verran , että halpaa lystiähän tuo automaatti Fordin pito on.Alunperin kustannusarvio VAIHTEISTO remontille sisältäen momentinmuuntimen kunnostuksen oli alkaen 1,5k€.Vaihtovaihteisto ja momentinmuuntimen kunnostus olikin sitten hieman kalliimpi vaihtoehto.Vaihteiston irroitus ja takaisinlaitto maksaa sekin jotain riippuen tietysti siitä pystyykö itse tekemään moisen operaation vai onko se teetettävä jossain.Huono hommahan tuossa on se , että auto halvaantuu siihen paikkaan , koska apurunko on irroitettava ja jos sitä ei laita takaisin ja kasaa pyöränripustuksia uudelleen yms. niin auto on niillä sijoillaan kunnes se laatikko on taas paikallaan.Niin ja semmoinen juttu tuli ilmi , että kyllä se irroitusoperaatio tarvii melkeinpä kunnollisen nosturin.Rasvamontun päällä homma ei oikein luonnistu.Autokorjaamolla irroitus + kasaus kesti n.12 tuntia , joten siitä voi laskea ne kustannukset.Että tällänen vuodatus...onkohan Mondeomies saanut jo Fordinsa liikenteeseen?
- Mondeomies
- Viestit: 661
- Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
- Paikkakunta: Perniö, Salo
juu. liikkeessä on. luovutin kesken kaiken ja putsasin vaan liittimet ja ostin motonetista sellaista maattiöljyä mikä on tarkoitettu +100000km ajetulle askille. ei luista enää yhtään niin paljon. o/d valo on myös pysynyt sammuksissa. seuraava keskisuomen matka kertoo lisää...duratec V6 kirjoitti:No se varsinainen vika ei koskaan tullut varmasti minun tietooni , koska autoon laitettiin korjattu vaihtolaatikko.Alunperin piti tämä viallinen(joka autossa siis oli kiinni)laatikko ottaa irti ja korjata , mutta yhteensattumien summana päädyttiin ko. ratkaisuun.Soitin useaan korjauspaikkaan , ja kaikissa diagnoosi oli samantapainen , eli joku eteenpäinvaihteen kytkinpakka luistaa tai momentinmuunnin vika.Itselläni tuo vika tuli päälle siis ainoastaan ylivaihteella , joten tuntematta sen paremmin vaihteiston rakennetta olettaisin , että ylivaihteen kytkinpakka (tai mikä se nyt sitten oikealta nimeltään onkaan) luisti.Kustannuksista sen verran , että halpaa lystiähän tuo automaatti Fordin pito on.Alunperin kustannusarvio VAIHTEISTO remontille sisältäen momentinmuuntimen kunnostuksen oli alkaen 1,5k€.Vaihtovaihteisto ja momentinmuuntimen kunnostus olikin sitten hieman kalliimpi vaihtoehto.Vaihteiston irroitus ja takaisinlaitto maksaa sekin jotain riippuen tietysti siitä pystyykö itse tekemään moisen operaation vai onko se teetettävä jossain.Huono hommahan tuossa on se , että auto halvaantuu siihen paikkaan , koska apurunko on irroitettava ja jos sitä ei laita takaisin ja kasaa pyöränripustuksia uudelleen yms. niin auto on niillä sijoillaan kunnes se laatikko on taas paikallaan.Niin ja semmoinen juttu tuli ilmi , että kyllä se irroitusoperaatio tarvii melkeinpä kunnollisen nosturin.Rasvamontun päällä homma ei oikein luonnistu.Autokorjaamolla irroitus + kasaus kesti n.12 tuntia , joten siitä voi laskea ne kustannukset.Että tällänen vuodatus...onkohan Mondeomies saanut jo Fordinsa liikenteeseen?
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 20 Heinä 2007 10:37
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Outo juttu että en huomaa että laatikko luistaisi ollenkaan mutta valo se vaan jaksaa vilkutella. No, huomenna vikakoodien lukuun ja katsellaan sitten lisää.
Joka tapauksessa ajattelin tilailla rapakon takaa venttiilikoneiston (rebuilt with Sonnax parts) ja erillisen öljynjäähdyttimen. Ne paikalleen ja uudet öljyt sisään. Jos momentinmuunnin ei ole vielä kärähtänyt, niin pitäis sen jälkeen toimia hyvin.
Joka tapauksessa ajattelin tilailla rapakon takaa venttiilikoneiston (rebuilt with Sonnax parts) ja erillisen öljynjäähdyttimen. Ne paikalleen ja uudet öljyt sisään. Jos momentinmuunnin ei ole vielä kärähtänyt, niin pitäis sen jälkeen toimia hyvin.
-
- Viestit: 38
- Liittynyt: 21 Marras 2006 18:52
- Paikkakunta: Kuusankoski
Juu en sitä luistamista huomannut minäkään , mutta Voortti huomasi.Ja sen jälkeen se vaihteitten vaihto oli vähän ruovimpaa.Kyllähän sillä olis pärjännyt , mutta ajattelin , että kohta hajoaa jotain muuta , jos parinkymmenen kilometrin ajon jälkeen vaihtaminen on "halolla selkään" meininkiä.Nyt vaan toivotaan kädet ristissä , että toimisi jonkin aikaa.Ja siitä momentinmuuntimesta , että jos on kerrankin päässyt sutasemaan "tyhjää" , niin on entinen (näin asian käsitin).
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 20 Heinä 2007 10:37
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Joopa joo. Eli P0741 koodia pukkas meikäläiseltäkin.
duratec V6: Minne se sun vanha laatikkosi joutui? Onko jossakin nurkissa lojumassa?
Edit: Lisäksi näytti myös koodia P1131, joka viittaa ongelmaan lambda-anturissa. Tai sitten pakosarja vuotaa. Korjataan nyt kuitenkin tämä ensin ja katsotaan sitten tuota vaihteisto-ongelmaa uudelleen.
duratec V6: Minne se sun vanha laatikkosi joutui? Onko jossakin nurkissa lojumassa?
Edit: Lisäksi näytti myös koodia P1131, joka viittaa ongelmaan lambda-anturissa. Tai sitten pakosarja vuotaa. Korjataan nyt kuitenkin tämä ensin ja katsotaan sitten tuota vaihteisto-ongelmaa uudelleen.
-
- Viestit: 38
- Liittynyt: 21 Marras 2006 18:52
- Paikkakunta: Kuusankoski
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 20 Heinä 2007 10:37
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
-
- Viestit: 38
- Liittynyt: 21 Marras 2006 18:52
- Paikkakunta: Kuusankoski
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 20 Heinä 2007 10:37
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Törmäsin tänään mielenkiintoiseen viestiketjuun haeskellessani tietoa tuosta P0741 vikakoodista:
http://www.fordmondeo.org/forum/showtop ... 5630/tp/1/
Ensimmäisessä viestissä mainitut oireet ovat täsmälleen samat kun allekirjoittaneella. Syynä oli viallinen pumppu. Toki se ei takaa että itse vika olisi mulla sama, mutta tuossa tapauksessa voisi selvitä melkoisesti halvemmalla kuin mitä tehdaskorjatun laatikon hankkiminen kustantaa.
Pitänee käydä tässä joku päivä tuossa parin kilometrin päässä Nätkiniltä kyselemässä mitä mieltä se asiasta on. Tuo valon vilkkuminen ketuttaa niin paljon että pian lähtee joka tapauksessa laatikko irti autosta.
http://www.fordmondeo.org/forum/showtop ... 5630/tp/1/
Ensimmäisessä viestissä mainitut oireet ovat täsmälleen samat kun allekirjoittaneella. Syynä oli viallinen pumppu. Toki se ei takaa että itse vika olisi mulla sama, mutta tuossa tapauksessa voisi selvitä melkoisesti halvemmalla kuin mitä tehdaskorjatun laatikon hankkiminen kustantaa.
Pitänee käydä tässä joku päivä tuossa parin kilometrin päässä Nätkiniltä kyselemässä mitä mieltä se asiasta on. Tuo valon vilkkuminen ketuttaa niin paljon että pian lähtee joka tapauksessa laatikko irti autosta.
-
- Viestit: 38
- Liittynyt: 21 Marras 2006 18:52
- Paikkakunta: Kuusankoski
Juu kyselin minäkin silloin mm. Nätkiniltä mielipidettä.Vaikutti mukavalta hepulta ja kiinnostuneelta asian suhteen , mutta en sitten korjauttanut siellä , koska aikataulu olisi taas venähtänyt pitkän välimatkan takia(antoi muuten hieman pienemmän kustannusarvion kuin muut).Noi pumppuongelmat taisi koskettaa vähän aikaisempia vuosimalleja käsittääkseni(itsellä siis -99).Niissä oli joku tiiviste joka hajosi.Myöhempiin vuosimalleihin muutettu pumpun mallia?
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 20 Heinä 2007 10:37
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Pumpun malli (tai pelkkä tiiviste?) tais muuttua vuodesta 97 eteenpäin. Mutta tuossa linkittämässäni viestiketjussa oli kyse vuoden 98 autosta, jossa siis pitäisi olla nuo päivitellyt palikat. Mulla myös tuo vm 98.
Nyt on pakko hiukan päästää höyryjä pihalle:
Aika herkkua on ollu voortin omistaminen. Ostin auton reilut pari viikkoa sitten. Koeajolla ei tietoakaan mistään vioista. Myyjä kyllä kertoi tuosta o/d-valoasiasta, mutta en osannut arvata kuinka veemäistä on ajella sen vilkkuessa. Myöhemmin alkoi airbag valo vilkkumaan (4 välähdystä), jonka sain poistettua putsailemalla keltaista liitintä ratin takaa. Kaksi päivää kului niin taas vilkuttelee airbag.
Ja valoshowta täydentää sopivasti tuo bensavalo, joka meikäläisen kaasujalalla syttyy melko tiheään, vaikka en ihan vitosella ole tankilla käynytkään 8)
Kaiken kukkuraksi edellispäivänä se vesipumppu sitten laukesi. Edellisillä omistajilla 156 tkm takana, ja mulla alle 500 km ja silloin se päättää sanoa sopimuksen irti. Otti melkoisesti luontoon odotella kaveria hinaamaan tuolla tien varressa. Onneksi pysähdyin riittävän nopeasti ettei ehtinyt lämmöt nousta liikaa. Nyt on motonetistä hankittu metallisiipinen vesipumppu paikallaan ja meno jatkuu.
Aikaisemmin Honda Accordin ja pari Nissania omistaneena en ole ihan tällaiseen tottunut
Periksi ei kuitenkaan anneta, on auto sen verran makoisa ajettavuudeltaan ja ulkonäöltään!
Nyt on pakko hiukan päästää höyryjä pihalle:
Aika herkkua on ollu voortin omistaminen. Ostin auton reilut pari viikkoa sitten. Koeajolla ei tietoakaan mistään vioista. Myyjä kyllä kertoi tuosta o/d-valoasiasta, mutta en osannut arvata kuinka veemäistä on ajella sen vilkkuessa. Myöhemmin alkoi airbag valo vilkkumaan (4 välähdystä), jonka sain poistettua putsailemalla keltaista liitintä ratin takaa. Kaksi päivää kului niin taas vilkuttelee airbag.
Ja valoshowta täydentää sopivasti tuo bensavalo, joka meikäläisen kaasujalalla syttyy melko tiheään, vaikka en ihan vitosella ole tankilla käynytkään 8)
Kaiken kukkuraksi edellispäivänä se vesipumppu sitten laukesi. Edellisillä omistajilla 156 tkm takana, ja mulla alle 500 km ja silloin se päättää sanoa sopimuksen irti. Otti melkoisesti luontoon odotella kaveria hinaamaan tuolla tien varressa. Onneksi pysähdyin riittävän nopeasti ettei ehtinyt lämmöt nousta liikaa. Nyt on motonetistä hankittu metallisiipinen vesipumppu paikallaan ja meno jatkuu.
Aikaisemmin Honda Accordin ja pari Nissania omistaneena en ole ihan tällaiseen tottunut

Periksi ei kuitenkaan anneta, on auto sen verran makoisa ajettavuudeltaan ja ulkonäöltään!
- Mondeomies
- Viestit: 661
- Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
- Paikkakunta: Perniö, Salo
vieläkö airbag-valo vilkkuu? penkin alla on lisää liittimiä joita putsataPohjanpoika kirjoitti:Pumpun malli (tai pelkkä tiiviste?) tais muuttua vuodesta 97 eteenpäin. Mutta tuossa linkittämässäni viestiketjussa oli kyse vuoden 98 autosta, jossa siis pitäisi olla nuo päivitellyt palikat. Mulla myös tuo vm 98.
Nyt on pakko hiukan päästää höyryjä pihalle:
Aika herkkua on ollu voortin omistaminen. Ostin auton reilut pari viikkoa sitten. Koeajolla ei tietoakaan mistään vioista. Myyjä kyllä kertoi tuosta o/d-valoasiasta, mutta en osannut arvata kuinka veemäistä on ajella sen vilkkuessa. Myöhemmin alkoi airbag valo vilkkumaan (4 välähdystä), jonka sain poistettua putsailemalla keltaista liitintä ratin takaa. Kaksi päivää kului niin taas vilkuttelee airbag.
Ja valoshowta täydentää sopivasti tuo bensavalo, joka meikäläisen kaasujalalla syttyy melko tiheään, vaikka en ihan vitosella ole tankilla käynytkään 8)
Kaiken kukkuraksi edellispäivänä se vesipumppu sitten laukesi. Edellisillä omistajilla 156 tkm takana, ja mulla alle 500 km ja silloin se päättää sanoa sopimuksen irti. Otti melkoisesti luontoon odotella kaveria hinaamaan tuolla tien varressa. Onneksi pysähdyin riittävän nopeasti ettei ehtinyt lämmöt nousta liikaa. Nyt on motonetistä hankittu metallisiipinen vesipumppu paikallaan ja meno jatkuu.
Aikaisemmin Honda Accordin ja pari Nissania omistaneena en ole ihan tällaiseen tottunut![]()
Periksi ei kuitenkaan anneta, on auto sen verran makoisa ajettavuudeltaan ja ulkonäöltään!

ne on turvavöiden esikiristimien liittimet ja sama valo palaa kuin airbagissa. jos liittimissä on likaa tai jos on tullut nakeltua penkin alle kamaa niin liittimet on voinut irrota.
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 20 Heinä 2007 10:37
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Myös kaikki liittimet penkin alta on putsattu. Muistaisin lukeneeni jostain, että jos vika on noissa esikiristimien liittimissä, valo vilkuttaa viisi kertaa. Kun taas tuo neljä kertaa viittasi kuskin puolen airbagin häiriöön. Pitää ottaa oikein ratista irti tuo bagi ja putsata sekin liitin sieltä ratin sisältä.Mondeomies kirjoitti:vieläkö airbag-valo vilkkuu? penkin alla on lisää liittimiä joita putsata![]()
ne on turvavöiden esikiristimien liittimet ja sama valo palaa kuin airbagissa. jos liittimissä on likaa tai jos on tullut nakeltua penkin alle kamaa niin liittimet on voinut irrota.
Kävin eilen sitten siellä Nätkinin juttusilla ja tultiin siihen lopputulokseen että ensin asennetaan TransGo:n shift kit venttiilikoneistoon jos vaan saan sen koneiston irti ilman koko laatikon irroitusta. Sen jälkeen katsellaan tilannetta uudelleen. Jos ei siitä parane, niin koko laatikko irti ja hieman suurempaa remonttia. Tuo shift kit maksaa asennettuna siinä 250 euron paikkeilla. Koko laatikon remppa hieman vajaa 1500 euroa.
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 20 Heinä 2007 10:37
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Nyt on homma mennyt sen verran eteenpäin että tänä viikonloppuna tuli irrotettua venttiilikoneisto laatikosta ja huomenna vien sen laitettavaksi. Melkoinen hommahan tuo oli. Vaihteistoöljyt piti tietenkin valuttaa pois, samoin jäähdytysnesteet. Akku ja sen teline piti irrottaa. Samoin vesipumppu, termostaattikotelo ja monta vesiletkua tuli irrotettua. Lisäksi otin ilmansuodatinkotelon pois lisätilan saamiseksi. Silti oli tosi ahdasta työskennellä.
Aikaisemmin tuli hommattua myös se lisäjäähdytin vaihteistoöljyille, jonka asentelen sillä välin kun vent.koneisto on Nätkinillä.
Voisin tässä joku päivä vielä laittaa muutamia valokuvia tänne esille tuosta venttiilikoneiston irrotuksesta kun kerran tuli muutamia kuviakin otettua.
Aikaisemmin tuli hommattua myös se lisäjäähdytin vaihteistoöljyille, jonka asentelen sillä välin kun vent.koneisto on Nätkinillä.
Voisin tässä joku päivä vielä laittaa muutamia valokuvia tänne esille tuosta venttiilikoneiston irrotuksesta kun kerran tuli muutamia kuviakin otettua.
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 20 Heinä 2007 10:37
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Laitan kyllä kaikki tänne näkyviin. Saa nyt nähdä korjaantuuko tuo vika edes. Jos ei korjaudu, niin periaatteessa turhaa työtä on tehty, koska laatikko pitää sitten ottaa kokonaisuudessaan pois. Noin viikon kuluttua ollaan viisaampia. Olen kyllä todella tyytyväinen jos näin pienellä vaivalla korjaantuu.