Sivu 9/24

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Lähetetty: 22 Maalis 2013 12:31
Kirjoittaja VMentula
Tuotehan on siis e-villestä ostettu: http://www.e-ville.com/fi/16-obd-skanne ... tooth.html

Näyttäisi tukevan SAE-J1850 PWM protokollaa. Ehkä siinä sitten on jotain häikkää. Kokeiluja jatketaan eri ohjelmilla...
Onneksi vikavalot hävisivät itsestään ja Scorpio saatiin katsastettua.

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Lähetetty: 05 Huhti 2013 21:17
Kirjoittaja viirus112
Onnistuuko koodien luku 1996 mondeosta ELM327 purkilla?? Kokeiltu Forscan, scantool ja scanmaster ohjelmilla, scanmaster löytää ainostaan akkujännitteen ja katkaiseen yhteyden samantein.

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Lähetetty: 03 Touko 2013 16:50
Kirjoittaja Dollarihymy
toimiiko tämä vikakoodinlukija mun focuksessa 1.6 16v -00

http://www.e-ville.com/fi/16-obd-vikako ... -eobd.html

vai onko tuolla evillessä joku parempi lukija? kiitoksia vastauksista etukäteen :)

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Lähetetty: 11 Touko 2013 12:08
Kirjoittaja _Pale_
Ossaiskohan joku sanua miksi mondeossa "fuel trim bank2 short trim" antaa lukemia ku eikö 4 koneissa oo pelkästään bank1?

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Lähetetty: 21 Touko 2013 11:15
Kirjoittaja Tekno
jos bank1 tuossa asiayhteydessä tarkoittaa long trimiä, niin ei. Kyllä molemmat pitää löytyä.

Lyhyen ajan ja pitkän ajan korjausarvot.

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Lähetetty: 22 Touko 2013 14:01
Kirjoittaja _Pale_
Siis bank1 long ja short antaa kyllä lukemia mutta bank2 short on koko ajan 32.8 taitaa vaa olla joku haamu lukema.

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Lähetetty: 23 Touko 2013 09:59
Kirjoittaja jesese
http://www.ikatech.fi/tuotteet.html?id=7/68 Oiskohan tuollanen pätevä laite, kokemuksia kellään? 1.8tdCi Fokkerista tarvis koodit lukasta ja nollata, tuoteselostuksen mukaan onnistuis.

EDIT. Löytyhän tuo laite e-villestäkin, tosin reilu 20€ halvemmalla :lol:

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Lähetetty: 26 Touko 2013 00:37
Kirjoittaja mikmat
Saako millä luettua koodit vm-93 mondeosta?

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Lähetetty: 31 Touko 2013 22:16
Kirjoittaja Rusty
Onko kokemuksia vikakoodinluvusta mk2 (vuosimalli 2006) 1.6bensa Focuksesta ja ohjelmana Scanmaster-ELM? Ilmeisesti protokollana CAN, jos on ohjelmaan uskominen
(MIL valo palaa. P031A vikakoodina, jolle ei ole kuvausta ja melkoinen käyntihäiriö, "röpöttää" rankasti. Taitaa olla sytytyksessä jotain häiriötä (misfire?)? Tulpat uudet, kokeiltu 2 ja 4 sylinterille toisia sytysjohtoja kun niiden irrottaminen vaikutti käyntiin vähiten. Seuraavaksi voisi kokeilla uutta puolaa...)

Edit:Scanmaster toimii, mutta ilmeisesti ei tunne ilmeisesti tuollaista vikakoodin aivan tarkasti. Puolavikahan se oli.

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Lähetetty: 19 Kesä 2013 15:52
Kirjoittaja bluri
Tsekin ihmeiden luoma ForDiag piuha on toiselta käyttäjältä minulle saapumassa, ja listaanpa jatkossa tänne mitä sillä voi tuolla omalla Mondeollani tehdä.
Tästä on paljon kuhistu http://www.talkford.com/topic/198261-fo ... nt-status/ kun pystyy koodaamaan myös 01-03 TDCi Mondeoiden suuttimia, joissa on erillinen suutinboksi vrt 04-> joissa onnistuu myös F-Super kaapelin ja Formidable-ohjelmiston avulla.

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Lähetetty: 27 Kesä 2013 18:10
Kirjoittaja turboruuvi
Sofiero kirjoitti:Eilen aloin perehtymään OBD lukijoihin.. tietoa on paljon ja siihen sisään pääsy vaatisi vähän enemmän aikaa.. siksipä nopea kysymys onko kenellään kokemusta, millä laitteella voisi voisi lukea 2007-> Mondeo 2.0 TDCI Webaston vikakoodit ja nollata ne?

Onko muuten suosituksia ko automallille. Joko käsiskanneri tai läppäriin liitettävä piuha ja softat?
Luultavasti Webaston luku onnistuu vastaavalla kellolaitteella kuin Eberinkin.
Eber käyttää KWP2000 protokollaa - ainakin vanhemmat. Fordisoidut (Fordin kontrolliyksiköllä) luultavasti jotain K-linen päälle tehtyä.
(Onhan KWP2000kin kyllä K-linen päälle tehty.)
Uudemmista en osaa sanoa.

Ihan peruslukijalla ei onnistune, kun luettavat kamat eivät ole standardikamaa, vaan niitä valmistajakohtaisia koodeja.

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Lähetetty: 27 Kesä 2013 18:14
Kirjoittaja turboruuvi
viirus112 kirjoitti:Onnistuuko koodien luku 1996 mondeosta ELM327 purkilla?? Kokeiltu Forscan, scantool ja scanmaster ohjelmilla, scanmaster löytää ainostaan akkujännitteen ja katkaiseen yhteyden samantein.
Eikös noissa ollut vielä EEC IV?
Ne puhuvat OBD I:stä. pinnijärjestys ei ole standardoitu jne. mutta siitä kait sai vilkkuledillä koodit ulos.

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Lähetetty: 04 Heinä 2013 10:51
Kirjoittaja kanajorma
Saakos tuosta 3-pin liittimestä yhdistämällä 2 pinniä luettua koodit kojetaulusta? Vika on seuraavanlainen ja pahenemaan päin

Zetecin 1.8l kone vuoden -97 escortissa. Tyhjäkäynti vaeltaa jonkun aikaa 500-1000 väliä kun iskee käyntiin. Ottaa jalan kaasulta kun kierrokset yli 3000 niin pudottaa ne alle tonniin ja meinaa tukehtua, sama vika vaikka ajais vitosella. Ajoittaista yksittäisiä pätkäisyjä niinkuin sammuis kone puoleks sekunniks (sytytys? tulpat vaihdettu ja piuhat) :s kone kylmänä ei vastaa kaasuun kun lähtee liikkeelle vaikka olis pohjassa vaan alkaa vetelemään randomilla kiihdytyksessä. Muutaman minuutin kun tätä jaksaa niin kone alkaa pelaamaan suht hyvin paitsi välillä katkoo :s vituttaa korjata kun miljoona mahdollista vikaa noille...Samat viat talvella ja kesällä. Jakopää rempattu,mutta ei vaikutusta sillä.

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Lähetetty: 04 Heinä 2013 16:07
Kirjoittaja Xanthe_
kanajorma kirjoitti:Saakos tuosta 3-pin liittimestä yhdistämällä 2 pinniä luettua koodit kojetaulusta? ...
Kuva
Tulin tuommoiseen kytkentään näitten perusteella:
"Error Codes and Fault Code Readers"
"Gunson Fault Code Reader"
"FCR Reading"
"fordfans.cz - !!! DIAGNOSIS!!"

"the DIL switch (48 to ground) and the ignition is LED lit and shone 10-15 sec, then started to flash the code (turning off)"
-> Kun Pinni 48 isketään maihin -> Saa käskyn valaista ledia 10-15 sekunttia -> Aloittaa koodin välkyttelyn (sulkemalla?)

P.S. En ole tarkastanut mutta ehkä viikonloppuna. Google kääntäjällä ei nyt maailman tarkinta ole tämmöisten selvittely. Mutta miltein tuo menee että käskytetään yhdistämällä nuo kaksi rivissä olevaa pinniä mutta se että miten muuttunut kytkentä autoissa (onko yhteydessä mittaristoon enään) ja tarviiko pitää herätevirtoja jne.... :)

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Lähetetty: 06 Heinä 2013 01:30
Kirjoittaja kanajorma
Täytyy etsiä uudelleen josko tuo pistoke löytyis.
Huomasin ensimmäistä kertaa että auton ollessa paikallaan tyhjäkäynnillä on kierrokset ~800
puhallin täysillä eli kolmosella. sammutan puhaltimen niin kierrokset nousee ~1100 ja laskee sitten takas 800 :S
mikähän tuossa tekee sen että puhaltimen sammutus nostaa hetkellisesti kierrokset? jotain vuotoa jossain?

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Lähetetty: 06 Heinä 2013 03:06
Kirjoittaja Eeska91
kanajorma kirjoitti:Täytyy etsiä uudelleen josko tuo pistoke löytyis.
Huomasin ensimmäistä kertaa että auton ollessa paikallaan tyhjäkäynnillä on kierrokset ~800
puhallin täysillä eli kolmosella. sammutan puhaltimen niin kierrokset nousee ~1100 ja laskee sitten takas 800 :S
mikähän tuossa tekee sen että puhaltimen sammutus nostaa hetkellisesti kierrokset? jotain vuotoa jossain?
Ei se oo vaarallista. Laturilla isompi kuorma kun on puhallin, valot jne päällä. Ja heti ku sammutat puhaltimen niin laturin kuorma kevenee joka näkyy kiekkojen nousussa. Ja sitten se palaakin takas säädettyyn tyhjäkäyntiin. Eli nou panik

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Lähetetty: 06 Heinä 2013 09:52
Kirjoittaja terae
Kai ihan perusjutut on kuitenkin tarkistettu, eli että saa ilmaa (ei suodatin tukossa) ja polttoainetta? Diagnostiikkatöpselistä ei välttämättä saa paljon helposti luettavaa vastetta kertomaan jos kone tukehtuu syystä tai toisesta... Se tyhjäkäynnin muuttuminen kuormituksen mukaan on ihan normaalia, esimerkiksi ilmastointi päällä pitää kierroksia jonkin aikaa korkealla tai jos matala jännite akussa, jne... Mutta kiihdytyksissä heikko vastaaminen kaasuun ja vastaavat vois olla ihan yksinkertaisesti se, ettei saa ilmaa tarpeeksi. Ja sen kaltaiset viat on helpompi löytää ilman testeriä kuin sen kanssa. :)

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Lähetetty: 09 Heinä 2013 12:24
Kirjoittaja kanajorma
Nyt loppui ainakin toistaiseksi vetely ja kaasun vastaamattomuus kun putsasi ilmamassamittarin. suodatin olikin suht uus.
Nyt ongelma on pahentunut tyhjäkäynnin ailahtelu ja liikkeellä ollessa nytkähtelee kun päästää kaasun pois ja kierrokset notkahtaa liikaa.
Olisko syynä tyhjäkäyntiventtiilin jumitus ja mistähän mahtaa löytyä koko laitos koneesta :roll:

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Lähetetty: 09 Heinä 2013 19:59
Kirjoittaja kanajorma
Nyt toimii esco 8)
Putsattiin tyhjäkäyntiventtiili niin johan loppu nykimiset kokonaan ja kierrosten heittelyt paikallaan ja ajossa.
Kaasuläpän tunnistin antoi arvot 0,9kilo-hmia->4Kilo-ohmia ilmat katkoja tasaisesti joten ilmeisesti kunnossa se? mittasin ylemmän ja keskipinnin väliltä tuon. keskipinni ja alempi pinni oli 0 ohmia :?:

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Lähetetty: 18 Elo 2013 20:29
Kirjoittaja Xanthe_
Päivitys* FCR ledi kytkentä toimii mainiosti ja päivitin kytkennän.

Kuva
Eli kytket tuon "laitteen" kiinni kun on virrat kiinni - laitat virrat päälle - about kymmenen sekunnin päästä painat kytkimestä päälle - ledi syttyy - vähän ajan päästä se aloittaa vilkkumisen. :mrgreen:
Tälle on kuulema muitakin toimintoja esim. ecun kam muistin nollaus ja kun on auto käynnissä on jotain lisää... Ehkä sitten sivuilleni laitan listan niistä selvänä suomeksi.

E: Arvasin et tulee vinkkiä tuosta hyppyjohdosta... Ei ole mitään sitä vastaan. Halusin vain testata saanko ledin välkkymään ilman että yhdistelee akkuun kuten tuolla sivujen ohjeissa volttimittarilla. =)
E2: Huomioin sen nyt vasta ettei itsellä mittaristossa vilku mikään valo. En tiedä onko sitten joku valo palanut mutta vain tämä ledi vilkkui (Mk5b). Huomion arvoista että CL mallissa on hitusen erilainen mittariston rakenne joten siitä en tiedä.

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Lähetetty: 20 Elo 2013 00:14
Kirjoittaja Tekno
kanajorma kirjoitti:Saakos tuosta 3-pin liittimestä yhdistämällä 2 pinniä luettua koodit kojetaulusta?
Kyllä. "Ylärivin" nastat (48 ja 40/60 niinkun tuossa kuvassa yllä) yhteen hyppyjohdolla ja sytkävirrat päälle (ei tarvitse käynnistää autoa). Paljon kätevämpi kuin ledivastuspatentit.

Ainakin tossa mk6:ssa toimii.

kas näin, https://www.youtube.com/watch?v=-A4niC2xk9E

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Lähetetty: 21 Syys 2013 21:07
Kirjoittaja Snowball_
Olisi tarkoitus yllättää äijä ja ostaa lahjaksi vikakoodinluenta laite varsinkin fordeihin soveltuva. (hän saa sitten paremmin korjailtua miun 07 transittia ja 97 v6 mondeota) :D Mitä suosittelette? Mielellään joku joka toimii sekä bensa että diesel autoihin. Ja myös vikakoodin poisto ominaisuudella. Eikä pelkästään konevikoihin.. Täs olisi tällänen villen laite: http://www.e-ville.com/fi/16-obd-vikako ... ukija.html Ja täsä joku ilmeiseti pelkästään foordin laite: http://www.nettiliike.com/product/54/fo ... odinlukija

Ja kyllä ihan googlea käytin, eksyin kummallekkin vikakoodinluenta laite sivustolle sekä tänne.. :mrgreen:

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Lähetetty: 19 Loka 2013 12:53
Kirjoittaja spardari
Tota osaako kokaan auttaa, eli auto on ford escort rs2000 mk6 vm 96. Hukkasin ainoan siruavaimen ja jotenki pitäs uus tyhjä avain saada koodattua. Merkkihulossa yritti testeriä laittaa kiinni mutta ei saanu ecuun yhteyttä. Eli autossa eec-iv. Onko tohon eec-iv mitään testeriä olemas? Vai meneekö moottorin ohjaus vaihtoon?

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Lähetetty: 19 Loka 2013 13:20
Kirjoittaja Xanthe_
spardari kirjoitti:Tota osaako kokaan auttaa, eli auto on ford escort rs2000 mk6 vm 96. Hukkasin ainoan siruavaimen ja jotenki pitäs uus tyhjä avain saada koodattua. Merkkihulossa yritti testeriä laittaa kiinni mutta ei saanu ecuun yhteyttä. Eli autossa eec-iv. Onko tohon eec-iv mitään testeriä olemas? Vai meneekö moottorin ohjaus vaihtoon?
Kannattaa etsiä se siruavain.

P.S. Ei saanu yhteyttä???? Merkkihuolto? Muistivathan laittaa avaimella virrat päälle? Jos menee niin huonoks että menee vaihtoon niin olen kiinnostunut ecusta ettet roskiin heitä.
P.S.S Mites sä sinne merkkihuoltoon pääsit? Hinauksella/rekan kyydissä?


1. Obtain new key from main dealer ordered using the vehicle key number.
2. Insert red master key into ignition and turn to position II. When the red LED comes on switch off and remove the master key.
3. The LED goes off and then comes on for 2 seconds. PATS is now in programming mode for the next ten seconds.
4. Insert the new slave key. The LED will come on and go off to confirm that the key has been programmed. Switch off and remove the new key.

In the event that the red master key is lost, then a new one can be ordered using the vehicle key number. Be prepared to prove that you are the registered keeper of the vehicle because otherwise the main dealer should refuse. This master has to be programmed by a Main Dealer using WDS, which clears the PATS module memory and reassigns the new master. Once that is done, the old slave keys need to be reprogrammed as above.

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Lähetetty: 19 Loka 2013 13:41
Kirjoittaja spardari
Siis mulle on tehty uus avain mikä on tyhjä eli laitoin sen virtalukkoon ja hinattiin. Nyt pitäis varmaan miettiä mikä siinä obd:ssa kusee kun ei muodosta yhteyttä ecuun. Sulakkeet on katottu ja johdot liittimestä.