Sierra käy kolmella kylmänä!

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
tursas
Viestit: 4019
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tursas »

tomipee kirjoitti:Mulla taas 2.0doch kaasari, kylmänä kun käynnistää tarvii pitää kokoajan kytkin pohjassa, jos laitat vapaalle se sammuu, tosin vapaallakin pysyy jos pumppaa kaasua
Mikäli ymmärsin oikein tomipee, olit just ostanu ton Sierran, ootkos lukenu käyttöohjekirjan kohdan kylmäkäynnistys vai olikos kirjaa mukana ollenkaan....kaasu painetaan rauhallisesti pohjaan ja jalka otetaan pois kaasulta, sitten starttaus...jne. ja hakuun sana automaattiryyppy....tää on just tätä, kaasarit on säädetty ja viritetty kesähelteillä ja ku talvi tulee ollaan ihmeissään... :wink:
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

tomipee kirjoitti:Mulla taas 2.0doch kaasari, kylmänä kun käynnistää tarvii pitää kokoajan kytkin pohjassa, jos laitat vapaalle se sammuu, tosin vapaallakin pysyy jos pumppaa kaasua
Vaihteisto öljyt on jäykät, ihan normaali käytöstä vanhoilta autoilta. Pitää opetella varovasti narraamalla nostamaan se kytkin ylös :wink:
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
Juppee
Viestit: 4
Liittynyt: 05 Helmi 2007 14:59
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juppee »

Hakua ku käytän käyntiongelmiin, niin aina törmään pelkkään automaattiryyppyyn, ja se EI ole mun Sierrassa ongelmana.
Toivottavasti tästä ketjusta löytyy "Guru" myös mun Sierran tyhjäkäynyti ongelmaan?

Käyntiongelma mun autossa (ohc 2.0 Sierra -86) toisinpäin ku tässä ketjussa. Eli kylmänä (ryyppy päällä) käy nätisti, mutta lämpimänä (ryyppy off) tyhjäkäynti tippuu aivan liian alas. En tiedä käykö kuumana enää kolmella, vaiko kaikilla neljällä, mutta tyhjäkäyntikierrokset tippuu niin alas, että käynti on kuin vanhassa 2-tahti vehkeessä.
Sierra jopa pomppas katsastuksessa pakokaasupäästöistä kyseisen ongelman vuoksi. Ja kaasari on se sähköohjattu (2.0) Weber DFTH.
Tyhjäkäyntipiiri on siis sähköohjattu? Missä tuo "ohjausboxi" sijaitsee?
Kumpaa alan syyttämään, boxia vai kaasaria?? Vai vaihdanko molemmat?

Ongelma ilmenee ainoastaan tyhjäkäynnillä, kierroksilla auto pelaa ihan nätisti. Imuvuotoja ei pitäisi olla, nokka on uusi, ja piuhat tulpat ym syttyhilut uusittu.
Ongelman ratkaisijalle luvassa pullakaffeet ABC.llä.
Ja osto/myynti palstalta löytyy ostoilmoitus DFTH kaasarista...
Neuvoja ja tarjouksia odotellessa :roll:

Ja modet voi heittää tän postauksen muualle, jos menee OT.n puolelle...
Jukka T
Viestit: 115
Liittynyt: 16 Tammi 2007 12:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

1. Onko imuilman esilämmitys kunnossa?

2. Onko Juppee:lla käsiryyppy, vai mistä voi varmasti tietää, ettei ongelma ole automaattiryypyssä? Ongelma kun voi olla muukin, kuin ettei mene päälle/pois.
Juppee
Viestit: 4
Liittynyt: 05 Helmi 2007 14:59
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juppee »

Jukka T kirjoitti: 1. Onko imuilman esilämmitys kunnossa?

2. Onko Juppee:lla käsiryyppy, vai mistä voi varmasti tietää, ettei ongelma ole automaattiryypyssä? Ongelma kun voi olla muukin, kuin ettei mene päälle/pois.
1. En tiedä oliko 1. kysymys myös mulle, mutta omassani on ainakin se flexiputki pakosarjasta putsariin paikoillaan.

2. Ei oo käsiryyppy, vaan sähköinen (toiminta tarkastettu). Ja auto käy nimenomaan nätisti niin kauan ku ryyppy ON päällä, sen jälkeen tippuu kierrokset rajusti (ja yksi sylinteri? pois pelistä).
tursas
Viestit: 4019
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tursas »

Pirullisia nää tyhjäkäyntiongelmat, mulla tossa yhessä toisessa autossa oli semmonen(rupes sammuu ku otti jalan pois kaasulta) ja ei siinä siihen hätään auttanu muu kuin kiristää pikkasen kaasuvaijeria, siinä sitä pysty kiristää sieltä kaasupolkimesta, en tiedä miten on Sierrassa, ei taida onnistua vaan pitäis kiristää kaasarin päästä, en nyt muista missä se vika silloin lopullisesti oli....nää on aina tämmösiä hätäratkaisuja....mutta toimii heti. :roll:

nimim. "Ongelman ratkaisijalle luvassa pullakaffeet ABC.llä"
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Jukka T
Viestit: 115
Liittynyt: 16 Tammi 2007 12:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Juppee kirjoitti:2. Ei oo käsiryyppy, vaan sähköinen (toiminta tarkastettu). Ja auto käy nimenomaan nätisti niin kauan ku ryyppy ON päällä, sen jälkeen tippuu kierrokset rajusti (ja yksi sylinteri? pois pelistä).
Onko tarkistettu, että menee päälle ja lähtee pois, vai onko tarkastettu, ettei esim. jää vähän päälle tai ei mene kokonaan päälle?
No, tuli vaan muuan omasta säätely-yrityksestä mieleen sellainen vaihtoehto, että ryyppy jää vähän makaamaan päälle ja lämmin kone on sitten säädetty sen mukaan. Toimii ihan ok lämpimällä ja kylmälläkin, niin kauan kun ryyppy on enemmän päällä, mutta kun ryyppy tippu pois, niin seos jää laihalle.

Onko oireet pahentuneet kovemmilla pakkasilla vai onko niitä ollut jo nollakeleillä?

Riippuko oireiden ilmeneminen nimenomaan ryypyn toiminnasta vai vaikuttaako joku muu seikka alkamishetkeen (esim. tuleeko vika kovalla pakkasella päälle nopeammin vai hitaammin, kuin nollakeleillä)?
Juppee
Viestit: 4
Liittynyt: 05 Helmi 2007 14:59
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juppee »

JukkaT kirjoitti: Onko oireet pahentuneet kovemmilla pakkasilla vai onko niitä ollut jo nollakeleillä?
Ei vaikuta kelit mitenkään...
Tai no jos oikein pilkkua fiilaa, niin nyt pakkasilla kylmänä käy erittäin nätisti.
Ja ryypyn asennosta en tiedä mitään absoluuttista totuutta (kokonaan päälle / kokonaan pois), mutta väittäisin kuitenkin toimivaksi...
Jukka T
Viestit: 115
Liittynyt: 16 Tammi 2007 12:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Ilmaantuiko vika yhtäkkiä vai tuliko vähitellen?
Mitä vikaa päästöissä oli (katsastuksessa)?
tursas
Viestit: 4019
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tursas »

Juppee kirjoitti: Ja ryypyn asennosta en tiedä mitään absoluuttista totuutta (kokonaan päälle / kokonaan pois), mutta väittäisin kuitenkin toimivaksi...
Ilmanputsarin kansi pois edestä...
Ryyppy päällä, kylmä kone = läppä melkein kiinni, siihen rakoon mahtuu 4-5 mm poranterä.
Ryyppy pois, lämmin kone = läppä ihan auki, pystysuorassa.

Mä oon kattonu vierestä kun pakokaasutestin jälkeen korjaamon pitäjä sanoi, että "tää kaasari on säädetty päin v-ttua" ja rupes ruuvaamaan sitä uudelleen viittimättä edes irrottaa ilmanputsarin kantta, että olis huomannu, että ryyppy oli kokoajan päällä (jousi poikki). :lol:
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
MikaPoika
Viestit: 37
Liittynyt: 05 Helmi 2007 11:36
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja MikaPoika »

Mul ei ryyppyä ollenkaan ku teki niin että kylmänä käy hyvin ja lämpimänä kierrokset 2.5 donaa :(( mikäs siin?
MK II 2.0 i
Juppee
Viestit: 4
Liittynyt: 05 Helmi 2007 14:59
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juppee »

Tämä kuumana kolmella käyvän Sierran kohtalo ratkesi itsestään, eli katsastamaton Sierra lähes vietiin käsistä :shock:
Kiitoksia asiaa pohtineille, erityisesti Markukselle (en nyt just saa nickiä mieleeni).
Pihaan jäi vielä 2 amerikan foordia, joten ehkä näemmä täällä myös jatkossa...
|Markus|
Viestit: 3
Liittynyt: 09 Helmi 2007 19:55
Paikkakunta: Hauho

Sierran Sytytysjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja |Markus| »

Hei jos joku tietää ni mikä on sierra 1.6 tulppien johtojen järjestys?? ku toimii mut ei käy kaikilla. ei irtoo tehoja ja on epätasanen käyntiääni. ihan ku mikäkin höyryjuna :D
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Re: Sierran Sytytysjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

|Markus| kirjoitti:Hei jos joku tietää ni mikä on sierra 1.6 tulppien johtojen järjestys?? ku toimii mut ei käy kaikilla. ei irtoo tehoja ja on epätasanen käyntiääni. ihan ku mikäkin höyryjuna :D
1-3-4-2 ja täältä löytyy vielä paremmin kerrottuna.
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
|Markus|
Viestit: 3
Liittynyt: 09 Helmi 2007 19:55
Paikkakunta: Hauho

Viesti Kirjoittaja |Markus| »

itse asiassa se on 1-2-4-3! sain just äske toimiin oman 1.6 sierran tolla. ei toiminu meinaan 1-3-4-2..
Avatar
tupu
Viestit: 374
Liittynyt: 17 Touko 2006 21:46
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja tupu »

|Markus| kirjoitti:itse asiassa se on 1-2-4-3! sain just äske toimiin oman 1.6 sierran tolla. ei toiminu meinaan 1-3-4-2..
Riippuu siitä kuinka päin kattoo. 8) vastapäivään katsottaessa se on noin.
2.9i
Feel The Difference.
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

tupu kirjoitti: Riippuu siitä kuinka päin kattoo. 8) vastapäivään katsottaessa se on noin.
Mutta virranjakaja "pyörii" myötäpäivään :roll:

Edit: Tai sitten jako on yksinkertaisesti pielessä :wink:
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
|Markus|
Viestit: 3
Liittynyt: 09 Helmi 2007 19:55
Paikkakunta: Hauho

Viesti Kirjoittaja |Markus| »

virranjakajahan pyörii vastapäivään. mulla on ainakin nyt hyvin pelannu
kimmok
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Heinä 2006 19:02
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja kimmok »

Automaatti ryyppy tarvii vaihtojänniteen joten ei aivan käy puolan johdosta ryöstää. Käsiryyppy niin ainaki pelaa niinku käyttäjä haluaa.
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

|Markus| kirjoitti:virranjakajahan pyörii vastapäivään.
Niin pyörii jos puhutaan jostain japseista, joissa virranjakaja on sijoitettu moottorin "takapuolelle" nokka-aksilan päähän (esim. 80-luvun lopun toyota, nissan ja mazda tulee näin aluksi mieleen), mutta sierrassa virranjakaja pyörii 100% varmuudella myötäpäivään, eli samaan suuntaan kuin kello käy! Jos et usko niin käy katsomassa, virranjakaja auki, vaihde päällä ja nyppäät sitä autoa keulasta eteenpäin ja katsot samalla sitä pyörrintä siellä niin näet tämän asian itsekkin :wink:
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
olekki
Viestit: 14
Liittynyt: 30 Touko 2006 21:41

yksi vaihtoehto

Viesti Kirjoittaja olekki »

Kokeillaan tätä. Tämä on vanheman Saab 900 yleinen ongelma. Eli moottori on saanut jossain vaiheessa liikaa lämpöä tai sit muuten vaan ventiili on haljennut. Kun auto on kylmä niin ventiilissä on ohivuoto ja se käy kolmella. Kun taas kone lämpiää niin ventiilikin samalla laajenee lämmöstä niin ohivuodot katoaa. No tämä on vain yksi vahtoehto.
Focus_2.0
Viestit: 739
Liittynyt: 20 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Focus_2.0 »

Rupesin tuossa selailemaan vanhoja ketjuja tästä sähköisestä weberistä ja sen ryypystä. Moni sanoi, että ryypyn saa kytkettyä päälle/pois kun käyttää kaasua pohjassa. Ohjekirjasta joskus lukenut jotain kaasun painelemisesta. Itse olen kuitenkin aina käynnistänyt auton ilman mitään kaasun pumppailua. Ei väliä kuinka kylmä niin lähtee kerrasta käyntiin. Lämmitettynä sitten ei ollenkaan mutta lämpimäksi ajettuna ja uudelleen käynnistettynä käynnistyy normaalisti. Ilmeisesti ryyppy on päällä kylmänä käynnistettäessä vaikka kaasua ei painele. Tuskin auto muuten pakkasella käynnistyy.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04

Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
tursas
Viestit: 4019
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tursas »

Focus_2.0 kirjoitti:Moni sanoi, että ryypyn saa kytkettyä päälle/pois kun käyttää kaasua pohjassa. Ohjekirjasta joskus lukenut jotain kaasun painelemisesta.
...joo, toi on kuitenkin hyvä muistaa jos rupee sitä ryyppyä tutkimaan ja säätämään tai ihmettelee miksi se ei näytä kylmänä menevän päälle ollenkaan... :roll:
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

Viikonloppuna revin sierrasta koko ryyppy hässäkän pois kun ei se kerran toimi kunnolla.. Nyt ei enään savuta mustaa vaikka kaasuttelee paikallaan (niinkuin aikaisemmin) ja tuntuu muutenkin vetävän alakierroksilla paljon paremmin. Ja tyhjäkäynninkin uskalsi pudottaa sieltä vanhasta 1400rmp sinne 1000 paikkeille, ainut että aamulla käyntiin saamiseksi saa muutaman kerran startata ennenkuin lähtee :roll: Tiedä sitten oliko vika siinä että se sähköjohto sille ryypylle oli "ryöstetty" puolalta vai mikä oli ongelmana, mutta kaikki mitä ryyppyyn liittyvää löysin niin sai lähteä:D
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

No joo,sille ryypylle on oma anturi jossain apparin puolella kai..
ei varmasti toimi oikein jos on tuollaisesta paikasta rosvottu :)
ei sieltä mitään junia t...
Vastaa Viestiin