Sivu 84/84

Re: Focus 2015

Lähetetty: 27 Helmi 2025 09:50
Kirjoittaja Focus_2.0
Aiemmin kyselin öljynkulutuksesta. Auto kävi juuri laajemmassa kuntohuollossa. Ajettu 109tkm. Syksystä jouduin lisäämään öljyä kahteen otteeseen yhteensä vajaan litran muutamalla tuhannella kilometrillä. Molemmilla kerroilla oli minimissä mutta tikku kastui vielä. Nyt tuli öljyillä ajettua n. 17tkm. Aiempina vuosina tullut ajettua öljyillä n. 11-14tkm eikä ole tarvinnut lisätä öljynvaihtovälillä. Öljynä 5W20 ja nyt vaihtui Fordin suosituksesta 0W20 öljyyn.

Onko kokemuksia mikä aiheuttaa 1.5 ecoboostin öljynkulutuksesta? Alkavaa turbovikaa? Näissä ei viisiin ole ollut männänrengasvikoja? Ei havaittuja ulkoisia öljyvuotoja eli jostain menee läpi. En ole huomannut että erityisemmin pölläyttelisi.

Re: Focus 2015

Lähetetty: 27 Helmi 2025 18:17
Kirjoittaja Ecoboost150
Focus_2.0 kirjoitti: 27 Helmi 2025 09:50 Aiemmin kyselin öljynkulutuksesta. Auto kävi juuri laajemmassa kuntohuollossa. Ajettu 109tkm. Syksystä jouduin lisäämään öljyä kahteen otteeseen yhteensä vajaan litran muutamalla tuhannella kilometrillä. Molemmilla kerroilla oli minimissä mutta tikku kastui vielä. Nyt tuli öljyillä ajettua n. 17tkm. Aiempina vuosina tullut ajettua öljyillä n. 11-14tkm eikä ole tarvinnut lisätä öljynvaihtovälillä. Öljynä 5W20 ja nyt vaihtui Fordin suosituksesta 0W20 öljyyn.

Onko kokemuksia mikä aiheuttaa 1.5 ecoboostin öljynkulutuksesta? Alkavaa turbovikaa? Näissä ei viisiin ole ollut männänrengasvikoja? Ei havaittuja ulkoisia öljyvuotoja eli jostain menee läpi. En ole huomannut että erityisemmin pölläyttelisi.
Oma kokemus lähes samoista kilometreistä mitä vuodes tulee niin sanoisin, että öljystä alkaa loppumaan vain ominaisuudet noilla kilometreillä ja sen takia rupeaa kulumaan.

Re: Focus 2015

Lähetetty: 27 Helmi 2025 19:02
Kirjoittaja Focus_2.0
Tämä oli myös itselläni yksi teoria että öljy menee litkuksi. Toivottavasti näin. Seuraillaan mittatikkua.

Tehdäänkö näille pikku-turboille mitään huoltoja vai vaihdetaanko vaan uus tilalle jos tulee tunnit täyteen? Aikoinaan kauan sitten muistan puhuttaneen että turbo-huoltoa suositeltiin sadan tonnin kieppeillä.

Re: Focus 2015

Lähetetty: 18 Maalis 2025 20:28
Kirjoittaja Focus_2.0
Teoria pitänyt paikkansa tähän saakka. Pari tonnia ajettu nyt uusilla öljyillä eikä vielä syönyt yhtään.

Märkä talvi tehnyt kylläkin tehtävänsä. Alkaa takakaarista puskemaan ruostetta. Tullut tässä talven aikana.. Onko muilla miten pahasti jo ruostunut? Ajattelin keväällä irroittaa helmamuovit ja katsoa missä kunnossa kynnyskotelo on alla. Samalla pesu.

Re: Focus 2015

Lähetetty: 19 Maalis 2025 16:18
Kirjoittaja hke
2017 ST diesel farmari 115tkm, ei ruostetta. Uutena alustasuojaus ja aina kun mahdollista/tarpeen vedellä huuhtelu. Talvet alkavat olla kosteita, käytettynä en suojaamatonta autoa ostaisi. Tuntuma että jos ruoste näkyy ulospäin on sitä selvästi jo alustassakin.

Re: Focus 2015

Lähetetty: 19 Maalis 2025 17:02
Kirjoittaja Focus_2.0
110tkm meillä nyt ajettu ja uudesta ollu. Alustassa vähän pintaruostetta lähinnä takana apurungossa ja tukivarsissa. En ole koskaan suojauttanut autoja. Huomannut että uudemmat autot ruostuu nopeemmin..

Re: Focus 2015

Lähetetty: 23 Maalis 2025 20:48
Kirjoittaja Focus_2.0
Nyt kun tarkemmin kiinnittänyt huomiota niin moni Focus enemmän tai vähemmän ruosteessa juuri takakaarista.

Re: Focus 2015

Lähetetty: 28 Maalis 2025 09:41
Kirjoittaja Jap3
Focus_2.0 kirjoitti: 23 Maalis 2025 20:48 Nyt kun tarkemmin kiinnittänyt huomiota niin moni Focus enemmän tai vähemmän ruosteessa juuri takakaarista.
Joo etenkin farmareissa takapuskurin ja takalokasuojan saumakohdan sovitus liian tiukka ja maali kuluu puhki. Sitten alkaa herkemmin ruostumaan.

Re: Focus 2015

Lähetetty: 27 Huhti 2025 17:05
Kirjoittaja Focus_2.0
Kesärenkaiden vaihdon jälkeen kuulemma kytkin alkanut lähdössä pompottamaan melkein joka kerta. Pahin jos on pientä ylämäkeä ja joutuu painamaan kaasua liikkeellelähdössä.

Kytkinpoljin jäänyt parina viime kesänä kuumilla keleillä pohjaan. Talvella poljin toiminut normisti mutta sillon tällöin tuntunut pompotusta. Ajettu reilu 110tkm. Ollut meillä uudesta. Alkuperäinen kytkin ja siihin liittyvät hilut.

Kokemusta vastaavasta B6 vaihteiston kanssa? Varautuako jo näillä kilsoilla kytkinremonttiin vai mahdollisesti pelkkä pääsylinteri..

Re: Focus 2015

Lähetetty: 28 Huhti 2025 13:42
Kirjoittaja Jap3
Focus_2.0 kirjoitti: 27 Huhti 2025 17:05 Kesärenkaiden vaihdon jälkeen kuulemma kytkin alkanut lähdössä pompottamaan melkein joka kerta. Pahin jos on pientä ylämäkeä ja joutuu painamaan kaasua liikkeellelähdössä.

Kytkinpoljin jäänyt parina viime kesänä kuumilla keleillä pohjaan. Talvella poljin toiminut normisti mutta sillon tällöin tuntunut pompotusta. Ajettu reilu 110tkm. Ollut meillä uudesta. Alkuperäinen kytkin ja siihin liittyvät hilut.

Kokemusta vastaavasta B6 vaihteiston kanssa? Varautuako jo näillä kilsoilla kytkinremonttiin vai mahdollisesti pelkkä pääsylinteri..
Onko jarru- ja kytkinnesteet koska vaihdettu? Itsellä alkoi jäämään kytkinpoljin pohjaan, joutui aina jalalla/kädellä nostamaan polkimen ylös.

Pahinta oli kovilla pakkasilla, mutta ongelma korjaantui nesteiden vaihdolla. Toki sulla toimii talvella, muttei kesällä...

Re: Focus 2015

Lähetetty: 28 Huhti 2025 20:04
Kirjoittaja Focus_2.0
Jarrunesteet vaihdettu tasasesti kahden vuoden välein huollossa. Näin ainakin laskujen mukaan. Kiertääköhän vaihdettu jarruneste kytkimen puolelle vai onkohan siellä kymmenen vuotta vanhaa nestettä.. Tarttee viedä huoltoon tutkittavaks ja toivoa ettei vika ole kytkimen päässä.

Re: Focus 2015

Lähetetty: 19 Touko 2025 14:05
Kirjoittaja Jap3
Focus_2.0 kirjoitti: 28 Huhti 2025 20:04 Jarrunesteet vaihdettu tasasesti kahden vuoden välein huollossa. Näin ainakin laskujen mukaan. Kiertääköhän vaihdettu jarruneste kytkimen puolelle vai onkohan siellä kymmenen vuotta vanhaa nestettä.. Tarttee viedä huoltoon tutkittavaks ja toivoa ettei vika ole kytkimen päässä.
Onko tämä jo selvinnyt?

Re: Focus 2015

Lähetetty: 19 Touko 2025 14:47
Kirjoittaja hke
Meillä meni poljinsylinteri muutama vuosi sitten. Oireili niin että kytkin jäi satunnaisesti pohjaan. Tyyppivika ymmärtääkseni. focus st dci 2.0 farmari 2017

Re: Focus 2015

Lähetetty: 19 Touko 2025 20:22
Kirjoittaja revertti
Täällä myös 150tkm kohdalla rupesi kytkin jäämään välillä pohjaan ja tämä korjautui pääsylinterin vaihdolla.

Nyt tuli 170tkm täyteen ja tuo pääsylinteri ainut vika mikä koko aikana ollut eli tyytyväinen on autoon saanut olla. 2016vm 1.0 ecoboost focus kyseessä.

Re: Focus 2015

Lähetetty: 20 Touko 2025 01:19
Kirjoittaja Don MC
Sori jos tuuppaan väärään ketjuun, mutta kun perheenjäsenen (Mk.3) 2013 1.0 EB Focukseen on myös iskenyt kytkinongelma. Joskus harvoin se ei suostu irroittamaan kokonaan. Ei siis vaikka painaisi polkimen pohjaan. Ainoa tapa saada tuossa tilanteessa vaihde vapaalle on sammuttaa moottori, nostaa kytkin ensin kokonaan ylös ja sitten painaa se uudestaan pohjaan. Poljinta ylös päästettäessä se tuntuu silloin hitusen takertelevan, mutta seuraavalla kerralla se on taas normaali.

Mikähän voisi olla ongelman nimi ja ennen kaikkea mikä on ongelman hinta? Autolla on ajettu noin 135.000 km.

Re: Focus 2015

Lähetetty: 20 Touko 2025 14:24
Kirjoittaja Focus_2.0
Auto menossa pajalle kytkinongelman takia. Näyttää siltä että otetaan laatikko pöydälle ja katsotaan mikä vikana. Nyt pompottaa lähes aina kun lähtee valoista. Kylmänä lähdettäessä toimii yleensä hetken ilman pompotusta. Ajossa ei luista eikä myöskään pompota pakitettaessa. Pelkästään ykkösellä lähdettäessä. Poljin ei ole jäänyt pohjaan sitten viime kesän.

Vaihdoin itse kytkinnesteet ohjeen mukaan taka kautta painamalla jarrunestesäiliöön päin. Nesteet olivat ihan mustat. Puolisen litraa vaihdoin niin kirkastui. Poljintuntuma ehkä parani hieman mutta pompotus ei kadonnut.

Brittifoorumilta luettaessa B6 vaihteiston heikko lenkki on kytkin. Näistä on mennyt levyjä ja työsylinteteritä. Kaksoismassahan tuossa on myös.

Re: Focus 2015

Lähetetty: 20 Touko 2025 14:57
Kirjoittaja Focus_2.0
Don MC kirjoitti: 20 Touko 2025 01:19 Sori jos tuuppaan väärään ketjuun, mutta kun perheenjäsenen (Mk.3) 2013 1.0 EB Focukseen on myös iskenyt kytkinongelma. Joskus harvoin se ei suostu irroittamaan kokonaan. Ei siis vaikka painaisi polkimen pohjaan. Ainoa tapa saada tuossa tilanteessa vaihde vapaalle on sammuttaa moottori, nostaa kytkin ensin kokonaan ylös ja sitten painaa se uudestaan pohjaan. Poljinta ylös päästettäessä se tuntuu silloin hitusen takertelevan, mutta seuraavalla kerralla se on taas normaali.

Mikähän voisi olla ongelman nimi ja ennen kaikkea mikä on ongelman hinta? Autolla on ajettu noin 135.000 km.
Pääsylinteri on joku 400€ vaihdettuna. Vaihteiston irrotus joku 500€ ja osia saman verran päälle riippuen mitä tarttee vaihtaa. Pikkupaja todennäköisesti tekee halvemmalla.

Re: Focus 2015

Lähetetty: 21 Touko 2025 10:40
Kirjoittaja Don MC
OK. Kiitos tiedoista. Eli noista kaikista mikä tahansa voi olla vikana? Tää tyyppivika ei rajoitu esmes pääsylinteriin?

Re: Focus 2015

Lähetetty: 21 Touko 2025 14:09
Kirjoittaja Focus_2.0
Foorumien mukaan on ollut pääsylinteri- sekä työsylinterivikoja. Lisäksi liitoksista pääsee ilmaa kytkinjärjestelmään. Pääsylinteristä on tietty halvinta aloittaa.. Käyttää vaan laatuosia. Pääsylinterin vaihto ei ole mikään tekemätön paikka vaihtaa itse.

Re: Focus 2015

Lähetetty: 24 Touko 2025 18:18
Kirjoittaja Focus_2.0
Kytkin ja työsylinterihän siellä oli tullut tiensä päähän. Nämä siis vaihdettiin. On kuulemma Focuksessa heikko lenkki.. Hintaa litrasen jakohihnanvaihdon verran. Joskos tästä eteenpäin pienemmillä korjauksilla..

Re: Focus 2015

Lähetetty: 06 Kesä 2025 21:40
Kirjoittaja Focus_2.0
Ongelmasta toiseen: Kytkimen jälkeen alkoi oireilemaan jarrupoljin. Toimii normaalisti mutta vingahtaa painettaessa. Kurkkasin poljinta niin siellä on sellanen haitarikumi jonka läpi ilmeisesti menee työsylinterin tanko. Kumissa on alapuolella pieni juorureikä. Ympärystö oli sormella koskettaessa öljyisen märkä. Matto kuivana. Jarrunestettä? Jarrupolkimen pääsylinteri tiensä päässä 10v käytön jälkeen? Ei auta kun viedä taas tutkittavaksi.