Ainakin Mk2 ja Mk3, missä alempi mutteri on ns. moottorin puolella, on osoittautunut hyväksi keinoksi irroittaa se koiranluun alempi mutteri:
- Auto ylös edestä, molemmat pyörät ilmaan ja kokeilee avata alempaa mutteria kunhan puhdistaa kierteet pienellä teräsharjalla ja ruiskii CRC:llä kunnolla kierteisiin (osassa koiranluissa on nivelen puolella pieni kolo 17/19mm avaimelle, jolla saa pidettyä vastaan. Halvemmissa vain Torx 30 tai vastaava kuusiokolo keskellä).
- Jos ei lähde millään (ei koloa lenkille, torx/kuusiokolo tai mutteri alkaa pyöristymään) tai löystyi senverran että pyörii, niin ylempi mutteri auki ja koiranluu irti ja koiranluuta vääntämällä ylhäältä itseä kohti kokeilee estää niveltä pyörimästä kun vääntää auki.
- Jos ei vieläkään, niin rivakka ote koiranluusta ja taitto alaspäin (vaihtoon se on kuitenkin menossa), puolet ajasta katkeaa (ennen mutkalle taipumista) sieltä alemmasta nivelestä niin, että jää vain nivelen kuula esiin. Nyt nivelen kuulaan (tai kaulukseen) vaan lukkopihdit kiinni ja mutteri auki.
- Jos ei vieläkään, niin sitten varovasti rälläkällä poikki. Ei ole kertaakaan vielä tarvinnut rälläköidä omistani, tuo alaspäin taitto tai nivelen kupin murtaminen on yleesä riittänyt. Ja ei, ei aiheuta vahinkoa vakaajatangolle, se nivelen nylonkuppi murtuu ekana, todella heikkoa materiaalia.
Erityisen tärkeätä on puhdistaa ne kierteet, omistaa räikkälenkki ja sopiva putki vääntövarreksi (tai tarvittaessa hankopääsarja ja pitkä jatko, mikäli mutteri tiukassa ja Torx/kuusiokolopää ehjä) ja olla pyöristämättä sitä alempaa mutteria, muuten pääseekin rälläköimään. Plussaa myös jos rystyset ei ole verillä kun avain lipeää siellä pyöräkotelossa.
