Sivu 75/163
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Lähetetty: 27 Tammi 2016 12:23
Kirjoittaja EeroH
Ei se niin paljon enemmän rasitu jos nostaa 80->100 että vaikuttaisi merkittävästi lämpenemiseen. Tai en ainakaan usko. Silloinhan pitäisi kulutuksenkin nousta selvästi? Kokeile ajaa 80 kolmosella? Kiihdyttelyt erikseen, niissä lämpenee eri tavalla.
Eikös kaihtimen pitäisi sulkeutua juuri noissa nopeuksissa?
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Lähetetty: 27 Tammi 2016 12:30
Kirjoittaja akk1965
Vaikea sanoa kun en itse koskenut koko A/C nappulaan

Toisaalta eilen ajeltiin taajama-ajoa, keli silloinkin lähelle nollaa (mutta ei kai neljää ?) ja porukkaa kyydissä. Kun takasivuikkunat alkoivat huurtumaan, laitoin A/C:n päälle, jo alkoi ikkunat kirkastumaan.

Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Lähetetty: 27 Tammi 2016 12:34
Kirjoittaja akk1965
EeroH kirjoitti:Ei se niin paljon enemmän rasitu jos nostaa 80->100 että vaikuttaisi merkittävästi lämpenemiseen. Tai en ainakaan usko. Silloinhan pitäisi kulutuksenkin nousta selvästi? Kokeile ajaa 80 kolmosella? Kiihdyttelyt erikseen, niissä lämpenee eri tavalla.
Eikös kaihtimen pitäisi sulkeutua juuri noissa nopeuksissa?
Minä ainakin ymmärsin huoltoliikkeen puheista että se kaihdin sulkeutuu sekä (ulko)lämpötilan että ajonopeuden mukaan.
Ja sen olen kanssa käsittänyt että se sulkeutuminen suurissa nopeuksissa (>100 km/h ?) tehtäisiin ilman vastuksen takia.
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Lähetetty: 27 Tammi 2016 12:40
Kirjoittaja Juffe
akk1965 kirjoitti:Minä ainakin ymmärsin huoltoliikkeen puheista että se kaihdin sulkeutuu sekä (ulko)lämpötilan että ajonopeuden mukaan.
Ja sen olen kanssa käsittänyt että se sulkeutuminen suurissa nopeuksissa (>100 km/h ?) tehtäisiin ilman vastuksen takia.
Mulla ei ole mitään faktaa aiheesta, mutta jos itse tekisin tollaisen kaihtimen, niin se olisi aina kiinni, paitsi silloin kun moottoria tarvitsee jäähdyttää.
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Lähetetty: 27 Tammi 2016 12:46
Kirjoittaja Vrjssa
EeroH kirjoitti:Lämpenee paremmin kun ajaa satasta, johtuuko siitä että kaihdin keulalla menee kiinni.
Edes Ford ei Suomen päässä näytä tietävän tarkkaa kaihtimen toimintaa. Paitsi että "etusäleikön ohjelmistoa on muutettu viime vuosina. Säleikkö saattaa jäädä hieman raolleen monesta eri syystä." blaa, blaa

kuin poliitikot.
Eli se sulkeutuu jo heti kun käynnistää auton talvella ja aukeaa kun sammuttaa. Kesällä sulkeutuu sateella (pyyhkijät aktiiviset). Sulkeutuu myös ihan jo 40km/h nopeudella (pitäisi avautua jos S&S pysähdys). Käsitykseni mukaan toiminnot on Mondeoissa tuon suhteen aikalailla samat.
Hyödythän ovat:
Pienempi ilmanvastus/ilmanohjaus tietyllä tavoin ja vähemmän pyörteilyä.
Moottorin nopeampi lämpeneminen/optimaalisen lämpötilan ylläpitäminen.
Lisänä ei tule sinne konetilaan niin paljon kaikkea pölyä.
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Lähetetty: 27 Tammi 2016 13:50
Kirjoittaja akk1965
Vrjssa kirjoitti:
Edes Ford ei Suomen päässä näytä tietävän tarkkaa kaihtimen toimintaa. Paitsi että "etusäleikön ohjelmistoa on muutettu viime vuosina. Säleikkö saattaa jäädä hieman raolleen monesta eri syystä." blaa, blaa

kuin poliitikot.
Eli se sulkeutuu jo heti kun käynnistää auton talvella ja aukeaa kun sammuttaa. Kesällä sulkeutuu sateella (pyyhkijät aktiiviset). Sulkeutuu myös ihan jo 40km/h nopeudella (pitäisi avautua jos S&S pysähdys). Käsitykseni mukaan toiminnot on Mondeoissa tuon suhteen aikalailla samat.
Hyödythän ovat:
Pienempi ilmanvastus/ilmanohjaus tietyllä tavoin ja vähemmän pyörteilyä.
Moottorin nopeampi lämpeneminen/optimaalisen lämpötilan ylläpitäminen.
Lisänä ei tule sinne konetilaan niin paljon kaikkea pölyä.
Ok, mutta mitä tarkoittaa "kesällä", kesäkuun alusta vai

Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Lähetetty: 27 Tammi 2016 14:42
Kirjoittaja fordever
Nyt kun lämpötila on noin 0 astetta, lämmityslaite tuntuu Auto-asennossa toimivan paremmin. Johtunee varmaan siitä, että kun sen ei tarvitse puhaltaa niin kuumaa ilmaa, niin jaloille ei sitä myöskään tunnu tulevan liikaa.
Jotenkin tuntuu siltä, että suunnittelijoilla on ollut 3 lämpötilaa, joissa lämmityslaitteen jotkin perusasetukset muuttuvat hieman jyrkemmin. Ja ne lämpötilat ovat -10, 0 ja +10.
Lämmitys- ja viilennysmoodit ovat aika tavalla erilaiset ainakin ilmansuuntausten osalta. Kesällä puhalletaan keskisuuttimista selvästi eniten, talvella taas jaloille.
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Lähetetty: 27 Tammi 2016 16:57
Kirjoittaja Luigi
Oma Mondeo tuli juuri äsken ilmastointihuollosta. Oli vaihdettu joku tunnistin ja ajettu uusi ohjelma sisään. Nyt antaa sitä lämpötilaa mitä pyydetään. Ongelmana oli esim jos lämpötilan pyynti on 17 astetta, niin pian huomasi istuvansa saunassa.
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Lähetetty: 27 Tammi 2016 17:14
Kirjoittaja akk1965
Luigi kirjoitti:Oma Mondeo tuli juuri äsken ilmastointihuollosta. Oli vaihdettu joku tunnistin ja ajettu uusi ohjelma sisään. Nyt antaa sitä lämpötilaa mitä pyydetään. Ongelmana oli esim jos lämpötilan pyynti on 17 astetta, niin pian huomasi istuvansa saunassa.
Hyvä kuulla. Itsekin odottelen samanlaista remonttia, jahka se anturi saapuu

Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Lähetetty: 27 Tammi 2016 18:27
Kirjoittaja avvifor
EeroH kirjoitti:Ei se niin paljon enemmän rasitu jos nostaa 80->100 että vaikuttaisi merkittävästi lämpenemiseen. Tai en ainakaan usko. Silloinhan pitäisi kulutuksenkin nousta selvästi? Kokeile ajaa 80 kolmosella? Kiihdyttelyt erikseen, niissä lämpenee eri tavalla.
Eikös kaihtimen pitäisi sulkeutua juuri noissa nopeuksissa?
Kyllä se vaan vaikuttaa. Oon reilun kuukauden aikana kelannut 10tkm maantieajossa ja riittävän kylmällä motin lämmöt alkaa tippumaan kun tiputan vakkarista nopeuden 110->90. Vaikuttaahan se maantiekulutukseenkin jotain puollitraa, jos jatkuvasti ajaisi 90 vs tuo 110.
Automaatilla on vittumainen rampata vaihdetta kokoajan pienemmälle, kun ei se siellä pysy kuin hetken. Ja ihan samallalailla se nostaa kulutusta kuin nopeudenkin lisääminen.
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Lähetetty: 27 Tammi 2016 19:22
Kirjoittaja EeroH
avvifor kirjoitti:
Automaatilla on vittumainen rampata vaihdetta kokoajan pienemmälle, kun ei se siellä pysy kuin hetken. Ja ihan samallalailla se nostaa kulutusta kuin nopeudenkin lisääminen.
Ei pysy kuin hetken? Eli valittu vaihde vaihtuu itsestään? WTF?
Tottakai nostaa kulutusta, lähinnä sitä mietin että jos et voi ajaa kovempaa kuin 80 ja alkaa palelemaan niin tuleeko lämpöä jos tiputtaa pari vaihdetta pienemmälle? Kone ei juurikaan kovemmin työskentele silloin, vain kierroksia enemmän ja vesipumppu kierrättää kovemmin.
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Lähetetty: 27 Tammi 2016 19:31
Kirjoittaja akk1965
EeroH kirjoitti:
Ei pysy kuin hetken? Eli valittu vaihde vaihtuu itsestään? WTF?
Tottakai nostaa kulutusta, lähinnä sitä mietin että jos et voi ajaa kovempaa kuin 80 ja alkaa palelemaan niin tuleeko lämpöä jos tiputtaa pari vaihdetta pienemmälle? Kone ei juurikaan kovemmin työskentele silloin, vain kierroksia enemmän ja vesipumppu kierrättää kovemmin.
Eikös se lämpöenergia ole lähtöisin polttoaineesta ? Eli mitä isompi kulutus sen enemmän tuottaa myös lämpöä. Näin isommilla kierroksilla (pienemillä vaihteilla) lämpöä tulisi enemmän

Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Lähetetty: 28 Tammi 2016 07:25
Kirjoittaja avvifor
EeroH kirjoitti:
Ei pysy kuin hetken? Eli valittu vaihde vaihtuu itsestään? WTF?
Tottakai nostaa kulutusta, lähinnä sitä mietin että jos et voi ajaa kovempaa kuin 80 ja alkaa palelemaan niin tuleeko lämpöä jos tiputtaa pari vaihdetta pienemmälle? Kone ei juurikaan kovemmin työskentele silloin, vain kierroksia enemmän ja vesipumppu kierrättää kovemmin.
Joo. Ei automaattivaihteisessa tuo manuaalisesti valittu vaihde pysy kuin alle puolminsaa päällä ja sit menee väkisellä automaatille ja isompi tai pienempi vaihde silmään. En oo tainnu sporttiasennosta heittää manuaalille että toimiiko toisin.
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Lähetetty: 28 Tammi 2016 07:27
Kirjoittaja avvifor
EeroH kirjoitti:
Ei pysy kuin hetken? Eli valittu vaihde vaihtuu itsestään? WTF?
Tottakai nostaa kulutusta, lähinnä sitä mietin että jos et voi ajaa kovempaa kuin 80 ja alkaa palelemaan niin tuleeko lämpöä jos tiputtaa pari vaihdetta pienemmälle? Kone ei juurikaan kovemmin työskentele silloin, vain kierroksia enemmän ja vesipumppu kierrättää kovemmin.
Tulee, mutta ikävä kuunnella koneen huudattamista

manuaalivaihteisella helpompi tehdä. Tai sit joissakin automaattivaihteisissa taitaa manuaaliasento pysyä päällä. Fordissa se ei pysy.
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Lähetetty: 28 Tammi 2016 09:56
Kirjoittaja akk1965
avvifor kirjoitti:
Tulee, mutta ikävä kuunnella koneen huudattamista

manuaalivaihteisella helpompi tehdä. Tai sit joissakin automaattivaihteisissa taitaa manuaaliasento pysyä päällä. Fordissa se ei pysy.
Huomasin saman asian kun välillä leikin ratin läpsyköjen kanssa. Ei mene kauaa kun heittää manuaaliasennosta takaisin automaatille jos ei aktiivisesti käytä noita vaihteita. Samaa kärsimättömyyttähän on myös nopeusrajoituksen tunnistamisessa : jos ei ala uutta merkkiä löytyä parinsadan merin jälkeen edellisestä, niin automatiikka ottaa sen navigaattorin tiedoista (joka on usein päin ..)

Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Lähetetty: 28 Tammi 2016 12:05
Kirjoittaja avvifor
Tuossa nopeusrajoitusilmoituksessa pitäisi pystyä valitsemaan että käyttääkö pelkkää navia vai kameratunnistusta. Siihenhän riittäisi että 80 tai 60 vauhdista ylöspäin toimisi kameran mukaan ja alemmissa nopeuksissa navin tiedon mukaan. Silloin tuosta talvellakin olisi jotain iloa. Vaikka ei se navitieto aina taajamassakaan kohdallaan ole.
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Lähetetty: 28 Tammi 2016 15:47
Kirjoittaja akk1965
avvifor kirjoitti:Tuossa nopeusrajoitusilmoituksessa pitäisi pystyä valitsemaan että käyttääkö pelkkää navia vai kameratunnistusta. Siihenhän riittäisi että 80 tai 60 vauhdista ylöspäin toimisi kameran mukaan ja alemmissa nopeuksissa navin tiedon mukaan. Silloin tuosta talvellakin olisi jotain iloa. Vaikka ei se navitieto aina taajamassakaan kohdallaan ole.
Jep tuolle olisi hyvä olla joku valinta menussa. Omalla kotitiellä , omakotialueella taajamassa, nopeusnäyttö vaihtelee pienellä matkalla 80/50/40-välillä. En kyllä käsitä mistä edes navi noita tietoja löytää
Tuonhan saa pakotettua kameratunnisteiseksi kun vetää keskilokerosta sen SD-kortin pois (kiitos hyvästä vinkistä entiselle huoltoliikkeelle

) No, sitten ei kyllä toimi navigaattori eikä kameratolppa varoitukset
Oletteko muuten yrittänyt raksia start-stop - toimintoa pois valikosta ? Joo, saahan sen raksin pois mutta seuraavan käynnistyksen yhteydessä se on taas siellä aktivoitu. Eli napista vaan pitää painella jos haluaa deaktivoida.
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Lähetetty: 28 Tammi 2016 18:59
Kirjoittaja avvifor
akk1965 kirjoitti:
Jep tuolle olisi hyvä olla joku valinta menussa. Omalla kotitiellä , omakotialueella taajamassa, nopeusnäyttö vaihtelee pienellä matkalla 80/50/40-välillä. En kyllä käsitä mistä edes navi noita tietoja löytää
Tuonhan saa pakotettua kameratunnisteiseksi kun vetää keskilokerosta sen SD-kortin pois (kiitos hyvästä vinkistä entiselle huoltoliikkeelle

) No, sitten ei kyllä toimi navigaattori eikä kameratolppa varoitukset
Oletteko muuten yrittänyt raksia start-stop - toimintoa pois valikosta ? Joo, saahan sen raksin pois mutta seuraavan käynnistyksen yhteydessä se on taas siellä aktivoitu. Eli napista vaan pitää painella jos haluaa deaktivoida.
Eihän se start/stop edes pakkasella ole muutenkaan käytössä. Itse tykkään siitä. Turhaa saastuttamista liikennevaloissa tyhjäkäyttää jne. Pidän autoa vuoden tai maks kaks niin yks lysti, joutuuko startti koville.
Mä en oo saanu sitä kameratolppavaroitusta päälle.... Tai en muista oonko isommin edes yrittäny. Pitääki ottaa se muistikortti pois... Karttapohjiin on ohjelmoitu nopeustieto, siksi se sieltä tulee.
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Lähetetty: 28 Tammi 2016 19:15
Kirjoittaja akk1965
^Kyllähän se start-stop ilmastoa säästää, mutta kun on ollut näitä akku- sun muita alijännitetapauksia, niin olen halunnut pitää virran kulutuksen minimissä.
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Lähetetty: 29 Tammi 2016 06:00
Kirjoittaja avvifor
akk1965 kirjoitti:^Kyllähän se start-stop ilmastoa säästää, mutta kun on ollut näitä akku- sun muita alijännitetapauksia, niin olen halunnut pitää virran kulutuksen minimissä.
ei se sitä edes paljoa käytä jos taajamassa ajelee. Eli on siinäkin aika herkkä jännitteen putoamiselle. Eikä muutenkaan käytä jos pakkasta enemmän kuin 2-3 astetta. Aamulla laski taas lämpötila -10 asteeseen ja paskaweba ei lähtenyt päälle. Onhan tuo värkki ihan käsittämätöntä kuraa. Noh, motissa oli täyslämmöt reilussa 5 minuutissa kun annoin hevoselle kauraa...
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Lähetetty: 29 Tammi 2016 10:50
Kirjoittaja akk1965
^ Voihan vitura
Itsellä on nyt lähtenyt webasto käyntiin kolmena aamuna peräkkäin, lämpötila on ollut tosin sitten lähellä nollaa. En tiedä hurratakko tässä vai mitä tehdä
Huomasin myös että nyt parina aamuna paljon puhuttu automaattinen takalasin lämmitys EI ole lähtenyt päälle ollenkaan. Tänään oli lämpöä tasan nolla, joten teoriassa sen olisi pitänyt toimia. Onko tuo sitten ulkolämpötilariippuvainen vai riippuuko siitä että esilämmitys oli päällä ?
Senkin huomasin vahingossa että kun puhallus oli jäänyt eilen illalla tuulilasille, esilämmitys oli aika hyvin kirkastanut ikkunat tänä aamuna.
Eli jatkossa kannattanee suunnata puhallus tuulilasille kun autosta lähtee.
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Lähetetty: 29 Tammi 2016 11:11
Kirjoittaja EeroH
akk1965 kirjoitti:
Eli jatkossa kannattanee suunnata puhallus tuulilasille kun autosta lähtee.
Ja sisäkierto päälle niin lämpee nopeammin.
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Lähetetty: 29 Tammi 2016 12:08
Kirjoittaja avvifor
akk1965 kirjoitti:^ Voihan vitura
Itsellä on nyt lähtenyt webasto käyntiin kolmena aamuna peräkkäin, lämpötila on ollut tosin sitten lähellä nollaa. En tiedä hurratakko tässä vai mitä tehdä
Huomasin myös että nyt parina aamuna paljon puhuttu automaattinen takalasin lämmitys EI ole lähtenyt päälle ollenkaan. Tänään oli lämpöä tasan nolla, joten teoriassa sen olisi pitänyt toimia. Onko tuo sitten ulkolämpötilariippuvainen vai riippuuko siitä että esilämmitys oli päällä ?
Senkin huomasin vahingossa että kun puhallus oli jäänyt eilen illalla tuulilasille, esilämmitys oli aika hyvin kirkastanut ikkunat tänä aamuna.
Eli jatkossa kannattanee suunnata puhallus tuulilasille kun autosta lähtee.
joo ja eniten tuossa virran "vähyydessä" ihmetyttää se, että eilenkin illalla ajoin 160 kilsaa maantietä putkeen ja vaimo kävi vain 2 kilsan päässä salilla autolla. Ei pitäisi yks lyhyt reissu vaikuttaa noin paljoa.
Eli automaatti-ilmastoinnissakin webaston kanssa käytettäessä voi periaatteessa manuaalisesti jättää puhaltaa minne haluaa? että weba puhaltaa esimerkiksi esilämmittäessä juurikin noin. Mulla toki ei ikkunoiden kanssa ongelmia muutenkaan kun katoksen alta lähtö.
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Lähetetty: 29 Tammi 2016 12:10
Kirjoittaja avvifor
soittelin muuten vehon huoltotyönjohtajalle ja kyselin tuosta. Ei tosiaan vielä ole ratkaisua tuohon akkuprobleemiin. En tajua miten voi olla niin vaikeeta olla korjaamatta sitä alhaisen akun varauksen rajaa raakasti vain erilaiseksi ja sillä siisti. Tuossa on vain 80Ah akku, mikä on aika pienen oloinen minusta. Ja ei kuulema ole tuossa sellaista toimintoa että lataisi enemmän moottorijarrutuksissa, eli lataa tappiin aina.
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Lähetetty: 29 Tammi 2016 12:30
Kirjoittaja akk1965
avvifor kirjoitti:soittelin muuten vehon huoltotyönjohtajalle ja kyselin tuosta. Ei tosiaan vielä ole ratkaisua tuohon akkuprobleemiin. En tajua miten voi olla niin vaikeeta olla korjaamatta sitä alhaisen akun varauksen rajaa raakasti vain erilaiseksi ja sillä siisti. Tuossa on vain 80Ah akku, mikä on aika pienen oloinen minusta. Ja ei kuulema ole tuossa sellaista toimintoa että lataisi enemmän moottorijarrutuksissa, eli lataa tappiin aina.
Tuo on kyllä käsittämätöntä. Vaatiiko sen jonkinmoisen testauksen, jotta alkavat parametria muuttelemaan ? Tosin ei taida epsanjassa olla tarpeeksi pakkasta tällä hetkellä
Mulla on kyllä 75 Ah, Ford / Varta-akku. Tuon sain kesällä tilalle kun akku purkaantui tuntemattomasta syystä (virran syöjä osoittautui myöhemmin vialliseksi koukun ohjausyksiköksi) . Taisi vaan käydä vahinko eli sain vanhan p**** akun hyllystä tilalle.
Tuon lataushomman huomasinkin, kun katsoin akun varaustilaa huoltonäytön kautta ajaessa, pysyy koko ajan lukemissa 14,5-14,6 V. Eipä taida muutkaan tiedot täällä (tai foordilla) pitää paikkaansa, mm. ilmastoinnin rajalämpö (alle 4 C ei lähde ?), etukaihtimien avautuminen / sulkeutuminen ja automaattinen takaikkunan lämmitys.