Sivu 2/3
Lähetetty: 05 Helmi 2007 15:52
Kirjoittaja tursas
tomipee kirjoitti:Mulla taas 2.0doch kaasari, kylmänä kun käynnistää tarvii pitää kokoajan kytkin pohjassa, jos laitat vapaalle se sammuu, tosin vapaallakin pysyy jos pumppaa kaasua
Mikäli ymmärsin oikein tomipee, olit just ostanu ton Sierran, ootkos lukenu käyttöohjekirjan kohdan kylmäkäynnistys vai olikos kirjaa mukana ollenkaan....kaasu painetaan rauhallisesti pohjaan ja jalka otetaan pois kaasulta, sitten starttaus...jne. ja hakuun sana automaattiryyppy....tää on just tätä, kaasarit on säädetty ja viritetty kesähelteillä ja ku talvi tulee ollaan ihmeissään...

Lähetetty: 05 Helmi 2007 16:13
Kirjoittaja Riesa2.0
tomipee kirjoitti:Mulla taas 2.0doch kaasari, kylmänä kun käynnistää tarvii pitää kokoajan kytkin pohjassa, jos laitat vapaalle se sammuu, tosin vapaallakin pysyy jos pumppaa kaasua
Vaihteisto öljyt on jäykät, ihan normaali käytöstä vanhoilta autoilta. Pitää opetella varovasti narraamalla nostamaan se kytkin ylös

Lähetetty: 06 Helmi 2007 10:52
Kirjoittaja Juppee
Hakua ku käytän käyntiongelmiin, niin aina törmään pelkkään automaattiryyppyyn, ja se EI ole mun Sierrassa ongelmana.
Toivottavasti tästä ketjusta löytyy "Guru" myös mun Sierran tyhjäkäynyti ongelmaan?
Käyntiongelma mun autossa (ohc 2.0 Sierra -86) toisinpäin ku tässä ketjussa. Eli kylmänä (ryyppy päällä) käy nätisti, mutta lämpimänä (ryyppy off) tyhjäkäynti tippuu aivan liian alas. En tiedä käykö kuumana enää kolmella, vaiko kaikilla neljällä, mutta tyhjäkäyntikierrokset tippuu niin alas, että käynti on kuin vanhassa 2-tahti vehkeessä.
Sierra jopa pomppas katsastuksessa pakokaasupäästöistä kyseisen ongelman vuoksi. Ja kaasari on se sähköohjattu (2.0) Weber DFTH.
Tyhjäkäyntipiiri on siis sähköohjattu? Missä tuo "ohjausboxi" sijaitsee?
Kumpaa alan syyttämään, boxia vai kaasaria?? Vai vaihdanko molemmat?
Ongelma ilmenee ainoastaan tyhjäkäynnillä, kierroksilla auto pelaa ihan nätisti. Imuvuotoja ei pitäisi olla, nokka on uusi, ja piuhat tulpat ym syttyhilut uusittu.
Ongelman ratkaisijalle luvassa pullakaffeet ABC.llä.
Ja osto/myynti palstalta löytyy ostoilmoitus DFTH kaasarista...
Neuvoja ja tarjouksia odotellessa
Ja modet voi heittää tän postauksen muualle, jos menee OT.n puolelle...
Lähetetty: 06 Helmi 2007 12:27
Kirjoittaja Jukka T
1. Onko imuilman esilämmitys kunnossa?
2. Onko Juppee:lla käsiryyppy, vai mistä voi varmasti tietää, ettei ongelma ole automaattiryypyssä? Ongelma kun voi olla muukin, kuin ettei mene päälle/pois.
Lähetetty: 06 Helmi 2007 12:39
Kirjoittaja Juppee
Jukka T kirjoitti:
1. Onko imuilman esilämmitys kunnossa?
2. Onko Juppee:lla käsiryyppy, vai mistä voi varmasti tietää, ettei ongelma ole automaattiryypyssä? Ongelma kun voi olla muukin, kuin ettei mene päälle/pois.
1. En tiedä oliko 1. kysymys myös mulle, mutta omassani on ainakin se flexiputki pakosarjasta putsariin paikoillaan.
2. Ei oo käsiryyppy, vaan sähköinen (toiminta tarkastettu). Ja auto käy nimenomaan nätisti niin kauan ku ryyppy ON päällä, sen jälkeen tippuu kierrokset rajusti (ja yksi sylinteri? pois pelistä).
Lähetetty: 06 Helmi 2007 16:09
Kirjoittaja tursas
Pirullisia nää tyhjäkäyntiongelmat, mulla tossa yhessä toisessa autossa oli semmonen(rupes sammuu ku otti jalan pois kaasulta) ja ei siinä siihen hätään auttanu muu kuin kiristää pikkasen kaasuvaijeria, siinä sitä pysty kiristää sieltä kaasupolkimesta, en tiedä miten on Sierrassa, ei taida onnistua vaan pitäis kiristää kaasarin päästä, en nyt muista missä se vika silloin lopullisesti oli....nää on aina tämmösiä hätäratkaisuja....mutta toimii heti.
nimim. "Ongelman ratkaisijalle luvassa pullakaffeet ABC.llä"
Lähetetty: 06 Helmi 2007 17:23
Kirjoittaja Jukka T
Juppee kirjoitti:2. Ei oo käsiryyppy, vaan sähköinen (toiminta tarkastettu). Ja auto käy nimenomaan nätisti niin kauan ku ryyppy ON päällä, sen jälkeen tippuu kierrokset rajusti (ja yksi sylinteri? pois pelistä).
Onko tarkistettu, että menee päälle ja lähtee pois, vai onko tarkastettu, ettei esim. jää vähän päälle tai ei mene kokonaan päälle?
No, tuli vaan muuan omasta säätely-yrityksestä mieleen sellainen vaihtoehto, että ryyppy jää vähän makaamaan päälle ja lämmin kone on sitten säädetty sen mukaan. Toimii ihan ok lämpimällä ja kylmälläkin, niin kauan kun ryyppy on enemmän päällä, mutta kun ryyppy tippu pois, niin seos jää laihalle.
Onko oireet pahentuneet kovemmilla pakkasilla vai onko niitä ollut jo nollakeleillä?
Riippuko oireiden ilmeneminen nimenomaan ryypyn toiminnasta vai vaikuttaako joku muu seikka alkamishetkeen (esim. tuleeko vika kovalla pakkasella päälle nopeammin vai hitaammin, kuin nollakeleillä)?
Lähetetty: 06 Helmi 2007 19:02
Kirjoittaja Juppee
JukkaT kirjoitti:
Onko oireet pahentuneet kovemmilla pakkasilla vai onko niitä ollut jo nollakeleillä?
Ei vaikuta kelit mitenkään...
Tai no jos oikein pilkkua fiilaa, niin nyt pakkasilla kylmänä käy erittäin nätisti.
Ja ryypyn asennosta en tiedä mitään absoluuttista totuutta (kokonaan päälle / kokonaan pois), mutta väittäisin kuitenkin toimivaksi...
Lähetetty: 07 Helmi 2007 08:20
Kirjoittaja Jukka T
Ilmaantuiko vika yhtäkkiä vai tuliko vähitellen?
Mitä vikaa päästöissä oli (katsastuksessa)?
Lähetetty: 07 Helmi 2007 08:47
Kirjoittaja tursas
Juppee kirjoitti:
Ja ryypyn asennosta en tiedä mitään absoluuttista totuutta (kokonaan päälle / kokonaan pois), mutta väittäisin kuitenkin toimivaksi...
Ilmanputsarin kansi pois edestä...
Ryyppy päällä, kylmä kone = läppä melkein kiinni, siihen rakoon mahtuu 4-5 mm poranterä.
Ryyppy pois, lämmin kone = läppä ihan auki, pystysuorassa.
Mä oon kattonu vierestä kun pakokaasutestin jälkeen korjaamon pitäjä sanoi, että "tää kaasari on säädetty päin v-ttua" ja rupes ruuvaamaan sitä uudelleen viittimättä edes irrottaa ilmanputsarin kantta, että olis huomannu, että ryyppy oli kokoajan päällä (jousi poikki).

Lähetetty: 08 Helmi 2007 11:28
Kirjoittaja MikaPoika
Mul ei ryyppyä ollenkaan ku teki niin että kylmänä käy hyvin ja lämpimänä kierrokset 2.5 donaa

( mikäs siin?
Lähetetty: 09 Helmi 2007 12:54
Kirjoittaja Juppee
Tämä kuumana kolmella käyvän Sierran kohtalo ratkesi itsestään, eli katsastamaton Sierra lähes vietiin käsistä
Kiitoksia asiaa pohtineille, erityisesti
Markukselle (en nyt just saa nickiä mieleeni).
Pihaan jäi vielä 2 amerikan foordia, joten ehkä näemmä täällä myös jatkossa...
Sierran Sytytysjärjestelmä
Lähetetty: 11 Helmi 2007 19:48
Kirjoittaja |Markus|
Hei jos joku tietää ni mikä on sierra 1.6 tulppien johtojen järjestys?? ku toimii mut ei käy kaikilla. ei irtoo tehoja ja on epätasanen käyntiääni. ihan ku mikäkin höyryjuna

Re: Sierran Sytytysjärjestelmä
Lähetetty: 11 Helmi 2007 20:26
Kirjoittaja Riesa2.0
|Markus| kirjoitti:Hei jos joku tietää ni mikä on sierra 1.6 tulppien johtojen järjestys?? ku toimii mut ei käy kaikilla. ei irtoo tehoja ja on epätasanen käyntiääni. ihan ku mikäkin höyryjuna

1-3-4-2 ja
täältä löytyy vielä paremmin kerrottuna.
Lähetetty: 11 Helmi 2007 22:03
Kirjoittaja |Markus|
itse asiassa se on 1-2-4-3! sain just äske toimiin oman 1.6 sierran tolla. ei toiminu meinaan 1-3-4-2..
Lähetetty: 11 Helmi 2007 23:00
Kirjoittaja tupu
|Markus| kirjoitti:itse asiassa se on 1-2-4-3! sain just äske toimiin oman 1.6 sierran tolla. ei toiminu meinaan 1-3-4-2..
Riippuu siitä kuinka päin kattoo. 8) vastapäivään katsottaessa se on noin.
Lähetetty: 12 Helmi 2007 15:59
Kirjoittaja Riesa2.0
tupu kirjoitti:
Riippuu siitä kuinka päin kattoo. 8) vastapäivään katsottaessa se on noin.
Mutta virranjakaja "pyörii" myötäpäivään
Edit: Tai sitten jako on yksinkertaisesti pielessä

Lähetetty: 12 Helmi 2007 19:27
Kirjoittaja |Markus|
virranjakajahan pyörii vastapäivään. mulla on ainakin nyt hyvin pelannu
Lähetetty: 12 Helmi 2007 20:35
Kirjoittaja kimmok
Automaatti ryyppy tarvii vaihtojänniteen joten ei aivan käy puolan johdosta ryöstää. Käsiryyppy niin ainaki pelaa niinku käyttäjä haluaa.
Lähetetty: 13 Helmi 2007 14:58
Kirjoittaja Riesa2.0
|Markus| kirjoitti:virranjakajahan pyörii vastapäivään.
Niin pyörii jos puhutaan jostain japseista, joissa virranjakaja on sijoitettu moottorin "takapuolelle" nokka-aksilan päähän (esim. 80-luvun lopun toyota, nissan ja mazda tulee näin aluksi mieleen), mutta sierrassa virranjakaja pyörii 100% varmuudella myötäpäivään, eli samaan suuntaan kuin kello käy! Jos et usko niin käy katsomassa, virranjakaja auki, vaihde päällä ja nyppäät sitä autoa keulasta eteenpäin ja katsot samalla sitä pyörrintä siellä niin näet tämän asian itsekkin

yksi vaihtoehto
Lähetetty: 18 Helmi 2007 00:03
Kirjoittaja olekki
Kokeillaan tätä. Tämä on vanheman Saab 900 yleinen ongelma. Eli moottori on saanut jossain vaiheessa liikaa lämpöä tai sit muuten vaan ventiili on haljennut. Kun auto on kylmä niin ventiilissä on ohivuoto ja se käy kolmella. Kun taas kone lämpiää niin ventiilikin samalla laajenee lämmöstä niin ohivuodot katoaa. No tämä on vain yksi vahtoehto.
Lähetetty: 26 Helmi 2007 21:03
Kirjoittaja Focus_2.0
Rupesin tuossa selailemaan vanhoja ketjuja tästä sähköisestä weberistä ja sen ryypystä. Moni sanoi, että ryypyn saa kytkettyä päälle/pois kun käyttää kaasua pohjassa. Ohjekirjasta joskus lukenut jotain kaasun painelemisesta. Itse olen kuitenkin aina käynnistänyt auton ilman mitään kaasun pumppailua. Ei väliä kuinka kylmä niin lähtee kerrasta käyntiin. Lämmitettynä sitten ei ollenkaan mutta lämpimäksi ajettuna ja uudelleen käynnistettynä käynnistyy normaalisti. Ilmeisesti ryyppy on päällä kylmänä käynnistettäessä vaikka kaasua ei painele. Tuskin auto muuten pakkasella käynnistyy.
Lähetetty: 27 Helmi 2007 08:24
Kirjoittaja tursas
Focus_2.0 kirjoitti:Moni sanoi, että ryypyn saa kytkettyä päälle/pois kun käyttää kaasua pohjassa. Ohjekirjasta joskus lukenut jotain kaasun painelemisesta.
...joo, toi on kuitenkin hyvä muistaa jos rupee sitä ryyppyä tutkimaan ja säätämään tai ihmettelee miksi se ei näytä kylmänä menevän päälle ollenkaan...

Lähetetty: 27 Helmi 2007 15:11
Kirjoittaja Riesa2.0
Viikonloppuna revin sierrasta koko ryyppy hässäkän pois kun ei se kerran toimi kunnolla.. Nyt ei enään savuta mustaa vaikka kaasuttelee paikallaan (niinkuin aikaisemmin) ja tuntuu muutenkin vetävän alakierroksilla paljon paremmin. Ja tyhjäkäynninkin uskalsi pudottaa sieltä vanhasta 1400rmp sinne 1000 paikkeille, ainut että aamulla käyntiin saamiseksi saa muutaman kerran startata ennenkuin lähtee

Tiedä sitten oliko vika siinä että se sähköjohto sille ryypylle oli "ryöstetty" puolalta vai mikä oli ongelmana, mutta kaikki mitä ryyppyyn liittyvää löysin niin sai lähteä:D
Lähetetty: 27 Helmi 2007 19:42
Kirjoittaja janzamar
No joo,sille ryypylle on oma anturi jossain apparin puolella kai..
ei varmasti toimi oikein jos on tuollaisesta paikasta rosvottu
