Sivu 2/3
Lähetetty: 16 Helmi 2005 23:03
Kirjoittaja samiharju
Mulle ei selvinnyt onko viskolukolla ja Haldexilla jotain eroa? kun tuntuis että puhutaan samasta asiasta..
Lähetetty: 16 Helmi 2005 23:06
Kirjoittaja VesQ
Haldex ??
Lähetetty: 16 Helmi 2005 23:08
Kirjoittaja samiharju
niin siis 4wd autoissa käytetään etu/taka vedon suhteen "lukkona" haldexia.
löytyi muuten kitkalukosta hyvä poksautuskuva
täältä.
Lähetetty: 17 Helmi 2005 08:37
Kirjoittaja VesQ
Tuostahan näkee hyvin miten toimii, näyttäisi jotenkin tutulta tuo "kytkinlevy-asetelma", kuin suoraan sutsuki pv:n kytkinpaketti
Näin mietiskelymielessä pystyisiköhän tee-se-itse-koneistaja tekemään tuollaisen lukon, esim jos jostain vaikkapa moposta löytyisi sopivan kokoiset kytkinlevyt, ei tuo niin mahdottomalta näytä jos kerran onnistuu auton laatikon välityksienkin/rattaiden sorvaus/jyrsiminen
Lähetetty: 17 Helmi 2005 16:10
Kirjoittaja samiharju
eihän se mikään maailman kummallisin temppu ois tehdä. varmaan joku tehnytkin joskus?
Lähetetty: 17 Helmi 2005 18:55
Kirjoittaja WSE
Kartiolukko lienee helpompi koneistaa?
Olen kuullut myös semmoisesta virityksestä että oli hitsattu anglian tasauspyörästön pikkurattaat umpikoteloon, siis tiiviiseen, laitettu proppu siihen ja prässillä täyteen silikoonia. Kuulemma suti kummallakin renkalla eikä ahdistanut käännöksissä. Eri asia sitten kuinka hyvin tämä tosipaikassa pitää...
Lähetetty: 17 Helmi 2005 19:46
Kirjoittaja VesQ
... ja kuinka pitkäikäinen ...
Lähetetty: 17 Helmi 2005 22:04
Kirjoittaja samiharju
niin eli siis mukailtu viskolukkoa..
Lähetetty: 18 Helmi 2005 15:32
Kirjoittaja timppaanen
mikähän lukko tää ny on -90 scorpista
kuva 1 lukko 7.5"
kuva 2 lukko 7.5"
Lähetetty: 18 Helmi 2005 15:51
Kirjoittaja p3
ei kai siinä mitään lukkoa ole.
mistä päättelet että ois lukko

Lähetetty: 18 Helmi 2005 16:39
Kirjoittaja samiharju
eihän tuossa lukkoa ole.
Lähetetty: 18 Helmi 2005 17:14
Kirjoittaja timppaanen
kyllä muuten on
renkaat pyörii samaan suuntaan ko pyörittää toista, jättää yhtä pitkät mustat raidat tiehen
Lähetetty: 18 Helmi 2005 18:59
Kirjoittaja VesQ
No teeppäs silleen että nostat perän ylös ja pyydät kaveria pitämään toisesta renkaasta kiinni niin että se ei pääse pyörimään. Itse otat toisesta renkaasta kiinni ja pyörität ---> veikkaan että pyörii (vaihde tietysti vapaalle) tai sitten pistät pykälän päälle ja pyörität toista rengasta niin toinen pyörii vastakkaiseen suuntaan
Itse en ainakaan saa tuosta kuvasta tekemälläkään lukkoa eli ihan tavallinen tasauspyörästö
Tai teeppä silleen että ajat auton silleen sopivasti asfaltin ja jään reunalle siten että toinen takapyörä on asfaltilla ja toinen jäällä, ja siitä lähdet vähän reippaammin liikkeelle niin veikkaan että jään päällä oleva rengas vaan sutii

Lähetetty: 18 Helmi 2005 19:25
Kirjoittaja timppaanen
VesQ kirjoitti:No teeppäs silleen että nostat perän ylös ja pyydät kaveria pitämään toisesta renkaasta kiinni niin että se ei pääse pyörimään. Itse otat toisesta renkaasta kiinni ja pyörität ---> veikkaan että pyörii (vaihde tietysti vapaalle) tai sitten pistät pykälän päälle ja pyörität toista rengasta niin toinen pyörii vastakkaiseen suuntaan
tota perä ylhäällä hommaa on testattu toinen rengas lähtee pyörimään samaan suuntaan.
ja sillon ko oli perä pöydällä koitettiin pitää kardaanin laipasta kiinni niin ei saanu pyöritettyy käsin vetäreita erisuuntiin
Lähetetty: 18 Helmi 2005 19:32
Kirjoittaja p3
nuista kuvistahan näkee ihan selvästi että tasauspyörästö on pyöriny, tuo akseli on kyllä vähän paksun näkönen, oisko kuvia muista kulmista

Lähetetty: 18 Helmi 2005 19:34
Kirjoittaja timppaanen
p3 kirjoitti:nuista kuvistahan näkee ihan selvästi että tasauspyörästö on pyöriny, tuo akseli on kyllä vähän paksun näkönen, oisko kuvia muista kulmista

muistaakseni ei oo muita kuvia, en oo ihan varma. pitää koittaa kattoa
Lähetetty: 18 Helmi 2005 19:39
Kirjoittaja timppaanen
ei löyny muutaku päältä päin mutta tästä ei kyllä varmaan saa mitään uutta selville
http://photobucket.com/albums/v375/timp ... IM0754.jpg
Lähetetty: 18 Helmi 2005 20:46
Kirjoittaja VesQ
Mutta jokatapauksessa siinä ei minun mielestä ole lukkoa eikä mitään lukkoon viittaavaakaan
Kyllähän se pikkurattaiden akseli varmaan kuuluukin olla aika paksu
Olisikohan esim niiden pikkurattaiden "laakerit" leikanneet kiinni ja siksi ei pyöri käsin tai jotain muuta vastaavaa
Lähetetty: 18 Helmi 2005 20:57
Kirjoittaja timppaanen
VesQ kirjoitti:Mutta jokatapauksessa siinä ei minun mielestä ole lukko eikä mitään lukkoon viittaavaakaan, kyllähän se pikkurattaiden akseli varmaan kuuluukin olla aika paksu
Olisikohan esim niiden pikkurattaiden "laakerit" leikanneet kiinni ja siksi ei pyöri käsin tai jotain muuta vastaavaa
en usko tohon kiinni leikkaamiseen
mitä lukkoa tyyppiä scorppiohin on saanu optiona

Lähetetty: 18 Helmi 2005 23:50
Kirjoittaja ZyaS
WSE kirjoitti:Kartiolukko lienee helpompi koneistaa?
Olen kuullut myös semmoisesta virityksestä että oli hitsattu anglian tasauspyörästön pikkurattaat umpikoteloon, siis tiiviiseen, laitettu proppu siihen ja prässillä täyteen silikoonia. Kuulemma suti kummallakin renkalla eikä ahdistanut käännöksissä. Eri asia sitten kuinka hyvin tämä tosipaikassa pitää...
On muuten ihan pelittävä "lukko". Itse olen testannut mutta en kylläkään anglian perää. On paljon parempi ajaa kun kemppilukko eikä paikaltaan lähtiessä häviä oikeastaan yhtään. Eikä sen tarvii hirveen tiivis olla kun on roiskevoitelu yleensä... Nii ja jos joku kokeilee niin ei kannata pistää mitään kirkasta silikoonia vaan aitoa sikaflexin tavaraa, mitähän se nyt onkaan numeroltaan.
Lähetetty: 19 Helmi 2005 00:00
Kirjoittaja p3
mitekäs se nyt siis toimii, liimaa pikkuvetopyörien sisäpinnatyhteen

Lähetetty: 19 Helmi 2005 00:10
Kirjoittaja ZyaS
p3 kirjoitti:mitekäs se nyt siis toimii, liimaa pikkuvetopyörien sisäpinnatyhteen

joo. periaatteessa kuin kemppilukko mutta kun tiivistysmassa on joustavaa niin sallii mutkissa pyörien eri nopeudet mutta kun ajetaan suoraan niin estää kuitenken pyörimästä pyöriä eri vauhtia. kuvat kertois taas enemmän ku tuhat sanaa...
Lähetetty: 19 Helmi 2005 00:15
Kirjoittaja p3
no otetaanpa semmonen esimerkki että toinen pyörä jostain syystä jämähtää jumeksukseen ja toinen sitte pyörii 1 kaasupohjassa niin mitä sielä tapahtuu eli miten se silikoni joustaa.
Lähetetty: 19 Helmi 2005 00:28
Kirjoittaja ZyaS
"lukon" pitävyys riippuu tietenkin kuinka paljon on kilometrejä takana, perän pikku pyörät hakkaavat silikonin lopulta mössöksi.
mutta kunnolla kuivunut uusi "lukko" pitää varmaankin noin 90% että jos esim. toinen pyörä menee täysin jumiin niin moottori sammuu ennenkö "lukko" luistaa.Silikoni menee niin pieniksi "murusiksi" lopulta että se mahtuu menemään rattaiden hampaiden välistä. toi systeemi ei vaan sovi oikeen siviili autoon kun se massa ei kestä siellä perässä kovin montaa kymmentä kilometriä, ehkä jonkun 70km
mutta jääradalle tai vastaavaan on ihan hyvä. jos saisin värkättyä kohta puoliin jonkun näköset kotisivut niin voisin pistää kuvia.
Lähetetty: 19 Helmi 2005 00:33
Kirjoittaja p3
eihän siinä jääradalla ajoa varten ole mitään järkeä, ei kempistä jäällä ole haittaa.
jos koneessa on tehoa niin se silikoni ei kyllä vastaan pane, alkuperäset vetaritkin napsahtelee boorin juuresta poikki hitsi lukolla epätasaisen kitkan antavalla alustalla.